ایمیل مارکتینگ شیوه بی نهایت جذابی برای ارتباط با مشتریان محسوب می شود، اما اگر شما همینطور بدون برنامه سراغ انبوهی از ایمیل ها بروید، دست آخر با کلی کاربر عصبانی رو به رو خواهید شد که حتی به خرید از شما فکر هم نمی کنند. هرچه باشد تمام کاربران دنیا که علاقه مند به برند شما نیستند. در عوض کسانی که به طور مرتب به سایت یا اکانت تان در شبکه های اجتماعی سر می زنند، گزینه های بهتری خواهند بود؛ چراکه آنها دست کم علاقه شان به محصولات شما را نشان داده اند.
احتمالا شما دارید پیش خودتان فکر می کنید تعامل با کاربرانی که حداقل علاقه ای به برندتان دارند، خیلی بهتر از سرمایه گذاری تصادفی روی همه مشتریان بازار است. خب در این صورت کاملا حق با شماست. البته اگر ایمیل آنها را داشته باشید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود و بعد از چند وقت دوباره سراغ ارسال ایمیل های انبوه خواهید رفت.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم راهکارهای زیادی برای به دست آوردن ایمیل مشتریان هدف وجود دارد. اینطوری شما نه تنها فرآیند موفقی از لید جنریشن (Lead Generation) را تجربه می کنید، بلکه به راحتی هرچه تمام تر مشتریان هدف را دور خودتان جمع خواهید کرد. اگر شما هم بارها و بارها با تعجب به موفقیت خیره کننده بقیه برندها در گردآوری مشتریان دور خودشان خیره شده اید، حالا دیگر وقت عمل فرا رسیده است. کافی است تا انتخاب این مقاله با ما همراه باشید تا دیگر خیال تان بابت لید جنریشن راحت شود. ما در این مقاله راهکارهایی برای پیدا کردن ایمیل های مخاطب هدف به منظور کمک به فرآیند تولید لید را مرور خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: چگونه از استراتژی ایمیل سرد بهترین استفاده را داشته باشیم
چرا پیدا کردن ایمیل مناسب مهم است؟
اگر سوال بالا را از یک بازاریاب حرفه ای بپرسید، احتمالا چیزی به غیر از نگاه های عجیب و غریب تحویل تان نخواهد داد. در دنیایی که تولید لید یکی از ضرورت های بازاریابی موفق است، طرح چنین سوالی عجیب به نظر می رسد. با این حال از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز همیشه کارمان را از ساده ترین بخش شروع می کنیم، بررسی اهمیت یافتن ایمیل مناسب خالی از فایده نخواهد بود.
اجازه دهید کارمان را با یک مثال جالب شروع کنیم. بازیگری را در نظر بگیرید که تازه اول راه است و دوست دارد نقشی هرچند کوچک به کارنامه اش اضافه کند. در این صورت احتمالا باید یک راست برود سراغ کارگردان و تهیه کننده های مختلف، اما چطوری؟ مگر می شود همینطور دست خالی سراغ کله گنده های صنعت سینما رفت؟
یک جواب هوشمندانه برای سوال بالا، پیدا کردن راه های ارتباطی با کارگردان ها یا تهیه کنندگان است. مثلا اگر شماره تماس یا ایمیلی از آنها پیدا کنید، احتمالا کارتان خیلی راحت تر خواهد شد. البته هیچ تضمینی نیست که تماس شما با آنها خوب از آب در بیاید اما حداقل کارتان کمی راحت تر می شود.
مثال بالا به خوبی اهمیت یافتن ایمیل کاربران در فرآیند تولید لید را نشان می دهد. وقتی شما محتوای بازاریابی تان را برای مخاطب درست ارسال کنید، شانس تان برای اثرگذاری بر روی آنها بیشتر می شود. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که بازاریابی در تعامل با مشتریانی که به حوزه کاری تان علاقه دارند، خیلی نتیجه بخش تر از هر سناریوی دیگری خواهد بود، مگر نه؟
شاید دنبال دلایل بی نهایت پیچیده ای برای تحلیل اهمیت پیدا کردن ایمیل مناسب از سوی مشتریان باشید، اما ما در روزنامه فرصت امروز همین یک دلیل را کافی می دانیم. هرچه باشد شما برای فروش محصولات تان به مشتریان باید یک پُل ارتباطی داشته باشید و چه چیزی بهتر از ایمیل؟
حالا که متوجه اهمیت پیدا کردن ایمیل مشتریان شدید، بد نیست کم کم سراغ اصل ماجرا برویم. خب اگر قرار بود مقاله مان فقط درباره اهمیت پیدا کردن ایمیل باشد که تا حالا کارمان تمام شده بود.
تولید لید و مسئله پیدا کردن ایمیل: نکاتی برای بازاریاب ها
بعد از یک مقدمه نسبتا طولانی دیگر جایی برای وقت تلف کردن نیست. ما در این بخش قصد داریم راه و چاه پیدا کردن ایمیل مخاطب هدف را یادتان دهیم. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم دیگر خبری از ایجاد مزاحمت برای مشتریان بی علاقه به کسب و کارتان نیست، هم اینکه الکی هزینه ایمیل اضافی روی دست تان باقی نمی ماند. پس با ما همراه باشید تا از این به بعد ایمیل مشتریان را روی هوا بقاپید.
کار شما در اینجا شبیه کارآگاه های خبره ای است که باید مو را از ماست بیرون بکشند؛ چراکه ایمیل کاربران علاقه مند به برند از قبل مشخص نیست. در عوض این شما هستید که باید سرنخ ها را دنبال کرده و به نتیجه نهایی برسید. خب اگر آماده اید، ماجراجویی مان را دیگر شروع کنیم.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ در سالی که گذشت
پرس و جو از همکاران: اولین قدم در مسیر یافتن ایمیل ها
آیا شما در دنیای کسب و کار دوستانی دارید که به فکرتان باشند؟ جواب خیلی از کارآفرینان به چنین سوالی کاملا منفی است، اما اگر شما روابط عمومی خوبی داشته باشید، آن وقت همه چیز فرق خواهد کرد؛ چراکه پیدا کردن دوستانی وفادار در دنیای کسب و کار تا حد زیادی شبیه زمان کودکی است. همانطور که بچه های گوشه گیر معمولا دوستان زیادی پیدا نمی کنند، بازاریاب هایی که مهارت ارتباطی خوبی ندارند هم چنین اوضاعی را خواهند داشت. ما قبلا در روزنامه فرصت امروز کلی درباره مهارت های ارتباطی با شما گپ زده ایم. اگر هنوز فکر می کنید مهارت تان در این زمینه به اندازه کافی نیست، پیشنهاد طلایی مان مطالعه دوباره مقالات ما درباره مهارت های ارتباطی است؛ به همین سادگی!
اجازه دهید فرض را بر این بگیریم که شما حداقل هایی از مهارت ارتباطی را دارید. در این صورت احتمالا یکی دو تا دوست صمیمی دارید که همه جوره حاضر به کمک به شما خواهند بود. خب از اینجا به بعد فقط یک کار باید انجام دهید و آن هم پرس و جو درباره مشتریان هدف است. اینکه آنها چه کسانی را به عنوان مشتری هدف انتخاب کرده اند و تکنیک شان برای دسترسی به ایمیل آنها چیست، ایده بی نهایت ساده ای به نظر می رسد. بنابراین کافی است این ایده ساده را دنبال کنید تا همه چیز مثل روز برای تان روشن شود.
یادتان باشد ایده های دیگران همیشه در کسب و کار شما هم جواب نمی دهد. با این حال بد نیست کمی به آنها گوش داده و بهترین شان را انتخاب کنید. این طوری حداقل کمی از تجربه دیگران نیز سود برده اید. هرچه باشد از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد». پس همیشه نیم نگاهی به تجربه و ایده های دیگران داشته باشید. قول می دهم با این دست فرمان اصلا ضرر نخواهید کرد.
گوگل کردن اسامی: توصیه ویژه کسب و کارهای B2B
بازاریاب ها در حالت عادی با دامنه وسیعی از مشتریان رو به رو هستند. در این صورت باید معیارهایی را نظیر سن، جنسیت و محل سکونت برای پیدا کردن مخاطب هدف انتخاب کنیم. این امر پله پله بازاریاب ها را به مخاطب هدف شان می رساند. البته این وسط اوضاع کسب و کارهای B2B کاملا متفاوت است؛ چراکه این مدل کسب و کارها با دیگر کسب و کارها به عنوان مشتری نهایی شان سر و کار دارند. پس طبیعی است به جای معیارهای بالا پای اسامی مختلف در میان باشد. ماجرا جالب شد، نه؟
فرمول طلایی ما برای پیدا کردن کانال های ارتباطی با برندهای مختلف بی نهایت ساده است. کافی است شما اسم برند یا شخص موردنظرتان را در گوگل سرچ کنید. آن وقت خیلی زود با اطلاعات موردنیاز برای تعامل با آنها رو به رو خواهید شد. مثلا فرض کنید شما دنبال ارتباط با مدیر بازاریابی شعبه نایک در امارات هستید. در این صورت باید اول از همه سراغ سایت رسمی نایک رفته و شعبه های مختلف این برند را جست وجو کنید. در مرحله بعد نوبت به بررسی کارمندان نایک در امارات می رسد. در این مرحله شما می توانید به راحتی هرچه تمام تر مشخصات مسئول بازاریابی این شرکت را پیدا کرده و حتی به شماره تماس او نیز دسترسی داشته باشید. فکر می کنم شما هم قبول دارید از اینجا به بعد ارتباط با فرد موردنظر و تولید لیدهای اختصاصی برای او کار چندان سختی نیست، مگر نه؟
این روزها گوگل اطلاعات بسیار زیادی درباره برندهای مختلف دارد که اتفاقا به کار بازاریاب ها می آید. اگر شما کمی خلاقیت را چاشنی کار کنید، به سادگی هرچه تمام تر اطلاعات موردنظرتان، از جمله ایمیل، را پیدا می کنید. دست کم برای کسب و کارهای B2B که ماجرا اینطوری است. پس اگر در این حوزه فعالیت دارید، نباید حتی یک دقیقه هم وقت را از دست بدهید. همین حالا دست به کار شده و به کمک گوگل ایمیل های دلخواه تان را پیدا کنید.
مطلب مرتبط: نکاتی که در هر ایمیل بازاریابی باید رعایت شود
استفاده از الگوی ایمیل های سازمانی: به وقت یک دستی زدن!
آیا از گوگل ناامید شده اید و دیگر انگیزه ای برای پیدا کردن ایمیل های مورد نظرتان ندارید؟ در این صورت ما یک غافلگیری ویژه برای تان کنار گذاشته ایم. این روزها اغلب برندها از ایمیل های سازمانی برای کارکنان شان استفاده می کنند. این ایمیل ها نه تنها دسترسی به مسئولان یک برند را ساده می سازند، بلکه معمولا ساختار مشخصی هم دارند. چنین ساختارهایی معمولا به شرح ذیل است:
• اسم فامیل+ نام برند (مثلا Peterson@Nike.com)
• اسم کوچک+ اسم فامیل+ نام برند (مثلا GeorgePeterson@Nike.com)
• اسم فامیل+ اسم کوچک+ نام برند (مثلا PetersonGeorge@Nike.com)
الگوهای بالا معمولا در همه شرکت ها رایج است. بنابراین اگر شما دنبال پیدا کردن فرد مشخصی در یک شرکت هستید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن از الگوی موردنظر استفاده کنید. اینطوری بدون هیچ مشکلی کارتان راه افتاده و یک راست آدم موردنظرتان را پیدا خواهید کرد.
این امر درباره جست وجو برای اشخاص حقیقی نیز مصداق دارد. مثلا شما می توانید ایمیل تان را برای ترکیب اسم و نام خانوادگی افراد امتحان کنید. شاید در این میان خیلی از ایمیل های شما سر از ناکجا آباد در بیاورد، اما دست کم یکی از تیرهای تان به هدف خواهد خورد.
گشت و گذار در توئیتر: به وقت استفاده از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر نقش پررنگی در تعامل بین مشتریان با برندها ایفا کرده اند. در این میان بیشتر بازاریاب ها نقش اول را برعهده داشته و با تولید محتوا سر کاربران را گرم کرده اند. البته این وسط ماجرای توئیتر کاملا فرق دارد؛ چراکه کاربران در توئیتر اوضاع شان متفاوت است. در واقع این کاربران هستند که در توئیتر بیشتر درباره برندها نظر داده و به یکدیگر برای خریدی مطمئن کمک می کنند. ماجرا به بخش جالبش رسید، نه؟
وقتی کسی درباره برند شما نظر مثبتی می دهد، در واقع اولین جرقه ارتباط میان شما و او رقم خورده است. هرچه باشد نظر مثبت او به معنای علاقه اش برای خرید از شماست. پس باید خیلی زود دست به کار شده و اوضاع را به نفع خودتان تثبیت کنید. اولین فکری که به ذهن هر بازاریابی در این شرایط می رسد، پیدا کردن ایمیل کاربران این چنینی است. البته خیلی از بازاریاب ها برای این کار بیش از اندازه خجالتی هستند. به همین خاطر همیشه با تعلل بیش از اندازه فرصت ها را یکی پس از دیگری به باد می دهند. توصیه ما در این چنین شرایطی ارسال یک پیام ساده برای کاربران موردنظر است. این پیام اصلا می تواند شامل لید تولیدشده شما باشد. با این حال باید در نهایت از کاربران درخواست درج ایمیل شان به منظور عضویت در خبرنامه برند را بکنید. این طوری ارتباط های بعدی تان به طور خودکار تنظیم خواهد شد.
یادتان باشد توئیتر فضایی بی نهایت تعاملی است. پس اگر فکر کرده اید همین طور سرسری فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف در چنین فضایی را دارید، سخت دراشتباهید. در عوض باید کارتان را با گوش دادن به حرف کاربران شروع کرده و همیشه این نکته طلایی را آویزه گوش تان کنید. هرچه باشد تمام سعی و تلاش برندها در نهایت باید به مذاق مشتریان خوش بیاید. پس اگر فکر کرده اید بدون آنها شانسی برای موفقیت در بازار دارید، سخت دراشتباهید.
مطلب مرتبط: نکاتی که در هر ایمیل بازاریابی باید رعایت شود
ارائه پیشنهاد مناسب: وسوسه مشتریان همیشه جواب می دهد
آیا تا حالا فکر کرده اید چرا تبلیغات شما برای جلب نظر کاربران به عضویت در خبرنامه برند با شکست رو به رو می شود؟ خیلی از بازاریاب ها آنقدر سرشان به تولید محتوا گرم است که حتی به این نکات توجه هم نمی کنند. در این صورت ما اینجا قصد داریم یک بار برای همیشه پرونده این موضوع را ببندیم.
یک لحظه خودتان را جای مشتریان قرار دهید. چرا ثبت نام در خبرنامه یک برند باید برای شما جذاب باشد؟ اگر جوابی برای این سوال ندارید، یعنی لیدی که تولید کرده اید هیچ کاربردی نداشته و راه را کاملا اشتباه آمده اید. پیشنهاد ما در این میان تعیین یک جایزه کوچک برای عضویت کاربران در خبرنامه است. مثلا دانلود رایگان یک کتاب الکترونیکی یا دسترسی به یک دوره آموزشی ایده های خوبی محسوب می شود. اینطوری ثبت نام کاربران در واقع یک معامله برد- برد خواهد بود. به طوری که هم شما به ایمیل های دلخواه تان می رسید، هم اینکه کاربران جایزه ای هرچند کوچک را دریافت خواهند کرد. این جایزه کوچک شاید برای شما خیلی مهم نباشد، اما به خوبی دل مشتریان را به دست می آورد.
منابع: