بهعنوان یک مدیر همواره باید توجه داشته باشید که کار یک حسابدار نیازمند بالاترین درجه دقت و صراحت و درجه خاصی از قضاوت درست و بجاست، زیرا ما در محیطی جزییاتگرا زندگی میکنیم، جاییکه کوچکترین اشتباهات نظری میتواند پیامدهای شدیدی برای کسبوکار ما و مشتریانمان به همراه داشته باشد. یک رقم که بهطور اشتباهی اضافه یا حذف شود، تاثیرات متوالی روی دفتر حسابداری، اتخاذ تصمیمات لازم و آنچه دفاتر راجع به سلامت مالی سازمان میگویند خواهد داشت.
با تمام مسئولیتی که بر دوش حسابداران قرار دارد، مدیران باید دقت کافی را برای انتخاب حسابداری که قرار است امور را برای آنها سامان دهد داشته باشند، حسابداران باید ویژگیهای خاصی را دارا باشند که به آنها اجازه انجام صحیح امور را خواهد داد. ما ۱۰ ویژگی مهم را که باور داریم یک حسابدار خوب باید دارا باشد جمعآوری کردهایم، بهتر است نگاهی به لیست بیندازید شاید شما هم با ما موافق باشید.
آشنا و مطلع از آخرین قوانین و نظریههای حسابداری
داشتن درک صحیح از مفاهیم پایهای کافی نیست، حسابداران باید همواره با اصول پذیرفتهشده حسابداری همگام باشند. همچنین از هرگونه تغییرات در قانون مالیات مطلع باشند، رفتن به کنفرانسها و سمینارها کمک میکند تا خود را با روند تغییرات در بازار حسابداری همگام کنند. پیشرفتهای تکنولوژیکی از دیگر عوامل سرعت بخشیدن به تغییرات هستند و دور شدن از این تغییرات زیان عظیمی به مشتریان و کسبوکارشان وارد خواهد کرد.
منظم و سازمان یافته
مطلع بودن از تمامی آمار و ارقام و تشریفات اداری و اطلاعاتی که حسابداران بهصورت روزمره با آنها سر و کار دارند نیاز به مهارت و سازماندهی خوب دارد، این کار باعث صرفهجویی در وقت و زمان خواهد شد. داشتن یک ساختار قابل کنترل برای پیگیریهای روزانه باعث میشود تا در زمان و انرژی آنها صرفهجویی شود و منابع لازم را بهراحتی تجزیه و تحلیل کنند و وظایف محاسباتی خود را به دور از هرگونه حواسپرتی و با آرامش ذهنی انجام دهند.
دقت و جزییاتگرایی
با دقت بودن و توجه بهجزییات در انجام امور حسابداری بسیار حیاتی است. تمامی ارقامی که حسابداران با آن کار میکنند باید دقیق و صحیح باشند. داشتن پشتکار در انجام امور دومین ویژگی مهم آنها است و لازم نیست که در مورد این ویژگیها دائما به آنها یادآوری کرد.
متعهد و مسئول
هیچ تعجبی ندارد که حسابداران باید متعهد و پاسخگو باشند. آنها میدانند که حاصل و نتیجه کار آنها هرچه باشد، مخالفانی خواهد داشت، پس بهتر است که توانایی رویارویی با آنها را داشته باشند. حتی آن دسته از حسابدارانی که با دقت و جزییات فراوان کار خود را انجام میدهند هم ممکن است دچار اشتباه شوند. بههرحال انسان جایزالخطاست و هیچ مشکلی وجود ندارد اگر در مواقعی یکسری اشتباهات بهصورت غیرعمد صورت گیرد، اما بهشرطی که هیچ تعمدی در کار نباشد. ثبت و نگهداری از جزییات حسابها و گزارشات دقیق کمک میکند تا بتوان محل و نحوه انجام اشتباهات موردنظر را بهراحتی پیگیری کرد.
مشتریمداری
داشتن مهارتهای لازم برای انجام امور حسابداری لازم است ولی کافی نیست، در واقع حسابداران باید مشتریهای خود و نوع کسب کار آنها را بهخوبی بشناسند، داشتن درک قوی از نوع نیازها و اهداف مربوط به کسبوکار مشتری این امکان را فراهم میکند تا قوانین حسابداری و روشهای اقتصادی مناسب و مربوط به مشتری را شناسایی و استفاده کنند، هر حسابدار میتواند با مشورتها و نظریات خود شهرت و اعتبار بالاتری را در منظر مشتریان بهدست آورد و اینکار باعث خواهد شد تا به کمک توصیهنامههای آنها به تعداد مشتریان خود بیفزاید.
کار گروهی
تصورات کلیشهای نادرست از حسابداران این است که به تنهایی و بدون هرگونه تعامل، مشغول انجام امور روزانه خود هستند که کاملا اشتباه است، زیرا طبق اصول، آنها بهصورت تیمی کار میکنند و جلسات زیادی با مشتری و سایر تصمیمگیران خواهند داشت، بنابراین آنها باید نسبت به معلومات و دانشی که دارا هستند، بسیار بخشنده باشند، نسبت به احتیاجات دیگران دلسوز و برای اهداف تیمی خود یک پشتیبان واقعی باشند، حسابداران باید توانایی تعامل با انواع متفاوتی از شخصیتها را دارا باشند.
خلاقیت
هرچند که حسابداران بهدلیل نوع کار خود بیشتر در حال محاسبات هستند و با اعداد و ارقام سروکار دارند و بیشتر از نیمکره چپ مغز خود استفاده میکنند ولی یک حسابدار ایدهآل برای دستیابی به ایدههای ناب و فکر بکر و استراتژیهای خلاقانه برای حل مسائل بغرنج موجود که راهحل آن در تئوریها وجود ندارد حتما از نیمکره راست مغز و بخش خلاقیت خود نیز بهرهمند خواهد شد.
قابلیت اعتماد
اطلاعاتی که یک حسابدار با آن سر و کار دارد بهطور معمول محرمانه هستند؛ بنابراین اگر حسابدار بخواهد بهصورت حرفهای عمل کند باید وفاداری خود را با حفظ این خصوصیات اخلاقی یعنی معتمد بودن نشان دهد. در واقع امین بودن چیزی نیست که یک شبه بهدست آید، یک ویژگی اخلاقی مهم است که برای جلب نظر مساعد مشتری و داشتن بازخوردهای مناسب به زمان احتیاج دارد، داشتن شهرت در زمینه معتمدبودن سبب میشود تا تعداد مشتریان او در بلندمدت زیاد شود.
داشتن مهارت لازم برای بیان مفاهیم حسابداری
داشتن توانایی تفسیر اصطلاحات و مفاهیم پیچیده حسابداری به زبانی ساده که برای مشتریان قابل درک باشد یک ویژگی و خصوصیت بسیار ارزشمند است. یک حسابدار خبره و ایدهآل باید این ویژگی را دارا باشد. حسابداری که بتواند بهراحتی با اطرافیان تعامل کند و نظرات و ایدههای خود را بهصورت شفاف به دیگران منتقل کند، دارای یک ویژگی با ارزشی است که تمامی مشتریان به دنبال چنین فردی هستند. یک حس قوی از راستی و تمایل به صداقت دو ویژگیای است که حس اعتماد را در کار حسابداران و عملکرد حرفهای آنها القا میکند. این ویژگی باید در زندگی شخصی و خصوصی آنها نیز جریان داشته باشد، زیرا حسابداری که از لحاظ اخلاقی توانایی زندگی بهصورت یک شهروند شریف را داشته باشد، شخصی است که در واقع قوانین حقوقی را نیز رعایت خواهد کرد.