برندسازی یکی از مهم ترین ضرورت های هر کسب و کار موفقی است. توسعه تکنولوژی دیجیتال در عرصه برندسازی نیز مانند سایر عرصه های زندگی ما تاثیر انکارناپذیری بر جای گذاشته است. به همین دلیل اکنون بسیاری از شرکت ها به دنبال برندسازی دیجیتال هستند. در این میان برخی از کارآفرینان نیز علاقه مند به ساماندهی وضعیت برند شخصی شان به عنوان کارآفرین هستند. امروزه هر کارآفرین جویای موفقیت بلندمدت باید توسعه برند شخصی اش را مدنظر داشته باشد.
برخی از بزرگترین کارآفرینان دنیا از الگوی برندسازی شخصی به خوبی استفاد کرده اند. به عنوان مثال تراویس کالانیک، خالق استارت آپ اوبر، عملکرد قابل تحسینی در زمینه توسعه برند شخصی اش در کنار اوبر داشته است.
شاید برخی از ما با شماری کارآفرینان بزرگ مشکل داشته باشیم. چنین مشکلاتی به طور عمده در مورد نحوه مدیریت کسب و کار و ایده های تجاری آنهاست، با این حال یک نکته انکارناپذیر در نحوه مدیریت برند کارآفرینان بزرگ وجود دارد. این امر موفقیت آنها در زمینه کسب شهرت فراگیر است. امروزه اغلب مردم سراسر دنیا به خوبی استیو جابز، مایکل جردن و بسیاری دیگر از کارآفرینان بزرگ را به عنوان یک برند منحصر به فرد می شناسند. بدون تردید یادگیری شیوه برندسازی کارآفرینان موفق (چه در زمینه برند شخصی و چه عمومی) تاثیر انکارناپذیری بر روی سرنوشت کاری ما خواهد داشت.
اگر شما مایل به توسعه برند شخصی تان به عنوان یک کارآفرین هستید، پنج نکته طلایی پیش رو را از دست ندهید.
مطلب مرتبط: ۵ اصل اولیه برندسازی شخصی
1. توسعه برند با در نظر داشتن مشتریان هدف
اگر شما مایل به خلق برند شخصی تان به عنوان کارآفرین هستید، توسعه برندتان با در نظر داشتن مشتریان هدف اهمیت بالایی خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به این نکته اقدام به ایجاد برند شخصی برای خود می کنند. اهمیت این موضوع درست مانند فرآیند برندسازی عمومی است. در فعالیت برندسازی شناخت مشتریان هدف به منظور ترکیب ارزش های موردپسند آنها ضروری است. در اینجا نیز شناخت مناسب از مشتریان به ما در زمینه ایجاد کانال های ارتباطی بهتر کمک خواهد کرد. در نتیجه امکان تعامل بسیار نزدیک تر میان ما و مشتریان مان فراهم می شود. به هر حال وقتی یک برند ویژگی های مورد علاقه مشتریان را نمایش دهد، انگیزه افراد برای تعامل با آن افزایش چشمگیری خواهد یافت. نکته مهم در این میان تاثیر توسعه موفق برند شخصی مان بر روی برند عمومی ماست. به عنوان مثال، بخش مهمی از موفقیت برند اپل به دلیل حضور استیو جابز به عنوان رئیس آن بود. استیو جابز علاوه بر یک کارآفرین و نخبه حوزه IT توانایی منحصر به فردی در زمینه توسعه برند شخصی نیز داشت.
امروزه به دلیل توسعه تکنولوژی فضای تعامل میان برندها و مشتریان دستخوش تغییر تحول ساختاری شده است. ظهور شبکه های اجتماعی فضای آنلاین را به محیط اصلی تعامل میان ما و مشتریان بدل ساخته است. درست به همین خاطر فعالیت کارآفرینان در شبکه های اجتماعی برای توسعه برند شخصی ضروری به نظر می رسد. اشتباه بسیاری از کارآفرینان تمرکز بر روی صرف حضور در شبکه های اجتماعی است. به نظر من، علاوه بر حضور در شبکه های اجتماعی باید به فکر تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب نیز بود. فقط در این صورت امکان تعامل سازنده و جلب نظر مشتریان به برند شخصی مان وجود دارد.
2. خلق اندیشه مدیریتی به منظور افزایش شهرت مان به عنوان کارشناس
هر برندی براساس یک اندیشه نوآورانه شکل می گیرد. اگر با دقت به این موضوع نگاه کنیم، دلیل اصلی شکست بسیاری از برندهای نوپا مشخص می شود. این برندها بدون هیچ گونه اندیشه و طرح تازه ای اقدام به شروع فعالیت در دنیای کسب و کار می کنند. به همین خاطر نیز پس از گذشت زمان کوتاهی ورشکسته می شوند. براساس آمارهای سالانه موسسه فوربس سالانه بیش از 50درصد از شرکت های نوپا ورشکست می شوند. اگر ما به دنبال ایجاد سرنوشتی بهتر برای برند شخصی مان هستیم، باید اندیشه نوآورانه را مدنظر قرار دهیم. همه کارآفرینان و مدیران بزرگ از این مزیت بهره مند بوده اند. نمونه بارز آن در عصر کنونی ایلان ماسک است. بی شک بسیاری از مردم در سراسر جهان ایلان ماسک را به عنوان یک برند بسیار بهتر از تسلا می شناسند. این امر اهمیت برندسازی شخصی را به خوبی نشان می دهد.
وقتی برند شخصی ما به خوبی در میان مشتریان جا باز کند، کم کم به عنوان کارشناسی ماهر شناخته خواهیم شد. این امر در مورد ایلان ماسک به خوبی روی داده است. بسیاری از افراد صحبت ها و توصیه های وی، حتی در زمینه های غیرکاری را الگوی فعالیت تجاری شان قرار می دهند. چنین امری بیانگر میزان اعتماد بسیار بالای مردم سراسر جهان به برند شخصی اوست. اگر ما نیز سرمایه گذاری مناسبی بر روی برند شخصی مان انجام دهیم، امکان استفاده از مزیت های آن را خواهیم داشت. نکته مهم در این میان ضرورت صبر و تحمل است. یک برند شخصی در عرض مدتی کوتاه شهرت جهانی پیدا نمی کند، بنابراین به جای راهکارهای خطرناک و بی نتیجه باید به دنبال شیوه های عملی و تاثیرگذار باشیم. تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کاری مان یکی از ایده های مناسب برای نوآوری بیشتر است.
مطلب مرتبط: دستورالعمل ساخت برند شخصی
3. تعامل با سایر رهبران موفق تجاری در حوزه تخصصی مان
بدون تردید در دنیای کسب و کار یادگیری از یکدیگر امر مهمی محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان بزرگ در سراسر جهان اقدام به یادگیری و الگوبرداری از یکدیگر می کنند. نکته مهم در این میان تفاوت بین الگوبرداری و کپی صرف از ایده دیگران است. کپی ایده دیگران در بسیاری از کشورهای جهان جرم محسوب می شود. با این حال هیچ ایرادی در الگوبرداری از کارآفرینان موفق وجود ندارد. نمونه مناسب الگوبرداری و الهام از ایده های بزرگ در مورد راه اندازی فروشگاه های آنلاین محلی با الهام از استارت آپ آمازون است.
در دنیای آنلاین تعامل ما با دیگران اهمیت بالایی دارد. وقتی پای برند شخصی مان در میان باشد، دیده شدن کنار سایر بزرگان عرصه کسب و کار مزیت مهمی خواهد بود. البته هدف اصلی باید تعامل و تبادل اطلاعات با آنها باشد. به این ترتیب با فرصت بسیار بهتری برای معرفی برندمان به عنوان یک مرکز پرورش ایده های جسورانه خواهیم داشت. در اینجا بازگشت به الگوی استیو جابز جالب خواهد بود. مدت ها پیش از اینکه استیو جابز بدل به شخصیتی جهانی شود، در دوران جوانی، با بیل گیتس رابطه تقریبا نزدیکی داشت. این ارتباط از دوران گمنامی هر دو آنها شروع شد. بی شک یادگیری این دو نفر از یکدیگر نقش مهمی در زمینه موفقیت های بعدی شان داشت. اگرچه در طول زمان رابطه میان آنها دستخوش تغییر و تحولات بسیار زیادی نیز شد.
4. ضرورت خلاقیت و نوآوری
وقتی ما فرآیند بازاریابی برند شخصی مان را بر روی تعامل با مدیران بزرگ در عرصه تخصصی خود قرار می دهیم، باید نسبت به تراز مثبت تعامل مطمئن شویم. هیچ کس نگاه خوبی به یک برند کوچک و علاقه مند به حضور در کنار برندهای بزرگ ندارد. مگر اینکه آن برند کوچک ایده های جسورانه و تازه ای داشته باشد. متاسفانه بسیاری از صاحبان برندهای شخصی صرفا به دنبال حضور در کنار برندها و افراد بزرگ هستند. آنچه آنها در این زمینه نسبت بدان بی اطلاعند، تاثیر منفی چنین اقدامی بر روی آینده برندشان است. به این ترتیب آنها به عنوان برندهایی دنباله رو و فاقد خلاقیت شناخته خواهند شد.
یکی از راهکارهای نمایش خلاقیت و نوآوری برند شخصی ما تولید محتوای کاربردی در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب کاربران شبکه های اجتماعی امکان مشاهده سطح توانایی های ما را خواهند داشت. نکته مهم در این میان نگارش محتوا به شیوه ای ساده فهم است. در غیر این صورت مخاطب هدف مان علاقه ای به آن محتوا نشان نمی دهد. در زمینه تولید محتوا استفاده از جلوه های بصری، قواعد نگارش و کلیدواژه های مناسب اهمیت بالایی دارد. در صورت رعایت درست این نکات محتوای مان در رتبه های برتر موتورهای جست وجو قرار خواهد گرفت. این امر سازگاری محتوای مان با موتورهای جست وجو یا فرآیند SEO را تضمین خواهد کرد.
5. ایجاد روابط تجاری با تصمیم گیرندگان نهایی
یکی از بهترین راهکارهای ایجاد برند شخصی تلاش برای ایجاد روابط تجاری با تصمیم گیرندگان مهم و تاثیرگذار در حوزه تخصصی کسب و کارمان است. به طور معمول بهترین فرصت ها برای ایجاد چنین روابطی در همایش های عمومی، کنفرانس ها و اجلاس های مهم روی می دهد. خوشبختانه امروزه از طریق شبکه های اجتماعی نیز امکان گفت وگو و برقراری ارتباط با افراد تاثیرگذار در یک حوزه کسب و کار وجود دارد.
مطلب مرتبط: برندسازی دیجیتالی با جیب خالی
شاید در نگاه نخست تلاش برای ایجاد رابطه تجاری و نزدیک به افراد مهم عرصه کسب و کارمان دشوار و بی فایده به نظر برسد، با این حال پس از موفقیت در زمینه شکل دهی نخستین رابطه تجاری مزیت های انکارناپذیر آن را متوجه خواهید شد.
بی شک توسعه برند شخصی به عنوان یک کارآفرین نیازمند زمان و انرژی بسیار زیادی است، با این حال نتایج بلندمدت این فرآیند به خوبی ارزش تلاش و زحمت مان را خواهد داشت.