جمعه سیاه همواره در روزهای پایانی سال برگزار می شود و برطبق آن، شاهد تخفیف های بسیار زیادی هستیم. همین امر نیز باعث می شود تا تعداد خریداران، افزایش فوق العاده ای داشته باشد. این امر اگرچه در ظاهر ممکن است سودآور تلقی نشود، با این حال حقیقت کاملا متفاوت بوده و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از برندها اقدام به پیاده سازی این استراتژی برای چند بار در یک سال کنند. با این حال سوالی که مطرح است این است که چگونه می توان تاثیر این اقدام را به بالاترین حد ممکن رساند؟ در ادامه راهکارهای موجود را مورد بررسی قرار میدهیم.
1-فروش آنلاین
یکی از دلایل مهمی که باعث میشود تا افراد در این روزهای خاص، اقدام به انجام خریدی نکنند، ازدحام بسیار زیاد است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید که در شرایط حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، چنین حجم از مشتری می تواند بسیار خطرناک باشد. ممکن است تصور کنید که شما تا بهبود جدی اوضاع، قادر به پیاده سازی چنین اقدامی نخواهید بود، با این حال در این رابطه تنها کافی است تا روش های خرید را متنوع سازید. در این رابطه فروش اینترنتی، بسیار مهم خواهد بود. برای کسب اطمینان بیشتر، توصیه می شود که فیلم، عکس و اطلاعات کامل محصول را ذکر کنید. همچنین لازم است تا پل ارتباطی ای وجود داشته باشد تا افراد سوالات تکمیلی خود را مطرح نمایند. با این اقدام می توانید بالاترین درصد مشتری را تجربه کنید.
2-یادآوری
شما باید از مدت ها قبل، ذهن مخاطب را برای چنین رویدادی آماده کنید. درواقع این احتمال وجود دارد که آنها همه چیز را فراموش کنند. به همین خاطر توصه می شود که از یک ماه قبل، در این زمینه اقدام کرده و در هفته پایانی، هر روز یادآوری های لازم را انجام دهید. در این رابطه شیوه کار شما باید با توجه به ویژگی های مخاطبان باشد. برای مثال ممکن است ایمیل بهترین روش محسوب شود و یا محکوم به ارسال پیامک باشید.
مطلب مرتبط: 5 درس بازاریابی از ترند «جمعه سیاه»
3-فهرست خود را آماده کنید
مشتری باید به خوبی بداند که با چه محصولاتی مواجه خواهد بود. در این رابطه توصیه می شود که از مدت ها قبل، فهرست خود را تکمیل کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مخاطب قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا آنها فرصت برنامه ریزی را داشته باشند. همچنین ضروری است تا به افراد اطمینان دهید که تخفیف های فوق العاده، به معنای کیفیت پایین محصولات نبوده و در این رابطه اقداماتی نظیر گارانتی، کاملا ضروری است.
4-به نیاز بازار توجه داشته باشید
این امر که چه چیزی را می فروشید نیز بسیار مهم بوده و در صورتی که محصولات شما، مورد علاقه و یا نیاز جامعه هدف نباشد، حتی این استراژی نیز کمکی را نخواهد کرد. آمارهای جهانی در این رابطه بیانگر آن است که محصولات دیجیتالی، در صدر علایق افراد خصوصا در جمعه سیاه قرار دارد، با این حال ممکن است که در منطقه فعالیت شما، آمارها متفاوت باشد. به همین خاطر لازم است تا به نوع محصولات خود نیز توجه داشته باشید. در این رابطه نظرسنجی مستقیم نیز کاملا کافی خواهد بود.
5-برای جمعه سیاه بعدی خود تبلیغ نمایید
در نهایت توصیه می شود که از شرایط حال حاضر خود، برای حمایت از اقدامات بعدی استفاده کنید. درواقع شما نباید مشتری ایجاد شده را از دست بدهید. به همین خاطر به همه آنها برگه ای را بدهید که حاوی آدرس صفحات شما در شبکه های اجتماعی مختلف بوده و برنامه خود برای جمعه سیاه بعدی تشریح نمایید. در این رابطه می توانید از اقدامات کم هزینه تری نظیر ارسال ایمیل نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است تا اطلاعاتی نظیر شماره تماس افراد را بگیرید تا امکان افزایش تعامل و تبدیل آنها به مشتری دائمی، امکان پذیر باشد.