بازاریابی دیجیتال نظر بسیاری از بازاریاب ها در سراسر دنیا را به خودش جلب کرده است. این حوزه فضایی مناسب برای حضور برندهای مختلف و نمایش کیفیت برند و محصولات شان را فراهم آورده است. شاید در این میان کسب و کارهای کوچک بیشترین رضایت را نسبت به استفاده از چنین الگویی داشته باشند. دلیل این امر امکان رقابت با برندهای بزرگ براساس این الگو بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف است.
بدون تردید برندهای کوچک هیچ شانسی در برابر برندهای بزرگ از نقطه نظر مالی ندارند، با این حال حوزه بازاریابی دیجیتال فرصت تازه ای پیش روی کسب و کارها قرار داده است. اگر شما در این حوزه فعالیت مناسبی از خودتان نشان دهید، به سادگی هرچه تمام تر امکان رقابت با بزرگترین برندهای دنیا را خواهید داشت.
هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از ایده های ساده و کاربردی برای بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای کوچک است. این امر وضعیت برند شما را به طور کامل تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه برخی از ایده های مناسب در این راستا را بررسی خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: انواع شیوه های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک
طراحی یک استراتژی مناسب
اولین قدم در بازاریابی دیجیتال طراحی یک استراتژی کاربردی است. برخی از کسب و کارهای کوچک بدون هرگونه استراتژی در تلاش برای بازاریابی دیجیتال هستند. این امر نتیجه ای به جز شکست برای برندها در میان نخواهد داشت. بنابراین شما باید اول از همه به دنبال یک استراتژی درست باشید.
هر استراتژی برای بازاریابی دیجیتال شامل چهار بخش اصلی است. این بخش ها به شرح ذیل هستند:
• توسعه سایت رسمی برند
• بازاریابی در شبکه های اجتماعی
• تبلیغات PPC (پرداخت در ازای هر کلیک).
• مدیریت سئو
اگر برنامه و استراتژی بازاریابی دیجیتال شما شامل هر سه بخش موردنظر باشد، امکان شروع کارتان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برند شما به همراه دارد. متاسفانه برخی از کسب و کارهای کوچک در زمینه بازاریابی دیجیتال استراتژی شان را بدون توجه به نکات فوق طراحی می کنند. چنین استراتژی ای نه تنها تاثیرگذاری مناسب برای هر برند را به همراه ندارد، بلکه موجب شکست کسب و کارهای کوچک در نخستین تجربه های شان از بازاریابی دیجیتال نیز خواهد شد.
همکاری با اینفلوئنسرها
امروزه اینفلوئنسرها در هر حوزه ای قابل مشاهده هستند. کار این افراد ارزیابی و بررسی محصولات برندها و معرفی بهترین گزینه هاست. همچنین برخی از اینفلوئنسرها در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند. نکته مهم در این میان امکان همکاری با اینفلوئنسرهای موردنظر برای بهبود کلی وضعیت برندتان در حوزه بازاریابی است.
شاید همکاری با اینفلوئنسرها گزینه بسیار ساده ای به نظر برسد، اما در صورت بی توجهی شما فقط موجب از دست رفتن بخش قابل ملاحظه ای از بودجه تان خواهد شد. بنابراین در این حوزه باید با دقت نظر بالایی تصمیم گیری نمایید.
برخی از کارآفرینان فقط تعداد فالوورهای یک اینفلوئنسر را به عنوان ملاک همکاری قرار می دهند. این امر بزرگترین مشکل یک برند برای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. شما به عنوان یک کسب و کار کوچک باید اول از همه به فکر بهبود وضعیت برندتان با استفاده از اینفلوئنسرهای دارای ارتباط نزدیک با حوزه کاری تان باشید. اینطوری حتی اگر اینفلوئنسر موردنظر دارای تعداد فالوور بالایی هم نباشد، شما شانس خوبی برای جلب نظر مخاطب هدف تان خواهید داشت.
طراحی و ارزیابی معیارهایی برای ارزیابی وضعیت بازاریابی
شما از همان نخستین تلاش های تان برای بازاریابی دیجیتال باید خیلی خوب طراحی معیارهای دقیق و سپس اندازه گیری شان را مدنظر داشته باشید، در غیر این صورت هرگز امکان ارزیابی وضعیت بازاریابی تان را پیدا نخواهید کرد. همانطور که بدون یک برنامه درست و دقیق امکان موفقیت در عرصه بازاریابی دیجیتال نیست، وضعیت شما بدون معیارهای دقیق نیز تعریفی نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال مناسبتی برای کسب و کارهای کوچک
منظور ما در اینجا از تعیین معیار انتخاب یکی از اهداف تان به عنوان معیار و اندازه گیری تغییر آن در طول زمان است. اگر استراتژی بازاریابی دیجیتال شما درست طراحی شده باشد، اهداف تان باید در بازه های زمانی مختلف محقق شود. ارزیابی و فهم این نکته فقط به لطف معیارهای درست صورت می گیرد. بنابراین برای ورود به بازاریابی دیجیتال در قالب یک کسب و کار کوچک باید همیشه این نکته را مدنظر داشته باشید.