کسب و کار شما در صورت پیگیری امور عادی به هیچ موفقیتی نخواهد رسید. اینکه یک برند دقیقا مانند سایر کسب و کارها عمل کند، نشانه نوآوری و خلاقیت مدیرانش نیست. از آنجایی که فقط برندهای خلاق در بازار شانسی برای موفقیت دارند، شما در صورت استفاده از تکنیک های کلیشه ای هیچ شانسی برای کسب موفقیت و توسعه کسب و کارتان نخواهید داشت. این امر در مورد بازاریابی محتوایی نیز مصداق دارد. سالانه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی محتوایی شکست می خورند. دلیل این امر بیشتر از اینکه ناشی از سختی های اجرای الگوی بازاریابی محتوایی باشد، مربوط به استفاده از تکنیک های نادرست است.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از تکنیک های برتر در زمینه بازاریابی محتوایی است. شما با استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله شانس بازاریابی محتوایی به شیوه ای تازه و منحصر به فرد را خواهید داشت. معنای ضمنی این امر امکان موفقیت بیشتر شما در مقایسه با رقبای تان خواهد بود.
دسته بندی مخاطب هدف برای افزایش تعامل
امروزه اغلب برندها محتوای بازاریابی شان را بدون توجه به گروه های مختلف مخاطب هدف به طور عمومی منتشر می کنند. شاید این کار در نگاه نخست بسیار ساده و حتی تاثیرگذار برسد، اما در عمل توجه چندانی از سوی کاربران جلب نمی کند. درست به همین خاطر شما باید توجه بسیار بیشتری به فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید. دسته بندی کاربران پیش از طراحی و انتشار محتوا نکته بسیار مهمی محسوب می شود. اگر کسب و کار شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهد، هرگز شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
کار شما در زمینه دسته بندی مخاطب هدف خیلی سخت نیست. فقط باید کاربران را براساس سلیقه و انگیزه شان برای خرید دسته بندی کنید. این کار به شما برای ارائه محتوای شخصی سازی شده به کاربران مناسب کمک خواهد کرد. با این حساب دیگر خبری از نارضایتی کاربران نسبت به محتوای شما در میان نخواهد بود.
شناخت درست مخاطب هدف
شناخت مخاطب هدف بارها در حوزه بازاریابی مورد تاکید قرار گرفت است، اما هنوز هم برخی از برندها به آن بی توجه هستند. این امر ناشی از ارزیابی فرآیند بازاریابی به مثابه کاری بسیار راحت است. اگر شما در ساده ترین کارها هم دقت لازم را نداشته باشید، هرگز به موفقیت نمی رسید. بنابراین در بازاریابی نیز باید دقت را چاشنی کارتان کنید.
شناخت مخاطب هدف به معنای تلاش برای نزدیک شدن به دنیای آنهاست. این امر به شما امکان طراحی محتوا براساس سلیقه آنها و بازگشت هرچه بیشتر سرمایه در حوزه بازاریابی را می دهد. بدون تردید هیچ برندی از مشاهده بازگشت اندک سرمایه اش در حوزه بازاریابی خوشحال نمی شود. بنابراین شما باید به طور کامل در این حوزه تجدیدنظر نمایید و شناخت مخاطب را در دستور کار قرار دهید.
تمرکز بر روی داده ها و اطلاعات درست
داده ها و اطلاعات درست نقش مهمی در عرصه بازاریابی دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم از اطلاعات به ظاهر مطمئن استفاده می کنند، اما در نهایت به دلیل عدم توجه کافی به منبع اطلاعات شان به دردسر می افتند.
شما در زمینه بازاریابی محتوایی باید همیشه معتبرترین منابع را مدنظر قرار دهید. این امر هم برای دسترسی به داده ها و هم اطلاعات درست ضروری است. امروزه گوگل و ابزارهای جانبی اش به عنوان مهمترین منابع در دسترس بازاریاب ها شناخته می شود. بنابراین اگر شما از چنین منبعی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان استفاده کنید، ضرر نخواهید کرد.
وقتی یک تیم بازاریابی از داده های مطمئن استفاده می کند، امکان پیش بینی هرچه بهتر وضعیت مشتریانش فراهم خواهد شد. معنای این امر امکان ارائه هر آنچه مشتریان انتظارش را دارند، است. چنین برندهایی همیشه از نظر مخاطب هدف محبوب باقی خواهند ماند. بنابراین شما دردسر زیادی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی چنین مشتریانی نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی با توصیه های طلایی
هدف گذاری متفاوت بر روی مشتریان میانسال و نسل Z
مشتریان دارای گروه های سنی مختلف سلیقه های مختلفی دارند. اگر شما همه مشتریان را براساس یک الگو مورد توجه قرار دهید، هیچ شانسی برای جلب نظرشان نخواهید داشت. اشتباه بسیاری از برندها در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدون توجه به این نکته مهم است. اگر شما از همان ابتدای کارتان برنامه متفاوتی برای مشتریان میانسال و نسل Z داشته باشید، دیگر هیچ مشکلی در زمینه بازاریابی پیش روی تان قرار نمی گیرد.
نسل جوان به دلیل دسترسی ساده تر به فناوری های مختلف همیشه انتظارات بالایی از برندها دارد. اگر شما با سطح پایین تری از انتظارات در میان نسل میانسال مواجه هستید، باید آن را کاملا فراموش کنید. نسل جدید در صورت مشاهده کمترین ناکارآمدی از سوی شما به سرعت سراغ دیگر برندها می رود. بنابراین شما فقط یک بار شانس تعامل با چنین مشتریانی را دارید.
طراحی محتوای منحصر به فرد برای هر کدام از دو گروه مشتریان میانسال و نسل Z نکته بسیار مهمی محسوب می شود. اگر شما این نکته مهم را مدنظر قرار ندهید، به تدریج تمام مشتریان تان را از دست می دهید. یک ایده جذاب در این میان تلاش برای تولید محتوای مشترک برای هر دو گروه موردنظر است. معنای این امر استفاده ترکیبی از المان های جذاب برای هر کدام از گروه های سنی مورد نظر است. این امر به شما فرصت عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان خواهد داد. همچنین خبری از هزینه های گزاف نیز نخواهد بود.
استفاده از الگوی آزمایشی A/B
آزمایش سلیقه مخاطب هدف امر بسیار مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها در طور زمان آگاهی شان از سلیقه مخاطب هدف را از دست می دهند. به هر حال در دنیایی که به طور مداوم در حال تغییر است، برندها نیز باید به طور مداوم درک شان از مشتریان را تغییر دهند، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تعامل با آنها نخواهند داشت.
یکی از راهکارهای مناسب برای تعامل با مشتریان و آگاهی مداوم از سلیقه آنها مربوط به آزمایش های دو مرحلهای یا به اصطلاح A/B است. چنین آزمایشی بر روی دسته بندی مشتریان یا هر امر دیگری در رابطه با برندتان و مشاهده واکنش های متفاوت آنها در شرایط گوناگون است. به عنوان مثال، اگر شما در تلاش برای آگاهی از میزان تمایل مشتریان به یک ترند تازه در دنیای بازاریابی هستید، می توانید مشتریان تان را به دو گروه تقسیم کرده و در تعامل با گروه اول از ترند موردنظر استفاده کنید. اگر گروه موردنظرتان هیچ تغییری با گروه دوم پیدا نکرد، معنای این امر عدم کارایی ترند موردنظر خواهد بود.
شما با استفاده از آزمون A/B در واقع کسب و کارتان را بدل به یک آزمایشگاه بزرگ می کنید تا بهترین راهکارهای بازاریابی را پیدا کنید. بدون تردید این امر جذابیت های بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد.
تولید محتوا براساس ارزش های اصلی برند
محتوای بازاریابی شما باید همیشه بیانگر ارزش های اصلی برندتان باشد، در غیر این صورت توجه چندانی از سوی مخاطب هدف به دست نمی آید. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال استفاده از هر ایده ای هستند. این امر بزرگترین مشکل برندها در این میان محسوب می شود. چنین طرز فکری شما را به سوی شبیه شدن بیش از اندازه با دیگر برندها سوق می دهد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی منحصربه فرد در عرصه رقابتی امروز
توجه به ارزش های اصلی برند کار سختی نیست. امروزه هر برندی دارای مجموعه ای از ارزش های اساسی است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. مشتریان همیشه مایل به آگاهی بیشتر درباره یک برند هستند. اگر شما در این میان نسبت به بیان برخی از ویژگی های کسب و کارتان اقدام کنید، شرایط بسیار بهتری برای تعامل با مشتریان خواهید داشت. این کار از طریق برجسته ساختن ارزش های برند در زمینه کسب و کار صورت می گیرد.
استفاده از تبلیغات محلی
تبلیغات محلی به معنای استفاده از کانال های تبلیغاتی محلی و همچنین ساختار آشنا برای مشتریان است. شما همیشه باید برای تبلیغات مناسب مشخصات فرهنگی و عادت های مشتریان در هر بازار را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست بدهید. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر تعامل با مشتریان دارد.
متاسفانه امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از ترندهای جهانی استفاده می کنند. اگر کسب کار شما در مقیاس محلی در حال بازاریابی باشد، تعامل با مشتریان براساس ترندهای جهانی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. شما باید در اینجا به بهترین شکل ممکن در تلاش برای شخصی سازی محتوای تان براساس عادت ها و سلیقه محلی کاربران باشید، در غیر این صورت حتی ساده ترین تعامل هم میان شما و مشتریان صورت نخواهد گرفت.
آمادگی برای تغییرات
بازاریابی محتوایی همیشه در حال تغییر است. اگر شما نتوانید خودتان را با تغییرات موردنظر انطباق دهید، در مدت زمانی کوتاه با شکست مواجه خواهید شد. بسیاری از برندها برای تعامل با مشتریان شان نیاز به تغییر مداوم دارند. این امر فقط شامل بخش بازاریابی نیست، اما از آنجایی که محور بحث ما در این مقاله بازاریابی محتوایی است، فقط این بخش را مدنظر قرار می دهیم.
بازاریاب ها وقتی احساس کنند دیگر نیازی به تغییر نیست، با شکست بزرگی مواجه شدهاند. اینکه برند شما دیگر نیازی برای تغییر احساس نمی کند، به معنای کنار گذاشته شدن از سوی مشتریان است. بنابراین شما حتی در زمان هایی که احساس خوشایندی از وضعیت برندتان دارید هم باید به دنبال تغییرات باشید. این امر شما را همیشه در صدر فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان قرار می دهد.
رقابت با برندهای بزرگ در عرصه بازاریابی محتوایی هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این میان پس از چند ماه فعالیت به کلی از بازار کنار می روند. با این حساب شما برای رقابت بهینه با رقبای تان هم نیاز به تغییر در حوزه بازاریابی دارید. بنابراین همیشه حواس تان به این حوزه مهم باشد.
شما برای اعمال تغییرات درست در کسب و کارتان باید اول از همه نسبت به آشنایی با رقبای تان اقدام کنید. بنابراین همیشه در این رابطه وضعیت رقبای تان را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان نخواهید داشت و همه آنها به سوی رقبای تان خواهند رفت.
استفاده از کلیدواژه ها در تیتر اصلی
کلیدواژه ها نقش مهمی در جلب توجه کاربران به محتوای بازاریابی شما دارد. اگر برند شما به طور درست از کلیدواژه ها استفاده نکند، کاربران به هیچ وجه محتوای شما را دریافت نخواهند کرد. این امر به معنای پایان کار بازاریابی شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی (Content marketing) چیست؟ همه آنچه باید بدانید!
پیدا کردن کلیدواژه های مناسب تا همین یک دهه پیش امر بسیار دشواری بود. بسیاری از برندها برای این حوزه هزینه های بسیار زیادی صرف می کردند و گاهی با وجود هزینه های گزاف هم شکست می خوردند. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای معرفی کلیدواژه های برتر به برندها وجود دارد. بهترین ابزار در این میان نیز گوگل کی وردز (Google Keywords) است. این ابزار به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین پیش از اینکه تیتری برای محتوای بازاریابی انتخاب کنید، حتما سری به سایت های مشهور و معتبر مانند گوگل کی وردز بزنید.
تولید محتوای باکیفیت
اگر محتوای بازاریابی شما دارای کیفیت مورد انتظار مشتریان نباشد، حتی بهترین تکنیک های بازاریابی نیز بی فایده خواهد بود. بسیاری از برندها اینقدر سرگرم استفاده از تکنیک های متنوع بازاریابی محتوایی هستند که در عمل از کیفیت محتوای شان غافل می شوند. معنای این امر ناتوانی برای جلب نظر مشتریان و ناامیدکردن شان به سرعت هرچه تمام تر است.
شما برای تولید محتوای باکیفیت بیش از هر امر دیگری به یک تیم بازاریابی خلاق نیاز دارید. شاید شما خودتان مهارت های زیادی برای بازاریابی داشته باشید، اما این امر به تنهایی برای موفقیت بازاریابی کافی نیست. شما باید تجربه خودتان از مشتریان را در کنار مهارت دیگر بازاریاب ها قرار دهید. دلیل این امر گرفتاری های مختلف شما در زمینه مدیریت کسب و کارتان است. همچنین بازاریابی محتوایی به طور انفرادی انجام نمی شود. بنابراین باید همیشه مهارت های درست در این راستا را مدنظر قرار دهید.
تولید محتوای باکیفیت شما را نسبت به رقبای تان حسابی جلو خواهد انداخت. بنابراین باید در کنار تکنیک های مختلف برای بازاریابی بهتر به دنبال راهکارهایی برای تولید محتوای مناسب نیز باشید. شاید این امر در ابتدای راه بسیار سخت باشد، اما شما به تدریج به تولید محتوای باکیفیت عادت خواهید کرد. آن وقت دیگر کمتر برندی حریف شما در بازار خواهد شد.
نمایش پشت صحنه کسب و کار
مشتریان همیشه به دنبال آگاهی هرچه بیشتر از یک برند هستند. اگر شما این امر را مدنظر قرار ندهید، خیلی زود جذابیت تان برای مشتریان از بین می رود. یکی از ایده های مناسب برای آشناسازی مشتریان با کسب و کار مربوط به نمایش پشت صحنه آن است. اینکه یک برند چطور محصولی مشخص را تولید می کند، همیشه مورد توجه مشتریان قرار می گیرد. بنابراین شما با نمایش این فرآیند امکان جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا به زبان ساده
امروزه شما با جست وجویی ساده در شبکه های اجتماعی امکان مشاهده شمار بالایی از ویدئوهای مربوط به نمایش پشت صحنه کسب و کارها را خواهید داشت. این امر یعنی برندها و تیم های بازاریابی به خوبی اهمیت این نکته را درک کرده اند. پس شما هم در تلاش های بعدی تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید این تکنیک را مدنظر قرار دهید.
ویرایش مداوم محتوا
ویرایش محتوای قدیمی و بازنشرشان ایده بسیار جذابی است. این امر هزینه های بازاریابی شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. همچنین به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن نیز کمک خواهد کرد. بسیاری از برندها در طول زمان از پس هزینه های تولید محتوا برنمی آیند. این امر به طور مداوم مشکلاتی برای برندها به همراه خواهد داشت.
طراحی یک جدول دقیق برای ویرایش محتوا بهترین راهکار برای عدم فراموشی چنین تکنیکی است. شما در ماه دست کم دو بار باید محتوای قدیمی تان را به روز رسانی کنید. این کار به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. اگر شما برای طراحی جدول مناسب در این میان دردسرهای زیادی پیش رو دارید، کمک گرفتن از یک کارشناس حرفه ای ایده بدی نخواهد بود.
اندکی عجیب بودن اصلا بد نیست
مشتریان از برندهای معمولی بی نهایت متنفر هستند. بنابراین شما باید تمام تلاش تان برای غیرعادی بودن را انجام دهید. اینکه یک برند اندکی عجیب و به نظر برسد، ایده اصلا بدی نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای ایجاد تعادل در این رابطه است. بدون تردید مشتریان به برندهایی که همیشه عجیب به نظر می رسند هم واکنش خوبی نشان نمی دهند. بنابراین شما باید گاهی اوقات عجیب و غیرقابل پیش بینی باشید تا مشتریان را به بهترین شکل ممکن جلب کنید.
مطلب مرتبط: مزایا و اهداف بازاریابی محتوایی: 9 نکته طلایی که باید بدانید
عجیب بودن در زمینه بازاریابی به شما فرصت تازه ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد. این کار شما را به طور قابل ملاحظه ای در کانون توجه مشتریان و حتی رسانه ها قرار خواهد داد.