یوتیوب به واسطه اینکه امکان کسب درآمد از سود تبلیغات را برای تولید کنندگان محتوا ایجاد کرده، گزینه اصلی فعالیت افراد محسوب می شود. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث شد تا این برند بتواند از چند سال قبل عنوان بزرگترین شبکه اشتراک گذاری ویدئو را به دست آورد. اگرچه حتی اینستاگرام با اضافه کردن بخش IGTV نتوانسته به رقیبی برای این شبکه تبدیل شود، با این حال تیک تاک با سرعت رشد خارق العاده خود همه چیز را تغییر داده است. درواقع این شبکه که بر روی ویدئوهای کوتاه تمرکز دارد، اکنون رقیب اصلی یوتیوب به حساب می آید.
در این راستا حتی اضافه شدن بخش اختصاصی برای ویدئوهای کوتاه نیز با نتایج لازم همراه نبوده است. به همین خاطر نیز مدیران این شبکه اعلام کرده اند که 100 میلیون دلار برای اعطای جوایز مختلف به یوتیوبرها اختصاص پیدا خواهد کرد. در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که یوتیوب در سال قبل، رشد درآمد 450 درصدی را داشته که خود زمینه چنین طرحی را مهیا کرده است. درواقع پیش بینی می شود که این موضوع باعث شود تا این آمار در سال جدید نیز تکرار شود. در این راستا هنوز معیارهای انتخاب افراد برای جوایز مشخص نشده و احتمال می رود که در ماه های آینده، شاهد اخبار تکمیلی باشیم.
در این راستا باید دید که واکنش رقبا به این طرح جذاب چه خواهد بود. این سیاست بدون شک اگر با نتایج لازم همراه باشد، شاهد اختصاص بودجه های به مراتب بیشتر هم خواهیم بود. این امر می تواند شرایط حاکم در شبکه های اجتماعی را به سمتی متمایل سازد که تمامی شبکه ها مجبور به سهیم کردن افراد در سود خود باشند. درواقع اگرچه کمتر کسی فعالیت در شبکه های اجتماعی را به عنوان یک شغل تلقی می کند، با این حال پیش بینی ها حاکی از آن است که حتی می توان شاهد ظهور میلیونرهایی از طریق این عرصه باشیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه کسب و کار با استفاده از سرویس IGTV
در این راستا به نظر می رسد که یوتیوب قصد دارد که قراردادی را با تولید کنندگان محتوا امضا نماید که براساس آن، امکان فعالیت در شبکه ای دیگر وجود نخواهد داشت. این مسئله می تواند زمینه اعتراض های گسترده را به همراه داشته باشد. درواقع بسیاری از یوتیوبرها، درآمدهای دیگری از طریق تبلیغات مستقیم در شبکه های دیگر نظیر اینستاگرام دارند و این امر به معنای آن است که آنها باید صفحات دیگر خود را که مخاطبان بالایی هم دارد، متوقف نمایند. این امر در حالی است که این موضوع می تواند زمینه شکایت بر علیه انحصارطلبی را به همراه داشته باشد. در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که یوتیوب از سال 2006 به گوگل فروخته شده که خود در زمینه انحصارطلبی، با شکایت هایی مواجه است. به همین خاطر نیز تکرار این سیاست، احتمالی به نظر می رسد. با این حال اگر پیشنهاد همکاری با تضمین هایی نظیر درآمد ثابت و یا سهیم شدن در سهام یوتیوب همراه باشد، احتمالا با شکایت های جدی از طرف اینفلوئنسرها همراه خواهد بود.