به گزارش فرصت امروز به نقل از هم میهن، با وجود اینکه بسیاری معتقدند افزایش قیمت خودرو دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می کند اما بابک صدرایی، کارشناس حوزه خودرو توضیح می دهد که صرف افزایش قیمت کارخانه ای خودرو منجر به تغییر خاصی در بازار نمی شود. آنچه منجر به ثبات در این بازار می شود، تعادل نقطه عرضه و تقاضا و همچنین از بین رفتن عوامل محدودکنننده فروش از کارخانه است. بنابراین اگر بتوان تدبیری اندیشید که موانع از سر راه کنار بروند، می توان ثبات را به این بازار بازگرداند.
به نظر شما افزایش قیمت کارخانه ای خودرو چه تاثیری بر قیمت این کالا در بازار آزاد داشته است؟
با توجه به وضعیت فعلی خودروی کشور و اینکه اقتصاد کشور در رکود اقتصادی به سر می برد و مسائل سیاست بین الملل نیز در تنگنا قرار گرفته است، رکود در بازار خودرو نیز به چشم می خورد. معمولاً هر زمان که افزایش قیمت کارخانه اعمال می شود، بازار بلافاصله واکنش نشان نمی دهد. چنانچه عرضه خودرو همچنان هم با تقاضا فاصله داشته باشد، بازار هم واکنش نشان می دهد. اما این طور نیست که اگر قیمت کارخانه 30 درصد افزایش بیابد، بازار هم همین قدر افزایش داشته باشد.
آیا می توان امیدوار بود که با افزایش قیمت کارخانه، واسطه ها از این بازار حذف می شوند؟
اگر عوامل محدودکننده خرید از کارخانه چون سامانه فروش خودرو و قرعه کشی باقی بماند و عرضه کارخانه هم اندازه تقاضا نباشد، قیمت های بازار نیز افزایش خواهد داشت اما آن مقدار افزایش قیمت که کارخانه اعمال می کند در شرایط فعلی بازار نمی تواند تاثیرگذار باشد چراکه این بازار دچار رکود شده است. اگر قیمت دلار ثابت باشد و شرایط بدی برای سیاست خارجی رخ ندهد یا عرضه خودروسازان کم باشد و عوامل محدودکننده فروش از کارخانه به قوت خود باقی بمانند، افزایش قیمت کارخانه در یک دوره مشخص به بازار هم سرایت می کند. به محض اینکه بازار از رکود خارج شود، تاثیر افزایش قیمت کارخانه با وجود عوامل محدودکننده خرید از کارخانه مانند سامانه و قرعه کشی، به بازار هم می رسد.
چه چیزی منجر به از بین رفتن واسطه ها در بازار خودرو می شود؟
اگر این قیمت کارخانه افزایش بیابد و کارخانه عرضه و تقاضا را به نقطه تعادل نرساند، باز هم واسطه گران سود می برند. همین الان که دلار افزایش قیمت داشته، قیمت نهاده های خودروها هم افزایش داشته است. این شیب بدان معنا نیست که اگر قیمت کارخانه گران شود، دست دلال کوتاه می شود. هر چقدر کارخانه افزایش قیمت داشته باشد اما مکانیزم فروش تغییر نکند، سود فروش خودرو در جیب دلال ها و واسطه ها می رود. اینکه قیمت کارخانه افزایش یابد اما مکانیزم های فروش خودروی کارخانه ای تغغیری نکند، باز هم وضع موجود تغییری نخواهد کرد.
به نظر شما امکان اینکه بتوان مکانیزم های فروش خودرو را تغییر داد وجود دارد؟
همه چیز به شرایط اقتصادی کشور، سیاست های خارجی، سیستم های تولید و ارزی که می توان به تولید اختصاص داد، بستگی دارد. زیان انباشته خودروسازها زیاد است و تولیدکنندگان نمی توانند پول قطعه سازان را بدهند. به نحوی که برخی از خودروها حتی ناقص تولید می شوند. برخی قطعه سازها نمی توانند به خودروساز قطعه دهند. این اتفاق لازمه یک برنامه ریزی دقیق و بلندمدت است که به نظر من در این مدت کوتاه قابل اجرا نیست. حدود ۶۰ درصد از خریداران، خودرو را با قیمت کارخانه خریداری می کنند و تنها حدود ۴۰ درصد از متقاضیان با قیمت بازار خریداری کرده اند. یعنی عملاً برای محصولی با قیمت بازار، حدود ۴۰ درصد تقاضا وجود دارد. زمانی که قیمت کارخانه و بازار یک قیمت واحد شود، کارخانه مشتریان خود را از دست می دهد. نکته ای که وجود دارد این است که اگر عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد و نیاز تامین نشود، قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش پیدا می کند.