آیا می دانستید مذاکره حضوری آدابی دارد؟ در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود:
1- تعیین وقت مذاكره: هیچ وقت بدون اطلاع و آمادگی قبلی با كسی مذاكره نكنید و هیچ كسی را نیز در چنین موقعیتی قرار ندهید.
2-تعیین افراد مذاكره كننده: قبل از مذاكره بدانید كه با چه كسانی و با چه سمتی مذاكره دارید تا شما نیز بتوانید پیش بینی های لازم برای همراهی همكاران لازم برای مذاكره را داشته باشید.
3- تاییدیه زمان ملاقات: حداقل 24 ساعت قبل از شروع مذاكره، مجددا برای برگزاری مذاكره تاییدیه بگیرید.
4- زمان حضور در قرار ملاقات: بهتر آن است كه حدود 10 دقیقه قبل از شروع مذاكره، در محل مذاكره حضور پیدا كنیم. اگر خیلی زود به محل قرار رسیدیم بهتر آن است كه در محلی كه دیده نشویم، وقت گذرانی كنیم.
5- رعایت تناسب در پوشش: نوع پوشش با توجه به نوع مخاطب تعیین می شود، البته كلیاتی وجود دارد كه در مورد همه محیط ها صادق است كه به شرح زیر است:
1 - نوع پوشش باید رسمی باشد.
2 - در مذاكرات مختلف از رنگ های مختلف استفاده كنید. هیچ وقت چند جلسه مذاكره را با یك رنگ ثابت برگزار نكنید.
3- در ملاقات با شركت های دولتی، مراقب استفاده از پوشش های مخصوص كشورهای خارجی همانند كراوات یا پیراهن آستین كوتاه باشید، این مطلب را به یاد داشته باشید كه همیشه فرهنگ و عرف مقدم بر استاندارد است.
4 - هنگامی كه مثلا وظیفه فروش به یك قشر آسیب پذیر جامعه را بر عهده دارید، از پوشیدن لباس های گرا ن قیمت كه شبهه اعمال پرستیژ یا فخرفروشی را داشته باشد، خودداری كنید.
5- در هر نوع مذاكراتی، استفاده از لباس های اسپورت نظیر شلوار لی، تی شرت، كفش های ورزشی و... فاجعه است!