برند پپسی در آستانه خرید یک خرده فروشی آنلاین در چین است. این خردهفروشی در زمینه ارائه اسنک های مختلف به مشتریان فعالیت دارد. هدف اصلی پپسی از این اقدام کسب سهم بیشتر از بازار غذا و تنقلات در سراسر دنیاست. بدون شک چین یکی از اهداف تجاری مهم برای برندهای اروپایی و آمریکایی محسوب می شود. جمعیت بالا و سطح مطلوب فناوری امکانات مناسبی در اختیار مدیران برندهای خارجی برای فعالیت در این بازار قرار می دهد.
براساس اظهارنظر رسمی مسئولان پپسی توافقات اولیه برای خرید خردهفروشی Be & Cheery با ارزش حدودی 705 میلیون دلار انجام شده است. البته رقم مورد بحث هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، با این حال پیشبینی کارشناس های کسب و کار حاکی از ارزش 700 تا 800 میلیون دلاری این خردهفروشی آنلاین است.
ارزش بازار اسنک در کشور چین در طول سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. این بازار در بین سال های 2006 تا 2016 معادل 400درصد رشد داشته است. براساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی چین این نرخ رشد بالا در سال 2019 نیز ادامه داشت. این امر ارزش بازار اسنک چین را به 3 تریلیون یوآن، معادل 427 میلیارد دلار، رسانده است بنابراین مشاهده تلاش برندهای بزرگ برای حضور در این بازار پرسود تعجببرانگیز نخواهد بود.
بازگشت دوباره پپسی به بازار چین پس از تعطیلی چند هفته ای کسب و کار این برند صورت می گیرد. این امر ناشی از افت اوایل سال میلادی بازار کسب و کار در چین بود. بنابراین پپسی برای حضور دوباره در بازار پرسود چین به فکر خرید یکی از خردهفروشی های محبوب افتاده است. این امر جایگاه پپسی در بازار موردنظر را محکم تر خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تحولات تبلیغاتی برند پپسی
همانطور که در اخبار متعدد بیان شده است، اکنون کشور چین با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند. یکی از توصیه های رسمی مقامات در پی تلاش برای کنترل این ویروس واگیردار خرید آنلاین وسایل موردنیاز شهروندان این کشور است. به این ترتیب در طول چند هفته اخیر بازار فعالیت خردهفروشی های آنلاین در چین رونق بالایی یافته است.
خرده فروشی Be & Cheery شعبه مرکزی خود را در شهر هانگژو تاسیس کرده است. این خردهفروشی بیشتر در زمینه عرضه میوه های خشک شده و دیگر اسنک ها به صورت آنلاین فعالیت دارد. این برند در سال گذشته رکورد 171 میلیون یوآن، معادل 24.3 میلیون دلار، سود خالص را بر جای گذاشته است. به این ترتیب در مقایسه با سال 2018 رشد 32درصدی را تجربه کرده است.
موسسه غذای بهداشتی هاوژیانگنی، صاحب کنونی خردهفروشی Be & Cheery، در سال 2016 با پیشنهادی 960 میلیون یوآنی، معادل 136.5 میلیون دلار، این خردهفروشی را خریداری کرده است. رقم پیشنهادی برند پپسی برای خرید این خردهفروشی بیانگر رشد پنج برابری ارزش این فروشگاه آنلاین در طول سال های اخیر است. به این ترتیب سود سرشاری از فروش Be & Cheery در انتظار مسئولان موسسه هاوژیانگنی خواهد بود.
برند پپسی ده های متمادی در بازار چین حضور داشته است بنابراین آنها از قواعد معامله در این کشور بیاطلاع نیستند. این برند در سال های گذشته نیز اقدام به انجام معامله های مختلف با برندهای چینی کرده است. ورود پپسی به عرصه مواد غذایی سالم در پی افزایش فشار بر آنها و دیگر برندهای فعال در زمینه تولید نوشابه های گازدار برای افزایش استانداردهای تولید صورت گرفته است. امروزه بسیاری از اسنک ها و نوشیدنی های مورد علاقه مردم دارای مواد مضر زیادی اند. این امر اغلب موسسه های بهداشتی و جنبش های زیست محیطی را بر علیه پپسی و دیگر برندهای مشابه متحد کرده است بنابراین پپسی در عمل با مشکلات بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف و تعامل سازنده با نهادهای مدنی مختلف مواجه است.
مطلب مرتبط: کمپین تبلیغاتی تازه پپسی و دوریتوز با برگزاری مسابقات آنلاین
براساس اظهارنظر رسمی مسئولان پپسی در آغاز ماه جاری امکان رکوردشکنی آنها در زمینه کسب سود و دو برابر شدن آن در مقایسه با میانگین دهه گذشته وجود دارد. در این صورت پپسی برنامه های بسیار بیشتری برای تسلط بر بازار چین و به طور کلی شرق آسیا خواهد داشت. هیچ کارآفرینی از ارزش بازار شرق آسیا بیاطلاع نیست بنابراین پپسی با آمادگی کامل برای رقابت بر سر این بازار باارزش وارد میدان شده است.