شرکت فولکس واگن به طور رسمی به خاطر انتشار ویدئویی نژادپرستانه در کمپین تبلیغاتی تازه اش برای خودروی گلف 8 عذرخواهی کرد. این ویدئو در حساب کاربری رسمی فولکس واگن در اینستاگرام منتشر شده بود. اگرچه تیم بازاریابی شرکت به سرعت اقدام به حذف ویدئوی موردنظر کرد، اما کاربران و کارشناس های بازاریابی به سرعت آن را بازنشر کردند. همین امر برای بروز فاجعه ای جهانی برای فولکس واگن کافی بود.
ویدئو تبلیغاتی فوکس واگن صحنه ممانعت از پارک خودروی گلف VW از سوی برخی سفید پوستان را به نمایش درمی آورد. نکته جالب اینکه راننده خودروی گلف یک فرد سیاه پوست است. ماجرا زمانی که از دلیل ممانعت از پارک خودروی موردنظر مطلع شویم، بدتر می شود. فرد سیاه پوست داستان برای صف غذا در رستوران «پتیت کلون» قصد پارک خودرویش را داشت. نام رستوران موردنظر در زبان فرانسوی به معنای «استعمارگر کوچک» است. به این ترتیب فولکس واگن با فاجعه ای در زمینه برندسازی و تبلیغات مواجه شده است.
یورگن استاکمن، از مدیران ارشد فولکس واگن، درباره اتفاق موردنظر اینگونه اظهارنظر می کند: «ما ویدئویی نژادپرستانه را در اکانت رسمی فولکس واگن بارگذاری کرده ایم. ما به خوبی دلیل خشم عمومی نسبت به برندمان را می فهمیم. ما نیز از دست عملکرد برندمان در حوزه تبلیغات شاکی هستیم. من از طرف تمام مسئولان فولکس واگن و تیم مدیریت ارشد آن از همه کسانی که با مشاهده ویدئوی موردنظر ناراحت و عصبانی شده اند، عذرخواهی می کنم.»
بحث نژادپرستی در عرصه تبلیغات و بازاریابی ترند بسیار داغی است. سالانه بسیاری از تبلیغات در سراسر دنیا به دلیل آنچه تبعیضنژادی خوانده می شود، توقیف می گردد. نکته مهم در این میان انتظارات بسیار بالای مشتریان از برندهای بزرگ در سطح جهانی است. شاید اشتباهی در زمینه تبلیغات از یک برند کوچک به سادگی پذیرفته شود، اما این نکته در مورد برندهای بزرگ متفاوت است. آنها باید توجه بیشتری به وضعیت مشتریان و بازبینی چند باره محتوای تبلیغاتی شان داشته باشند. در غیر این صورت مانند فولکس واگن با مشکلات عمده ای مواجه خواهند شد.
مدیران ارشد فولکس واگن در اظهارنظرهایی جداگانه عذرخواهی عمیقی از مردم سراسر دنیا کرده اند. نکته مهم در مورد اشتباه عجیب فولکس واگن تجربه رسوایی مربوط به سطح تولید آلاینده خودروهای این برند در سال های گذشته است. با این حساب شاید چالش کنونی دیگر به سادگی گذشته حل و فصل نشود.
مطلب مرتبط: عذر خواهی برند تایلندی درباره تولید آگهی تبلیغاتی نژادپرستانه
شرکت فولکس واگن از همان ابتدای تاسیس با مسئله نژادپرستی دست و پنجه نرم کرده است. این شرکت در سال 1937 از سوی رژیم نازی برای استفاده از بردگان و اسیران جنگی در راستای تولید خودرو تاسیس شده است. هر شرکتی با چنین تاریخچه وحشتناکی باید نسبت به فعالیتش دقت مضاعفی داشته باشد. اشتباه کنونی فولکس واگن در سطح جهانی بازخوردهای بسیار تندی به همراه داشته است. کاربران در توییتر و اینستاگرام با بارگذاری ویدئوی تبلیغاتی فولکس واگن و ارجاع به تاریخچه این برند نسبت به فعالیتش واکنش نشان داده اند. بدون تردید چالش موردنظر تا مدت ها گریبانگیر فولکس واگن خواهد بود. نکته مهم در این میان تلاش برای عدرخواهی عمومی از کاربران و مشتریان از سوی مقامات فولکس واگن است. مسئولان این شرکت باید به سرعت کمپین مورد نظر را بازسازی و جلوه ای غیرنژادپرستانه از آن نمایش دهند.
وضعیت دشوار برندهای فعال در زمینه خودروسازی امر تازه ای نیست. آئودی به عنوان یکی از رقبای اصلی فولکس واگن نیز در طول سال های اخیر با انتقادات اساسی در زمینه فعالیت بازاریابی و مدیریت برند مواجه شده است. یکی از انتقادات اصلی نسبت به فعالیت آئودی پس از انتشار ویدئویی مربوط به برخورد نامناسب یکی از عوامل فروش این شرکت در شعبه چین روی داد. این امر در سال 2017 موجب عذرخواهی رسمی مسئولان فولکس واگن و حتی تهدید به ممنوعیت فعالیت این شرکت در چین شد.
بدون تردید فولکس واگن با یک تهدید جدی نسبت به ادامه فعالیت برندش مواجه است. این چالش همراه با تاثیرات منفی بحرانی کرونا ضربه به شدت سخت تری بر بدنه فولکس واگن زده است. اگر فولکس واگن در تلاش برای ادامه فعالیت موفقیتآمیز در بازارهای جهانی است، باید به سرعت فکری به حال وضعیت نامناسب کنونی اش کند. در غیر این صورت دامنه واکنش های منفی نسبت به عملکرد این برند روز به روز بیشتر خواهد شد.