بسیاری از صاحبان کسب و کار در عرصه فعالیت کاری آرزوی استقلال مالی و دستیابی به جایگاه مطمئن از نظر فروش را دارند. امروزه عرصه کسب و کار دارای بیشترین رقابت ممکن در حوزه های مختلف است. همین امر دستیابی به آرزوی فوق را دشوار می سازد. حضور در عرصه کسب وکار برای تحقق رویاهای کاری باید به طور دقیق و با برنامه ای منظم دنبال شود. بسیاری از کارآفرینان پس از راه اندازی کسب و کار به فکر چالش های این حوزه نیستند. همین امر شرایط دشواری پیش روی آنها قرار خواهد داد. بدون شک رقابت با برندهای مختلف کار ساده ای نیست. برخی از کارآفرینان در این مسیر با شکست های مداوم رو به رو می شوند. بدون تردید در اختیار داشتن امکانات، بودجه و تیم کارمندان باکیفیت نقش مهمی در کسب موفقیت دارد. نکته مهم در این میان ناتوانی برندها برای فراهم سازی تمام امکانات موردنظر است.
امروزه اغلب برندها در تلاش برای کار فشرده و نتیجه بخش هستند. نکته مهم در این میان ذهنیت مشابه از سوی رقبای آنهاست بنابراین امروزه شمار بالایی از برندها با وضعیت کسب و کار تقریبا مشابه وجود دارند. مسئله اساسی در این بخش توانایی برندها برای کاربست شیوه های متفاوت به منظور کسب موفقیت در عرصه رقابت است. مقاله کنونی به دنبال بررسی راهکارهای ساده و تاثیرگذار برای غلبه بر رقبا در عرصه کسب و کار است. در ادامه این موضوع را در 3 بخش مورد بررسی قرار خواهیم داد.
گام نخست: ارزیابی وضعیت کسب و کار
گام نخست در رقابت مناسب با دیگر برندها شناسایی دقیق وضعیت کسب و کار است. بسیاری از کارآفرینان نسبت به بازار کسب و کار و جایگاه برندشان در آن آگاهی بسیار اندکی دارند. این امر شرایط دشواری برای آنها ایجاد می کند. بنابراین پیش از برنامه ریزی برای بازاریابی یا رقابت موثر با دیگر برندها باید نسبت به جمع بندی نکات مختلف اقدام کرد.
مطلب مرتبط: چگونه رقبای مان در عرصه کسب و کار را شکست دهیم؟
شناسایی بازار هدف یکی از مهم ترین گام ها برای رقابت مناسب است. کسب و کارهای مختلف دارای محصولات متفاوتی هستند بنابراین حضورشان در هر بازاری قابل توجیه نیست. برخی از برندها به اشتباه در تلاش برای حضور در تمام بازارها هستند. این امر موجب از دست رفتن بخش قابل توجهی از بودجه برندها می شود. هدف گذاری بر روی بازارها باید براساس توانایی برند برای فروش در آن و همچنین ارزیابی کشش بازار باشد. در غیر این صورت ریسک های حضور در بازار موردنظر افزایش بسیار زیادی خواهد یافت.
نکته بعد درخصوص ارزیابی وضعیت برند مربوط به ارزیابی توانایی کسب و کار برای حضور موفق در بازار است. برخی از بازارها نیازمند بودجه و تلاش گروهی دامنه وسیعی از کارمندان برای موفقیت است بنابراین اگر یک کسب و کار توان حضور در بازار موردنظر را ندارد، باید از حضور در آن پرهیز نماید. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از بودجه و اعتبارش از بین خواهد رفت.
بخش پایانی در گام نخست ارزیابی کسب و کار مربوط به تعیین بودجه مناسب است. برخی از برندها پیش از شروع رقابت در بازار بودجه مشخصی را تعیین نمی کنند. این امر موجب افزایش خطرهای ناشی از حضور در بازارهای تازه می شود. یکی از خطرهای رایج در این میان امکان صرف هزینه بیش از اندازه در عرصه کسب و کار است. این امر وضعیت بغرنجی برای کسب و کارها ایجاد می کند. سالانه شمار بالایی از کسب و کارهای تازه تاسیس به دلیل ناتوانی در مدیریت هزینه های شان ورشکست می شوند بنابراین تعیین بودجه پیش از شروع فرآیند کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد.
گام دوم: شناسایی عرصه رقابت
رقابت در عرصه کسب و کار با شناسایی دقیق رقبا بسیار ساده تر خواهد بود. این امر مزیت های بسیار زیادی برای تیم بازاریابی و به طور کلی تمام بخش های شرکت دارد. برخی از برندها در تلاش برای رقابت با تمام برندهای حاضر در عرصه کسب و کار هستند. این امر توان آنها را به شدت فرسوده می کند. شناسایی رقبا امکان هدفمندسازی تلاش های کاری را به همراه دارد.
اگر یک برند در عرصه کسب و کار دارای شهرت بالا برای تولید محصولات باکیفیت است، باید اعتبار موردنظر را به هر قیمتی حفظ کند. امروزه سلب اعتبار از برندها به معنای پایان کارشان در عرصه کسب و کار است بنابراین وضعیت هر برند باید به طور کامل تغییر مثبت یابد. متاسفانه برخی از کسب و کارها در زمینه تعامل با مشتریان و رقابت در بازار به دنبال حفظ شرایط موجودشان هستند. این امر همیشه همراه با شکست در زمینه مدیریت کسب و کار خواهد بود. کارآفرینان باید به طور مداوم در تلاش برای توسعه کسب و کار و بهبود وضعیت کاری شان باشند. در غیر این صورت در کمترین زمان ممکن با شکست سنگین عرصه کسب و کار را ترک خواهند کرد.
نکته بعد درخصوص شناسایی عرصه رقابت مربوط به آماده سازی کارمندان است. بسیاری از کسب و کارها پس در زمینه رقابت با دیگر برندها توانایی قابل ملاحظه ای ندارند. این امر شرایط بسیار دشواری برای برندها ایجاد می کند. کارمندان برند مهمترین عنصر در زمینه رقابت مناسب محسوب می شوند. ارائه تمرین و آموزش های مداوم به تیم کارمندان نکته مهمی در زمینه رقابت تاثیرگذاری خواهد بود. اگر برندها به این نکته مهم توجه نداشته باشند، در بلندمدت شرایط بسیار دشواری را تجربه خواهند کرد.
گام سوم: ادامه رقابت در بلندمدت
اشتباه برخی از برندها تلقی وضعیت رقابت در دنیای کسب و کار به مثابه امری کوتاه مدت است. این امر به معنای صرف نظر از ادامه رقابت پس از دستیابی به موفقیت های مقطعی است. رقابت در عرصه کسب و کار هرگز پایان نمی پذیرد. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای ادامه رقابت حتی در صورت دستیابی به اهداف اصلی کسب و کار بود.
توسعه برندها در سطح جهانی اغلب نتیجه مستقیم ادامه رقابت شان است. وقتی یک برند در بازار محلی بر دیگر برندها برتری پیدا می کند، باید به دنبال توسعه کسب و کار و حضور در بازارهای جهانی باشد. در غیر این صورت افول وضعیت کاری اش شروع خواهد شد.
امروزه کارمندان علاقه بسیار بالایی برای ادامه کار در کسب و کارهای رقابت پذیر دارند. اگر یک برند به حاشیه رانده شود، اعضای شرکت در کوتاه مدت در کنارش خواهند ماند. پس از مدت زمانی مشخص اغلب کارمندان یک شرکت حاشیه ای اقدام به جست وجو برای یافتن کار تازه خواهند کرد.
مطلب مرتبط: تأثیر رقابت در کسب و کار
نوآوری در عرصه کسب و کار یکی از مهمترین نکات برای موفقیت کاری محسوب می شود. بسیاری از برندها در عمل توانایی نوآوری مداوم در بازار را ندارند. درست به همین خاطر پس از گذشت مدت زمانی مشخص از عرصه کسب و کار رانده می شوند. همکاری با محققان و کارشناس های کسب و کار مطرح امکان حضور مداوم در عرصه کسب و کار را فراهم می کند. این امر وضعیت مناسبی در اختیار برندها قرار می دهد.
گام نهایی برای ادامه وضعیت رقابت در بازار مربوط به ارزیابی عملکرد رقباست. بسیاری از کسب و کارها پس از دستیابی به اهدافشان دیگر توجهی به فعالیت رقبا ندارند. نتیجه این امر اغلب اوقات مواجه با شکست در بلندمدت خواهد بود. تداوم بررسی وضعیت رقابت در بازار اهمیت بالایی دارد. برخی از کسب و کارها ظرف مدت زمانی کوتاه از این امر خسته می شوند. اگر کسب و کار شما دچار این وضعیت شده است، باید به سرعت اهداف تازه ای برای شرکت تعیین نمایید. در غیر این صورت به زودی با شکست در عرصه کسب و کار مواجه خواهید شد.