ویرایش محتوا یکی از مهمترین کارها برای بازاریابی به طور موفقیت آمیز محسوب می شود. شما بدون ویرایش درست محتوا نه تنها شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان ندارید، بلکه به احتمال زیاد خیلی زود میزان نارضایتی از روند بازاریابی تان به اندازه قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. امروزه هنوز هم بسیاری از تیم های بازاریابی و برندها به مسئله ویرایش محتوا به مثابه یک امر مهم توجه نشان نمی دهند. درست به همین خاطر در طول سال های اخیر روند ویرایش محتوا مگر در مواردی معدود به طور کاملا غیرحرفه ای دنبال شده است. با این حساب مشاهده شمار بالایی از برندها که در زمینه تولید محتوا و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به طور مداوم مشکل داشته اند، امر عجیبی نیست.
اگر شما در این میان به دنبال ایجاد تمایز میان برندتان در سایر رقبا هستید، یکی از کارهای ساده می تواند استفاده از شیوه های نوآورانه برای ویرایش محتوای بازاریابی و در نتیجه ارائه محتوایی با کیفیت جهانی برای مخاطب هدف باشد. چنین امری شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای ویرایش حرفه ای محتوا محسوب می شود. در ادامه بهترین توصیه ها و نکات حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را با هم مرور خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: استفاده دوباره از محتوای بازاریابی برند
پیدا کردن مکانی ساکت و آرام برای ویرایش
شما نمی توانید در یک محیط کاملا شلوغ مشغول ویرایش محتوا شوید و در نهایت انتظار کاری حیرت انگیز داشته باشید. متاسفانه بسیاری از برندها و کارآفرینان برای ویرایش محتوای بازاریابی به طور مداوم این کار را در طول ساعت های پایانی روز و به طور کاملا عجله ای دنبال می کنند. این امر در کنار شلوغی و انواع سر و صدا در دفتر کار، آن هم در ساعت های پایانی روز، دردسرساز می شود. بنابراین شما باید با تمرکز کافی برای انجام دادن این کار مهم اقدام کرده و در صورت امکان دنبال مکانی آرام باشید.
وقتی شما در موقعیتی آرام مشغول به انجام کاری باشید، بدون تردید خروجی آن بسیار بهتر از هر وضعیت دیگری خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید در صورت امکان به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ویرایش محتوا در فضایی آرام باشید. یکی از نکات مهم دیگر در این میان توجه به تجربه کار در محیط آرام است. این امر اغلب اوقات برای افراد انگیزه کاری بالاتر و همچنین ایده های بهتری به همراه دارد. چنین نکته ای می تواند به خوبی برای شما مفید باشد.
یادتان باشد برای ویرایش محتوا باید همیشه تمرکزتان را حفظ کنید. این امر به دلیل اینکه کار حساس و بسیار مهمی محسوب می شود، اگر در محیط های شلوغ انجام گیرد به سادگی هرچه تمام تر نتیجه نامناسبی به همراه خواهد داشت. بنابراین شما باید پیش از اینکه کارتان را در این حوزه شروع کنید، به دنبال محلی ساکت برای انجام کارهای تان باشید.
امروزه با توجه به اینکه هنوز بسیاری از برندها به طور دورکاری در حال مدیریت کسب و کارشان هستند، شما امکان ویرایش محتوا از راه دور را خواهید داشت. این امر به شما برای انتخاب محیطی ساکت در خانه تان به منظور انجام وظایف بازاریابی و تولید محتوا کمک خواهد کرد.
یادتان باشد تبدیل خانه به محیطی برای کسب و کار در اغلب موارد امکان پذیر نیست. در عوض شما باید محیطی ساکت، مثل یکی از اتاق ها، را برای انجام دادن کارتان در ساعت های مشخصی در روز اختصاص دهید. با این حال هرگز فکر تبدیل کامل اتاق یا محل زندگی تان به دفتر کار را نکنید.
اطمینان از هماهنگی میان موضوع محتوا با استراتژی محتوای برند
یکی از نکاتی که باید به طور مداوم مدنظر برندها قرار داشته باشد، مربوط به استفاده از یک استراتژی محتوای درست و دقیق است. این امر تمام فعالیت های برند شما را ساماندهی کرده و شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را برای شما به همراه خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات عمده ای رو به رو هستند. یکی از دلایل اصلی این امر بی توجهی مداوم به مسئله انتخاب محتوا براساس هماهنگی شان با استراتژی کلی برند است.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی با ایده های کاربردی
استراتژی کلی برند شما بیانگر معیارهای اصلی برای تولید محتوا و ارائه آنها به مخاطب هدف است. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال بازنمایی تصویری هیجان انگیز و خودمانی از برندتان هستید، باید تمام فعالیت های تان در این حوزه را براساس چنین چشم اندازی ساماندهی کنید. چنین امری درباره تولید محتوا نیز مصداق دارد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید از همین ابتدای کار به دنبال تعامل با مخاطب هدف به طور حرفه ای باشید.
توصیه ما برای ویرایش محتوا، صرف نظر از جنبههای کاملا حرفه ای، توجه ضمنی به ارتباط میان محتوای موردنظر و استراتژی کلی برندتان است. اگر که محتوای بازاریابی هیچ ارتباطی با استراتژی های کلان شما ندارد، به احتمال زیاد اجرای آن همراه با مشکلات زیادی خواهد بود. چنین نکته ای در ادامه می تواند شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. توصیه ما در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شامل ایجاد هماهنگی کامل میان تیم بازاریابی و تیم ویرایش محتواست. شما باید مطمئن شوید که ارزش ها و استراتژی های کلی برندتان به خوبی در میان هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفته و هیچ ناهماهنگی در این میان وجود ندارد.
یادتان باشد شما به عنوان ویراستار محتوا باید اول از همه خودتان نسبت به استراتژی کلان برند در حوزه بازاریابی آشنایی کامل پیدا کنید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان در بازار نخواهید داشت.
بی شک اگر شما انتقادهای تان از محتوای بی ربط به استراتژی کلی برند را به طور نامناسب بیان کنید، هیچ کس از آن استقبال نخواهد کرد. بنابراین توصیه ما ارائه انتقادات در فضایی دوستانه برای پیگیری کار به طور درست خواهد بود، در غیر این صورت شاید شما به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی بازاریاب ها به منظور تغییر روند کارشان رو به رو شوید.
توجه به ایده ها و سپس قواعد نوشتاری
محتوای متنی در طول سال های اخیر بخش گسترده ای از محبوبیت شان را از دست داده اند. دلیل این امر نیز توسعه شدید محتوای ویدئویی، انواع عکس های گرافیکی و همین طور صوت بوده است. با این حساب شاید دیگر کمتر برندی به ویرایش محتوای متنی توجه نشان دهد. نکته مهم در این میان ضرورت ادامه کار شما به طور حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. این امر می تواند توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
هرچه باشد امروزه محتوای متنی هنوز هم کاربرد و تاثیرگذاری خاص خودش را دارد. بنابراین بی توجهی محض شما به چنین محتوایی تنها به معنای بروز دردسرهای اضافه برای کسب و کارتان خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید همچنان به استفاده از محتوای متنی ادامه دهید.
یکی از کاربردهای اصلی محتوای متنی مربوط به حوزه بازاریابی ایمیلی است. وقتی تولید محتوای متنی در میان باشد، بی تردید استفاده از ویراستارها نیز معنا پیدا خواهد کرد. به زبان ساده تر، شما باید در زمینه ویرایش محتوای متنی نیز فعالیت مناسبی از خودتان نشان دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
یکی از کارهای ساده برای بهبود کیفیت محتوای متنی در قالب ویراستاری توجه اولیه به ایده اصلی بازاریاب ها و سپس تلاش برای اصلاح قواعد متنی است. این امر به شما برای بهبود درک تان از متن مورد نظر کمک خواهد کرد. به این ترتیب شما دیگر مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی نخواهید داشت. بدون تردید ایده ما در این بخش شاید برای بسیاری از بازاریاب ها بی نهایت وقت گیر به نظر برسد، اما اگر شما اندکی حوصله به خرج دهید، محتوای متنی تان بی رقیب می شود.
امروزه بسیاری از مشتریان انتظار مشاهده خطاهای نگارشی و همچنین ایده های عجیب در زمینه بازاریابی متنی را ندارند. درست به همین خاطر شما باید تمام توان تان را برای پرهیز از چنین اشتباهاتی به خرج دهید، در غیر این صورت شاید به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان رو به رو شوید. این امر می تواند شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. پس همیشه پیش از فشردن دکمه انتشار محتوا به فکر ویرایش ایده اصلی و سپس اشتباهات نگارشی باشید. اگر در این میان شما راهکر متفاوتی را در دستور کار قرار دهید، شانس تان کاهش یافته و خیلی راحت دیگر برندها جای شما در بازار را می گیرند.
مطلب مرتبط: عادت های نویسندگان موفق محتوای بازاریابی
همکاری نزدیک با طراح محتوا
شما به عنوان ویراستار باید همیشه ارتباط نزدیکی با تولیدکننده محتوا داشته باشید. چنین امری می تواند برای شما جذابیت بسیار زیادی به همراه داشته و توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
متاسفانه امروزه بسیاری از ویراستارها و طراح های محتوا در عمل به فکر همکاری نزدیک با هم نیستند. گاهی اوقات حتی اعضای دو تیم به خوبی با یکدیگر آشنایی هم ندارند. این امر می تواند شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. یادتان باشد هرچه رابطه شما با یکدیگر بهتر باشد، روند ویرایش محتوا نیز سریع تر و ساده تر می شود.
گاهی اوقات بازاریاب ها برای بهبود روند ویرایش محتوا انگیزه کافی برای همکاری با ویراستارها را دارند. البته گاهی اوقات هم خود بازاریاب ها وظیفه ویرایش محتوا را انجام می دهند. در این صورت احتمال بروز خطا بالا خواهد بود. دلیل این امر نیز ناتوانی طراح های محتوای بازاریابی در زمینه مشاهده دقیق اشتباهات شان است. با این حساب اگر شما خودتان وظیفه ویرایش محتوا را برعهده نداشته باشید، شانس بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا می کنید.
ارائه ایرادات یک محتوای بازاریابی باید در قالب حرفه ای صورت گیرد. با این حساب اگر شما توانایی انتقال درست ایرادات یک محتوا به مخاطب تان را نداشته باشید، خیلی زود با مشکلات عمیقی رو به رو می شوید. این امر می تواند توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور چشمگیری کاهش داده و شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را کاهش دهد. توصیه ما در این رابطه تمرین مداوم در زمینه ارتباط موثر با طراح های محتوا و انتقال ایرادات محتوا در فضایی بسیار دوستانه است.
پیشنهاد منابع مناسب
استفاده از انواع منابع و ارجاع به آنها در داخل متن همیشه ایده خوبی برای افزایش کیفیت محتوای بازاریابی محسوب می شود. شما در این صورت به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. این امر می تواند شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش داده و مشکلات تان در زمینه رقابت با برندهای بزرگ در زمینه بازاریابی را حل نماید.
یادتان باشد اضافه کردن منابع به طور خودسرانه می تواند نارضایتی بازاریاب ها را به همراه داشته باشد. بنابراین شما باید از قبل هماهنگی لازم با افراد مورد نظر را داشته باشید، در غیر این صورت شاید هر اقدامی از سوی شما همراه با نارضایتی افراد موردنظر شود. این امر در بلندمدت همکاری شما با بازاریاب ها را بدل به امری غیرممکن می کند.
فرآیند پیدا کردن منابع مناسب برای اضافه کردن به محتوای بازاریابی همیشه یکی از کارهای دردسرساز محسوب می شود. بسیاری از ویراستارها هیچ ایده ای برای انجام دادن این کار ندارند. توصیه ما در این میان برای شما تلاش برای جست و جو در سایت های تخصصی حوزه کسب و کار و همچنین استفاده از کلیدواژه های مرتبط با موضوع محتوا برای پیدا کردن منابع مناسب است. البته گاهی اوقات بازاریاب ها کارشان را آنقدر خوب انجام داده اند که دیگر هیچ جایی برای اضافه کردن منبع باقی نمی ماند. در این صورت شما لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید.
مطلب مرتبط: نگارش محتوای بازاریابی با تکنیک های طلایی
متن تان را بلند بخوانید
ویرایش محتوای متنی همیشه کار سادهای نیست. گاهی اوقات ویراستارها در عمل برخی از اشتباهات را فراموش کرده یا چند اشتباه ساده از زیر دست شان در می رود. شاید این امر در نگاه نخست ناشی از خستگی یا حتی بی دقتی ویراستارها باشد، اما مسئله اصلی در جای دیگری نهفته است. دلیل اصلی برای چنین اشتباهاتی به طور مطالعه متن به طور آرام است. وقتی شما در ذهن تان یک متن را مطالعه می کنید، میزان تاثیرگذاری اش به طور قابل ملاحظه ای با شرایط واقعی متفاوت خواهد بود.
توصیه ما برای ویرایش بهتر محتوا استفاده از تکنیک ساده و کاربردی مطالعه متن با صدای بلند است. این طوری شما به سادگی هرچه تمام تر امکان پیدا کردن ایرادات نگارشی و حتی نکات مربوط به قواعد زبان را خواهید داشت. چنین امری به سادگی هرچه تمام تر برای شما شرایط مناسب و ویژه ای به همراه می آورد.
یکی دیگر از راهکارهای مناسب در این میان استفاده از ابزارهای ارزیابی متن مانند Grammarly است. این ابزار به شما برای پیدا کردن ایرادات احتمالی متن تان کمک کرده و جلوی بروز هر نوع ایرادی را می گیرد. یادتان باشد شما برای پیگیری کارتان به عنوان یک ویراستار باید همیشه از تمام امکانات در دسترس سود ببرید. بنابراین چنین ابزارهایی نیز گاهی اوقات می تواند کمک خوبی به شما نماید.
مطالعه نهایی متن در مایکروسافت ورد
شما پیش از اینکه دست از کار بکشید و متن نهایی بازاریابی را از فایل ورد به پلتفرم بازاریابی تان کپی کنید، باید یک بار دیگر متن را مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهید. شاید این امر بسیار کسل کننده به نظر برسد، اما به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. یادتان باشد همیشه برخی از اشتباهات از دست بازاریاب ها درمی رود. این امر می تواند نظر مشتریان نسبت به برند شما را منفی سازد.
امروزه انتظارات مشتریان از برندها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. همین امر ویرایش محتوا را بدل به امری جدی و اساسی برای حفظ موقعیت کسب و کار در بازار کرده است. شما بدون استفاده از این شیوه توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارید. بنابراین باید همیشه به فکر ویرایش نهایی محتوای تان قبل از بارگذاری اش در شبکه های اجتماعی یا دیگر پلتفرم های بازاریابی باشید.
مطلب مرتبط: طراح های محتوای بازاریابی
اغلب اوقات عجله بیش از اندازه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کار دست برندها می دهد. این امر شامل تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون ویرایش دقیق و کافی محتواست. اگر شما دوست ندارید چنین سرنوشتی برای برندتان پیش بیاید، باید از همان اول کار به دنبال استفاده از راهکارهای متفاوت باشید. توصیه ما در این میان مطالعه نهایی متن در فایل ورد و سپس کپی کردنش در پلتفرم مقصدتان است. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس شما برای بازاریابی بهینه را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
شناخت زمان پایان دادن به ویرایش
گاهی اوقات ویراستارها به طور مداوم در تلاش برای بهبود کیفیت محتوا و کاهش خطاهای موجود در آن هستند. اگرچه این امر جذابیت های زیادی به همراه دارد، اما زیاده روی در آن می تواند دردسرساز شود. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به دنبال راهکارهای حرفه ای باشید. این امر شامل شناخت زمان مناسب برای دست کشیدن از فرآیند ویرایش محتواست. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، شانس تان برای داشتن یک خروجی مناسب از کار نزدیک به صفر خواهد بود.
بازاریاب های حرفه ای همیشه زمان مناسب برای دست کشیدن از کار را به خوبی می دانند. این امر به آنها برای مقابله با وسواس در زمینه بهبود کیفیت محتوا کمک می کند. اگر شما در نهایت کار با محتوایی قانع کننده و به اندازه کافی جذاب رو به رو هستید، دیگر لازم نیست فرآیند بهینه سازی محتوا را ادامه دهید. این امر به شما برای پایان دادن به فرآیند ویرایش محتوا در زمان مناسب و جلوگیری از هدررفت زمان تان کمک خواهد کرد، در غیر این صورت شاید شما برای مدت زمانی نامحدود به فرآیند ویرایش ادامه دهید و در نهایت دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
یادتان باشد کیفیت محتوا همیشه بستگی به زمان انتشارش نیز دارد. اگر شما پس از پایان یک ترند نسبت به انتشار محتوا درباره اش نمایید، توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را از دست می دهید. بنابراین توصیه ما به شما پرهیز از ویرایش طولانی خواهد بود. این امر می تواند توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش دهد.
استفاده از کمک دیگران
استفاده از کمک دیگران برای ویرایش محتوا همیشه نکته مثبتی است. بدون تردید وقتی تعداد ویراستارها زیاد شود، احتمال باقی ماندن اشتباهات درون محتوا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر شما کسانی را کنارتان دارید که ارزیابی محتوا را دوست دارند، می توانید از آنها نیز در فرآیند کارتان کمک بگیرید. یادتان باشد این امر برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف خواهد بود. به علاوه، شما لازم نیست حتما ویراستارهای دیگری را پیدا کنید. گاهی اوقات همکاری با افرادی که حتی تخصصی در حوزه بازاریابی ندارند، می تواند راهگشا باشد. با این حساب در این رابطه سخت گیری را کنار گذاشته و فقط به فکر استفاده از نظرات و ایده های متفاوت دیگران باشید.
مطلب مرتبط: بهینه سازی محتوای بازاریابی شکست خورده در 6 گام
بدون تردید امروزه بازاریابی و ویرایش محتوا بدل به کارهای حرفه ای شده اند. با توجه به اینکه شمار بالایی از برندها در بازار مشغول تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف شان هستند، اگر شما در این رابطه از راهکارهای درست استفاده نکنید، شانسی برای ادامه حضور در بازار نخواهید داشت. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله می تواند نقطه شروع خوبی برای برند شما باشد و مسیرتان را ساده تر از هر زمان دیگری سازد.