اگر شما در حوزه های خاصی مانند تولید دارو، داروخانه، مشاوره روانشناسی و خرده فروشی فعالیت نداشته باشید، به احتمال زیاد انتخاب شیوه های مناسب بازاریابی در شرایط شیوع ویروس کرونا چالش بزرگ شما خواهد بود. اکنون شرایط اغلب کسب و کار به دلیل شیوع ویروس کرونا مشابه است. خبر بد پیشبینی عدم تغییر شرایط در طول ماه های آینده است. به این ترتیب بسیاری از برندها در ماه های آینده شرایط دشواری خواهد داشت. اغلب مدیران و کارآفرینان در طول سال های گذشته مقالات متعددی در زمینه تصمیمگیری های کلیدی در حوزه کسب و کار مطالعه کرده اند. اکنون یکی از برهه های کلیدی در دنیای کسب و کار محسوب می شود بنابراین باید به دنبال اتخاذ تصمیم های درست بود.
من به عنوان کارشناس کسب و کار پس از شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط نامساعد برای اغلب کسب و کارها پرسش ساده ای از خودم مطرح کردم: «آیا تو در دبیرستان پیرامون کسب و کارهای مختلف مطالعه نداشته ای؟ اکنون گرایش اغلب افراد به سوی خرید آنلاین محصولات موردنیازشان است بنابراین باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به راهاندازی سامانه خرده فروشی آنلاین اقدام کنی.» بدون تردید راهاندازی خرده فروشی در شرایط کنونی ایده بسیار جالبی محسوب می شود، با این حال بسیاری از کسب و کارها دقیقا شرایط مشابه ما را دارند بنابراین ایده موردنظر در ذهن شمار بالایی از کارآفرینان قرار دارد. اهمیت بازاریابی مشارکتی دقیقا در همین نقطه مشخص می شود. وقتی یک ایده واحد در ذهن شمار بالایی از افراد وجود دارد، مهارت های بازاریابی تفاوت را رقم خواهد زد. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی اهمیت و نقش بازاریابی مشارکتی در شرایط بحران کروناست.
بازاریابی مشارکتی چیست؟
همه ما نکات زیادی درباره بازاریابی محتوایی شنیده ایم. این امر اغلب موجب ناتوانی افراد در زمینه ایجاد تمایز میان بازاریابی و الگوی محتوایی می شود. به این ترتیب شیوه ای به جز بازاریابی محتوایی را به رسمیت نمی شناسند. نکته مهم در این میان وجود الگوهای متفاوت از بازاریابی است. برخی از برندهای دارای بودجه فراوان اقدام به همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی با افراد تاثیرگذار به منظور توسعه جایگاه شان می کنند. الگوی بازاریابی مشارکتی به معنای دقیق کلمه با الگوهای فوق تفاوت دارد. ما در اینجا اقدام به بازاریابی برای یک کالای عمومی می کنیم. بر این اساس بازاریابی مشارکتی به معنای ارائه کالا یا خدمتی به منظور رفع نیازهای فوری است.
مطلب مرتبط: بازاریابی مشارکتی و برندسازی مشارکتی / تفاوت این دو در چیست؟
نکته مهم درخصوص بازاریابی مشارکتی اهمیتش در شرایط کنونی است. وقتی ما در شرایط بحرانی به سر می بریم، توجه به سایر الگوهای بازاریابی محلی از اعراب ندارد. ما باید به دنبال ارائه راهکارهای فوری برای مخاطب هدف باشیم. در غیر این صورت بحران بزرگی در زمینه فروش محصولات و تعامل با مشتریان پیش روی خواهیم داشت.
اگر شما در حوزه هایی مانند تناسب اندام فعالیت دارید، معنای بازاریابی مشارکتی ارائه خدمات به صورت آنلاین خواهد بود. بسیاری از افراد در دوران قرنطینه نگرانی های فزاینده نسبت به افزایش وزن دارند. تهیه ویدئوهای آموزشی و تقویت روحیه و توانایی افراد برای حفظ تناسب اندام ایده مناسبی محسوب می شود. حوزه تناسب اندام بدون تردید در شرایط کنونی دچار بحران بسیار زیادی شده است. باشگاه های ورزشی در اغلب کشورها تا اطلاع ثانوی تعطیل اند. بنابراین مدیران چنین کسب و کارهایی شانس زیادی برای بهبود شرایط کسب و کارشان ندارند. توجه به الگوی بازاریابی مشارکتی امکان تبدیل حوزه فعالیت مان به امری ضروری برای مخاطب هدف را فراهم می سازد.
یکی از نکات مهم در زمینه طراحی کمپین های بازاریابی ارائه تخفیف های جذاب است. ما در شرایط بحرانی با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه می شویم. از سوی دیگر مشتریان نیز بودجه کمتری برای صرف هزینه در اختیار دارند. نتیجه نهایی این امر ضرورت ارائه تخفیف های مناسب برای افزایش انگیزه مشتریان برای خرید است.
ما در طول هفته های اخیر برخی از نمونه های موفق در زمینه بازاریابی مشارکتی را مشاهده کرده ایم. الگوبرداری از تجربه آنها کمک شایانی به شما در راستای بازاریابی بهتر خواهد کرد بنابراین توجه به تجربه آنها باید در دستور کار ما قرار گیرد. یکی از بهترین برندها در زمینه ارائه خدمات ارزانقیمت در طول بحران کرونا شرکت T-Mobile است. آنها با راهاندازی سرویس T-Mobile Connect اقدام به ارائه خدمات ارتباطی با نرخ بسیار ارزان کردند. هدف اصلی مدیران این برند از راهاندازی این طرح فراهم ساختن شرایط مکالمه ارزانقیمت تمام افراد در شرایط قرنطینه است. بدون تردید چنین جهتگیری هایی از سوی برند نقش مهمی بر روی ذهنیت مشتریان از آنها خواهد داشت.
آیا بازاریابی مشارکتی برای کسب و کار ما مناسب است؟
بدون تردید شرایط هر کسب و کار با دیگری متفاوت است بنابراین ما در زمینه استفاده از یک شیوه بازاریابی باید به ویژگی های کسب و کارمان نیز توجه داشته باشیم. هر کارآفرینی پیش از اخذ الگوی بازاریابی مشارکتی باید به سه پرسش مهم پاسخ دهد:
• آیا شما کالا یا خدمتی ارزشمند که نیاز فوری مشتریان در شرایط کنونی را تامین کند، ارائه می کنید؟
• توانایی شما در زمینه ارائه تخفیف و دیگر الگوهای حمایتی به مشتریان در شرایط کنونی چقدر است؟
• میزان حمایت شما از مشتریان چقدر خواهد بود؟
شاید شما در برخی از موارد پاسخ مشخصی به پرسش های فوق نداشته باشید. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه خدمات مسافرتی فعالیت دارید، ارائه تخفیف بر روی تورهای تابستانی ایده مناسبی نخواهد بود. این امر به معنای ناتوانی شما در زمینه بهبود شرایط کسب و کارتان به شیوه های دیگر نیست بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد.
یکی از نکات مهم در دوران بحران تلاش برای کاهش هزینه ها در صورت ناتوانی برندمان برای ارائه خدمات کاربردی است. این امر در مورد حوزه گردشگری بیشترین مصداق را دارد بنابراین ما باید از ارائه خدمات و سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی پرهیز کنیم. در غیر این صورت فقط ضرر بیشتری در شرایط کنونی کسب خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: با کمک دیگر برندها بازاریابی کنید / بازاریابی مشارکتی
برخی از کسب و کارها توانایی سنجش مناسب وضعیت را ندارند. به همین خاطر به طور مداوم در شرایط بحرانی دست به تصمیم های اشتباه می زنند. تمام برندها در شرایط بحرانی مجبور به کسب سود نیستند. گاهی اوقات ما فقط باید از بروز ضررهای بیشتر پیشگیری کنیم. اگر کسب و کار شما امکان ارائه خدمات کاربردی به مشتریان را دارد، وضعیت کنونی را با مساعدت بیشتری پشت سر خواهد گذاشت. در غیر این صورت باید نسبت به صرفهجویی هرچه بیشتر در هزینه ها اقدام کنیم.