سئو یکی از مهمترین بخش های کار هر کارآفرینی در دنیای آنلاین محسوب می شود. شما حتی اگر بخواهید خیلی بیسر و صدا دست به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی بزنید، باز هم نیاز به سئو قوی خواهید داشت. شاید شما هم حرف های ضد و نقیضی درباره سختی سئو محتوا شنیده باشید. در این صورت خبر استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل بسیاری از کارهای اعصاب خُردکن در این حوزه به اتوماسیون حسابی ذوق زده تان خواهد کرد.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین کاربردهای اتوماسیون سئو را زیر ذره بین ببریم. البته هدف اصلی مان معرفی برخی از ابزارهای پرطرفدار و صدالبته کاربردی برای اتوماسیون سئو است. در این میان شما نه تنها با کلی ابزار مختلف آشنا می شوید، بلکه نحوه کار با آنها را نیز یاد می گیرید. پس با ما همراه باشید تا سئو را از یک غول بی شاخ و دم بدل به یکی از روش های ساده کنیم.
اتوماسیون سئو چیست؟
همه ما در طول روز بارها و بارها عبارت اتوماسیون به گوش مان می خورد. شاید دقت نکرده باشید، اما وقتی اسم این فرآیند وسط می آید، آدم مطمئن می شود که پای ساده شدن کارها در میان خواهد بود. بنابراین همیشه اتوماسیون کار آدم ها را راحت می کند.
بی شک در طول سال های اخیر استفاده از اتوماسیون رواج زیادی یافته است، اما یک نکته مهم در این میان بحث مربوط به خطاهای سیستمی است. خب اتوماسیون که کیفیت کار عامل انسانی را ندارد. به همین خاطر خیلی وقت ها در اجرای درست فرمان ها با مشکل رو به رو می شد. خبر خوش برای کارآفرینان اینکه از چند وقت قبل اتوماسیون با استفاده از هوش مصنوعی بازسازی شده است. حالا شما با یک ابزار کاربردی رو به رو هستید که دیگر باگ های ریز و درشت ندارد.
مطلب مرتبط: آموزش سئو به زبان ساده
اتوماسیون سئو به شما کمک می کند تا خیلی از کارهای وقتگیر را تنها در چند ثانیه انجام دهید. به علاوه، در مواردی که نیاز به تحلیل داده های مختلف در طول زمان است، دیگر نیازی به حضور یا دل نگرانی شما نخواهد بود؛ چراکه اتوماسیون به طور خودکار همه کارها را خواهد کرد.
فکر می کنم همین توضیحات برای درک اهمیت اتوماسیون سئو در دنیای کسب و کار کافی باشد. خب اگر شما هم فکر می کنید کلی کار دارید که اتوماسیون برای تان به راحتی انجام خواهد داد، بد نیست در این مقاله با ما همراه باشید.
مزایای اتوماسیون سئو
اتوماسیون سئو به شما کمک می کند تا کارهای خسته کننده را خیلی زود جمع و جور کنید. به علاوه، شما در این رابطه می توانید کیفیت کار را نیز به شدت افزایش دهید. مثلا گردآوری کلمات کلیدی پرطرفدار در طول یک ماه اخیر را در نظر بگیرید، استفاده از ابزارهای دارای اتوماسیون به شما کمک می کند تا بدون دست زدن به سیاه و سفید اطلاعات مربوط به جست وجوی کلی کاربران در یک ماه اخیر را تحلیل کنید.
ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین مزایای اتوماسیون سئو را به اتفاق شما بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا برخی از این موارد را زیر ذره بین ببریم.
صرفه جویی در زمان
تولید محتوا کار سختی است. کسی در دنیا نیست که ریزه کاری های مربوط به سئو در حین تولید محتوا را دوست داشته باشد. به همین خاطر اغلب افراد علاقه مند به یافتن نوعی میانبر هستند. اگر شما هم دوست دارید زمان کمتری برای تولید محتوا بگذارید، سیستم های اتوماسیون انتخاب خوبی خواهند بود. این سیستم ها به شما کمک می کنند تا با اختصاص زمان کمتر به تمام اهداف تان در زمینه سئو محتوا برسید.
مسئله زمان آنجایی خودش را نشان می دهد که با استارت آپ های صفر کیلومتری رو به رو باشیم که بودجه لازم برای تشکیل تیم های مختلف ندارند. در این صورت هرچه کارآفرینان قصه ما صرفه جویی در زمان را بهتر اجرا کنند، نتایج مناسب تری دریافت خواهند کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
کاهش هزینه ها
اتوماسیون سئو عملا نقش چندین نیروی کار را برای شما ایفا می کند. خب اگر قرار بود خیلی از کارها مثل قدیم دنبال شود، شما عملا به کارشناس های مختلفی نیاز پیدا میکردید. باور کنید یا نه، پرداخت حقوق کلی کارشناس اصلا کاری نیست که شما دست تنها از پس آن برآیید. بنابراین باید ایده ای دقیق برای نحوه اجرای آن دم دست تان باشد.
اتوماسیون سئو به شما کمک می کند تا با چالش های مالی خداحافظی کنید. خب هرچه باشد سیستم های اتوماسیون با هزینه ای بسیار کمتر کار چندین کارمندان را برای شما انجام می دهند. پس چرا باید همچنان علاقه مند به پیشبرد کارها به شیوه سنتی باشید؟
صرفه جویی مالی برای بسیاری از برندها مسئله مرگ و زندگی است. بنابراین هرچه شما در بازار پول کمتری خرج کنید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. این مسئله ساده به کمک اتوماسیون سئو انجام می شود.
بهینه سازی کارها
هوش مصنوعی این روزها توانایی هایی دارد که کمتر کسی به تنهایی قادر به رقابت با آن خواهد بود. درست به همین خاطر کارآفرینان باید بیش از هر زمان دیگری از این تغییر تازه استقبال کنند.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی چطور مدیریت سئو را راحت می کند؟
متاسفانه کم نیستند کسانی که در برابر هر تغییر تازه ای مقاومت نشان می دهند. درست به همین خاطر اگر شما دوست دارید در کارتان موفق شوید، باید از تغییرات مثبت با آغوش باز پذیرایی کنید. اینطوری دست کم در مدیریت کارها با چالش های کمتری رو به رو خواهید شد.
نسل جدید هوش مصنوعی به دلیل بهبودهایی که در ساختارش صورت گرفته، توانایی پیگیری کارها با کیفیت بی نهایت بالاتر را دارد. این در حالی است که شما به هیچ نیروی انسانی تا این اندازه اعتماد ندارید. خب عامل انسانی همیشه مقداری خطا هم دارد، مگر نه؟
اشتباه نکنید، منظور ما بی خطا بودن هوش مصنوعی نیست. با این حال در یک برانداز کلی، میزان خطای هوش مصنوعی خیلی کمتر از عامل انسانی است. همین امر به شما برای اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک می کند.
بهترین ابزارها برای اتوماسیون سئو
بعد از اینکه با مزایای اتوماسیون سئو آشنا شدیم، باید سری هم به ابزارهای حرفه ای در این راستا بزنیم. خب هر کاری در این دنیا قلق خاص خودش را دارد. شما هم نمی توانید انتظار داشته باشید همینطور بی مقدمه وارد کار سئو شده و ابزارهای درست را بی خیال شوید.
ما در این مقاله سراغ برخی از ابزارهای حرفه ای رفته ایم که در عین حال با جیب کارآفرینان هم سازگار باشد. پس با ما همراه باشید تا فهرست طلایی مان را با هم مرور کنیم.
چت جی پی تی (Chat GPT)
چت جی پی تی یکی از اسم های پرطرفدار در طول یک سال اخیر محسوب می شود. اصلا خیلی از مردم هوش مصنوعی را با این اسم می شناسند. انگار که چت جی پی تی مادر هوش مصنوعی محسوب می شود.
راستش را بخواهید، ما اینجا با یک ابزار تخصصی برای حوزه سئو رو به رو نیستیم. با این حال ویژگی یادگیری ماشینی در چت جی پی تی باعث شده هر خواسته ای که کارآفرینان داشته باشند را به راحتی انجام دهد.
شاید شما در این بخش از امکانات متنوعی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بهره مند باشید، اما نباید خیلی روی آن حساب کنید. هرچه باشد اینجا پای یک ابزار عمومی در میان است. پس بهتر است کارهای حساس تان را برای گزینه های دیگر نگه دارید وگرنه ضرر خواهید کرد.
اَهرفز (Ahrefs)
اینجا پای ابزاری وسط است که به طور تخصصی برای حوزه سئو طراحی شده است. پلتفرم اهرفز برای بسیاری از بازاریاب ها با گزارش های سالانه اش درباره دنیای آنلاین شناخته می شود. این موسسه از چند سال قبل شروع به ارائه سرویس های مختلف در زمینه سئو کرده و حالا با ابزاری که هوش مصنوعی بی رقیبی دارد، وارد بازار شده است.
شما با استفاده از اهرفز می توانید بدون هیچ مشکلی سراغ کارهای تخصصی در حوزه سئو بروید. یکی از کارهایی که این ابزار با کیفیت بسیار بالا انجام می دهد، مربوط به بحث تحلیل کلیدواژه ها و مقایسه شان با هم است. اینطوری شما می توانید یک انتخاب بی عیب و نقص در ارتباط با کلیدواژه ها داشته باشید.
مطلب مرتبط: مزایای سئو محتوا برای کسب و کارهای کوچک
گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
اگر از طرفدارهای گوگل در دنیای کسب و کار باشید، احتمالا فقدان یک ابزار تخصصی برای سئو حسابی اذیت تان کرده است. خب انتظارها دیگر به پایان رسیده، گوگل علاوه بر سرویس های جانبی برای سئو، خودش هم یک ابزار تخصصی در این رابطه رونمایی کرده است.
گوگل سرچ کنسول از نظر اعتماد کاربران حرف اول و آخر را می زند. خب هرچه باشد در این میان پای گوگل و اسم و رسمش در میان است. پس شما باید بدون هیچ تردیدی سراغ این ابزار بروید.
تجربه ثابت کرده بسیاری از کسب و کارها برای بهبود اوضاع شان سراغ مطمئن ترین گزینه می روند. البته در مورد گوگل این اعتماد با کیفیت بالای کار همراه شده است. شما هر خواسته ای در حوزه سئو داشته باشید، این ابزار پشتتان را خالی نخواهد کرد. نکته نهایی اینکه ابزار گوگل به هوش مصنوعی و اتوماسیون هم مجهز است. پس دیگر جایی برای تردید درباره کیفیتش باقی نمی ماند.
سِمراش (Semrush)
سمراش از آن دست ابزارهایی است که در میان تمام کارآفرینان محبوبیت ندارد. شاید مهمترین نکته مربوط به رابط کاربری اش شود که اصلا به درد تازه کارها نمی خورد. با این حال از نظر اتوماسیون یکی از بهترین گزینه ها برای تمام کسب و کارها محسوب می شود.
گاهی اوقات کسب و کارها برای اینکه کیفیت بالایی در حوزه خدمات سئو داشته باشند، سراغ طراحی صفر تا صد ماجرا به طور کاملا مستقل می روند. خب این کار مثل آن است که کسی در قرن 21 دوباره بخواهد موتور بخار را اختراع کند؛ همین قدر عجیب و بی فایده!
سمراش برای اینکه خدمات بی دردسری به کاربرانش ارائه کند، بدون هیچ کم و کاستی سراغ چت جی پی تی رفته است. این بدان معناست که شما در زمینه استفاده از هوش مصنوعی سمراش تقریبا با همان چت جی پی تی رو به رو هستید. البته در این میان سرویس اتوماسیون سمراش کاملا شخصی سازی شده است. بنابراین اصلا نباید به هوای مبتدی بودن سرویس دور آن را خط بکشید.
چه کارهایی در حوزه سئو پتانسیل اتوماسیون دارند؟
قبل از اینکه مقاله را تمام کنیم، باید سراغ موضوعی برویم که کمتر کسی در دنیا درباره اش حرف می زند. این روزها خیلی از کارآفرینان برای اینکه اتوماسیون استفاده کنند، تردیدهای جدی دارند؛ چراکه نمی دانند دقیقا این فناوری کجا به دردشان می خورد.
اگر شما هم مشکل بالا را دارید، اما از طرح آن میان دوستان خجالت می کشید، ما اینجا هستیم تا یک بار برای همیشه مشکلات تان را تمام کنیم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین حوزه های کاربرد اتوماسیون را به اتفاق هم بررسی کنیم.
حسابرسی و تحلیل کلیدواژه ها
دنیای سئو بیش از هر نکته دیگری با کلیدواژه ها در بین کاربران شناخته می شود. این همان دلیلی است که به شما قدرت کنار آمدن با مخاطب هدف را می دهد. خب کاربران وقتی در گوگل دنبال محتوا هستند، اول از همه کلیدواژه تایپ می کنند. پس اگر در زمینه تحلیل کلیدواژه ها بد عمل کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: تمرین هایی برای سئو حرفه ای
اتوماسیون سئو در این بخش شامل استفاده از توانایی هوش مصنوعی برای مرور و تحلیل کلیدواژه هاست. البته در زمینه انتخاب کلیدواژه ها شما باید خودتان دست به کار شوید. از این مرحله به بعد دیگر کاری برعهده شما نیست تا تهیه گزارش که باید زحمت کشیده و مطالعه اش کنید.
همانطور که می بینید، تحلیل کلیدواژه ها با کمک اتوماسیون خیلی ساده است. کاری که شاید روزها و هفته ها از یک بازاریاب زمان بگیرد، با اتوماسیون در عرض چند دقیقه انجام خواهد شد. نکته جالب اینکه تمام ابزارهایی که در بالا معرفی کردیم، امکان تعریف وظیفه از سوی شما برای تحلیل مداوم کلیدواژه ها را دارند. اینطوری دیگر لازم نیست اول هر ماه این فرمان را دوباره ایجاد کنید.
دسته بندی کلیدواژه ها
شما وقتی قصد تولید محتوا دارید، عملا با هزاران گزینه رو به رو هستید. اینکه دست به استفاده از چه کلیدواژه هایی بزنید، معمایی است که خیلی وقت ها کار بازاریاب ها را حسابی سخت می کند. درست به همین خاطر شما برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف می توانید از دسته بندی کلیدواژه ها استفاده کنید. اینطوری مثلا وقتی قصد تولید محتوای آموزشی را دارید، سراغ کلیدواژه های این دسته می روید.
دسته بندی کلیدواژه ها از آن دست کارهایی است که اشک هر بازاریابی را درمی آورد؛ چراکه شما اول باید کلی کلیدواژه را با دقت ارزیابی کرد و سپس در گروه های مختلف دسته بندی کنید. این کار شاید هفته ها از شما زمان بگیرد و دست آخر هم کارتان آنطور که انتظار دارید، از آب در نیاید. درست به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه سراغ کارهای عجیب بروید، نگاهی به هوش مصنوعی داشته باشید.
اتوماسیون به شما کمک می کند تا بدون دخالت عامل انسانی پس از شناسایی کلیدواژه ها، آنها را دسته بندی کنید. کافی است معیارهای موردنظرتان برای دسته بندی کلیدواژه ها را بررسی نمایید. سپس به راحتی امکان اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را یافته و دیگر لازم نیست خیلی دنبال کلیدواژه های مناسب برای تولید محتوا بگردید.
تولید موضوع
اینکه چه محتوایی باید تولید کنیم، سوالی است که خیلی از بازاریاب ها همیشه از خودشان می پرسند. انگار که تولید محتوا یکی از کارهای بی نهایت سخت در دنیای امروز محسوب می شود. خب راستش را بخواهید، بازاریابی که تمام ایده های دم دستی را امتحان کرده، از یکجا به بعد نیاز به راهنمایی دارد. این دقیقا همان وقتی است که اتوماسیون وارد کار می شود.
ابزارهایی که در بخش قبل مقاله بررسی کردیم، به شما این فرصت را می دهند تا سوالات گوناگون درباره موضوعات جذاب بپرسید. به زبان خودمانی، این ابزارها به شما ایده های داغ برای تولید محتوا خواهند داد. بنابراین می توانید بدون هیچ مشکلی دست به کار شده و از ایده های این سرویس ها برای تولید محتوا استفاده کنید.
چه کسی گفته کار در حوزه سئو باید همیشه سخت و نفسگیر باشد؟ این روزها اتوماسیون هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند، به کمک بازاریاب ها آمده اند. اگر شما هم در زمینه تولید محتوا دردسرهای زیادی دارید، بد نیست نیم نگاهی به این ابزارها داشته باشید.
خلاصه سازی محتوا
بازاریاب ها معمولا با گزارش های طولانی سر و کار دارند که اعصاب هر کسی را خُرد می کند. اگر شما هم در طول سال های اخیر با گزارش های طولانی دست و پنجه نرم کرده اید که خیلی وقت ها وسطش خواب تان برده، حالا دیگر دوران کابوس وار تمام شده است. استفاده از اتوماسیون به شما امکان خلاصه سازی محتوا را می دهد.
کارآفرینی را در نظر بگیرید که روزانه صدها پیام از سوی مشتریان دریافت می کند. بی شک مطالعه تک به تک این پیام ها دردسر زیادی برای آدم خواهد داشت. درست به همین خاطر بد نیست از اتوماسیون به عنوان راهی برای خلاص شدن از دست این همه دردسر استفاده کرد.
اینطوری کارآفرین قصه ما هر روز گزارشی دقیق از تحلیل پیام های دریافتی از سوی مشتریان خواهد داشت.
اگر در حوزه بازاریابی کار می کنید، استفاده از نظرات و دیدگاه های مخاطب برای توسعه کسب و کار ایده بسیار خوبی خواهد بود. این امر درباره تولید محتوا نیز کاربرد دارد. پس بد نیست از نظرات مشتریان برای تولید محتوای بعدی تان سود ببرید. اینطوری بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و همیشه مطابق انتظار مشتریان عمل می کنید.
مطلب مرتبط: Chat GPT و تاثیرات آن بر بازاریابی محتوا و سئو
تهیه گزارش سئو
تیم های بازاریابی معمولا باید گزارش های دقیقی به هیأت مدیره یا مدیر مافوق ارائه دهند. این همان جایی است که سئو ممکن است دردسرساز شود. خب تبدیل آمارهای حوزه سئو به زبان ساده و ارائه اش برای دیگران اصلا کار راحتی نیست.
ما در اینجا باز هم شاهد کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره هستیم. فکر می کنم بازاریاب ها بیشتر از هر گروه دیگری در دنیا باید بابت استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون خوشحال باشند؛ چراکه در رابطه با گزارش سئو هم این سرویس ها به کارشان می آیند.
ماجرا در این بخش بی نهایت ساده است؛ شما پس از پایان هر بازی زمانی (روزانه، هفتگی یا ماهانه) امکان دریافت گزارشی کامل از فرآیند کارتان را دارید. نکته جالب اینکه چنین گزارش هایی در دو حالت ساده و حرفه ای ارائه می شود. شما می توانید برای تحویل گزارش به تیم های بالادستی از گزینه ساده استفاده کنید. اینطوری تمام نکات به زبانی بی نهایت ساده نوشته خواهد شد. خب مگر یک بازاریاب برای موفقیت در کارش دیگر به چه چیزی نیاز دارد؟
این روزها کار با سئو ساده تر از هر زمان دیگری شده است. البته به شرط اینکه بلد باشید چطور از میانبرها استفاده کنید. این همان کاری است که سرویس های اتوماسیون برای شما انجام خواهند داد.
سخن پایانی
حوزه سئو همیشه برای کارآفرینان ترسناک به نظر می رسد. شاید به همین خاطر نیاز سازمانی به کارشناس های سئو تا این اندازه بالاست. به همین خاطر ما در این مقاله سعی در معرفی برخی از میانبرهای کاربردی برای ساده سازی کارها داشتیم. شما الان آمادگی لازم برای شروع به کار در حوزه سئو را دارید، البته بدون دردسر اضافه یا وقت تلف کردن!
سرویس هایی که ما در این مقاله برای اتوماسیون سئو معرفی کردیم، کمک زیادی به کسب و کارها می کند تا بار کاری کمتری روی دوش شان باشد. البته نکته مهم در این میان مسئله مسئولیت است. شما همچنان به عنوان مسئول اصلی کارها در حوزه سئو شناخته می شوید. پس بد نیست قبل از اینکه گزارش ها یا ایده های دریافتی از این پلتفرم ها را اجرا کنید، نگاهی انتقادی به آنها داشته باشید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بهترین ابزارهای اتوماسیون سئو کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند.
منابع: