بدون شک یکی از کسب و کارهای پرسود که در تمامی جهان حضور فعالی را دارد، صنعت هتلداری محسوب می شود. در کنار این موضوع امروزه یکی از چالش های اصلی این است که چگونه می توان بهترین استفاده را از بستر شبکه های اجتماعی داشت. در این زمینه آمارها حاکی از آن است که بیشترین زمان طول روز افراد به این فضا اختصاص پیدا می کند. تحت این شرایط طبیعی است که چنین فضایی، یک بازار پرسود برای هر برند محسوب شود. در این زمینه کسب و کارها می توانند بهترین استفاده ممکن را داشته باشند. با این حال هیچ راهنمای کلی برای تمامی برندها وجود ندارد و حوزه فعالیت، معیار بسیار مهمی محسوب می شود. درواقع روش های فعالیت برای یک کسب و کار حوزه پوشاک، با برندی در زمینه تکنولوژی تفاوت هایی را خواهد داشت. در این رابطه صنعت هتلداری پس از دو سال سخت که ویروس کرونا تمام دنیا را درگیر خود کرده بود بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرده و همین امر باعث شده است که اکنون بهترین زمان برای صحبت کردن در این رابطه باشد. در ادامه بهترین استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی برای هتل ها را بررسی خواهیم کرد.
1-چهره خودتان را نشان دهید
اشتباه بزرگ بسیاری از هتل ها در شبکه های اجتماعی این است که تنها به نمایش ساختمان، اتاق ها و امکانات محدود هستند. این امر در حالی است که مسافران با تیم ارتباط مستقیم دارند و آشنایی با شما خود می تواند مزیت رقابتی باشد. به همین خاطر لازم است که در جدول محتوایی خود فضاهایی را برای نمایش چهره ها اختصاص دهید. در این زمینه می توانید حتی از مشتریان و افراد صاحب نظر در حوزه خودتان نیز استفاده کنید. برای مثال با یک فرد نام آشنا در رشته هتلداری، مصاحبه ای را داشته باشید و نظر وی را جویا شوید. این امر باعث خواهد شد تا برند شما چهره انسانی تری را پیدا کند. درواقع براساس تحقیقات روانشناسی، دیدن افراد در فرآیند اعتمادسازی نقش جدی به همراه دارد.
مطلب مرتبط: مدیریت برند در صنعت هتلداری با قوانین طلایی
2-از ویدئوهای کوتاه استفاده کنید
در جهانی شدن ویدئوهای کوتاه، شبکه تیک تاک بالاترین تاثیر را داشته است. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ویدئوهای کوتاه باید جذاب و در ترکیب با موسیقی باشد. همچنین فراموش نکنید که می توانید ویدئوهای خود را به یک چالش تبدیل کنید تا به صورت ویروسی، محبوبیت فوق العاده ای را پیدا کند. در این زمینه می توانید از چالش هایی نظیر چالش بطری، ایده بگیرید و از یک اینفلوئنسر برای بیشتر دیده شدن چالش خود، استفاده کنید. در این زمینه به هر میزان که ویدئوهای کوتاه بیشتری را مشاهد کنید، ایده های بیشتری را هم خواهید داشت. با این حال این امر نباید باعث شود که از اهمیت جدول محتوایی غافل شوید.
3-با اینفلوئنسرها شریک شوید
این امر که یک اینفلوئنسر به نماد هتل شما تبدیل شود، بدون شک جذابیت بالایی را به همراه خواهد داشت. درواقع نتیجه بخش بودن این اقدام به مراتب بیشتر از زمانی است که به صورت همزمان چندین اینفلوئنسر را مورد توجه قرار دهید. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که موفقیت شما باید به دغدغه اینفلوئنسر تبدیل شود. به همین خاطر لازم است تا انتظارات به خوبی مشخص شود. درواقع این امر که از همان ابتدا بودجه ای را به افراد اختصاص دهید، ساده ترین اقدام محسوب می شود که دیگر نمی توان اطمینان داشت که اقدامات به بهترین شکل در حال انجام است. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید این است که شما باید به دنبال همکاری طولانی مدت باشید. به همین خاطر تعیین بودجه، اقدامی هوشمندانه نخواهد بود و در این زمینه حتی می توانید اینفلوئنسر مورد نظر خودتان را به یک شریک تجاری و سهامدار تبدیل کنید.
4-منحصر به فرد باشید
یک نکته منفی در رابطه با اکثر صفحات تجاری این است که عملکرد آنها بسیار شبیه به یکدیگر است. در این زمینه فراموش نکنید که در تمامی حوزه ها شما با رقبای متعددی مواجه خواهید بود که تصمیم گیری را بسیار سخت می کند. به همین خاطر لازم است تا به دنبال اقدامات منحصر به فرد باشید. برای مثال بازیافت زباله، استفاده مجدد از آب های مصرفی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و... از جمله اقداماتی است که می تواند مزیت رقابتی خوبی باشد. در این زمینه با کمی خلاقیت می توانید گزینه های متعددی را داشته باشید. به صورت کلی شما باید پیشنهادی را به افراد بدهید که مشابه آن را نمی توانند پیدا کنند.
5-به تفاوت فصل ها توجه داشته باشید
واقعیت این است که صنعت هتلداری به میزان سفر وابستگی دارد و در این زمینه فصل ها، یکی از معیارهای مهم محسوب می شود. درواقع ممکن است شما در تابستان، با کمبود جا نیز مواجه باشید. تحت این شرایط حجم تبلیغات و فعالیت شما باید در این فصل کمتر باشد و نیازی به اقداماتی نظیر تخفیف ویژه، وجود ندارد. در کنار این مسئله برخی از فصل ها نظیر زمستان، باعث کاهش مسافران می شود که شما از مدت ها قبل باید خود را برای این شرایط آماده کنید. با این حال این قوانین ممکن است براساس منطقه ای که در آن فعالیت دارید، متفاوت باشد. برای مثال اگر در یک منطقه کوهستانی هستید و هتل شما در نزدیکی پیست های اسکی است، بدون شک فصل زمستان بیشترین میزان مشتری را خواهید داشت. به صورت کلی فعالیت های شما باید به نحوی برنامه ریزی شود که حتی در فصل های کم سفر نیز سودآوری خوبی را داشته باشید. در این زمینه همکاری با آژانس های مسافرتی، یک اقدام هوشمندانه خواهد بود. درواقع در شبکه های اجتماعی هم می توانید تبادل هایی را داشته باشید و اقدام به تبلیغ یکدیگر نمایید.
مطلب مرتبط: 5 توصیه برای هتلداری موفق
6-برای مخاطبان خود زمان بگذارید
این موضوع بسیار رایج است که صفحات پس از آن که مخاطبان بالایی را پیدا می کنند، در زمینه پاسخگویی ضعیف تر می شوند. این امر در حالی است که تعامل، خود یکی از اقدامات موثر در زمینه مشتری سازی محسوب می شود. به همین خاطر لازم است تا افرادی را به صورت تخصصی مسئول پاسخ دادن نمایید. در این زمینه اگر بتوانید در کمتر از یک دقیقه پاسخ افراد را بدهید، بدون شک بالاترین شانس جذب مشتری را خواهید داشت. درواقع درست به مانند تیم پشتیبان تلفنی، شما باید تیم پشتیبان شبکه های اجتماعی نیز داشته باشید. در این رابطه بهتر است که داده ها و موارد مورد نیاز را در اختیار افراد قرار دهید تا سرعت پاسخگویی بالا باشد. برای مثال شماره های تماس و تصاویر بخش های مختلف، از جمله موارد رایجی است که احتمالا مخاطبان از ادمین های شما میخواهند. در این زمینه ایجاد پیامهای از پیش تعیین شده، اگرچه اقدام مناسب محسوب می شود، با این حال فراموش نکنید که تعادل را باید رعایت نمایید. درواقع نباید اجازه دهید که گفت و گو حالت رباتی داشته باشد. این امر ابدا برای مخاطب جذاب نخواهد بود. بدون شک وجود تیم تخصصی باعث خواهد شد تا لحن پاسخگویی کاملا مناسب باشد.
7-به دنبال نظرات واقعی باشید
یکی از مواردی که باعث خواهد شد تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید، استفاده از نظرات افراد محسوب می شود. درواقع شما به فردی نیاز خواهید داشت که به صورت مداوم نظرات را تحلیل کند و داده ها را به صورت نمودار درآورد. این امر بدون شک در تصمیم گیری های شما تاثیرگذار خواهد بود. در کنار این مسئله هنگامی که نظرسنجی داشته باشید، باعث می شود تا مخاطب نیز خود را مهم بداند و خود زمینه ساز تعامل محسوب می شود که در موارد قبل تاثیر فوق العاده آن در زمینه مشتری سازی اعلام شد.
8-از دیگران یاد بگیرید
این امر که به صورت مداوم فعالیت سایر برندها را مورد بررسی قرار دهید. باعث خواهد شد تا همواره بتوانید از اقدامات موثر دیگران استفاده کنید. همچنین این اقدام باعث می شود تا نسبت به نقاط ضعف و قدرت برندهای رقیب آگاه شده و از آن به نفع خودتان استفاده کنید. درواقع حتی می توانید نظرات زیر پست های برندهای دیگر را نیز تحلیل کنید تا از تکرار اشتباهات آنها برای برند خودتان، جلوگیری شود.
9-از تبلیغات شبکه های اجتماعی استفاده کنید
امروزه اکثر شبکه های مطرح نظیر فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام، قابلیتی را در اختیار صفحات تجاری قرار می دهند تا پست های آنها شانس دیده شدن به مراتب بالاتری را داشته باشند. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که همکاری در این زمینه کاملا امن و با تضمین موفقیت محسوب می شود و این امر در حالی است که هزینه آنها نیز کاملا مقرون به صرفه می باشد. به همین خاطر استفاده از این دسته قابلیت ها در شبکه های اجتماعی باید در برنامه های شما قرار گیرد.
مطلب مرتبط: داستان یک هتل متفاوت
در آخر فراموش نکنید که هر ساله ترندهای جدیدتری معرفی می شود. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که با رعایت این 9 اصل، تا چندین سال می توانید موفقیت تضمین شده داشته باشید.