براساس گزارش موسسه Media Kix در سال 2019، 71 درصد از بازاریاب ها نسبت به تاثیرگذاری فرآیند اینفلوئنسرمارکتینگ بر روی جلب نظر مخاطب هدف اظهارنظر مثبت کرده اند. این امر به معنای کاربردهای فراوان این الگوی بازاریابی در حوزه های مختلف و کسب و کارهای متفاوت است. یکی از چالش های همیشگی کسب و کارها مربوط به جلب نظر مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی است. این امر بسیاری از برندها را به سوی صرف هزینه های گزاف سوق داده است. امروزه با انتخاب یک اینفلوئنسر مناسب امکان همکاری با وی و تاثیرگذاری بالا بر روی مخاطب هدف وجود دارد بنابراین نیازی برای صرف هزینه های سرسام آور نیست.
یوتیوب به عنوان یکی از پلتفرم های مطرح در سراسر دنیا سالانه کاربران بسیار زیادی را به خود جلب می کند. بسیاری از برندها در این پلتفرم برای جلب نظر مخاطب هدف مشغول تولید محتوا هستند، با این حال تعداد بسیار اندکی از برندها توانایی موفقیت در حوزه بازاریابی در یوتیوب را دارند.
بدون تردید وقتی صحبت از بازاریابی می شود، بسیاری از برندها به سراغ استفاده از شیوه هایی نظیر بازاریابی در توئیتر و اینستاگرام می روند. دلیل این امر ارزیابی یوتیوب به عنوان یک پلتفرم دم دستی است. این نوع ارزیابی ها دارای ایرادات بسیار مهمی در حوزه کسب و کار است. بسیاری از برندها به همین دلیل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می دهند. امروزه اغلب کاربران برای مشاهده محتوای ویدئویی به سراغ یوتیوب می روند بنابراین سرمایه گذاری برای بازاریابی مناسب در این پلتفرم گزینه بسیار منطقی خواهد بود.
ترکیب اینفلوئنسرمارکتینگ و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در یوتیوب ایده خلاقانه ای محسوب می شود. امروزه شمار بالایی از اینفلوئنسرها در یوتیوب فعالیت دارند. همین امر برندها را به فکر همکاری با چنین افرادی انداخته است. مهمترین نکته در این میان انتخاب اینفلوئنسرهایی با توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. اشتباه اساسی برخی از برندها توجه صرف به تعداد فالوورهای هر اینفلوئنسر است. این امر امکان ارزیابی دقیق از وضعیت افراد و انتخاب بهترین گزینه ها را کاهش می دهد.
مطلب مرتبط: 10 یوتیوبر پردرآمد جهان در سال 2020
بدون تردید بررسی برخی از گزینه های مناسب برای انتخاب به عنوان اینفلوئنسر برند همیشه همراه با چالش های بزرگی است. درست به همین خاطر هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین نکات در حوزه اینفلوئنسرمارکتینگ در یوتیوب است. بررسی موفق ترین یوتیوبرها و اینفلوئنسرها در سراسر دنیا نقش مهمی برای انتخاب گزینه های بهینه در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. بدون شک همیشه نیاز به همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ نیست. گاهی اوقات انتخاب نمونه های محلی برای پیشبرد اهداف برند کافی است بنابراین باید به هنگام انتخاب نسبت به نیازهای کسب و کارمان توجه ویژه ای داشته باشیم. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهیم داشت.
1. وی لاگ یک روز زندگی
یکی از اینفلوئنسرهای پرطرفدار در فضای یوتیوب با ایده ای ساده اقدام به تولید محتوا می کند. وی لاگ «یک روز زندگی» (Day in the Life) با ایده هایی ساده مانند بررسی نکات و ابزارهای دم دستی کارش را شروع کرد. هدف اصلی این اینفلوئنسر ترغیب کاربران برای مشاهده دقیق تر امکانات در دسترس شان است. بسیاری از مردم نسبت به امکانات در دسترس شان توجه لازم را ندارند. همین امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت.
ناتالی باربو از 4 سال پیش با ایده نمایش سبک زندگی اش به کاربران وارد فضای یوتیوب شد. کانال وی در مدت زمانی اندک موفق به جلب نظر شمار بالایی از کاربران شد. این امر به دلیل جذابیت های اکانت وی برای کاربران صورت گرفت. مشاهده زندگی روزانه یوتیوبرهای مشهور برای هر کاربری جذابیت دارد. نکته جالب اینکه ناتالی در طول ویدئوهایش ایده های جالبی برای تغییر سبک زندگی نیز در اختیار کاربران قرار می دهد بنابراین فضای ویدئوهای وی بیش از اندازه ساده و خشک نیست.
بسیاری از اینفلوئنسرها در فضای یوتیوب مشغول نمایش سبک زندگی لوکس شان هستند. این امر اغلب اوقات برای کاربران جذابیتی ندارد بنابراین باید نسبت به واقع گرایی در زمینه نمایش سبک زندگی از سوی اینفلوئنسرها توجه نشان دهیم. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق همکاری با اینفلوئنسر موردنظر نخواهیم داشت.
برخی از کارهای روزانه برای اغلب مردم خسته کننده است. کارهایی نظیر تکالیف مدرسه یا دانشگاه برای هیچ کسی جذاب نیست. درست به همین خاطر ناتالی در کانالش به چنین کارهایی پرداخته است. تلاش برای تغییر نحوه فعالیت در طور روز اهمیت بسیار زیادی دارد. همین امر نیز جذابیت های کانال ناتالی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
همکاری با برندهای مختلف از سوی ناتالی با هدف معرفی سبک زندگی تازه صورت می گیرد. بسیاری از کاربران تمایل به مشاهده محصولات مفید برای ایجاد تنوع در سبک زندگی شان دارند. این امر به طور قابل ملاحظه ای مدنظر ناتالی قرار گرفته است. درست به همین خاطر بسیاری از برندهای فعال در حوزه سبک زندگی و تولید لوازم خانگی به طور مداوم با وی همکاری می کنند.
2. هاولز
خرید محصولات مختلف برای هر فردی هیجان انگیز است. بسیاری از مردم برای خرید اقدام به مشاهده ویدئوهای مختلف پیرامون برند و محصولات موردنظرش می کنند. این امر شاید در نگاه نخست محدود به مراجعه به سایت رسمی برند موردنظر باشد. نکته مهم در این میان نقش اینفلوئنسرها در جلب نظر مشتریان به محصولات برندی خاص است. کانال هاولز در یوتیوب به طور اختصاصی در زمینه توصیه های مرتبط با خرید و باز کردن بسته بندی محصولات (Unboxing) فعالیت دارند. این ایده شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما امکانات بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف در اختیار برندها قرار می دهد.
برندهای بزرگی نظیر لوئیس ویتون نیاز به جلب نظر مشتریان از تمام گروه های اجتماعی دارند بنابراین همکاری با اینفلوئنسرهای مختلف باید جزئی از برنامه های چنین برندهایی قرار داشته باشد. اگر این نکته را در مورد تمام برندها مدنظر قرار دهیم، نیاز برندها برای همکاری با اینفلوئنسرها بیش از هر زمان دیگری نمایان خواهد شد.
مطلب مرتبط: 4 نکته بازاریابی مهم که از یوتیوبرهای جوان می توان آموخت
اگر شما در شبکه های اجتماعی ویدئویی از بازگشایی بسته بندی یک محصول مانند کنسول ایکس باکس را مشاهده نمایید، علاقه تان برای مشاهده ویدئوهای دیگر کانال موردنظر بیشتر خواهد شد؟ پاسخ بسیاری از کاربران به این پرسش مثبت است بنابراین کسب و کارها باید نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از چنین ویدئوهایی اقدام نمایند. متاسفانه کسب و کارها امکان بازگشایی بسته بندی محصولات شان در صفحه رسمی را ندارند. اکانت رسمی هر برند برای اطلاع رسانی درباره آخرین اخبار و نکات کلیدی ساماندهی می شود. بنابراین نباید با چنین کارویژه هایی آن را مورد استفاده قرار داد. همکاری با اینفلوئنسرها یکی از بهترین راهکارها برای جلب نظر مخاطب هدف است.
هاولز در زمینه همکاری با برندها بر روی اهمیت بازگشایی بسته بندی محصولات شان تاکید دارد. وقی مشتریان فرآیند بازگشایی محصولات را مشاهده می کنند، انگیزه بسیار زیادی برای خرید خواهند داشت. این امر برخی از برندها را به سوی جلب نظر مخاطب هدف سوق می دهد. اگر شما نیز در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ویدئوهای معرفی محصولات و بازگشایی بسته بندی هستید، توجه به کانالها و اینفلوئنسرهای مشابه هاولز ضروری خواهد بود.
3. آموزش های پشت صحنه
ویدئوهای شعبده بازی در میان کاربران محبوبیت بسیار زیادی دارد. برخی از کاربران نسل جوان برای مشاهده ویدئوهای شعبده بازی نسبت به دنبال کردن اکانت زک کینگ اقدام می کنند. زک به عنوان یک شعبده باز دارای مهارت قابل ملاحظه ای در زمینه طراحی گرافیک است. همین امر وی را بدل به یکی از اینفلوئنسرها پرطرفدار در یوتیوب کرده است. اغلب ویدئوهای تردستی و شعبده وی با استفاده از حقه های گرافیکی یا خطای دید ضبط می شود. شاید بسیاری از کاربران بیش از مشاهده ویدئوهای تردستی علاقه مند به مشاهده پشت صحنه اش باشند. این امر برای بسیاری از کاربران به معنای کاهش جذابیت ویدئوهای تردستی است. زک کینگ به خوبی از علاقه کاربران برای مشاهده پشت صحنه ویدئوهایش اطلاع دارد. درست به همین خاطر تمام ویدئوهای وی در یوتیوب همراه با پشت صحنه طراحی حقه هاست.
همکاری برندها با اینفلوئنسرهای مورد علاقه نسل جوان دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم نیاز به گزینه های متنوعی دارند. این امر شاید در نگاه نخست برای بسیاری از برندها به معنای امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با صرف هزینه بیشتر باشد، اما در یک مقطع زمانی دیگر هزینه های بیشتر با بودجه برند سازگار نخواهد بود. درست در همین نقطه ضرورت همکاری با اینفلوئنسرهای محبوب در میان نسل جوان مطرح می شود.
زک کینگ در زمینه طراحی ویدئوهای مربوط به حقه و تردستی از شعبده بازهای بزرگ دنیا تقلید می کند. بسیاری از ایده های وی برای ضبط ویدئو به طور کامل از دیگران الگوبرداری شده است. نکته جالب در این میان تکمیل ایده های شعبده بازهای مشهور از سوی زک است. همین امر موجب شهرت بالای ویدئوهای وی در شبکه های اجتماعی شده است.
یکی از برندهای طرف قرارداد زک کینگ، گوگل است. گوگل در طول سال های اخیر تنوع بسیار زیادی در سرویس هایش ایجاد کرده است. یکی از سرویس های محبوب گوگل برای ارتباط تصویری تحت عنوان گوگل میت شناخته می شود. گوگل میت در ابتدای راه اندازی دارای شهرت چندانی در مقایسه با اسکایپ نبود. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای این برند ایجاد می کرد. همکاری با زک در مدت زمانی کوتاه شهرت گوگل میت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داد.
4. کانال How Tos
کانال های آموزشی در شبکه های اجتماعی دارای محبوبیت قابل ملاحظه ای هستند. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به استفاده از ویدئوهای متنوع آموزشی می کنند، با این حال چنین ویدئوهایی کمتر موردنظر کاربران قرار می گیرد. دلیل اصلی این امر تاثیرگذاری بالاتر ویدئوهای اینفلوئنسرها یا کاربران عادی در مقایسه با محتوای تولیدی برندهاست. اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم، به خوبی اهمیت اینفلوئنسرمارکتینگ را درک خواهیم کرد. اگر برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشتند، دیگر همکاری با سلبریتی ها و دیگر چهره های مشهور معنایی پیدا نمی کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب با تکنیک های جذاب
کانال How Tos در میان میلیون ها کانال در زمینه آموزش دارای شهرت جهانی است. دلیل این امر توجه به دغدغه های کاربران از سوی ادمین های این کانال است. بسیاری از کانال های آموزشی در سطح یوتیوب از سوی یک ادمین یا اینفلوئنسر مشخص اداره می شود. این امر در مورد کانال How Tos مصداق پیدا نمی کند. این کانال با همکاری چندین ادمین از سراسر دنیا مدیریت می شود بنابراین برندهای مختلف از کشورهای گوناگون امکان ارتباط با ادمین های نزدیک به کشورشان برای تبلیغات و همکاری بلندمدت را خواهند داشت.
یادگیری نکات تازه برای هر کاربردی جذاب است. همچنین برخی از نکات دارای کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره است. نحوه فعالیت کانال How Tos مربوط به استفاده از یک برند به عنوان اسپانسر ویدئوهایش است. نکته جالب اینکه به دلیل حجم بالای درخواست برای همکاری در قالب اسپانسر هر چند ماه یک بار اسپانسر رسمی این کانال تغییر پیدا می کند.
5. ویدئوهای کمدی
یکی از کاربران مشهور یوتیوب با ناک جیکو شناخته می شود. شاید انتظار بسیاری از کاربران نسبت به یک اینفلوئنسر مربوط به تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار باشد. نکته مهم در این میان فعالیت جیکو در زمینه تولید ویدئوهای طنز است. استندآپ کمدی در طول سال های اخیر طرفدارهای بسیار زیادی در کشورهای مختلف پیدا کرده است. یکی از نکات مهم در این میان فعالیت کمدین های غیررسمی در شبکه های اجتماعی است. جیکو به عنوان یک کمدین خود را محدود به فرم های رایج برای تولید محتوا نمی کند بنابراین ویدئوهای وی ترکیبی از جذابیت های بصری و نکات خنده دار است. درست به همین خاطر شهرت بسیار زیادی در میان کاربران یوتیوب دارد.
اگر برندها به دنبال دیده شدن در فضای آنلاین هستند، همکاری با کمدین ها دارای جذابیت های بسیار زیادی خواهد بود. بسیاری از برندها برای همکاری با جیکو حاضر به پرداخت هزینه های بالایی هستند. نکته مهم در این میان انتخاب کمدین ها براساس سطح نیاز کسب و کارمان است. اگر برند ما در سطح محلی فعالیت دارد، همکاری با کمدینی مانند جیکو توجیه منطقی و هزینه ای در پی نخواهد داشت.
استفاده از سرویس های لایو در اینستاگرام و یوتیوب برای جیکو بدل به عادتی رایج شده است. وی از این راهکار برای تعامل نزدیک با فالوورهایش استفاده می کند. اگر برند شما تمایل به جلب نظر کاربران در مقیاس گسترده و همچنین افزایش فروش دارد، همکاری با جیکو برای هدف گذاری بر روی مشتریان جهانی ایده جذابی خواهد بود.
6. مرور محصولات و بازگشایی بسته بندی شان
هیچ چیز به اندازه باز کردن بسته بندی یک محصول تازه نیست. بسیاری از مشتریان برای خرید محصولات مختلف به بسته بندی نیز توجه نشان می دهند. این امر موجب جهت گیری بسیاری از برندها برای بسته بندی محصولات شان به صورت جذاب شده است. یکی از کانال های یوتیوبی بسیار محبوب در زمینه مرور کیفیت محصولات و بازگشایی بسته بندی شان جاستینه ازاریک است. وی در طول چند سال گذشته به طور قابل ملاحظه ای مدنظر کاربران قرار گرفته است. دلیل این امر ارزیابی حرفه ای محصولات با هم است.
مطلب مرتبط: اینستاگرام یا یوتیوب کدام یک سودآوری بیشتری دارند؟
وی در زمینه ارزیابی کیفیت محصولات مختلف از نظرات کارشناس های حرفه ای استفاده می کند. همچنین بازگشایی بسته بندی محصولاتی نظیر پلی استیشن 5 بر جذابیت های کانال وی افزوده است. بسیاری از برندها برای همکاری با وی محصولات ویژه ای را عرضه می کنند. یکی از نمونه های رایج در این میان پیشنهاد مالی بالاتر سونی برای ارزیابی و باز کردن بسته بندی پلی استیشن 5 به جای ایکس باکس سری ایکس است. این امر بر شهرت جاستینه در میان کاربران یوتیوب افزوده است. البته صرف نظر از بررسی برخی از محصولات به دلیل پیشنهاد مالی بالاتر رقبای شان در بلندمدت برای وی مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. با این حال اکنون وی یکی از کاربران پرطرفدار در یوتیوب محسوب می شود.
بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها در یوتیوب رواج بسیار زیادی دارد. انتخاب گزینه های درست و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از اطلاعات مناسب دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها نسبت به رعایت این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر به طور مداوم درگیر مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله گام مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب و انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب برای همکاری خواهد بود.