تقویت روحیه کارمندان یکی از مسئولیت های مهم مدیران در کسب و کارهای مختلف است. تیم های کاری اغلب در شرایط دشوار نیاز به تقویت روحیه دارند. اغلب شکست های بزرگ برای برندها پس از ناتوانی مسئولان ارشد برای تقویت روحیه کارمندان روی می دهد. اگر شما به عنوان مدیر یک کسب و کار در مواجهه با یک بحران روحیه تان را از دست دهید، به احتمال زیاد باید با ادامه فعالیت شرکت موردنظر خداحافظی نمایید. تیم مدیریتی همیشه آخرین بخش در زمینه از دست دادن روحیه محسوب می شود. اگر مدیران یک برند در مواجهه با یک چالش تسلیم شوند، پرونده آن کسب و کار بسته خواهد شد.
روحیه بخشی به کارمندان مسئله پیچیده ای نیست. نکته مهم در این میان آگاهی از شیوه برقراری ارتباط با کارمندان است. بسیاری از مدیران نسبت به افق های روشن برندشان آگاهی دارند، اما توانایی انتقال این پیام به کارمندان را ندارند. دلیل این امر مهارت های اندک در حوزه ارتباطی است بنابراین شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید توانایی تاثیرگذاری بالایی بر روی کارمندان تان داشته باشید. در ادامه برخی از نکات مهم برای روحیه بخشی به کارمندان در محیط سازمانی را مورد بررسی مختصر قرار خواهیم داد.
توجه به بازخوردها
بازخوردهای کارمندان درست مانند بازخوردهای مشتریان در عرصه کسب و کار اهمیت بالایی دارد. وقتی یک کسب و کار با مشکلی مواجه است، نظرات کارمندان امکان یافتن راهکارهای مناسب را افزایش می دهد. شما به عنوان یک مدیر ارشد باید نسبت به مطالعه نظرات کارمندان پیرامون مشکل پیش روی برند توجه ویژه ای داشته باشید. در غیر این صورت وضعیت کسب و کارتان بسیار دشوار خواهد شد. اغلب اوقات روحیه بخشی به کارمندان فقط از طریق آگاهی از دغدغه های شان امکانپذیر است.
کمک به کارمندان
کمک به کارمندان در شرایط دشوار سازمانی همیشه باید مدنظر قرار گیرد. بسیاری از مدیران در شرایط دشوار بار مسئولیت کارمندان را بیشتر می کنند. این امر روحیه آنها را هرچه سریع تر کاهش خواهد داد. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید به دنبال کمک به کارمندان تان باشید. در غیر این صورت جایگاه شما نیز به عنوان مدیر مجموعه به خطر خواهد افتاد.
مطلب مرتبط: تقویت روحیه کارمندان در ایام دورکاری کرونا
طراحی نقشه راه مطمئن
طراحی نقشه عبور از شرایط بحرانی همیشه روحیه مناسبی به مخاطب هدف می دهد. بسیاری از کارمندان در شرایط ناامیدی به دنبال راهکار و برنامه ای برای نجات از وضعیت نامناسب هستند. شما با طراحی برنامه ای مطمئن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. طراحی نقشه نجات کسب و کار با همکاری کارمندان یکی از ایده های مناسب برای کاهش نگرانی و استرس آنها خواهد بود. متاسفانه این امر کمتر مدنظر برندها قرار می گیرد بنابراین ادامه داشتن مشکلات برندها در وضعیت های بحرانی امر عجیبی نخواهد بود.
گوش دادن به کارمندان
گوش دادن به کارمندان در صورت نگرانی آنها ایده جالبی است. شاید در نگاه نخست این امر اندکی عجیب به نظر برسد، اما تاثیر قابل توجهی بر روی کاهش نگرانی های کارمندان دارد. اغلب اوقات افراد با صحبت درباره مشکلات و نگرانی های شان روحیه بهتری پیدا می کنند. این امر در حوزه کسب و کار نیز صحت دارد بنابراین اگر توان حل سریع مشکلات برندتان را ندارید، دست کم به دغدغه های کارمندان گوش دهید.