جیم کالینز، نویسنده مطرحی است که نوشته های او در زمینه موفقیت، طرفداران بسیاری را در سراسر جهان پیدا کرده است. وی مدرک مدیریت ارشد کسب وکار خود را در سال 2005 به دست آورده و همین امر باعث شده تا نوشته های وی کاملا تخصصی و کاربردی باشد. از جمله کتاب های وی می توان به از خوب به عالی، ساختن برای ماندن و انتخاب بهترین بودن اشاره کرد. وی در سال 2013 به عنوان یکی از 50 فرد متفکر جهان معرفی شده که خود بیانگر دقیق بودن دیدگاه های وی است.
در همین راستا و در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از نگاه وی برای شرکت ها، خواهیم پرداخت.
1-تنها به دنبال بالاترین سطح مدیریتی باشید
اکثر افراد از اهمیت وجود رهبر در شرکت آگاه هستند، با این حال هیچ تفاوتی میان رهبران و مدیران شرکت قائل نبوده و معیار درستی برای سنجش آنها ندارند. درواقع به همان میزانی که یک مدیر خوب می تواند تضمین کننده موفقیت های آتی شرکت باشد، به همان میزان نیز یک مدیر متوسط و فاقد بالاترین حد توانایی می تواند همه چیز را با مشکل مواجه سازد. به همین خاطر نیز به عقیده جیم کالینز تنها مدیرانی در بالاترین سطح قرار دارند که از توانایی حل مشکلات بهره مند باشند. علت این امر نیز به این خاطر است که شرایط بازار در تمامی کسب وکارها به سمتی در حرکت است که تمامی شرکت ها در طول مسیر خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد. به همین خاطر بسیار مهم است که مدیری بتواند شرکت را تحت این شرایط در مسیر درست خود نگه دارد. در نهایت یک مدیر موفق همواره نگاه رو به جلو داشته و تنها به دنبال حفظ وضع موجود و یا بهبودهای مقطعی نیست. به همین خاطر نیز سهامداران شرکت ها باید تنها به دنبال مدیرانی در بالاترین سطح ممکن باشند.
مطلب مرتبط: 4 راز موفقیت از زبان موسس پینترست
2-افراد مناسب را برای وظایف مهم انتخاب کنید
حتی در بهترین حالت ممکن، این امر که بخواهید تمامی افراد تیم خود را از بهترین های کسب و کار خود انتخاب کنید، امری کاملا غیرممکن خواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا اولویت جذب بهترین ها، در ابتدا برای وظایف کاملا مهم و حیاتی باشد. در سایر بخش ها شما می توانید از نیروی جوان استفاده کرده و به دنبال ستاره سازی باشید. بدون شک در درازمدت و با کسب تجربه، این افراد نیز قابلیت انجام کارهای مهم را نیز به دست خواهند آورد. در نهایت توجه داشته باشید که نحوه استفاده از افراد نیز از جمله مهارت های مهم مدیران محسوب می شود. علت این امر به این خاطر است که یک جایگاه نادرست، می تواند تمامی بدنه شرکت را با مشکل و عدم کارکرد صحیح مواجه سازد. به همین خاطر نیز می توان ریشه بسیاری از نقاط ضعف افراد را در جایگاه نادرست آنها دانست.
3-فراموش نکنید که ذخیره مادی شما باید چندین برابر خرج های تان باشد
بدون کنترل روی هزینه های خود، نمی توانید وضعیت مالی مناسبی داشته باشید. با این حال تعادل در این رابطه به معنای تساوی در هزینه و درآمدهای شرکت نبوده و لازم است تا میزان دارایی های شما چندین برابر هزینه ها باشد. این امر ریسک کار شما را کاهش داده و احتمال ورشکستگی را به درصدی بسیار پایین نزدیک می کند. برای رسیدن به درصد مناسب میان دارایی و هزینه-ها، این امر که بتوانید یک سال بدون هیچ گونه درآمدی به کار خود ادامه دهید، رقم مناسبی خواهد بود.
4-به مانند جوجه تیغی عمل کنید
در دنیای کسب وکار سیاست شرکت ها می تواند روباه گونه و یا به شکل یک جوجه تیغی باشد. درواقع روباه برای انجام اقدامات خود، برنامه های متعددی را مورد تحلیل قرار می دهد. این امر اگرچه ریسک کار را کاهش خواهد داد، با این حال منجر به از دست رفتن زمان نیز خواهد شد. با این حال جوجه تیغی همواره روی انجام یک کار تمرکز کرده و آن را در کمترین زمان ممکن به پایان می رساند. همچنین سیستم دفاعی این حیوان به صورتی است که برای محافظت از خود تنها کافی است تا به صورت یک توپ درآید. با این حال روباه برای این امر به دنبال استفاده از محیط اطراف خود است. درواقع قدرت تدافعی جوجه تیغی از داخل و توانایی های خود او و قدرت دفاعی روباه وابسته به محیط پیرامون است. امروزه ثابت شده است که عملکرد مشابه جوجه تیغی می تواند نتایج به مراتب بهتری را برای شرکت ها به همراه داشته باشد.
5-بخشی از جلسات خود را به بیان واقعیت های مهم در رابطه با کسب وکار خود اختصاص دهید
برای بسیاری از افراد، نشست ها تنها به معنای اقدامی در راستای اتخاذ تصمیمات بهتر در رابطه با یک موضوع خاص است. اگرچه این امر از جمله اهداف اصلی محسوب می شود، با این حال اختصاص تمام زمان جلسات به این موضوع، بدون شک اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا قبل از ایجاد یک نشست، اطلاعات لازم را در رابطه با کسب وکار و بازار خود تهیه کرده و با تحلیل آنها، وضعیت موجود صنعت خود را به تصویر بکشید. این امر کمک خواهد کرد تا بتوانید با مشورت سایرین به آینده نگری جامع تری دست پیدا کرده. اقدامات و چالش های پیش روی خود را مشخص کنید. به همین خاطر بهتر است تا برای جلسات خود تنها یک هدف را مشخص نکرده و اهداف فرعی مناسبی را نیز داشته باشید.
6-نتایج را مورد بازبینی و تحلیل دقیق قرار دهید
برای بسیاری از شرکت ها، اتمام یک پروژه و اقدام به معنای نقطه پایان و بسته شدن پرونده آن است. با این حال واقعیت این است که شما باید با تحلیل نتایج و اقدامات صورت گرفته، از درستی مسیر پیش روی خود اطمینان کسب کرده و با شناسایی اشتباهات خود، از تکرار مجدد آنها جلوگیری کنید. درواقع این امر نگرانی های شما را از بازگشت به وضعیت سابق برطرف خواهد کرد. در نهایت نیز توصیه می شود تا قبل از وارد کردن یک تکنولوژی جدید به شرکت خود، یک دوره آموزشی برای استفاده درست و آشنایی تمامی افراد با آن برگزار کنید.
7-خود را برای سه سال آینده آماده سازید
تنها زمانی می توانید اقدامی قدرتمندانه را داشته باشید که از آمادگی کافی خود اطمینان به دست آورید. برای این امر توصیه می-شود تا همواره قبل از انجام هر اقدام، آن را مورد آزمایش قرار داده و در ابعاد کوچک تر به پایان برسانید. این امر بدون شک شما را متوجه نقاط قوت و ضعف های موجود خواهد کرد. در نهایت این امر که برنامه های شما برای سه ساله آینده کاملا دقیق و مشخص باشد، به شما کمک خواهد کرد تا همواره در مسیر رو به جلو گام بردارید. با نگاهی به شرکت های بزرگ نیز به این نکته پی خواهید برد که آنها از مدت ها قبل اقدامات و حتی محصولات آتی خود را مشخص کرده و همواره به دنبال بهبود و اصلاح نواقص هستند.
8-به وضعیت روحی تیم خود توجه ویژه ای را داشته باشید
این امر که ارتباط شما با کارمندان تنها در چارچوب رایج باشد، بدون شک شانس شرکت را از کسب بالاترین نتایج ممکن محروم خواهد ساخت. درواقع تمامی نیازهای کارمندان تنها در حقوق مادی آنها خلاصه نشده و با توجه به ساعت های زیادی که آنها در طول شبانه روز در محیط کاری سپری می کنند، این مکان عملا خانه دوم آنها محسوب می شود. به همین خاطر نیز بسیار مهم است که آنها در خانه دوم خود احساس راحتی داشته باشند. در این رابطه توجه داشته باشید که استرس و فشار ناشی از کار در صورتی که کنترل و کاهش پیدا نکند، زمینه بروز بسیاری از بیماری ها را به همراه خواهد داشت که بدون شک برای شرکت هزینه بر خواهد بود. جالب است بدانید که بهبود وضعیت روحی افراد معمولا بدون هزینه خاصی بوده و همین امر باعث می شود تا سختی خاصی برای انجام آن وجود نداشته باشد. در این رابطه مطالعه مقالات و سخنرانی ها و حتی استفاده از یک روانشناس می-تواند به خوبی وضعیت را در شرایط مطلوب نگه دارد.
9-تنها یک هدف بسیار بزرگ و با محدوده زمانی 15 تا 25 ساله داشته باشید
همواره یک چشم انداز بسیار بزرگ باید وجود داشته باشد تا بتوانید اقدامات و اهداف کوچک ولی همسو و هماهنگ با آن داشته باشید. درواقع این امر که تنها برای خود برنامه های مقطعی و کوتاه مدت چندساله را تعیین کنید، بدون شک باعث خواهد شد تا انتظار نتایج بسیار بزرگ امری محال به نظر برسد. در نهایت به این خاطر که میان اقدامات شما هماهنگی و همسویی کافی وجود ندارد، ممکن است یک رشد ناموزون را تجربه کنید. برای رهایی از این وضعیت یک آرمان و یا هدف اصلی که به 15 الی 25 سال زمان برای نشان دادن نتایج خود نیاز داشته باشد، می تواند به خوبی به اقدامات شما نظم بخشیده و مسیر موفقیت را واضح کند. در نهایت این امر که هدف اصلی را مشخص کنید، باعث خواهد شد تا تنها اقداماتی همسو با آن انجام شود.
مطلب مرتبط: رازهای موفقیت آمازون از زبان جف بزوس
10-تفاوت ها را پذیرفته و به دنبال تخریب هیچ شخصی نباشید
هیچ فردی تمایل ندارد که در برابر فردی دیگر تحقیر شود. با این حال در بسیاری از شرکت ها مشاهده می شود که دائما مدیران به دنبال مقایسه کارمندان خود و انتخاب بهترین هستند. این امر در حالی است که هر فرد از محدوده توانایی و شرایط خاص خود بهره مند بوده و این امر باعث می شود تا معیارهای تعیین شده تنها زمینه رقابت های ناسالم را فراهم آورد. در این رابطه بهتر است تا به عنوان پشتیبان و نه صرفا منتقد سفت و سخت هر فرد عمل کرده و در تلاش برای بهبود مشکلات و رشد مداوم آنها باشید. با توجه به اهمیت مدیران در این رابطه لازم است تا با بروز یک مشکل، نگاهی به شیوه مدیریتی خود نیز داشته باشید.