بازاریابی ابزار بسیار مهمی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود شرایط یک کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان در همه مراحل فعالیت شان در بازار به دنبال استفاده از این استراتژی هستند. فرقی ندارد شما یک استارت آپ تازه کار داشته باشید یا برندتان سال های سال در بازار یکه تازی کند، در هر صورت استفاده از تکنیک های کاربردی در زمینه تعامل با مخاطب امری ضروری خواهد بود.
برخی از کارآفرینان خیال می کنند پس از مدت زمانی کوتاه دیگر یک استراتژی بازاریابی اثرگذاری اش را به طور کامل از دست خواهد داد. این درست همان زمانی است که شما باید نسبت به تغییر نگرش تان در بازار اقدام کنید. خب به صرف اینکه عمر یک استراتژی در بازار بی نهایت زیاد است، نباید دور آن را خط کشید. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته و حتی اوضاع شما در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم معیار اصلی برای داوری درباره استراتژی های بازاریابی نه عمرشان، بلکه عملکرد هر کدام در بازار است. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و اوضاع تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از استراتژی های بازاریابی قدیمی را که هنوز به خوبی کار می کنند، بررسی کنیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید. یادتان باشد، در دنیای امروز شما باید از هر ابزار و وسیله ای برای بهبود شرایط تان در بازار سود ببرید. این تنها نکته ای است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک خواهد کرد.
شاید در اولین نگاه صحبت از استراتژی های بازاریابی کلاسیک، آن هم در این دوره و زمانه، خیلی عجیب به نظر برسد. راستش را بخواهید، ما انتظار نداریم شما در همین ابتدای کار استقبال چشمگیری از استراتژی مورد بحث ما داشته باشید. در عوض نکته کلیدی تلاش شما برای درک موقعیت است. خب ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به دنبال استفاده از بهترین روش ها هستیم و درباره آنها کلی استدلال منطقی می آوریم. کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نوع نگاه تان به استراتژی های کلاسیک تغییر کند. خب منتظر چه هستید؟ اجازه دهید بدون هیچ اتلاف وقتی کارمان را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: مزایای بازاریابی سنتی در دنیای دیجیتال
یکی بخر دو تا ببر: استراتژی قدیمی اما هنوز محبوب
یکی از روش های بازاریابی قدیمی که به طور ویژه ای برای کسب و کارهای تازه تاسیس کاربرد دارد، یکی بخر دو تا ببر است. این استراتژی، همانطور که از اسمش می شود حدس زد، بر مدار اعطای یک محصول هدیه به مشتریان در صورت خرید است. مثلا شعبه های تازه دومینوز وقتی به دنبال جلب نظر مخاطب هستند، همیشه از این استراتژی سود می برند؛ چراکه ورود به یک بازار تازه همیشه سختی های خاص خودش را دارد. به همین خاطر مدیران دومینوز با این استراتژی قدیمی ورود به بازار را کمی برای خودشان ساده تر می کنند. این امر موجب استقبال بهتر مشتریان از محصولات برند شده و اجازه می دهد خیلی راحت تر کار را مدیریت کنند. فراموش نکنید، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب نیاز به گام های بلندی دارند. درست به همین خاطر شما باید همیشه از کوچک ترین فرصت ها به سود خودتان استفاده کنید.
یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان دیگر نگاهی به استراتژی های قدیمی ندارند. این امر می تواند به نوعی مزیت برای شما تبدیل شود. کافی است کمی هم که شده کارتان را دقیق تر جلو ببرید. همین که شما تنها برندی در بازار باشید که از الگوی یکی بخر دو تا ببر سود می برد، کافی خواهد بود. این مسئله ای است که می تواند وضعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
نکته کلیدی درباره استراتژی مورد بحث در این بخش اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب است. خب ما در روزنامه فرصت امروز اهمیت تعامل ابتدایی را بی نهایت مهم می دانیم. درست به همین خاطر اگر شما نتوانید اثرگذاری ابتدایی خوبی بر روی مخاطب تان داشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این الگویی است که به شما برای تعامل بهینه با مخاطب تان کمک ویژه ای خواهد کرد.
خیلی از برندها سال ها پس از ورود به بازار هنوز هم محبوبیت زیادی در میان مشتریان ندارند. خب در این صورت اگر از الگوی یکی بخر دو تا ببر استفاده کنند، احتمالا وضعیت شان در بازار به سرعت عوض خواهد شد.
بیلبوردها: نمای همچنان مورد توجه
تا حالا چند بار حین رانندگی چشم تان به بیلبوردهای مختلف افتاده و چند ثانیه ای ذهن تان درگیر شده است؟ قبول دارم امروزه الگوهای متنوعی از تبلیغات دم دست آدم قرار دارد، اما بازهم بیلبوردها ناخودآگاه آدم را درگیر می کنند. این به دلیل تاثیرگذاری بالای بیلبورد بر روی ذهنیت مخاطب است. به طوری که نه تنها در اتوبان ها، بلکه میدان های شلوغ شهر نیز اثرگذاری آنها قابل ملاحظه است.
بسیاری از رستوران های بزرگ دنیا مثل مک دونالد یا برگرکینگ از این استراتژی برای جلب نظر مشتریان سود می برند. بدین ترتیب که با استفاده از بیلبوردهای جذاب یا حتی مینیمال در کنار رستوران های خود از نظر ذهنی مشتری را برای خرید آماده می سازند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته و اوضاع را به سود کارآفرینان تغییر می دهد. درست به همین دلیل شما باید همیشه حواس تان به این مسئله مهم باشد.
تبلیغات محیطی در قالب بیلبورد به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری اولیه بر روی مخاطب با هزینه ای پایین می دهد. اگرچه امروز بیلبوردهای دیجیتال نیز دم دست قرار دارد، اما شما نمی توانید به این سادگی از آنها استفاده کنید؛ چراکه هزینه بالاتری داشته و در طول روز عملا فرق زیادی با بیلبوردهای سنتی ندارند. پس بهتر است دور آنها را خط بکشید. در عوض استفاده از نمونه های سنتی جایگزین کم هزینه و بی دردسری خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟ مقایسه ای برای کسب و کارها
تعامل رو در رو: بازگشت به عصر طلایی ارتباطات
چند وقت از آخرین باری که تعامل رو در رو با مخاطب تان داشته اید، می گذرد؟ بسیاری از برندها در طول سال های اخیر، به ویژه پس از همه گیری کرونا، دیگر تعامل رو در رو با مخاطب شان نداشته اند. این امر موجب شده تا بسیاری از مشتریان عملا احساس تعلق خاطری به یک برند خاص نداشته باشند. در این میان شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب باید از تمام ظرفیت های موجود بهره ببرید. این مسئله ای است که می تواند وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.
یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه تعامل رو در رو را اولویت مهمی می دانیم. درست به همین خاطر شما نمی توانید نسبت به اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه سنتی بدبین باشید. وقتی شما به طور رو در رو با مخاطب تان تعامل نزدیکی داشته باشید، خیلی زود اوضاع تان در بازار بهبود پیدا می کند؛ چراکه مشتریان پس از مدت زمان کوتاهی به برند شما عادت کرده و دیگر لازم نیست خیلی فرآیند تعامل را سخت پیش ببرید.
معمولا کسب و کارهایی که با بحران های بزرگ رو به رو می شوند، بیشتر از هر زمان دیگری به تعامل رو در رو با مخاطب نیاز دارند. این در حالی است که متاسفانه سرمایه گذاری بیش از اندازه بر روی فناوری های دیجیتال خیلی وقت ها مانع از تحقق این نکته کلیدی می شود.
به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز جهت گیری کاملا متفاوتی در مقایسه با دیگر کسب و کارها در این رابطه داریم. اگر شما هم دوست دارید تجربه ای متفاوت از عبور از بحران های دنیای کسب و کار را پشت سر بگذارید، بد نیست تعامل رو در رو را در کانون توجه قرار دهید.
نکته کلیدی درباره تعامل رو در رو تلاش برای استفاده از لحنی دوستانه است. این امر می تواند برای شما مزیت مهمی محسوب شود. خب مشتریان در بازار همیشه نسبت به برندهایی که لحن از خود راضی یا عجیبی دارند، واکنش تندی نشان می دهند. بنابراین شما باید سعی کنید خودتان را به مثابه یک دوست صمیمی به آنها معرفی کنید.
یکی از مزایای مهم تعامل رو در رو توانایی برندها برای تبدیل مخاطب به نوعی سفیر است. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع تان در بازار را بهبود بخشیده و کارتان را نیز بدون هیچ دردسری پیش ببرید. خب برندی که کلی سفیر داشته باشد، وضعیت بهتری در مقایسه با رقبا خواهد داشت. این مسئله ای است که باید توجه ویژه ای بدان داشته باشید.
محصولات تبلیغاتی با لوگو برند: یادگیری همیشگی
هنوز هم برخی از برندها محصولاتی مثل خودکار یا ساعت را با لوگو خودشان به مشتریان اهدا می کنند. این مسئله ای است که شاید کلی از مد افتاده به نظر برسد، اما هنوز هم جذابیت زیادی برای مخاطب دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای انتخاب محصولاتی است که هماهنگی زیادی با ماهیت کسب و کار داشته باشند.
شاید یکی از بهترین عملکردها در زمینه محصولات تبلیغاتی مربوط به برند دی اچ ال (DHL) باشد. این برند که در زمینه خدمات پستی فعالیت دارد، به طور مداوم برای اثرگذاری بر روی مخاطب محصولا تبلیغاتی روانه بازار می کند. مثلا خودکار، کیف پول یا حتی چمدان مسافرتی از جمله محصولاتی است که این برند به خوبی در اختیار مخاطبش قرار می دهد.
مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی سنتی که هنوز کارایی دارند
شاید مسئله جالب درباره محصولات تبلیغاتی ماندگاری بالای آنها باشند. بی شک اغلب خانواده ها دست کم یک چمدان مسافراتی از آژانس های هواپیمایی بزرگ دارند. این امر اهمیت فعالیت برندها در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد. درست به همین خاطر در طول سال های اخیر بسیاری از برندها به سوی اعطای محصولات تبلیغاتی به مشتریان پیش رفته اند.
نکته جالب درباره چنین محصولاتی امکان اعطای آنها به تقریبا هر کسی است؛ چراکه مهم نیست فرد مورد نظر الزاما مشتری شما باشد. در عوض همین که محصول شما را دست گرفته و از آن استفاده می کند، به نوعی تبلیغ کسب و کارتان محسوب می شود. پس اصلا نباید نسبت به این نکته حساسیت زیادی به خرج دهید. در عوض سعی کنید از مزایای موجود به سود خودتان بهره ببرید.
حضور در مراسم های تجاری: مانور در کانون داغ رقابت
کسب و کارهای مختلف در بازار به طور معمول درگیر رقابت بسیار شدیدی بر سر اینکه کدام یک توانایی اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را دارند، هستند. درست به همین خاطر از هر فرصتی برای جلب نظر مشتریان سود برده و آن را به مثابه موقعیتی طلایی قلمداد می کنند. این در حالی است که شما نباید روی تمام فرصت ها به طور یکسان سرمایه گذاری کنید.
گاهی اوقات برخی از فرصت های تعامل با مخاطب اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با دیگری دارد. بنابراین اگر شما نگاه برابری به همه فرصت ها داشته باشید، در نهایت سرتان بی کلاه خواهد ماند. این مسئله ای است که می تواند اوضاع را به طور قابل ملاحظه ای برای شما سخت سازد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما نباید خیلی کار را برای خودتان سخت کرده و از ابزارهای متنوع برای اثرگذاری بر روی مخاطب استفاده کنید.
یک راهبرد ساده تر در این میان تلاش برای شناسایی موقعیت های طلایی است. خب اگر نظر ما را بخواهید، مهمترین موقعیت طلایی که شما پیش رو خواهید داشت، مراسم های تجاری است. فرقی ندارد شما در کدام حوزه مشغول فعالیت هستید، در هر صورت مراسم های تجاری مختلفی در زمینه فعالیت تان وجود دارد. این امر می تواند موقعیت تان در بازار را بهبود بخشیده و کارتان را نیز ساده تر سازد.
یکی از مزایای اصلی حضور در مراسم های کاری مهم، استفاده از فرصت های همکاری با برندهای بزرگ است. خب شما در این مراسم ها موقعیت خوبی برای مانور بر روی توانایی های برندتان و یافتن همکاران تازه است. اصلا خیلی از برندهای بزرگ هدف شان از حضور در مراسم های تجاری شناسایی برندهای مستعد است. بنابراین اگر کمی روی خودتان سرمایه گذاری کنید، به سادگی هرچه تمام تر فرصت شروع یک همکاری مناسب با دیگران را خواهید داشت. این امر می تواند در بلندمدت اهمیت بسیار زیادی برای تعامل بهینه شما با مخاطب تان داشته باشد. پس بهتر است قبل از هر چیزی نسبت به اهداف کلان برای حضور در چنین مراسم هایی توجه داشته باشید. وگرنه ممکن است خیلی زود فرصت ها برای اثرگذاری بر روی مخاطب را از دست بدهید.
مسابقات آنلاین همراه با جایزه: ترکیب ست و مدرنیته
یکی از روش هایی که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک می کند، برگزاری مسابقات هیجان انگیز است. مثلا قبلا برندهای فعال در زمینه تولید تایر خودرو مسابقه رالی خانوادگی برگزار می کردند. در این میان به خانواده های مختلفی دورهم جمع شده و از شرایط پیش آمده نهایت لذت را می بردند. در این میان شاید کمتر کسی حتی به برنده شدن فکر هم می کرد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای برگزاری مسابقه بیشتر باید بر روی ایجاد لحظاتی خوش برای مخاطب تان تمرکز داشته باشید. این امر می تواند اوضاع را برای شما به طور قابل ملاحظه ای متفاوت سازد.
مسابقات سنتی دیگر طرفداران زیادی ندارد، درست به همین خاطر باید آن را با حال و هوای مدرن ترکیب سازید. این مسئله ای است که می تواند برای شما دردسرساز به نظر برسد. با این حال استفاده از ایده مسابقات آنلاین راهگشا خواهد بود. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا حتی احساس بدی نسبت به کارتان داشته باشید. مسئله کلیدی در این میان تمرکز بر روی خلق شرایط لذت بخش برای مشتریان است.
بد نیست گاهی اوقات در مسابقات آنلاین دیگر برندها حضوری هرچند کمرنگ داشته باشید. این امر می تواند ذهنیت شما نسبت به مسابقات را تغییر داده و اوضاع تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. خب شما با استفاده از این استراتژی می توانید بدون دردسر اضافی اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای متفاوت را تجربه کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی سنتی برای کسب و کارهای کوچک
درس گرفتن از دیگران همیشه مسئله بدی نیست. شما می توانید این کار را خیلی ساده و به دور از دغدغه های رایج انجام دید. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته و خیال کنید الگوبرداری از دیگران نوعی خیانت به برنامه و اهداف برندتان است. ماجرا جالب شد، نه؟
تبلیغات رادیویی: از گور برگشته!
تبلیغات رادیویی برای مدت زمان زیادی مورد توجه هیچ بازاریابی قرار نداشت. خب در دنیایی که شبکه های اجتماعی یکه تازی می کنند، دیگر چه نیازی به رادیو خواهد بود؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها از خود پرسیده و همیشه هم منتهی به کنار گذاشتن تبلیغات رادیویی می شد. با این حال در طول سال های اخیر اوضاع کمی فرق کرده است. حالا دیگر قرار نیست شرایط مربوط به تبلیغات رادیویی مثل قبل باشد؛ چراکه سرمایه گذاران تازه ای در این حوزه پیدا شده اند که با انگیزه بسیار زیادی مشغول به فعالیت هستند.
منظور ما از سرمایه گذاران تازه در واقع همان کانال های رادیویی به شکل نوین هستند. خب کانال های رادیویی با الگوبرداری از پادکست ها شیوه تازه ای در کارشان پیاده کرده اند. بر این اساس رویدادهای مشترک و همچنین برنامه های ویژه برای بررسی نکات تازه حوزه کسب و کار در اولویت آنها قرار دارد. این مسئله ای است که می تواند رویکرد شما نسبت به دنیای تبلیغات را نیز روشن سازد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب باید به فکر استفاده درست از تبلیغات رادیویی باشید.
شاید تبلیغات رادیویی در مقایسه با دیگر الگوها طرفداران کمتری داشته باشد، اما به همان میزان جذابیتش برای مخاطب رو به افزایش است. به علاوه، شما با هزینه بسیار کمتری فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. این نکته ای است که اصلا نباید به این سادگی از کنارش عبور کنید. به ویژه اگر در میانه راه هستید و بودجه محدودی دارید، باید دائما به این نکته توجه نشان دهید.
تماس تلفنی: به یاد سال های دور
تماس تلفنی از آن دست استراتژی هایی محسوب می شود که سال هاست کسی دیگر سراغش نمی رود. خب بازاریابی در شبکه های اجتماعی و ارسال ایمیل موجب شده تا دیگر کمتر بازاریابی حوصله مزاحمت بی موقع برای مخاطب را داشته باشد. در کنار این مسئله انتظار مخاطب را نیز باید به ماجرا اضافه کنیم. این مسئله ای است که می تواند برای شما ترتیبات تازه ای به همراه داشته باشد.
تماس تلفنی در دورانی که برندها دیگر به دنبال تعامل رو در رو یا تا حد امکان مستقیم با مخاطب نیستند، ایده جذابی به نظر می رسد. این امر می تواند حساب شما را از رقبا جدا کرده و کمک موثری به بهبود شرایط تان کند. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
یادتان نرود، برای برقراری تماس تلفنی باید کمی وقت شناس باشید. بدین معنا که سر صبح یا آخر شب تماس برقرار نکنید. در عوض بعد از ساعت کاری تا حداکثر 7 عصر ایده خوبی برای برقراری تماس خواهد بود؛ چراکه مردم در این زمان انگیزه بیشتری برای تعامل با شما داشته و کارتان در این حوزه نیز ساده تر خواهد بود.
سخن پایانی
بازاریابی با استفاده از استراتژی های کلاسیک شاید ریسک بزرگی به نظر برسد، اما اگر به درستی آنها را اجرا کنید، بدل به مزیتی مهم برای شما خواهد شد. این ایده ای است که می تواند اوضاع شما در دنیای کسب و کار را به سادگی تغییر دهد. کافی است کمی هم که شده برنامه کاری تان را جدی بگیرید. این طوری به ساده ترین شکل ممکن فرصت تعامل با مخاطب تان را پیدا کرده و دیگر لازم نیست هزینه زیادی برای استفاده از الگوهای مدرن پرداخت کنید.
بی شک بازاریابی مدرن گزینه قابل چشم پوشی برای بازاریاب ها نیست. ما هم چنین ادعایی در مقاله مان نداشتیم. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از فرصت های پیش رو به بهترین شکل ممکن است. ما سعی کردیم به شما نشان دهیم هنوز هم برخی الگوهای بازاریابی سنتی ارزش سرمایه گذاری دارند. پس لازم نیست خیلی به خودتان استرس داده و نگران جزییات ماجرا باشید.
مطلب مرتبط: بهترین استراتژی های بازاریابی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد استفاده در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با نکات مربوط به بازاریابی سنتی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.
منابع: