دنیای کسب و کار پر از برندهایی است که روز به روز برای موفقیت در بازار تلاش شان را بیشتر کرده و در این راستا از هیچ نوع رقابتی ترس ندارند. البته در این میان فقط شجاعت کارآفرینان به موفقیت ختم نمی شود. در عوض پای نکاتی مثل استفاده از استراتژی های درست نیز در میان است. همانطور که تیم های فوتبال برای قهرمانی در مسابقات معتبر نیاز به تاکتیک های دست اول دارند، برندها نیز در بازار چنین وضعیتی را تجربه می کنند. این نکته درباره حوزه هایی مثل سئو بیشتر هم حس می شود. خب هرچه باشد، سئو حوزه ای نیست که الزاما مورد علاقه تمام کارآفرینان باشد. به همین خاطر کمتر کسی از سر میل سراغ آن می رود.
صحبت از یک استراتژی درست که صفر تا صد سئو محتوا را توضیح دهد، معمولا برای بسیاری از افراد جذاب به نظر می رسد. مشکل اصلی در این میان استفاده بی دلیل از اصطلاحاتی است که کمتر کسی از آنها سر در می آورد. فکر می کنم شما هم تجربه سر و کار داشتن با چنین اوضاعی را داشته اید. اینطور وقت ها آدم بعد از مدت کوتاهی قید همه چیز را می زند. خب اگر قرار بود یادگیری سئو تا این اندازه سخت باشد، اصلا چرا کسی باید وقتش را تلف کند؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کاری در این دنیا قلق خاص خودش را دارد. اگر شما دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف در دنیای آنلاین هستید، سئو یار کمکی خوبی برای تان خواهد بود. البته به شرط اینکه بلد باشید از آن استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم به شما یاد دهیم چطور استراتژی سئو را توسعه داده و از آن برای توسعه کسب و کار سود ببرید. این کار در قالب توضیح استراتژی کلیدواژه صورت می گیرد.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای جست و جوی کلیدواژه
اجازه دهید با هم روراست باشیم، این روزها کلیدواژه مهمترین عامل در سئو محتوا محسوب می شود. اگر شما از کلیدواژه های درست و مطابق با سلیقه مخاطب استفاده کنید، خیلی زود کارتان در میان آنها مشهور خواهد شد. با این حال اگر دنبال نمونه های تکراری یا کلیشه ای بروید، هیچ کس نگاه تان هم نخواهد کرد. این دقیقا همان مشکلی است که خیلی از کارآفرینان به طور روزمره با آن رو به رو هستند.
وقتی درباره استراتژی سئو حرف می زنیم، معمولا انتظارات مشخصی در مخاطب شکل می گیرد. اینکه درباره بخش های مختلف سئو حرف زده شود، کاملا با این تیتر هماهنگی دارد. با این حال مسئله درباره استراتژی کلیدواژه کمی فرق دارد. خب اصلا از کجا معلوم که این استراتژی به سود شما تمام شود؟
ما در اولین قدم قصد داریم تعریفی روشن از استراتژی کلیدواژه برای تان ارائه کنیم. بر این اساس این استراتژی به برنامه بلندمدت یک کسب و کار برای جذب ترافیک ارگانیک به سایت یا دیگر اکانت های آنلاینش اشاره دارد. بنابراین از نظر فنی تعریف این استراتژی با حوزه سئو تفاوت زیادی ندارد. نکته کلیدی در این میان تمرکز صرف بر روی کلیدواژه به عنوان عنصری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است. اینطوری شما فرصت کافی برای تبدیل شدن به یک متخصص بی رقیب در حوزه کلیدواژه را خواهید داشت.
حالا که با مقدمات بحث آشنا شدیم، نوبتی هم باشد، باید سراغ طراحی استراتژی برویم. بی شک هیچ کارآفرینی در دنیا از موفقیت بلندمدت کسب و کارش در حوزه جلب نظر کاربران اینترنتی بدش نمی آید. نکته مهم در این میان اجرای درست این طرح است. این دقیقا همان جایی است که خیلی از بازاریاب ها و کارشناس های سئو دست شان در پوست گردو می ماند. خب اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه سراغ بخش اصلی مقاله مان برویم. این شما و این هم توصیه های کلیدی برای طراحی استراتژی کلیدواژه!
مرور وضعیت فعلی: توجه به رنکینگ ها
هر کسب و کاری که تجربه ای هرچند کوتاه از فعالیت در زمینه بهینه سازی محتوا یا سئو داشته باشد، خیلی خوب می داند که همین حالا هم اوضاعش در بازار مشخص است. به همین خاطر ما در اولین اقدام به شما ماموریت ساده ای می دهیم. شما باید اول از همه اوضاع فعلی تان در بازار را رصد کنید. البته منظور ما بازار واقعی نیست. خب امروزه همه چیز در بستر دیجیتال دنبال می شود. پس طبیعی است که شما هم باید کارتان را در این حوزه دنبال کنید.
اولین سوالی که در راستای بررسی وضع موجود برند جلوی راه آدم سبز می شود، ابزار مناسب برای این کار است. خب شما که نمی تواند بدون ابزار مناسب دست به کار شده و اوضاع تان در بازار را تغییر دهید. توصیه ما در این بخش استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است. این ابزار به شما کمک می کند تا وضعیت سئو و کلیدواژه های کسب و کارتان را زیر و رو کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با ابزار کلیدواژه گوگل همراه با تکنیک های طلایی
خیلی وقت ها کارآفرینان برای شروع یک استراتژی هیچ تصوری از پیشینه برندشان ندارند. این ماجرا درباره کسب و کارهای بزرگ بیشتر به چشم می خورد. بنابراین استفاده از ابزاری که اطلاعات دقیق تحویل شما دهد، امری ضروری خواهد بود. اینطوری فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید.
حالا که تکلیف مان با ابزار مناسب مشخص شد، باید سراغ نحوه کار با آن برویم. خب انتظار ندارید که ما همینطور بی مقدمه شما را با این ابزار تنها بگذاریم. وقتی وارد گوگل سرچ کنسول شدید، اول از همه باید به بخش عملکرد (Performance) بروید. در این بخش روی گزینه نتایج جست وجو (Search Result) کلیک کرده و اوضاع کلی کلیدواژه های برندتان را مشاهده کنید.
در این صفحه چند معیار کلی مثل کلیک کل، تغییرات واکنش کاربران نسبت به کلیدواژه ها و همچنین روند محبوبیت کلیدواژه های پرکاربرد سایت تان به نمایش گذاشته می شود. براساس همین اطلاعات باید توانایی تحلیل اوضاع سئو سایت تان را داشته باشید.
خیلی وقت ها کارآفرینان خیال می کنند کلیدواژه های محبوب شان تا ابد کاربر خود را حفظ می کنند. درست به همین خاطر هیچ وقت اقدامی برای بهبود اوضاع نمی کنند. این در حالی است که یک تحلیل درست و هدفمند تکلیف بسیاری از نکات را روشن خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع سئوی خود را سر و سامان دهید.
انتخاب اهداف گسترده بازاریابی: تفکر بلندمدت
اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم استراتژی کلیدواژه در واقع نگاهی بلندمدت دارد. پس اگر فکر کرده اید با استفاده از این استراتژی به موفقیت های مقطعی می رسید، سخت در اشتباهید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از مجموعه ای از اهداف بلندمدت است. اینطوری حضور دائمی برندتان در بازار نیز تضمین خواهد شد.
بد نیست برای شروع کار از خودتان بپرسید اصلا برای چه در حوزه بازاریابی حضور دارید؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها اصلا با دقت به آن توجه نمی کنند. انگار که صرف تولید محتوا مثل بقیه دلیل موجهی محسوب می شود. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که حتی اگر یک هفته روی این سوال فکر کنید، خیلی راه دوری نرفته اید. این امر به شما کمک می کند به مرور زمان نوع نگاه تان به عرصه بازاریابی را تغییر دهید. آن وقت کمپین های تان را نه برای جلب نظر در لحظه مخاطب، بلکه برنامه ریزی برای تعاملی پایدار با آنها طراحی خواهید کرد.
هنر شما در این بخش ایجاد هماهنگی میان برنامه بلندمدت تان با ترندهای زودگذر است. مثلا اگر در صنعت خرده فروشی هستید و کلیدواژه «ساعت های ارزان» حسابی روی بورس است، نباید کل استراتژی بلندمدت تان را براساس این کلیدواژه تغییر دهید. در عوض بد نیست کمی آن را اصلاح کرده و عرضه ساعت های ارزان را به نوعی با استراتژی بلندمدت تان هماهنگ کنید.
بی شک انتخاب اهداف گسترده در عرصه بازاریابی برای کسانی که عادت به کار کوچک و خُرد دارند، بی نهایت سخت خواهد بود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما اول از همه باید دنبال مقایسه اهداف بازاریابی تان با برندهای بزرگ بروید. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای بهبود هدف گذاری تان پیدا می کنید.
باور کنید یا نه، همیشه برندهایی موفق و باتجربه تر از شما در بازار حضور دارند. بنابراین استفاده از تجربه آنها نباید برای تان سخت یا دشوار باشد. در عوض به موفقیت های بلندمدتی که از دل همین استفاده ساده بیرون می آید، فکر کنید. این وری دیگر گارد سفت و سختی نسبت به این موضوع نخواهید داشت.
یافتن فرصت های کلیدواژه: جست وجوی گزینه های تازه
بازاریاب ها خیلی وقت ها دیر دست شان به یک کلیدواژه محبوب می رسد. آن وقت هر چقدر هم روی تولید محتوا تمرکز کنید، دیگر نمی توانید کارتان را به خوبی جلو برده و محتوایی مناسب به دست مخاطب برسانید. این روزها خیلی از کلیدواژه هایی که تبدیل به ترند می شوند، در یک چشم به هم زدن محبوبیت شان را از دست می دهند. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، دیر به کلیدواژه های تازه می رسید. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب تان نخواهید داشت.
خوشبختانه این روزها کلی ابزار مختلف برای جست وجوی کلیدواژه ها و یافتن نمونه های محبوب وجود دارد. در این میان شما همیشه امکان استفاده از ابزارهای رایگان را دارید. مثلا خودِ گوگل ابزار کی وردز (Google Keywords) را ارائه می دهد که برای تحلیل کلیدواژه های مختلف کاربردی است. به علاوه، ابزارهایی مثل سمراش (Semrush) یا هاب اسپات (Hubspot) نیز گزینه های خوبی محسوب می شوند. البته دو گزینه اخیر به غیر از یک نسخه رایگان، نسخه های پولی نیز دارند. بنابراین در انتخاب آنها باید نهایت دقت را به خرج دهید.
هر ابزاری که انتخاب می کنید، در نهایت باید امکان مقایسه کلیدواژه ها را به شما بدهد. این امر نه تنها در قالب دو یا چند کلیدواژه مجزا، بلکه در موقعیت های مکانی مختلف نیز مهم است. چه بسا یک کلیدواژه در فرانسه بی نهایت محبوب باشد، اما در بلژیک چندان توجهی را جلب نکرده باشد. پس سعی کنید کلیدواژه ها را همینطور دقیق و اساسی زیر ذره بین ببرید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم می ریزد.
اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها گرفتارش می شوند، تقلید کورکورانه از برندهایی است که تنها حوزه کاری مشترکی با آنها ندارند، بلکه حتی در بازاری دیگر حضور دارند. این اشتباه خیلی زود نگاه مشتریان به شما را عوض خواهد کرد. پس از همین حالا دور هر فکر و خیالی در این رابطه را خط بکشید؛ چراکه شما را به ناکجا آباد خواهد برد.
مطلب مرتبط: کمپین های تبلیغاتی موفق در گوگل ادز: همراه با فهرست کلیدواژه های پرطرفدار
توجه به میزان محبوبیت کلیدواژه ها: به وقت حساب و کتاب!
آیا تا حالا دقت کرده اید یک کلیدواژه تازه چقدر در بازار محبوبیت دارد؟ بی شک کسب و کارها توانایی تولید روزانه کمپین بازاریابی را ندارند. به همین خاطر در بهترین حالت ماهی یکبار کمپین جدی روانه بازار می کنند. حالا اگر همین یک کمپین هم براساس کلیدواژه های به درد نخور یا فاقد محبوبیت انجام شود، چه نتیجه ای به همراه خواهد داشت؟ این نکته ای است که برای بسیاری از کارآفرینان سخت به نظر می رسد.
مهمترین مسئله ای که شما در این میان باید بدان توجه کنید، میزان محبوبیت یک کلیدواژه است. متاسفانه ابزارهای گوگل اطلاعات درستی در این رابطه به شما نمی دهند. به همین خاطر ما استفاده از ابزار سمراش (Semrush) را توصیه می کنیم. این ابزار در کنار آمارهای تحلیلی درباره هر کلیدواژه میزان محبوبیتش در هر منطقه را نیز نشان می دهد. مثلا عبارت «فیلترهای کاغذی برای قهوه» را در نظر بگیرید؛ این عبارت در کشورهایی مثل انگلستان که چای طرفدار بیشتری دارد، چندان محبوب نیست. با این حال در آمریکا همیشه جزو کلیدواژه های پرکاربرد محسوب می شود؛ چراکه علاوه بر صاحبان کافی شاپ، افراد عادی نیز به دنبال خرید چنین محصولاتی هستند.
در مورد مثال بالا اگر یک کارآفرین بدون تحقیق درباره بازار هدفش دست به تولید محتوا درباره فیلتر قهوه بزند، احتمالا ریسک زیادی متوجه کمپینش خواهد بود. این در حالی است که یک محاسبه ساده شما را از شر بسیاری ریسک های احتمالی خلاص خواهد کرد.
اگر حوصله کار با ابزارهای پولی برای درک میزان محبوبیت کلیدواژه ها در یک کشور یا منطقه خاص را ندارید، راهکار نهایی استفاده از مصاحبه با دیگران است. منظور ما در این بخش به طور مشخص گفت وگو با مشتریان بالقوه برندست. این طوری شما اطلاعات دست اولی به دست می آورید که کمتر کسی در بازار در اختیار دارد. قبول دارم این شیوه بی نهایت سختگیرانه به نظر می رسد، اما مزایای خاص خودش را هم دارد. پس اگر حوصله کافی دارید، بد نیست اینطوری کلیدواژه های تازه را امتحان کنید.
ارزیابی نحوه نمایش نتایج: از گوگل چه خبر؟
وقتی کاربران در گوگل دنبال محتوای مورد نیازشان هستند، نتایج در قالب فهرستی از لینک ها برای شان به نمایش درمی آید. در این فهرست فقط تیتر اصلی، بخشی از لینک و همچنین مقداری از توضیحات اولیه در دسترس مخاطب قرار دارد. بنابراین شما باید در زمینه انتخاب تیتر و توضیحات اولیه تمام هنرتان را نشان دهید. وگرنه کمتر کسی به کمپین تان توجه خواهد کرد. البته در این میان یک نوع نمایش نتایج دیگر نیز وجود دارد. وقتی شما همکاری تبلیغاتی با گوگل دارید، یک علامت کوچک در گوشه لینک تان تحت عنوان «AD» به نمایش درمی آید. مفهوم این نماد در واقع ماهیت تبلیغاتی این پست است. به زبان خودمانی، لینک محتوای شما در این وضعیت نه به خاطر سئو خوب، بلکه همکاری تبلیغاتی با گوگل در جایگاه موردنظر قرار گرفته است.
آخرین نحوه نمایش نتایج گوگل که باید حواس تان به آن باشد، نمایش بر روی نقشه است. اگر شما کسب و کارتان را در سرویس های مختلف گوگل ثبت کرده باشید، کاربران هنگام جست وجو حوزه کاری تان با آدرس دقیق فروشگاه یا دفتر مرکزی شما بر روی نقشه مواجه خواهند شد. این امر جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب داشته و انگیزه اش برای تعامل با کاربران را به طور جدی افزایش می دهد.
مهمترین مسئله ای که شما در این میان باید دربارهاش فکر کنید، نحوه انتخاب کلیدواژه برای هر کدام از بخش های مورد بحث است. بی شک کلیدواژه های انتخابی برای محتوای بازاریابی ارگانیک باید یک فرقی با نمونه تبلیغاتی داشته باشد. وگرنه اصلا چه دلیلی دارد از بین این همه گزینه یکی را انتخاب کنید؟
توصیه ما در این بخش رعایت اختصار در صورت تبلیغاتی بودن لینک محتوای تان است. در این حالت شما باید خیلی کوتاه و مختصر با مخاطب تعامل داشته باشید. در عوض وقتی لینک تان به طور ارگانیک نمایش داده می شود، دست تان خیلی بازتر خواهد بود؛ چراکه فرصت خوبی برای ارائه توضیحات اضافه ای دارید که اتفاقا مخاطب هم حسابی از آن استقبال می کند.
در مورد گزینه آخر که نمایش مشخصات برند بر روی نقشه است، شما دیگر نیازی به ارائه توضیحات تکمیلی ندارید. در عوض باید تمرکزتان را بر روی درج مشخصات، آدرس و شماره تماس دقیق قرار دهید. اینطوری مخاطب امکان ارتباط نزدیک با شما پیدا می کند.
بی شک گوگل در آپدیت های بعدی اش نحوه نمایش نتایج جست وجو را به طور مداوم تغییر خواهد داد. چه بسا گزینه های بیشتری به این مورد اضافه شود. در هر صورت شما برای موفقیت در حوزه بازاریابی و تولید محتوا باید همیشه یک چشم تان به این عرصه باشد. وگرنه خیلی زود از رقبا جا می مانید.
مطلب مرتبط: انواع بد لینک ها که سئو سایت را نابود می کنند
ارزیابی اولیه نتیجه کار: مهمترین بخش کار
بعد از اینکه تمام بخش های قبلی را پشت سر گذاشتید، نوبت به ارزیابی نهایی کار می رسد. شما الان یکسری کلیدواژه محبوب دارید که باید با دقت فراوانی مورد ارزیابی قرار گیرند. به همین خاطر قبل از اینکه محتوای تان را روانه بازار کنید، بد نیست یک ارزیابی دقیق از همه اجزای آن داشته باشید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو می رود. به علاوه، شما می توانید همیشه از نظرات دیگران برای انتخاب بهترین کلیدواژه های ممکن سود ببرید.
یادتان باشد، کلیدواژه های انتخابی شما قرار نیست برای همیشه ثابت باشند. مشتریان در طول زمان سلیقه و انتظارات شان حسابی عوض می شود. پس اگر فکر کرده اید به سادگی امکان انتخاب چند کلیدواژه و سپس بی توجهی کامل به این حوزه را دارید، سخت در اشتباهید. یک راهکار بهتر در این میان آپدیت مداوم فهرست کلیدواژه های تان است. حتما می پرسید چطور؟ خب معلوم است، با تکرار مداوم فرآیندی که در طول مقاله برای تان ترسیم کردیم!
سخن پایانی
استراتژی کلیدواژه در واقه زیرمجموعه ای از سئو محسوب می شود که به جای تمرکز بر روی جنبه های مختلف تولید محتوا فقط بر روی کلیدواژه ها تاکید دارد. این امر شاید در اولین نگاه سختگیری عجیبی محسوب شود، اما در یک افق بلندمدت به افزایش کیفیت نهایی کارتان منجر خواهد شد. بنابراین اصلا نباید آن را دست کم بگیرید.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارها برای اتوماسیون سئو
شما الان اطلاعات لازم برای طراحی استراتژی کلیدواژه را دارید. یادتان نرود، این استراتژی نیاز به آپدیت مداوم داشته و باید در طول زمان دائما به روز رسانی شود. امیدوارم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با این استراتژی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره استراتژی کلیدواژه دارید، من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع:
https://www.semrush.com/blog/keyword-strategy/