بی شک یک کپشن متقاعدکننده و جذاب شانس جذب مخاطب را افزایش می دهد. جذب مخاطب یکی از سه عنصر اصلی الگوریتم اینستاگرام برای ارائه مطالب به کاربران است. بر این اساس با دریافت لایک و کامنت بیشتر شمار بالاتری از کاربران مطالب تان را مشاهده خواهند کرد.
در این مقاله میشل آینسلی به بررسی ایده های برتر در زمینه نگارش کپشنی جذاب می پردازد.
چه چیزی یک کپشن را در اینستاگرام عالی می کند؟
یک کپشن مطلوب در اینستاگرام علاوه بر نمایش محتوای موردنظر شرکت، به نمایش ویژگی های برند، جذب مخاطب های هدف و ترغیب آنها به عملی خاص می پردازد. براساس تنظیمات اینستاگرام هر کپشن می تواند تا 2200 کلمه باشد. در این میان کاربرد اموجی های مختلف و حداکثر 30 هشتگ مجاز است.
بی شک امکان کاربرد لغات و هشتگ های بالا به معنای طراحی متنی پر از المان های اذیت کننده و طولانی نیست. به مانند هر محتوای اینترنتی دیگری، کپشن اینستاگرام شما نیز باید کوتاه، ساده و قابل مطالعه در زمانی اندک باشد. همچنین مطلب تان باید در زمینه موردنظر و باتوجه به سطح سواد و تحصیلات مخاطب عام طراحی شود.
اجازه دهید در اینجا به توصیه هایی ساده برای افزایش توانایی جذب مخاطب کپشن های مان بپردازیم.
11 توصیه برای خلق کپشن فوق العاده در اینستاگرام
1. مخاطب خود را بشناسید
ابتدا به این پرسش جواب دهید: کدام دسته از یک میلیارد کاربر اینستاگرام با کسب وکار شما مرتبط هستند؟ خوشبختانه در هر کسب وکاری که باشید، اینستاگرام مخاطب های هدف مطلوب تان را دارد. در حقیقت براساس جدول های آماری تیم فنی اینستاگرام کاربران این پلتفرم از تمام کشورهای دنیا، با هر میزان تحصیلات و درآمد متوسط هستند. نکته مهم در این میان محبوبیت این شبکه اجتماعی در میان مردم عادی و سلبریتی ها به طور یکسان است. با این حال توجه داشته باشید که این آمارها فقط روی کاغذ اعتبار خدشه ناپذیر دارند. بر این اساس هنوز هم نیاز به شناخت دقیق مخاطب هدف وجود دارد. هرچه مخاطب های خود را بهتر بشناسید، فرآیند بازاریابی آنلاین تان سریع تر به نتیجه می رسد.
به منظور خلق فهرستی از مخاطب های هدف باید ابتدا به سراغ علاقه مندی های آنها بروید. این کار از طریق مشاهده پست های محبوب آنها به راحتی امکان پذیر است. البته شاید در نگاه اول بررسی پست های محبوب چند هزار کاربر کار بسیار دشواری باشد. با این حال آژانس های تبلیغاتی برای همین کارویژه در بازار حضور دارند. همکاری با چنین آژانس هایی دسترسی تان را به آمارهای دقیق و طبقه بندی شده ساده تر خواهد کرد.
توصیه من در زمینه شناسایی مخاطب هدف ابتدا متوجه کسب وکارتان است. بر این اساس به عنوان گام نخست ماهیت مشتریان برندتان را به خوبی توصیف کنید. معمولا آنها در چه رده سنی هستند؟ کجا زندگی می کنند؟ چه شغل هایی را در اختیار دارند؟ تفریح شان در خارج از زمان کار چیست؟
مطلب مرتبط: 21 راهکار افزایش شانس فروش محصول در اینستاگرام
به محض اینکه ویژگی های مخاطب تان را کشف کنید، پاسخ به مسئله چگونگی طراحی کپشن مطلوب امکان پذیر خواهد شد. به نکات زیر توجه کنید:
• آیا مخاطب من نحوه بیان کپشن فعلی را به خوبی متوجه خواهد شد؟
• آیا پلتفرم اینستاگرام از هرگونه اموجی پشتیبانی می کند؟
• آیا نیاز به افزودن مطلب بیشتر به این پست وجود دارد؟
پاسخ به پرسش های فوق مرحله اجرای کار را بسیار ساده تر خواهد کرد.
2. شناخت و انتخاب صدای برندتان
اگر تا به حال صدای برندتان در شبکه های اجتماعی و حوزه تبلیغات را انتخاب نکرده اید، با پاسخگویی به چند پرسش مهم بدین کار همت گمارید. پرسش ذیل یکی از کاربردی ترین نمونه های در این زمینه محسوب می شود: «قصد دارید چه ارزش هایی توسط برندتان بازنمایی شود؟» در مقام پاسخ به این پرسش فهرستی از اولیت های تان را گردآوری کنید.
شاید در راستای سهولت هرچه بیشتر کارتان قصد افزودن چند صفت اساسی به برندتان را نیز داشته باشد. بر این اساس چنین صفت هایی شما را در یافتن صدای برندتان یاری خواهد کرد.
به طور کلی کاربران اینستاگرام یک صدا و لحن مشخصی را از برندها تقاضا نمی کنند. بی تردید این امر بستگی تام با نوع مخاطب های هر کسب وکار دارد. مزیت داشتن یک صدا و لحن مشخص امکان افزودن شوخی های منحصر به فرد به کپشن مان خواهد بود. به این ترتیب برندمان از هویت یگانه ای در شبکه های اجتماعی برخوردار می شود.
3. اهمیت اندازه مطلب
به یاد داشته باشید که اغلب مردم با سرعت بسیار بالایی مطالب را در اینستاگرام مشاهده می کنند. بر این اساس اندازه کپشن شما باید بسیار کوتاه باشد. در حقیقت شما باید به اندازه کافی مطلب خود را ساده فهم کنید، اما در عین حال از زیاده گویی نیز پرهیز کنید.
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم
نکته مهم در اینجا مطالعه سه خط ابتدایی هر پست از سوی مخاطب پیش از تصمیم گیری در مورد ادامه مطالعه یا حرکت به سوی مطلب بعدی است. بهترین گزینه طراحی کپشن مان در بازه همین سه خطر است. به این ترتیب کاربر نیازی به لمس گزینه «More» برای مشاهده بقیه کپشن مان نخواهد داشت.
اگر به دنبال کسب توجه بیشتر از سوی کاربران هستید، کپشن خود را کمتر از 125 کاراکتر طراحی کنید. همچنین اگر در تصویر پست تان المان جذابی وجود دارد، محدودیت کاراکترتان را برای ارائه توضیح بیشتر در این زمینه استفاده کنید.
در زمینه طراحی کپشن های کوتاه اکانت نشنال جئوگرافی یک استثنای بزرگ محسوب می شود. بر این اساس اغلب پست های این موسسه دارای کپشن های طولانی هستند. با این حال چنین تصمیمی باتوجه به زیبایی خارق العاده تصاویر آنها کاملا توجیه پذیر و مورد پسند مخاطب است.
4. جایگذاری کلمات مهم در ابتدای کپشن
دوباره تاکید می کنم، کپشن ها فقط سه خط برای جلب نظر مخاطب فرصت دارند، بنابراین باید کلمات کلیدی مان را در همین سه خطر قرار دهیم. هرگونه هشتگ یا تگ صفحات دیگر را به انتهای مطلب موکول کنید.
در زمینه طراحی هوشمندانه کپشن، ذکر کلمات کلیدی و مهم در ابتدای کار بسیار مهم است. بر این اساس شما هوک اول را بسیار محکم به مخاطب خواهید زد. در چنین شرایطی مخاطب دیگر به طور خودکار بقیه مطلب را مطالعه می کند. حتی اگر نیاز به لمس گزینه «More» باشد.
5. ویرایش و بازنویسی
به هنگام نگارش مطلب اصلا عجله نکنید. به سراغ منابع مختلف رفته و همه نکات کلیدی را در نظر داشته باشید. به ویژه اگر کپشن شما بسیار کوتاه طراحی شده است. در چنین شرایطی دقت در ویرایش و بازنویسی مطلب اهمیت بالایی دارد. بی شک هیچ کدام از ما علاقه ای به مطالعه مطلبی با غلط های پرشمار و قاعده نگارشی نامطلوب نداریم. همچنین اگر در متن مان شوخی های جذاب نیز داریم، اهمیت مطالعه دوباره متن افزایش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: 10 حساب کاربری اینستاگرام که هر کارآفرینی باید دنبال کند
به هنگام ویرایش و بازنویسی مطلب تا جای ممکن زوائد را حذف کنید. همچنین کارتان را به شخص دیگری نیز نشان دهید. این کار باعث افزایش ضریب اطمینان از کیفیت مطلب تان خواهد شد. در هر صورت یک جفت چشم آماده که خسته از فرآیند نگارش کپشن نیست، ایرادهای پنهان کار را بهتر کشف می کند.
با استفاده از ابزارهای جانبی نظیر دستیار Hootsuite شما به راحتی امکان ارسال خودکار مطلب تان برای بخش های مختلف شرکت و درخواست بازخوانی آن را خواهید داشت. به این ترتیب ضریب اشتباه مطالب تان در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
لینک تماشای ویدئو: https://youtu.be/mzEo7O1n3HM
6. استفاده هوشمندانه از هشتگ ها
از هشتگ هایی که با ماهیت کسب وکارتان در ارتباط هستند، استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که با افزودن شمار بالایی از هشتگ ها مخاطب را اذیت نکنید. در حقیقت هشتگ های فراوان فرآیند مطالعه کپشن را به شدت دشوار می کند.
اگر قصد استفاده از هشتگ های به گونه ای هوشمندانه را دارید، به توصیه های ذیل توجه کنید:
• جداسازی فهرست هشتگ ها از متن اصلی با جایگذاری شان در انتهای پیام و استفاده از خط تیره به منظور جداسازی ضروری است.
• به جای ذکر هشتگ ها در کپشن آنها را به صورت کامنت در زیر پست تان ارسال کنید.
7. طراحی سوال
یکی از راهکارهای ساده برای دستیابی به کامنت های بیشتر در ذیل پست مان استفاده از یک سوال جذاب در کپشن است. به این ترتیب مخاطب نسبت به پاسخ آن کنجکاو خواهد شد.
توجه داشته باشید که پرسش شما باید به اندازه کافی جذاب و فریبنده باشد. در عین حال پاسخگویی بدان نباید هرگز سخت یا پیچیده شود. به این ترتیب پیش از انتشار کپشن پرسش آن را در اختیار برخی از اعضای تیم شرکت قرار دهید. به این ترتیب آنها نظرات سازنده ای در مورد ماهیت پرسش ها و به طور کلی کپشن تان ارائه خواهند کرد.
علاوه بر پرسش های معمولی شما می توانید درخواست ارائه نظر یا توصیه در مورد محصول یا تصویر تان را نیز از مخاطب ها داشته باشید. در این زمینه عملکرد برندهای حوزه مد و پوشاک مثال زدنی است. آنها به طور معمول از مخاطب شان درخواست ارائه نظر پیرامون کیفیت محصولات یا کاتالوگ فصل شان را دارند. بی شک پاسخگویی به چنین پرسش هایی برای همه ما جذاب خواهد بود.
8. شانس تان را با تگ کردن دیگران امتحان کنید
آیا مطلب شما در ارتباط با یک کاربر رسمی دیگر در اینستاگرام است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، با تگ نام کاربری اش به کپشن تان ظاهر حرفه ای تری دهید. در حقیقت تگ دیگر شرکت ها در پست مان به معنای ارتباط دوستانه میان ماست. چنین روندی ماهیت حرفه ای کسب وکار را به خوبی نمایش می دهد. به ویژه اگر طرف مقابل یکی از رقبای شما باشد، ذکر نامی از وی به همراه تگ اکانتش بیانگر احترام شما به رقبای تان خواهد بود. چنین المان هایی هیچ گاه از دیدگان مشتریان دور نمی ماند.
علاوه بر نمایش جلوه ای حرفه ای از کسب وکارمان، با تگ دیگر شرکت ها یا سلبریتی ها بخش قابل توجهی از هواداران شان نیز به سراغ مطلب مان خواهند آمد. به این ترتیب شمار لایک ها و کامنت های پست مان به شدت افزایش می یابد.
9. تقویت فرآیند جذب مخاطب با ترغیب آنها به انجام عملی خاص
آیا مایل به افزایش سطح جذب کاربران به مطلب تان هستید، با دعوت از کاربران به منظور درج کامنت در زیر پست تان این هدف را به گونه ای خلاقانه فراهم خواهید کرد. همچنین با درخواست از مخاطب ها به منظور تگ دوستان و نوشتن نظرشان میزان تعامل با کاربران افزایش خواهد یافت.
بی شک مطلب ما باید بسیار جذاب باشد تا کاربران نسبت به درج کامنت در ذیل آن متقاعد شوند. برهمین اساس تلاش تان را روی نگارش بهترین کپشن ممکن و استفاده از برترین عکس ها با کیفیت بالا قرار دهید. در غیر این صورت جلوه حرفه ای برندتان صدمه خواهد دید. به هر حال هیچ کاربری علاقه ای به مطالعه و از همه مهم تر درج کامنت در زیر پست های بی کیفیت ندارد. اگر هم کامنتی دریافت شود، حاوی مطالب توهین آمیز به دلیل اتلاف وقت کاربران خواهد بود.
به منظور ترغیب مخاطب برای درج کامنت در نظرگیری جایزه ای برای آنها راهکار کاملا تاثیرگذاری خواهد بود. به این ترتیب به قید قرعه به برخی کامنت های کاربران جایزه دهید. این جایزه باید به اندازه ای جذاب باشد که خیل عظیمی از کاربران را جذب کند.
مطلب مرتبط: چگونه برند خود در اینستاگرام را به شهرت برسانیم
10. استفاده از اموجی ترس ندارد
آیا استفاده از اموجی در کپشن اینستاگرام کار مطلوبی است؟ در مقام پاسخگویی باید به یک نکته روانشناختی توجه کنیم. بر این اساس هرگونه المان متفاوت در متن، چه از نظر رنگ یا اندازه، توجه مخاطب را بیش از پیش به خود جلب خواهد کرد. پس استفاده از اموجی های جذاب هیچ تاثیر منفی روی کپشن مان نخواهد داشت. با این حال این امر به معنای امکان استفاده از شمار بالای اموجی ها نیست. به طور معمول در هر سطر بین 1 تا 3 اموجی را استفاده کنید. به این ترتیب تاثیر روانشناختی آن حفظ خواهد شد.
همچنین در برخی موارد به جای درج متن به عنوان کپشن کافی است از اموجی یا مجموعه اموجی های مناسب استفاده کنید. پست های برند استارباکس در این زمینه مثال بسیار بارزی محسوب می شود. بی شک با نگاهی به آنها خیل عظیمی از ایده ها را دریافت خواهید کرد.
11. نقل قول های تاثیرگذار
نقل قول از افراد مشهور همیشه بخش مهمی از فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. با این حال توجه داشته باشید که نقل قول های جذاب و منحصر به فردی را استفاده کنید. در هر صورت بسیاری از نقل قول های اینقدر در زندگی روزمره کاربرد دارند که دیگر تکرارشان در شبکه های اجتماعی بی مورد است.
عملکرد برند نایک در زمینه نقل قول از شخصیت های مشهور بسیار جالب است. بر این اساس آنها به سراغ ورزشکاران مشهور (حوزه فعالیت برندشان) می روند.