مدیرعامل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از طراحی و تصویب آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو در کمیسیون صنعت و امور زیربنایی دولت خبر داد و گفت: این طرح برای تصویب در ردیف دستور کار دولت قرار گرفته است و بهزودی تصویب و ابلاغ خواهد شد.
سیدمحمود نوابی در گفتوگو با ایرنا افزود: قانونی به نام «قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو» در سال 1386 تصویب و آییننامه اجرایی غیرعملیاتی در سال 1389 برای آن تدوین و ابلاغ شد که تاکنون اثر وضعی خود را در جامعه نشان نداده است. وی اضافه کرد: بعد از سالها، این آییننامه اکنون با یک کار کارشناسی تدوین و مراحل طرح و تصویب آن در کمیسیون صنعت و امور زیربنایی دولت طی شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این آییننامه، خدمات فروش، خدمات پس از فروش، ارتقای نمایندگیها و مواردی که تاکنون مبتلابه مصرفکنندگان خودرو بود، دیده شده است. مدیرعامل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: تصویب این آییننامه، کار را برای حوزههای نظارتی شفاف و تسهیل میکند.
به گزارش ایرنا، قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مشتمل بر 11 ماده و هشت تبصره است که خردادماه 1386 به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید. در این قانون تأکید شده که «عرضهکننده موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی، کیفیت، سلامت خودرو و مطابقت آن با ضمانت ارائه شده به مصرفکننده است.»
براساس این قانون «عرضهکننده در طول مدت ضمانت مکلف به رفع هر نوع نقص یا عیب (ناشی از طراحی، مونتاژ، تولید، یا حمل) است که در خودرو وجود داشته یا در نتیجه استفاده معمول از خودرو، بروز کرده و با مفاد ضمانتنامه و مشخصات اعلامی به مصرفکننده مغایر بوده یا مانع استفاده مطلوب از خودرو یا نافی ایمنی آن باشد یا موجب کاهش ارزش معاملاتی خودرو شود. هزینه رفع نقص یا عیب خودرو در طول مدت ضمانت و جبران همه خسارات وارده به مصرفکننده و اشخاص ثالث، اعم از خسارات مالی و جانی و هزینههای درمان ناشی از نقص یا عیب (که خارج از تعهدات بیمه شخص ثالث باشد) هزینههای حمل خودرو به تعمیرگاه، تأمین خودروی جایگزین مشابه در طول مدت تعمیرات (چنانچه مدت توقف خودرو بیش از 48 ساعت باشد.) برعهده عرضهکننده است.»