اکنون ما از دوران انحصار نتفلیکس بر حوزه پخش برنامه های آنلاین عبور کرده ایم. رقبای تازه نتفلیکس در سراس دنیا مشغول فعالیت و ارائه خدمات هیجانانگیز هستند. این امر فشار رقابت در این عرصه را به شدت افزایش داده است. وقتی برندهای زیادی در یک حوزه فعالیت دارند، شکست برخی از آنها اجتنابناپذیر خواهد بود. بر این اساس ما باید آمادگی لازم برای پرهیز از پیوستن به گروه شکستخورده ها را داشته باشیم. نقش بازاریابی در تعیین سرنوشت برندهای حاضر در عرصه پخش آنلاین برنامه اساسی است. به این ترتیب برندهای موفق در زمینه بازاریابی مناسب برای کسب و کارشان امکان ادامه فعالیت در این عرصه را خواهند داشت.
بیتردید ما در نبردی بزرگ بر سر کسب سهم بازار بیشتر از عرصه پخش برنامه های آنلاین به سر می بریم. این امر فشار بسیار زیادی بر روی برندها و ویژه بخش های بازاریابی آنها ایجاد می کند. در ادامه ما براساس اطلاعات در دسترس به پیشبینی برنده ها و بازنده های احتمالی این عرصه خواهیم پرداخت.
شرایط کنونی
بسیاری از افراد هنوز دنیای پخش محتوای آنلاین را با نتفلیکس می شناسند بنابراین توضیح شرایط کنونی در عرصه پخش محتوای آنلاین ضروری خواهد بود. نتفلیکس کار خود را با بارگذاری انواع فیلم و سریال در فضای ابری اش شروع کرد. به این ترتیب کاربران امکان دریافت اشتراک این پلتفرم و مشاهده فیلم های دلخواه شان را داشتند. این برند در طول چند سال اخیر شروع به تولید برخی فیلم ها و سریال ها به طور اختصاصی کرده است. به این ترتیب از حالت یک پلتفرم نمایشی صرف به جایگاه تولیدکننده محتوای سرگرمکننده ارتقا یافته است.
مطلب مرتبط: یادگیری ایده های بازاریابی از دل فیلم و سریال
بدون تردید وقتی نتفلیکس از مدت ها قبل انحصار بازار را در اختیار داشته است، رقابت با آن دشوار خواهد بود. اکنون هولو به عنوان مهم ترین رقیب نتفلیکس در تلاش برای ساماندهی و تولید مجموعه سریال های جذاب است. این امر امکان رقابت مناسب با نتفلیکس را فراهم خواهد کرد. آمازون به عنوان بزرگترین خرده فروشی آنلاین نیم نگاهی به حوزه نمایش آنلاین فیلم و سریال دارد. همچنین اپل و دیسنی نیز اخیرا از طرحهای منحصر به فردشان برای این بازار رونمایی کرده اند. اوضاع در انگلستان به طور کلی متفاوت از ایالات متحده است. در این کشور بریت باکس و بی بی سی در تلاش برای سلطه بر بازار پخش فیلم و سریال آنلاین هستند. تازه ترین خبر از بازار انگلستان تلاش دو برند فوق برای همکاری بیشتر به منظور رقابت موثر با برندهای آمریکایی است.
افراد عادی برای ارزیابی موفقیت برندهای مختلف در زمینه پخش آنلاین فیلم و سریال به طور معمول معیارهایی نظیر تنوع محتوا، قیمت و کیفیت خدمات را مدنظر قرار می دهند. اگرچه معیارهای فوق در زمینه موفقیت برندهای مختلف اهمیت دارد، اما نتیجه نهایی جایی دیگر رقم می خورد. امروزه برندهای موفق در زمینه بازاریابی امکان کسب سود و سهم بیشتری از بازار را خواهند داشت. این امر در نهایت موجب موفقیت بیشتر آنها در تعامل با مخاطب هدف خواهد شد.
چرا بازاریابی کلید موفقیت در پخش فیلم و سریال آنلاین است؟
بازاریابی و برندسازی درست مانند سایر حوزه های کسب و کار در صنعت پخش آنلاین فیلم و سریال نیز دارای اهمیت است. بهترین نمونه بازاریابی در زمینه فناوری های نوین مربوط به برند اپل است. قیمت محصولات این برند در مقایسه با رقبا به طور معمول بسیار بیشتر تعیین می شود. همچنین در زمینه بازاریابی نیز طرح های بسیار ساده و چشمنوازی ارائه می کنند. اگر با نگاه عادی در تلاش برای ارزیابی برند اپل باشیم، هیچگاه موفقیت بزرگی برای آنها متصور نخواهیم شد. نکته مهم در زمینه فعالیت برند اپل عدم نیاز آنها به واداشتن مخاطب به تعجب یا حیرت است. آنها نسبت به کیفیت محصولات و خدمات شان اطمینان دارند. به همین خاطر الگوی بازاریابی منحصر به فردی طراحی کرده اند. رونمایی از ویژگی تشخیص چهره هوشمند در طول سال های اخیر مهم ترین الگوی امنیتی اپل محسوب می شود. این برند پس از افزودن ویژگی موردنظر به گوشی های تازه اش در یک کمپین بازاریابی ساده اقدام به بیان کاربرد آن کرد. شاید هر برند دیگری با سر و صدای بسیار زیادی اقدام به رونمایی از این فناوری تازه می کرد، اما اپل نیازی به ایجاد هیجان بیش از حد در مخاطب هدف اش ندارد.
وضعیت در مورد برندهای فعال در زمینه پخش آنلاین فیلم و سریال نیز مانند حوزه فناوری است. بازاریابی در اینجا نیز سرنوشت اصلی برندها را مشخص می سازد. کمپین های بازاریابی موفق در این صنعت بر روی تفاوت های معنادار هر برند و ویژگی ای منحصر به فردش تاکید می کند. به این ترتیب مخاطب هدف فراتر از معیارهای ساده ای نظیر قیمت یا تنوع محتواها دست به انتخاب خواهد زد. به عنوان مثال، دیسنی پلاس دسترسی منحصر به فردی برای کاربران به مجموعه جنگ ستارگان مهیا می کند. به این ترتیب دیسنی پلاس مزیت رقابتی قابل توجهی در مقایسه با دیگر رقبا خواهد داشت.
شاید در پایان روز کاری برندی که بدترین کیفیت محتوا را داشته باشد، برنده شود. این امر بستگی به میزان موفقیت هر برند در بازاریابی دارد. نکته جالب اینکه اغلب در دنیای بازاریابی چنین اتفاقی روی می دهد. مشتریان براساس کیفیت محصولات دست به انتخاب نمی زنند. معیارهایی نظیر نحوه تعامل با مشتریان و همچنین ویژگی منحصر به فرد کمپین های بازاریابی در انتخاب افراد تاثیرگذار خواهد بود.
یادگیری و کسب موفقیت
بدون تردید تمام برندهای حاضر در یک عرصه امکان کسب موفقیت را ندارند بنابراین توجه به نحوه فعالیت برندهای موفق در زمینه بازاریابی و تلاش برای شخصیسازی اصول آنها ضروری خواهد بود. اشتباه برخی از برندها استفاده دقیق از شیوه سایر برندهاست. این امر اغلب نتیجه ای بهتر از شکست به همراه ندارد. نحوه بازاریابی ما در تعامل با مخاطب هدف سرنوشت چند ماه آتی ما در زمینه کسب و کار را مشخص خواهد کرد. بنابراین طراحی کمپین های ضعف شانس ما را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
مطلب مرتبط: انواع مدل های بازاریابی
چالش اصلی پیش روی برندها در صنعت پخش فیلم و سریال آنلاین تهیه محتوای بازاریابی جذاب و هیجانانگیز برای مخاطب هدف است. این امر بدون شناخت درست مخاطب امکانناپذیر خواهد بود. همچنین استفاده از اشتباهات سایر برندها برای ساماندهی کمپین های بهتر ضروری است. نتیجه این اقدامات امکان طراحی و نمایش کمپین های مناسب بازاریابی برای مخاطب هدف خواهد بود.
بزرگترین اشتباه برندها در زمینه بازاریابی تلاش برای دخالت در امور تیم بازاریابی است. توصیه نهایی من تلاش برای پذیرش دیدگاه تیم بازاریابی است. مدیران برندها اغلب تمایل به دخالت در فعالیت تیم بازاریابی دارند. این اقدام به دلیل عدم آگاهی آنها از حوزه بازاریابی بیشتر تاثیر منفی بر روی کمپین خواهد داشت بنابراین دخالت در امور تیم بازاریابی باید در فهرست سیاه برندها قرار گیرد.