براساس گزارش موسسه بیزینس اینسایدر، سال گذشته پس از سال ها برگزاری مراسم های تخفیف ویژه روز دوشنبه سایبری موفق به کسب عنوان پرفروش ترین روز تخفیف های ویژه شد. در این میان مشتریان اقدام به خرید بیش از 7.4 میلیارد دلار محصول مختلف از برندهای گوناگون کردند. بدون تردید مشاهده هر روز دیگری به جز جمعه سیاه در فهرست پرفروش ترین روزهای مربوط به تخفیف های فروش عجیب به نظر می رسد. سالانه شمار بسیار زیادی از مشتریان در روزهای خاصی مانند جمعه سیاه اقدام به خرید محصولات مختلف می کنند. این امر به دلیل امکان بهره مندی از تخفیف های گسترده در میان مشتریان مختلف رواج بسیار زیادی دارد. برخی از برندها در بازه زمانی موردنظر تا 90 درصد تخفیف بر روی محصولات شان اعمال می کنند. با این وضعیت هر مشتری تمایل به استفاده از محصولات دارای تخفیف های گسترده خواهد داشت.
هر سال مراسم جمعه سیاه با حال و هوای یکسانی در میان مشتریان همراه است. نکته مهم در این بین توجه به اطلاعات و نکات مهم مراسم جمعه سیاه در هر سال است. این امر برندها را در راستای بهبود کیفیت فعالیت شان در سال های آینده کمک خواهد کرد. بسیاری از برندها هر سال با یک استراتژی واحد وارد عرصه رقابت در جمعه سیاه می شوند. این امر در بلندمدت با واکنش منفی کاربران همراه خواهد بود.
در این مقاله نظرخواهی از 300 مشتری سال گذشته در مراسم جمعه سیاه ارزیابی و پردازش شده است. هدف اصلی تحلیل رفتار مشتریان در جمعه سیاه سال گذشته و یادگیری درس هایی مهم از آن برای سال جاری است. بدون شک سال جاری با وجود شرایط کرونایی برای بسیاری از برندها فروش اندکی به همراه داشته است. با این حساب شاید جمعه سیاه فرصتی برای برندها به منظور بازیابی شرایط ناگوارشان در طول سال گذشته باشد.
مطلب مرتبط: 5 درس بازاریابی از ترند «جمعه سیاه»
درس هایی از جمعه سیاه سال 2019
بازاریاب ها همیشه به دنبال آخرین شیوه های تاثیرگذاری بر روی مشتریان هستند. این امر در بازه های زمانی مانند جمعه سیاه تب و تاب زیادی در میان بازاریاب ها و برندهایشان ایجاد می کند. بدون شک هر کسب و کاری در طول دوران فعالیتش با روزهای بدی نیز مواجه بوده است. در این میان برخی از برندها شرایط بسیار دشواری از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را تجربه کرده اند. نکته مهم در این میان رفع سریع مشکلات و بازگشت به شرایط مناسب از نظر بازاریابی و فروش است. مناسبت های مهم نظیر جمعه سیاه از این نظر دارای اهمیت بسیار زیادی است بنابراین در ادامه به بررسی برخی از درس های مهم از جمعه سیاه سال 2019 خواهیم پرداخت.
افزایش تعامل آنلاین مشتریان با برندها
جمعه سیاه اغلب به عنوان یک رویداد حضور شناخته می شود. خاطرات اغلب مردم از این مناسبت شامل حضور در صف های طولانی خرده فروشی های بزرگ و بهره مندی از تخفیف های دیوانه وار است. در این میان برخی از خرده فروشی های آنلاین و برندها اقدام به حضور در فضای آنلاین برای تعامل با مشتریان کرده اند. شاید این امر بهترین ایده برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نباشد، اما بسیاری از برندها در عمل به سوی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به این شیوه سوق پیدا می کنند.
یکی از دلایل اصلی تمرکز بر روی فضای آنلاین برای بازاریابی در جمعه سیاه حجم بالای رقابت در میان خرده فروشی های حضوری است. در این وضعیت شانسی برای خرده فروشی هایی نظیر آمازون یا eBay برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند بنابراین بازاریابی آنلاین در جمعه سیاه از سوی چنین برندهایی برای افزایش تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دنبال می شود.
وقتی از شرکت کنندگان در نظرسنجی مان در مورد میزان تعاملشان با برندها در فضای آنلاین در جمعه سیاه سوال کردیم، واکنش ها بسیار متنوع بود. نکته مهم در این میان تمایل بالای مشتریان برای خرید آنلاین محصولات به جای حضور در صف های طولانی خرده فروشی هاست. بر این اساس بسیاری از برندها به جای ایجاد صف های طولانی در شعبه های فروش شان اقدام به اخذ سفارش به صورت آنلاین کردند. این امر وجهه مناسبی از برندها در میان مشتریان ایجاد می کند. دلیل این امر نیز کاملا واضح است. مشتریان علاقه مند به مشاهده نوآوری برندها در زمینه تعامل با خود هستند. اگر یک کسب و کار برای مدت زمانی طولانی اقدام به ادامه روندهای قبلی فعالیتش نماید، در بلندمدت با مشکلاتی بسیار زیادی مواجه خواهد شد. امروزه بسیاری از برندها در عمل شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدون نوآوری ندارند.
بدون شک تعامل با مشتریان در فضای آنلاین براساس الگوهای بسیار زیادی روی می دهد. برخی از برندها در سایت رسمی، شبکه های اجتماعی و سایت های پربازدید سرمایه گذاری می کنند. برخی دیگر نیز به دنبال بازاریابی با استفاده از موتورهای جست وجو هستند. در این میان مشتریان سال گذشته بیش از هر ابزار دیگری به شبکه های اجتماعی روی خوش نشان دادهاند. این امر نکات بسیار مهمی برای برندها در زمینه بازاریابی آنلاین به همراه دارد. هرچه توانایی یک برند برای حضور بهتر در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، در نهایت تاثیرگذاری بهتری بر روی مشتریان خواهد داشت.
نکته مهم در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی مربوط به تنوع اش است. امروزه شبکه های اجتماعی بسیار زیادی در دسترس برندها و کاربران عادی قرار دارد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به حضور در تمام شبکه های اجتماعی میکنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد خواهد کرد. مدیریت اکانت های مختلف در شبکه های اجتماعی امر زمانبری است. همچنین هزینه بسیار زیادی بر روی دوش برندها قرار می دهد.
بهترین ایده برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مربوط به استفاده از پلتفرم های محبوب در میان کاربران است. امروزه اینستاگرام، توییتر و اسنپ چت در میان کاربران محبوبیت بسیار زیادی دارد. بر همین اساس استفاده از آن اهمیت بالایی برای برندها خواهد داشت.
مطلب مرتبط: فروش سریع از طریق تکنیک های مختلف جمعه سیاه
استفاده از ایمیل های بازاریابی نیز ایده مناسب دیگری در جمعه سیاه است. براساس نظرسنجی ما اغلب مردم در طول روز دست کم 5 بار ایمیل های شان را چک می کنند. این امر با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. بازاریابی ایمیلی قدیمی ترین الگوی بازاریابی آنلاین محسوب می شود. شاید برخی از بازاریاب ها این شیوه را قدیمی ارزیابی کنند، اما هنوز هم تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف به همراه دارد.
امروزه الگوهای بسیار متنوعی برای بازاریابی ایمیلی وجود دارد. بهترین ایده در این میان استفاده از تخفیف های گسترده و معرفی برترین محصولات به مشتریان در قالب ایمیل است. این امر شمار بالایی از برندها را نسبت به بازاریابی و تاثیرگذاری در این فضا ترغیب کرده است. بدون شک با افزایش سطح رقابت در عرصه بازاریابی ایمیلی توجه مخاطب هدف به ایمیل برندها کاهش خواهد یافت. اگر کسب و کار شما در تلاش برای حضور در میان برندهای محبوب مشتریان است، باید از المان های خلاقانه برای بازاریابی استفاده نماید. در غیر این صورت به زودی از فهرست برندهای محبوب مشتریان حذف خواهد شد.
امروزه بسیاری از برندها برای بازاریابی بودجه های گزافی صرف می کنند. مهمترین مزیت جمعه سیاه افزایش فزاینده توجه کاربران به محتوای تولیدی برندهاست بنابراین کسب و کارها نیازی به صرف هزینه بازاریابی فزاینده نخواهد داشت. در عوض باید هرچه سریع تر نسبت به استفاده از محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف به برند اقدام کرد. در غیر این صورت با توجه به حجم بالای رقابت در عرصه بازاریابی ایمیلی موفقیتی برای کسب و کار شما به ارمغان نخواهد آمد.
نمایش تبلیغات در پلتفرم های مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه آمازون نیز در خرده فروشی اش از نمایش تبلیغات پشتیبانی می کند بنابراین در بازه های زمانی مهم باید نسبت به نمایش محتوا در این پلتفرم ها اقدام کرد. معیار ارزیابی وضعیت هر پلتفرم نیز میزان محبوبیتش در میان کاربران است.
افزایش ترافیک سایت برندها در جمعه سیاه
بسیاری از برندها نسبت به جلب توجه کاربران به سایت برندشان در بازه های زمانی مختلف بی توجه هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می کند. یکی از نکات اساسی در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مربوط به تولید محتوا در سایت رسمی است. امروزه اغلب مشتریان برای خرید یک محصولات ابتدا به سایت رسمی اش سر می زنند. مشاهده سایت رسمی یک برند اطلاعات بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر سایت یک برند برای مدت زمانی طولانی آپدیت نشده باشد، نشانه مناسبی نخواهد بود.
توجه به شبکه های اجتماعی اهمیت بالایی برای جلب نظر مشتریان دارد. اگر کسب و کار شما به دنبال حفظ مشتریان نیز هست، باید نسبت به بازاریابی و تولید محتوا در سایتش اقدام نماید. برخی از برندهای بزرگ برای افزایش میزان تعامل با مخاطب هدف حتی اقدام به بازاریابی در وبلاگ رسمی شان نیز می کنند. فضای وبلاگ برندها امکان بارگذاری محتوای تخصصی تر را فراهم خواهد کرد.
سال گذشته میزان ترافیک سایت های معتبر در معیار کلی با کاهش 6 درصدی نسبت به سال 2018 مواجه بود. این امر به معنای ضرورت افزایش توجه برندها به سایت شان در سال جاری است. یکی از نکات جذاب برای مشتریان در مورد سایت رسمی برندها بارگذاری ویدئوهای معرفی محصولات است. امروزه در هر حوزه ای چندین محصول جذاب از سوی برندهای مختلف به چشم می خورد. اگر کسب و کارها نسبت به این امر توجه لازم را نداشته باشند، به احتمال فراوان عرضه رقابت را به سادگی به دیگر برندها واگذار خواهند کرد.
اگر نگاهی به سایت رسمی برندهایی مانند مایکروسافت انداخته باشید، آنها همیشه در تلاش برای ارائه آخرین اطلاعات درباره محصولات شان به مشتریان هستند. این امر تاثیرگذاری به شدت بالایی بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. برخی از کاربران در این میان حتی اقدام به بازنشر محتوای جذاب در اکانت شان می کنند. این امر تاثیرگذاری محتوای بازاریابی برند را به شدت افزایش خواهد داد.
اگر شما در طول روزهای عادی یک تبلیغ بازرگانی در تلویزیون مشاهده نمایید، چقدر به مشاهده محتوای سایت برند موردنظر تمایل خواهید داشت؟ بسیاری از افراد هیچگونه تمایلی برای مراجعه به سایت رسمی برندها از طریق تبلیغات تلویزیونی ندارند. نکته مهم در این میان استفاده از بارکدهای QR و همچنین اهمیت بازه زمانی منتهی به جمعه سیاه است. مشتریان در این بازه زمانی تمایل بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند.
بدون تردید اهمیت جمعه سیاه با تمایل مشتریان برای حضور در خرده فروشی ها دنبال خواهد شد. نکته مهم در این بین افزایش تمایل کاربران برای خرید آنلاین در بازه های زمانی مهم و دارای تخفیف گسترده است. این امر بسیاری از برندها را به فکر بازاریابی آنلاین در بازه زمانی موردنظر انداخته است. اگر کسب و کار شما در سال گذشته توجه مناسبی به شبکه های اجتماعی داشته است، امسال باید جهت گیری کسب و کارتان به سوی ایجاد تعادل میان شبکه های اجتماعی و سایت رسمی باشد.
مطلب مرتبط: تکنیک های برای افزایش بازدهی استراتژی جمعه سیاه
میزان توجه مشتریان در هفته منتهی به جمعه سیاه نسبت به تبلیغات برندها به شدت افزایش پیدا می کند. همین امر بسیاری از برندها را به سوی نمایش محتوای برترشان در بازه زمانی موردنظر ترغیب می کند. اگر یک کسب و کار در طول سال عملکرد بازاریابی مناسبی داشته باشد، بازهم نیاز به برنامه ریزی اساسی برای جمعه سیاه خواهد بود. متاسفانه بسیاری از برندها فقط به دنبال ارائه تخفیف های گسترده در بازه زمانی موردنظر هستند. اگر کمپین بازاریابی مناسبی در اختیار برندها قرار نداشته باشد، فرآیند تعامل با مخاطب هدف به شدت دشوار خواهد شد.
مرور فرآیند شکست برندها در زمینه بازاریابی در جمعه سیاه یک نکته مشترک را نمایان می کند. این نکته مهم فقدان طراحی کمپین ویژه برای جمعه سیاه است. براساس نظرسنجی ما از مشتریان در جمعه سیاه سال 2019 نزدیک به 80 درصد از مشتریان فقط به برندهای دارای کمپین بازاریابی ویژه برای جمعه سیاه توجه نموده اند. این امر به معنای شکست احتمالی برندهای فاقد کمپین مشخص در بازه زمانی موردنظر است.
پیش بینی هایی برای جمعه سیاه 2020
جمعه سیاه همیشه هیجان بسیار زیادی در میان مشتریان ایجاد می کند. این امر درخصوص برندها نیز به یک میزان اعتبار دارد. تفاوت اصلی جمعه سیاه امسال ضرورت سرمایه گذاری هنگفت برندها در حوزه بازاریابی آنلاین است. با توجه به شیوع ویروس کرونا دیگر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به صورت حضوری یا ایجاد صف های طولانی در مقابل مراکز فروش وجود ندارد. مهمترین مسئله در این میان ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت برندهاست. بازاریابی آنلاین در طول ماه های اخیر رونق بسیار زیادی داشته است. شاید در نگاه نخست بازاریابی آنلاین بسیاری از مشکلات برندها را حل و فصل نماید، اما تردیدهای بسیار زیادی نیز در مورد افزایش حجم رقابت در این زمینه وجود دارد.
جمعه سیاه 2020 تحت هر شرایطی دنبال خواهد شد. نکته مهم در این میان کسب آمادگی برای حضور موفق در این مناسبت است. در ادامه برخی از پیش بینی های مهم و کاربردی در این زمینه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
عملکرد بهتر برندهای حاضر در عرصه آنلاین نسبت به رقبا
سال 2019 هنوز مسئله شیوع کرونا مطرح نبود، اما در همان سال نیز بازاریابی آنلاین در میان برندها نوعی ترند محبوب بود. نزدیک به 35 درصد از کل فروش های جمعه سیاه در سال گذشته از طریق ثبت سفارش آنلاین صورت گرفته است. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. امسال در حدود 90 درصد از فروش های مربوط به جمعه سیاه باید از طریق سایت های مختلف صورت گیرد بنابراین دیگر برندها با بازاریابی آنلاین به مثابه یک گزینه در دسترس مواجه نیستند. هر کسب و کاری باید از بازاریابی آنلاین برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نماید. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی پیش روی آن قرار خواهد گرفت.
بسیاری از برندهای دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی، سایت رسمی به روز و همچنین کمپین های بازاریابی ایمیلی باثبات هستند. این امر جلوه آنلاین آنها را بسیار مطلوب می سازد. اگر یک کسب و کار تمایلی برای حضور در فضای آنلاین نداشته باشد، بدون تردید در سال جاری با شکست قابل ملاحظه ای مواجه خواهد شد. بسیاری از برندها در زمان شیوع کرونا بازنگری اساسی در نحوه بازاریابی شان انجام داده اند بنابراین اگر کسب و کار شما هنوز نسبت به بازنگری در زمینه بازاریابی آنلاین تردید دارد، باید هرچه سریع تر اقدام به بازنگری در استراتژی هایش نماید. در غیر این صورت تنها فرصت اش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و فروش مناسب در سال 2020 را از دست خواهد داد.
ادامه استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی برای شناخت محصولات
شناخت درست محصولات اهمیت بسیار زیادی برای مشتریان دارد. بدون تردید هیچ کس با شناخت اندک از محصولات اقدام به خرید نمی کند. کسب و کارهای مختلف برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف باید برنامه دقیقی داشته باشند. یکی از نکات مهم در این میان معرفی محصولات مختلف برند برای مشتریان است. این استراتژی باید دست کم 2 هفته پیش از شروع جمعه سیاه آغاز شود. در غیر این صورت زمان کافی برای معرفی تمام محصولات برند وجود نخواهد داشت.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با رقابت بسیار فزاینده ای مواجه هستند. این امر نیاز به همکاری با برخی از بازاریاب های حرفه ای را پیش می کشد. اگر کسب و کارها نسبت به استفاده از اطلاعات دقیق در مورد تجربیات برندهای دیگر در سال گذشته بی توجهی نمایند، به احتمال زیادی همان اشتباهات را تکرار خواهند کرد.
خوشبختانه موسسه های بسیار زیادی در زمینه ارائه اطلاعات بازاریابی مربوط به جمعه سیاه فعالیت دارند. یکی از بهترین گزینه ها در این میان استفاده از سرویس گوگل بیزینس است. این سرویس به طور انحصاری برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به برندها اطلاعات مفید ارائه می کند. نکته جالب اینکه استفاده از خدمات این سرویس کاملا رایگان است.
سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی باید به طور دقیق صورت گیرد. بسیاری از برندها نیاز به حضور در پلتفرم های اجتماعی تازه ندارند. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای حضور در پلتفرم های اجتماعی تازه درست چند روز پیش از شروع جمعه سیاه است. هرگونه برنامه نیازمند ایجاد تحول اساسی در فعالیت برند باید دست کم 6 ماه قبل از جمعه سیاه پیگیری شود. در غیر این صورت تاثیرگذاری مناسب را به همراه نخواهد داشت.
خرید آنلاین مشتریان در جمعه سیاه 2020
امسال اغلب خریدهای مربوط به جمعه سیاه به صورت آنلاین صورت خواهد گرفت. بسیاری از برندها نسبت به این نکته تردیدهای جدی اظهار داشته اند. دلیل این تردیدها ورود حجم قابل ملاحظه ای از برندها به عرصه فروش آنلاین در سال جاری است. با این حساب رقابت برای جلب نظر مخاطب هدف بیش از اندازه دشوار خواهد بود.
بدون شک جمعه سیاه حتی در شرایط کرونایی نیز جذابیت های خاصی برای برندها دارد. نکته مهم در این میان ضرورت توجه بیشتر برندها به وضعیت آنلاین شان است. خرده فروشی های حضوری در این میان بیشترین تغییر را مشاهده خواهند کرد. دلیل این امر عدم آشنایی اغلب آنها با قواعد بازاریابی و فروش آنلاین است.
مطلب مرتبط: برندگان و بازندگان جمعه سیاه 2019
اهمیت محصولات اساسی برای مشتریان
با توجه به تاثیر اقتصادی کرونا بر روی وضعیت کشورهای مختلف بسیاری از برندها سودهای بسیار کمتری در مقایسه با سال های گذشته کسب کرده اند. این امر در مورد جمعه سیاه نیز ادامه خواهد داشت. محبوب ترین برندها در جمعه سیاه در حوزه خوراک و ملزومات اساسی خواهد بود. مشتریان برای تامین این دست از محصولات تمایل به پرداخت هزینه بالاتری نشان می دهند بنابراین برندهای فعال در این عرصه جمعه سیاه بسیار شلوغی را پشت سر خواهند گذاشت.
سال 2020 از نظر اقتصادی بی ثباتی های بسیار زیادی به همراه داشته است. بسیاری از برندها در این میان ورشکسته یا از کار افتاده اند. جمعه سیاه بازه زمانی مهمی برای بازاریابی استراتژی از دست رفته فروش برندها محسوب می شود. این امر در صورت سرمایه گذاری مناسب برندها پایانی خوش برای سالی پر از اتفاقات ناگوار رقم خواهد زد.