ایجاد فضای همکاری با دیگران در بازاریابی یکی از بهترین روشها برای تحت کنترل درآوردن ریسک و کاهش هزینهها است اما شرکتها تا چه اندازه تمایل به همکاری و کار با یکدیگر در پروژهها دارند؟ استارتاپهایی که از اول با همکاری یکدیگر آغاز به کار میکنند، از ابتدا به صورت دوجانبه از هم حمایت میکنند اما گاهی بهتر است شیوه درست انجام این کار را بدانند.
موسس یکی از شرکتهایی که امور بازاریابی خود را با شرکتی دیگر به انجام رسانده بود، از موفقیت در اجرا و مزیت آن میگوید: نتایج این همکاری خیلی فراتر از ذهنیت مورد انتظار ما بود و مشارکتکنندگان درگیری بیشتری با امور داشتند و شبکه همکاری گستردهای میان موسسان شرکتها ایجاد شد اما برای اینکه این همکاری را مؤثرتر کنیم میتوانیم گامهایی را برداریم.
بازاریابی گروهی مؤثرتر از بازاریابی فردی است
بازاریابی مشارکتی با دیگر استارتاپها روشی باصرفه برای تعامل و حمایت از همکاران، محرک خلاقیت و تبلیغات کسب وکار شماست. باید یادآور شویم که بهتر است چند وظیفه را با هم انجام ندهید و تنها روی یک فعالیت بازاریابی تمرکز کنید. این کار در استارتاپها روشی جذاب برای ایجاد شبکهای از کارآفرآینان موفق است و دامنه مخاطبان هر دو شریک را افزایش میدهد. همچنین این همکاری مسئولیتها را دوطرفه خواهد کرد. این به مثابه این است که هر مشکلی برای یک طرف پیش آید، برای طرف دیگر نیز مشکل تلقی میشود، مگر قبلا یکی از طرفین آن مشکل را تجربه کرده باشد.
به اشتراکگذاری ایدهها
مفهوم طلایی در بازاریابی گروهی، تأثیرگذاری دوچندان و مزیت دوطرفه برای هر دو شرکت دارد و آنها را قادر میسازد که تجربه خود را با دیگری نیز به اشتراک بگذارند. این کار در بازدید سایت آنها و افزایش ترافیک نیز تأثیرگذار است. شرکتهای نوپا میتوانند تنها با به اشتراکگذاری ایدهها، مسائل و راه حلها از تجارب دیگران منفعت کسب کنند.
آنها میتوانند با اشتراکگذاری این مسائل، کسب وکار خود را بهبود بخشند. شرکتهای نوپای موفق قادر به گردآوری آمار و ارقام بازخوردی از سرمایهگذاران، کاربران و سهامداران خواهند بود. این فیدبکها بسیار ارزشمند بوده و مهارتهای آنان را تقویت خواهد کرد.
همکاری براساس مشارکت ایدهها
این همکاری بیش از هر شرکتی برای استارتاپهایی مناسب است که کار خود را با کمبود منابع مالی شروع میکنند. آنها میتوانند فرصتهایی را در جهت همکاری با دیگر شرکتها بیابند و از آن در جهت تأمین مالی خود استفاده کنند و در قبال آن نفعی به شرکت همکار خود برسانند. فضای رقابت اشتراکی روشی مناسب برای تعامل و همکاری با دیگر کمپانیهاست. به اشتراکگذاری ایده و نظرات در امور بازاریابی با دیگر مجموعههای موجود در صنعت و اجتماع با دیگر شرکتهای نوپا میتواند امری تأثیرگذار در بهبود روند فعالیتهای ترفیع هردو طرف باشد.
اجرای روشهای مناسب
میتوانید در بازاریابی مشارکتی خود از تاکتیکها و روشهایی استفاده کنید که متناسب با زمینه بازاریابی شما باشد. بازاریابان مشارکتی تاکتیکهای بسیاری در اختیار دارند و اغلب چندین مورد از آنها را برای هر کمپینی تست میکنند. برخی از روشهای محبوبتر عبارتند از استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی مانند 1-فیس بوک، لینکدین و توییتر، 2- نقد و بررسی محصولات جهت آگاهی بیشتر مخاطبان نسبت به آن، 3-در نظر گرفتن پاداش و جوایز جهت ترغیب مخاطبان به خرید بیشتر.
البته هر کدام از این روشها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند و انتخاب آنها از سوی یک مدیر بازاریابی به عواملی مانند اولویتهای شخصی او و نتایج استفادههای قبلی وی از آن روشها بستگی دارد. معمولاً شرکتهای نوپا در بازاریابی مشارکتی خود از ایمیل و ایجاد لیست استفاده میکنند. اتخاذ این روش تلاشهای شما را به نتیجه میرساند و شما را ترغیب به ایجاد رابطهای پایدار و برد- برد در امور بازاریابی با شریکتان خواهد کرد.
ارقام با حساسیت بالا
به یاد داشته باشید که در بازاریابی امور مشارکتی خود، آنچه را که خواهان عمومی شدن آن نیستید، بهطور کلی بیان کنید. میتوانید به جای اعلام دقیق ارقام با حساسیت بالا، از ارقامی نزدیک به آنها که اطلاعات دقیق را بیان نمیکنند، استفاده کنید. مثلاً به جای گفتن رقمی مانند 125هزار بگویید رقمی مابین 100 تا 500 هزار و رقم دقیق را به صورت عمومی به اطلاع مشتریان نرسانید و کارهایتان را در لفافه پیش ببرید.