پیوند میان حوزه بازاریابی و فروش مسئله ای نیست که نیاز به بحث و گفت وگو داشته باشد. این روزها همه بازاریاب ها به خوبی از اهمیت فروش در دنیای آنلاین خبر دارند. به طوری که اگر فقط چند هفته فروش شرکت متوقف شود، احتمالا به قیمت موقعیت کاری بازاریاب ها تمام خواهد شد. در این میان هر چقدر هم روی کمپین های پرزرق و برق حساب باز کنیم، بازهم بدون یک لید کاربردی تغییری حاصل نخواهد شد. اینجاست که پای لید به بحث باز می شود.
باور کنید یا نه، هنوز خیلی از بازاریاب ها و حتی کارآفرینان درک درستی از مفهوم لید ندارند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم مفهوم لید و تولید آن را زیر ذره بین ببریم. راستش را بخواهید، لید در مواقع بحرانی به کمک کسب و کارها می آید. درست زمانی که فکر می کنید در هزارتوی بازار گمشده و دیگر امیدی برای پیدا کردن مخاطب هدف ندارید، لید به دادتان خواهد رسید. این درست همان امری است که تولید لید را بدل به امری بی نهایت مهم و اساسی در دنیای کسب و کار کرده است.
شما در این مقاله نه تنها با مفهوم لید آشنا خواهید شد، بلکه نحوه تولید آن را نیز یاد می گیرید. خب اجازه دهید دیگر برویم سراغ اصل ماجرا. این شما و این هم رمز و رازهای تولید لید در دنیای بازاریابی و فروش.
آیا تا حالا برای تان پیش آمده با یک مشتری بالقوه رو به رو شوید؟ تفاوت اصلی میان مشتریان بالقوه و کسانی که از شما خرید می کنند، در علاقه مندی دسته اول به برندتان است. در واقع مشتریان بالقوه هنوز اطمینان کامل برای خرید از برند شما را پیدا نکرده اند، اما کمی کنجکاو هستند. همین امر می تواند به شما برای جلب نظر آنها کمک کرده و فروش بیشتری به ارمغان بیاورد.
یکی از اشتباهاتی که معمولا کسب و کارها در بازار انجام می دهند، تلاش برای بازاریابی و هدف گذاری بر روی تمام مشتریان است. خب همه افرادی که در یک بازار حضور دارند، الزاما مخاطب یا مشتری شما نیستند. دوران بازاریابی و تبلیغات توده ای (Mass Marketing) دیگر به پایان رسیده است. امروزه هزینه های تبلیغاتی آنقدر زیاد هست که دیگر برندی جرأت بازاریابی توده ای نداشته باشد. در عوض تولید لید جایگزین طرح های قبلی شده است. شما با این کار در واقع مخاطبی که اندک علاقه ای به برندتان دارد، شکار می کنید.
مطلب مرتبط: تولید لید در گوگل ادز
تولید لید در واقع فرآیند جذب افراد علاقه مند به برند است. شما در این فرآیند نه تنها به فکر فروش بیشتر برند، بلکه معرفی بهتر هویت برندتان نیز هستید. این مسئله ای است که می تواند به شما برای بهبود وضعیت تان در بازار کمک شایانی نماید.
بی شک هر بازاریابی روش خاص خودش برای تعامل با مخاطب علاقه مند به برندش را دارد. با این حال ما در این مقاله قصد داریم برخی از روش های امتحان شده را مورد بررسی قرار دهیم. اینطوری کار شما برای بررسی بیشتر شرایط بی نهایت ساده تر خواهد شد. خب اجازه دهید بخش بعدی مقاله را بدون اتلاف وقت شروع کنیم. حالا شما باید یاد بگیرید چطور یک لید جذاب و تعامل برانگیز بسازید.
تولید لید به فرآیندهای مختلفی در دنیای بازاریابی اتلاق می شود، اما ما در روزنامه فرصت امروز تولید لید را فرآیند تبدیل مخاطب علاقه مند به کسب و کار به مشتری پر و پاقرص برند می دانیم. البته در این میان ممکن است هدف شما صرفا فروش نباشد و آشنایی مخاطب با برندتان نیز گزینه ای مطلوب محسوب شود. در هر صورت تبدیل مخاطب هدفی که صرفا به حوزه کاری تان علاقه دارد به فردی که تمایل شدیدی برای خرید یا دست کم رابطه بیشتر با برندتان داشته باشد، تولید لید گفته می شود.
اگر از تعریف بالا در حوزه تولید لید استفاده کنیم، آن وقت بسیاری از فعالیت های بازاریابی و تبلیغات برندها در این راستا جای می گیرد. به زبان ساده تر، تولید لید پیوند دهنده بازاریابی و تبلیغات است. به همین خاطر اهمیتی روز افزون دارد. حالا نوبتی هم باشد باید زیر و بم تولید لید را با هم درآوریم.
تولید لید در واقع از دو بخش به هم پیوسته تشکیل می شود. در مرحله نخست شما باید مخاطب را از طریق جذب ترافیک به سوی آشنایی بیشتر با کسب و کارتان هدایت کنید. در مرحله بعد تلاش برای فروش محصولات یا هر اقدام دیگری صورت می گیرد. بنابراین باید دقت نظر بالایی در زمینه تعامل با مخاطب هدف در این میان داشته باشید، وگرنه سرتان بی کلاه می ماند.
گام اول: جذب ترافیک
اولین گامی که در زمینه تولید لید باید مدنظر قرار دهید، جذب ترافیک است. خب تا وقتی مخاطب در دنیای آنلاین با سایت یا یکی از اکانت های رسمی شما رو به رو نشود، هیچ تحولی در ارتباط میان شما و آنها روی نخواهد داد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز جذب ترافیک یا افزایش آن را امری حیاتی تلقی می کنیم.
بی شک اولین راهکاری که برای افزایش ترافیک به نظر می رسد، بهینه سازی موتورهای جست وجو خواهد بود. خب این روزها مردم همه سوالات شان را از گوگل می پرسند. بنابراین طبیعی است که بهبود وضعیت لینک های سایت در گوگل اولویت مهمی محسوب شود. در کنار این مسئله، شبکه های اجتماعی را نیز باید مد نظر قرار داد. خب شبکه های اجتماعی کاربردهای بسیار زیادی در دنیای امروز دارند. یکی از کاربردهای آن نیز برای جلب نظر مخاطب هدف است. نکته جالب اینکه امروزه بسیاری از مردم از طریق پلتفرم های اجتماعی با برندها آشنا می شوند. با این حساب دیگر کم کم باید دور فرآیند بازاریابی سنتی را خط کشید؛ چراکه کمتر کسی بدان توجه نشان می دهد.
تبلیغات شناور در موتورهای جست وجو، سایت ها یا حتی شبکه های اجتماعی یکی دیگر از الگوهای تبلیغاتی است که باید توجه فراوانی بدان کرد. این مسئله می تواند برای شما اهمیت زیادی داشته باشد؛ چراکه در کنار هزینه های تبلیغاتی فراوان افق روشنی از بازگشت سرمایه خواهید داشت.
شما باید هر طوری که شده ترافیک مناسبی برای سایت تان جذب کنید. این امر به شما برای تولید لید کمک می کند. پس اصلا نباید در زمینه بهبود ترافیک سایت کوتاهی کنید.
مطلب مرتبط: معمای پیدا کردن ایمیل برای تولید لید (Lead)
گام دوم: ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص
بخش دیگری که فرآیند تولید لید را شکل می دهد، ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص است. این امر در واقع همان دعوت به عمل (Call to Action) محسوب می شود. درست به همین خاطر باید از مهارت های بازاریابی در این میان بهره برد.
استفاده از تکنیک هایی مثل ایجاد اضطرار یا حس از دست دادن فرصت در چنین شرایطی کاملا طبیعی است. این مسئله می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شرایط تان را نیز بهبود بخشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم دعوت به عمل باید همراه با حفظ آزادی عمل مخاطب صورت گیرد. اینطوری شما شانس بیشتری برای بهبود رابطه تان با مخاطب خواهید داشت.
فراموش نکنید، پیشنهادتان برای مخاطب هدف باید هیجان انگیز و وسوسه کننده باشد. خب اینجا با مخاطبی رو به رو هستید که علاقه ای هرچند اندک به کسب و کارتان دارد. به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده اوضاع را به سود خودتان تغییر داده و مخاطب موردنظر را به سوی خرید هدایت کنید.
اگر مطالعه بازار را امری جدی تلقی کنید، احتمالا همیشه از آن استفاده می کنید. خب در این بخش نیز می توانید به ساده ترین شکل ممکن سراغ استفاده از بخش موردنظر بروید؛ چراکه شما را با سلیقه و روحیه مخاطب هدف تان آشنا خواهد کرد. نکته ای که در این میان باید مدنظر قرار دهید، ضرورت استفاده از مطالعه بازار هدف به منظور بهبود شرایط در افقی بلندمدت است. اینطوری می توانید اوضاع را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. این یعنی به مرور زمان دائما از مطالعه بازار برای آگاهی از تغییرات سلیقه مخاطب تان سود ببرید.
بعد از اینکه از مخاطب برای خرید دعوت کردید، باید منتظر اثرگذاری اش باشید. خیلی از بازاریاب ها پس از اینکه مشتریان یک خرید ساده انجام می دهند، دیگر دور آنها را خط می کشند. این در حالی است که ماجرا تازه پس از خرید اول شروع می شود. این یعنی شما باید انگیزه بسیار زیادی برای بهبود رابطه تان با مخاطب هدف داشته باشید. این مسئله می تواند به شما برای تغییر شرایط در افقی بلندمدت کمک کند. خب هرچه یک مشتری بیشتر از برند شما خرید کند، میزان وفاداری اش نیز بیشتر می شود.
ایجاد باشگاه مشتریان گامی موثر برای تبدیل مخاطب هدف به مشتری وفادار است. اینطوری شما بدون اینکه طرف مقابل را مجبور به کاری خاص کنید، اهداف تان را تامین خواهید کرد. خب مگر یک بازاریاب برای موفقیت در بازار دیگر به چه چیزی نیاز دارد؟ بد نیست همین حالا دست به کار شده و باشگاه مشتریان برندتان را راه اندازی کنید. شاید در ابتدا سختی های زیادی پیش روی تان قرار گیرد، اما به مرور زمان کارتان ساده تر خواهد شد.
مطلب مرتبط: روشی برای رسیدن به lead های بیشتر
گام سوم: ارزیابی نتیجه و آپدیت احتمالی
اگر شما دو مرحله قبل را به طور ایده آلی پشت سر گذاشته باشید، حالا دیگر نیازی به نگرانی ندارید؛ چراکه بخش قابل ملاحظه ای از مسیر را با قدرت و دقت بسیار بالایی طی کرده اید. شاید مهمترین مسئله در این میان تلاش برای استفاده از نگاه انتقادی تان به منظور پیدا کردن ایرادات کار باشد. خب هیچ کاری در این دنیا بی ایراد نیست. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای بهبود کیفیت عملکردتان نیاز به استفاده از نگاه انتقادی دارید.
بی تردید بعد از مدتی کیفیت لیدهای شما کاهش پیدا می کند. این دقیقا مثل وضعیت سریالی است که بعد از چند فصل نیاز به رو کردن ایده های تازه دارد. وگرنه مخاطبش را به شدت از دست خواهد داد. بد نیست گاهی اوقات نگاهی اساسی به وضعیت بازاریابی تان داشته و آن را تغییر دهید. شاید این امر کمی سخت به نظر برسد، اما کاربردهای خاص خودش را دارد؛ چراکه به شما اجازه می دهد همیشه لیدهایی مطابق با سلیقه و نیاز مخاطب تان طراحی کنید. بی شک این امری ساده نیست که همینطور بی مقدمه پشت گوش بیندازیم. پس باید توجه ویژه ای به آن نشان دهید.
یادتان باشد، شما نمی توانید سر فرصت و با حوصله از فرصت های پیش آمده به سود کسب و کارتان استفاده کنید؛ چراکه زمان به سرعت در حال سپری شدن است. این یعنی اگر کمی این دست و آن دست کنید، رقبا خیلی زود جای شما را در بازار می گیرند. پس ارزیابی نتیجه کار در زمینه تولید لید و در صورت نیاز استفاده از برخی آپدیت های در کارتان ضروری خواهد بود. اینطوری دست کم اطمینان تان نسبت به جریان توسعه کسب و کار و جذب مشتری حفظ خواهد شد.
سخن پایانی
تولید لید یکی از کارهای مورد علاقه کارآفرینان در طول سال های اخیر محسوب می شود. بسیاری از بازاریاب ها در دنیای امروز برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف به سراغ استفاده از انواع لیدهای کاربردی می روند. نکته کلیدی در این میان نحوه طراحی لید است. این سوالی است که راستش را بخواهید، خیلی از کارشناس ها یا حتی بازاریاب ها جواب روشنی برایش ندارند. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره تولید لید را به اتفاق شما مورد بررسی قرار دهیم. ما این کار را در قالب سه گام ساده و بی دردسر دنبال کردیم. حالا شما فرصت مناسب برای بهبود وضعیت تان در زمینه تولید لید را دارید.
مطلب مرتبط: ویدئوهای آنلاین به عنوان ژنراتور تولید lead
یادتان باشد، تولید لید مثل هر کار دیگری نیاز به تمرین و تکرار دارد. بنابراین شما نمی توانید یک بار برای همیشه لید تولید کرده و انتظار موفقیت های طولانی را داشته باشید. یادگیری مداوم و تلاش برای بهبود کیفیت کار رمز موفقیت شما در این مورد محسوب می شود. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.
منابع: