تبلیغات برای فعالیت مناسب هر برندی ضروری است. بازاریاب ها برای طراحی کمپین های جذاب و تعاملی بودجه های قابل ملاحظه ای در دست دارند. شاید در نگاه نخست میزان هزینه برندها در زمینه بازاریابی با توجه به میزان بازگشت سرمایه گذاری شان چندان منطقی نباشد. بسیاری از برندها در عمل مشکلات بسیار زیادی بری تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. این امر ناشی از طراحی محتوای تبلیغاتی بدون توجه به سلیقه مخاطب هدف و همچنین پلتفرم مناسب برای بارگذاری است. این امر مفهوم تازه ای از تبلیغات تحت عنوان «تبلیغات بومی» را ایجاد کرده است.
تبلیغات بومی مفهوم به نسبت تازه ای در عرصه بازاریابی محسوب می شود. امروزه اغلب برندها به بازاریابی و تبلیغات آنلاین عادت کرده اند. مفهوم مورد بررسی ما نیز در ارتباط با همین نکته مطرح می شود. اگر شما تجربه فعالیت در عرصه بازاریابی را داشته باشید، مواجهه با مشکلات و چالش های اساسی در این حوزه امری طبیعی خواهد بود. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. این امر دلایل بسیار متعددی دارد. سطح رقابت فشرده در بازارهای مختلف یکی از مهمترین دلایل ناکامی برندها محسوب می شود. نکته جالب اینکه برخی از برندها به طور مداوم توانایی موفقیت در عرصه بازاریابی تبلیغات، بدون توجه به وضعیت رقبا، را دارند. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی نحوه موفقیت تبلیغاتی با استفاده از مفهوم تبلیغات بومی است.
تبلیغات بومی به چه معناست؟
تبلیغات بومی مفهوم پیچیده ای نیست. وقتی از این مفهوم صحبت میکنیم، اغلب کارشناس ها و کاربران به فکر محتوای تبلیغاتی هماهنگ با فرهنگ و سلیقه بومی یک منطقه می افتند. این امر نوعی شباهت معنایی را پیش می کشد. بدون تردید بازاریابی در بازارهای مختلف نیازمند شخصی سازی محتوا و تحلیل عملکرد رفتاری مشتریان است. نکته مهم در این میان تفاوت مفهوم تبلیغات بومی با شخصی سازی محتوای تبلیغاتی است.
تبلیغات بومی به الگویی از تبلیغات پولی متشکل از بارگذاری محتوای جذاب در پلتفرم ها اشاره دارد. ویژگی اصلی این نوع تبلیغات انتشار محتوای هماهنگ با فضای کلی سایت یا شبکه اجتماعی موردنظر است. به این ترتیب در عمل مرز میان محتوای تبلیغاتی و مطالب پلتفرم میزبان کمرنگ خواهد شد.
امروزه بسیاری از سایت ها برای بارگذاری محتوای تبلیغاتی اقدام به استفاده از این شیوه می کنند. مزیت اصلی این امر امکان دریافت نتیجه بهتر در زمینه بازاریابی برای سایت ها و همچنین بازاریاب هاست. سالانه بخش قابل توجهی از کاربران نسبت به بی دقتی سایت ها در بارگذاری تبلیغات اعتراض می کنند. این امر ترافیک برخی از سایت ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. راهکار مناسب در این میان تلاش برای پذیرش تبلیغاتی بومی از سوی سایت ها یا حتی شبکه های اجتماعی است.
اگر سایت شما در زمینه پوشش اخبار دنیای کسب و کار فعالیت دارد، تبلیغات بومی شیوه مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. یکی از نمونه های تبلیغات بومی در چنین سایت هایی شامل تولید محتوا در مورد برندهای مختلف است. به عنوان مثال، نگارش یک مطلب در مورد مزیت های آمازون در مقایسه با رقبایش به طور کامل در این دسته قرار می گیرد. چنین مطلبی به طور مستقیم تبلیغ برند آمازون نیست، اما در قالبی غیرمستقیم به مزیت های این برند اشاره دارد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در عمل از چنین الگوی تبلیغاتی سود می برند.
چه کسانی از تبلیغات بومی سود می برند؟
عرصه تبلیغات برای تمام کسب و کارها دارای اهمیت است. همین امر موجب سرمایه گذاری هنگفت اغلب برندها در این حوزه می شود. بازاریاب ها برای تولید محتوای تبلیغاتی همیشه به چند عامل مهم توجه دارند. یکی از عوامل مهم در این میان جذابیت کسب و کار موردنظر و دیگری سلیقه مخاطب هدف است. اگر یک کسب و کار دارای جذابیت های ذاتی برای مشتریان باشد، نیازی برای صرف زمان به منظور تولید محتوا نیست. چالش اصلی هنگام همکاری با برندهای فاقد جذابیت اولیه برای مشتریان روی می دهد. بازاریاب ها در چنین همکاری هایی باید اقدام به ایجاد جذابیت برای مخاطب هدف نمایند. یکی از بهترین راهکارها در این میان تلاش برای استفاده از الگوی تبلیغات بومی است.
استفاده از تبلیغات بومی به معنای معرفی کسب و کار به مشتریان است. امروزه برخی از کسب و کارها پس از مدت ها فعالیت در بازار هنوز هم برای مشتریان آشنا نیستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای یک برند ایجاد خواهد کرد. اگر کسب و کارها شانس معرفی خود به مشتریان را پیدا نکنند، در عمل تمام برنامه های شان بی نتیجه خواهد ماند.
بی شک برخی از کسب و کارها نسبت به دیگران از تبلیغات بومی سود بیشتری می برند. برخی از گزینه های مهم در این رابطه به شرح ذیل است:
• صنعت خرده فروشی
• صنعت سلامت
• صنعت خدمات غذایی
• صنعت سرمایه گذاری
• صنعت بازاریابی
کسب و کارهای فعال در زمینه ارائه خدمات اشتراکی مانند سایت ها استفاده از تبلیغات بومی دارای اهمیت است. این امر انگیزه کاربران برای خرید اشتراک سایت ها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. یکی از کسب و کارهای موفق در این رابطه Grammarly است. این استارت آپ در زمینه خدمات مربوط به اصلاح اشتباهات نوشتاری فعالیت دارد. اغلب کاربران پس از خرید سرویس این برند مطالبی در قالب تبلیغات بومی مشاهده می کنند. این نوع محتواها اغلب هماهنگ با سلیقه مشتریان و براساس تحلیل متنهای اصلاح شده شان صورت می گیرد بنابراین هیچ مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمی کند.
وقتی کاربران بر روی یک تبلیغ بومی کلیک می کنند، نباید به طور مستقیم به صفحه خرید یا عضویت در سایت هدایت شوند. این امر شبیه تبلیغات سنتی است. نکته مهم در این میان نگارش یک مطلب جذاب برای جلب تعامل مشتریان است. این امر در مراحل نخست دارای مشکلات و سختی های بسیار زیادی است. اما اگر بازاریاب ها به خوبی این نکته را مدنظر قرار دهند، امکان بازاریابی بهتر فراهم خواهد شد.
تولید محتوا همیشه در قالب متن صورت نمی گیرد. گاهی اوقات برندها باید فرمت ویدئو یا حتی صوتی را نیز مدنظر قرار دهند. امروزه ویدئو بدل به فرمت موردپسند اغلب کاربران شده است. همچنین محتوای صوتی نیز به دلیل افزایش شهرت پادکست ها محبوبیت قابل ملاحظه ای دریافت کرده است بنابراین تولید محتوا در قالب ویدئو یا فرمت صوتی نیز ایده های جذابی در کنار نگارش محتوای متنی خواهد بود.
یکی از نکات مهم در رابطه با تبلیغات بومی نیاز به همکاری میان بخش بازاریابی و فروش است. بدون تردید هدف نهایی از فعالیت در زمینه تبلیغات بومی مربوط به فروش محصولات شرکت است بنابراین در نهایت باید لینک یا دستکم دعوت جذاب از مخاطب هدف برای استفاده از محصولات برند صورت گیرد. در غیر این صورت انگیزه کاربران برای استفاده از محصولات برند به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای آگهی نویسی در کمپین های تبلیغات بومی
مزیت های تبلیغات بومی
بدون تردید هر الگوی بازاریابی و تبلیغات دارای مزیت هایی است. اگر این امر مدنظر قرار نگیرد، دلیل استفاده از الگوی مشخص بازاریابی از سوی برخی از برندها قابل درک نخواهد بود. امروزه هر برند به دنبال حداکثرسازی بازگشت سرمایه گذاری اش در حوزه بازاریابی و تبلیغات است بنابراین اگر حتی یک تجربه ناموفق از یک الگوی تبلیغاتی داشته باشد، دیگر به سراغ آن نخواهد آمد.
تبلیغات بومی به دلیل ماهیت نوین برای بسیاری از بازاریاب ها و کسب و کارها ناآشناست. همین امر استفاده از آن را بدل به گزینه ای جذاب می کند. بازاریابی بدون مزاحمت دیگر رقبا همیشه آرزوی بازاریاب ها بوده است. برخی از مزیت های اصلی الگوی تبلیغات بومی به شرح ذیل است:
• تبلیغات بومی همیشه میزان بالاتری از بازدید و بازخورد را به همراه دارد. این امر ناشی از ماهیت غیرمستقیم این نوع از تبلیغات است. اگر همین الگوی تبلیغاتی به صورت مستقیم دنبال شود، تاثیرگذاری مناسب را به همراه نخواهد داشت. درست به همین خاطر اغلب بازاریاب ها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از شیوه های غیرمستقیم می کنند.
• شناخت برند از سوی مشتریان عامل بسیار مهمی است. برخی از برندها هرگز مورد شناسایی درست مشتریان قرار نمی گیرند. استفاده از الگوی تبلیغات بومی موجب افزایش شهرت کسب و کار می شود.
• وقتی کسب و کارها از الگوی تبلیغات بومی استفاده می کنند، شانس بسیار بیشتری برای فروش مناسب خواهند داشت. شاید این امر در نگاه نخست نوعی تبلیغ برای استفاده از این الگو باشد، اما در عمل کارایی این نکته ثابت شده است. وقتی مشتریان محتوای غیرمستقیم در زمینه فروش را مشاهده می کنند، تمایل بسیار بالاتری برای خرید خواهند داشت، با این حساب بهترین الگوی فروش همیشه شیوه مستقیم نیست.
• عدم نیاز به الگوریتم های سئو یکی از رویاهای دیرینه بازاریاب هاست. بسیاری از افراد نسبت به رعایت نکات سئو تردید دارند. این امر شامل سطح دانش اندک در رابطه با این موضوع و همچنین ناتوانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان است. امروزه تبلیغات بومی به دلیل همکاری گسترده سایت ها چنین مشکلی را حل کرده است. اغلب تبلیغات بومی فقط بر روی کاربران یک سایت تمرکز دارد بنابراین رتبه بندی آن در موتورهای جست وجو دارای اهمیت پایین تری است.
هزینه تبلیغات بومی چقدر است؟
صحبت از هزینه های بازاریابی و تبلیغات همیشه بحثی جذاب است. برندها دارای بودجه های یکسانی برای تبلیغات نیستند. همین امر تفاوت میان برندهای بزرگ و کوچک را نشان می دهد. هرچه هزینه موردنیاز برای استفاده از یک الگوی بازاریابی و تبلیغاتی کمتر باشد، بسیاری از برندها به سوی آن گرایش خواهند یافت. متاسفانه حتی اگر یک الگوی تبلیغاتی کاملا تاثیرگذار نیز باشد، عدم هزینه استفاده پایین نظر برندهای چندانی را جلب نخواهد کرد.
خبر خوش برای بازاریاب ها و برندها هزینه پایین استفاده از الگوی تبلیغات بومی است. دلیل این امر امکان فراهم سازی محتوا برای سایت هاست. امروزه بسیاری از سایت ها در زمینه استفاده از محتوای مناسب دچار مشکلات زیادی هستند. فقدان ایده برای تولید محتوا و همچنین ماهیت ساده آنها مشکل بسیار مهمی محسوب می شود. این چالش با همکاری مناسب برندها به خوبی حل و فصل می شود. مزیت اصلی تبلیغات بومی بهره مندی برندها و سایت ها به صورت همزمان است. برندها فرصت تاثیرگذاری مناسب برای روی مخاطب هدف را پیدا می کنند. سایت ها نیز امکان باگذاری محتوا بدون نیاز به صرف هزینه و دغدغه های جانبی را خواهند داشت. درست به همین دلیل سایت های بزرگ و مشهور اغلب از این شیوه استقبال می کنند.
کسب و کارهای بزرگ برای استفاده از الگوی تبلیغات بومی نیاز به بودجه اندکی دارند. صرف ماهانه 5 هزار دلار در زمینه تبلیغات بومی برای برندهای بین المللی هزینه سنگینی نیست. این امر در صورت اجرای کمپین تبلیغات بومی در قالب های خرد بسیار کمتر نیز می شود. نکته جالب اینکه اگر همین کمپین در شبکه های پرمخاطب تلویزیونی نمایش داده شود، هزینه چند میلیون دلاری برای برندها به همراه خواهد داشت. همچنین شاید تبلیغات تلویزیونی پرهزینه چنین بازدهی را نیز نداشته باشد.
تبلیغات بومی در برابر تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی
تبلیغات بومی مفهوم گسترده ای است. بدون تردید هر بازاریابی نسبت به تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی آشنایی جزئی دارد. شاید در نگاه نخست شباهت های میان تبلیغات بومی و تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد باشد. این امر بسیاری از بازاریاب ها را دچار سردرگمی می کند، با این حساب باید نسبت به بررسی تفاوت یا همپوشانی میان این دو مفهوم اندکی بحث کرد.
مطلب مرتبط: گام های ساخت آگهی تبلیغاتی
اگر به تعریف این مقاله در ابتدای بحث از تبلیغات بومی مراجعه کنیم، هماهنگی بالایی با تبلیغات پولی در فیس بوک، اینستاگرام و دیگر پلتفرم های اجتماعی خواهد داشت. نکته مهم مفهوم «بومی» در این میان است. این امر تبلیغات در شبکه های اجتماعی را دارای تفاوت هایی با الگوی مورد بحث مان می کند. وقتی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم، تشخیص محتوای تبلیغاتی از محتوای عادی امر ساده ای خواهد بود، با این حال چنین امری در مورد تبلیغات بومی صحت ندارد. تبلیغات بومی همیشه مانند محتوای عادی در سایت هاست.
آیا تبلیغات بومی در شبکه های اجتماعی به هیچ وجه قابل مشاهده نیست؟ پاسخ به این سوال دشوار خواهد بود. امروزه برخی از کارشناس ها شمار معدودی از تبلیغات در شبکه های اجتماعی را مثالی برای تبلیغات بومی لحاظ می کنند. این امر در صورت همکاری میان یک برند با موسسه ای فعال در زمینه تحلیل بازار یا حوزه های مختلف کسب و کار مصداق خواهد یافت، با این حال از آنجایی که چنین امری بیش از اندازه نادر است، بسیاری از کارشناس ها مفهوم تبلیغات بومی را فقط مخصوص سایت ها می دانند.
چرا تبلیغات بومی جایگزین مناسبی برای تبلیغات فیس بوک است؟
امروزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بزرگ دارای اهمیت بالایی است. بسیاری از برندها برای بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی هزینه ای پرداخت نمی کنند. در این میان وضعیت برندها به طور کامل متفاوت است. همکاری با فیس بوک برای نمایش محتوای تبلیغاتی در طول یک دهه اخیر امر رایجی بوده است. همین امر موجب سودآوری گسترده فیس بوک در بازارهای جهانی شده است. البته همکاری با فیس بوک همیشه مزیت مناسبی برای برندها نیست.
فیس بوک در طول سال های اخیر انتقادات بسیار زیادی را دریافت کرده است. این امر از نظر بازاریابی و کسب و کار برای برند مورد بحث دشواری های بسیار زیادی به همراه داشته است. اکنون برخی از برندها دیگر تمایلی برای بازاریابی و همگرایی با استفاده از خدمات فیس بوک ندارند. تبلیغات بومی الگویی جایگزین برای تبلیغات فیس بوک محسوب می شود. نکته جالب اینکه در این میان دیگر پای شبکه های اجتماعی باز نخواهد شد. تبلیغات بومی به همکاری میان دو برند اشاره دارد بنابراین نقاط ضعف مربوط به درز اطلاعات کاربران از سوی شبکه های اجتماعی نیز دیگر در این شیوه وجود نخواهد داشت.
وقتی از برتری یک الگوی بازاریابی و تبلیغاتی صحبت می کنیم، باید دلایل مشخصی برای این امر داشته باشیم. این امر ما را به سوی بررسی برخی از نکات مربوط به برتری الگوی تبلیغات بومی می کشاند. در این رابطه به نکات ذیل توجه نمایید:
• تبلیغات بومی امکان جذب ترافیک بالاتر برای سایت رسمی یک برند را دارد. این امر به دلیل ایجاد انگیزه در مخاطب هدف برای آشنایی بیشتر با برند صورت می گیرد، با این حال در تبلیغات فیس بوک اغلب کاربران هیچ توجهی به محتوای موردنظر ندارند.
• طراحی کمپین بازاریابی در فیس بوک سختی های بسیار زیادی دارد. برخی از بازاریاب ها برای دریافت تایید نهایی تیم فیس بوک به منظور انتشار محتوای تبلیغاتی مدت زمان زیادی را از دست می دهند. نکته جالب اینکه همکاری میان برندها با هم در عرصه تبلیغات بومی نیاز به این امر ندارد. بنابراین وضعیت کسب و کارها در این میان بسیار ساده تر خواهد بود.
• همکاری با فیس بوک در شرایط کنونی اتهام های بسیار زیادی در مورد خرید داده های خصوصی کاربران را به همراه دارد بنابراین باید برای مدت زمانی طولانی نسبت به همکاری با فیس بوک صرف نظر کرد. بهترین راهکار جایگزین در این میان تبلیغات بومی خواهد بود. هزینه این الگوی تبلیغاتی در مقایسه با همکاری با فیس بوک به مراتب کمتر است.
تفاوت میان تبلیغات بومی و بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی الگویی محبوب در میان برندها محسوب می شود. سالانه شمار بالایی از برندها برای بازاریابی در قالب محتوایی سرمایه گذاری های چند میلیون دلاری انجام می دهند. مفهوم بازاریابی محتوایی شاید در ابتدا شباهت بسیار زیادی با تبلیغات بومی داشته باشد، اما دارای تفاوت های معناداری است.
نکته جالب در مورد تبلیغات بومی و بازاریابی محتوایی تفاوت معنادار آنهاست. برخی از کاربران به دلیل تاکید بر روی تولید محتوا در تبلیغات بومی و مفهوم بازاریابی محتوایی این دو الگو را مشابه قلمداد می کنند. وقتی از بازاریابی محتوایی صحبت می شود، به طور معمول خبری از همکاری با یک برند دیگر برای انتشار محتوا نیست. برندها در حوزه بازاریابی محتوایی به طور معمول یک محتوای مشخص را در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند. اگر کسب و کارها براساس الگوی بازاریابی ارگانیک این فعالیت را دنبال نمایند، خبری از پرداخت هزینه نیست. نکته مهم درخصوص تبلیغات بومی نیاز به پرداخت هزینه مشخص است. اگر این امر مدنظر بازاریاب ها قرار نداشته باشد، بسیاری از مشکلات بازاریابی پیش روی شان قرار خواهد گرفت.
اشتباه در زمینه برداشت از الگوهای بازاریابی مختلف همیشه چالش برانگیز بوده است. بازاریابی محتوایی الگویی کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است، اما دارای تفاوت معناداری با تبلیغات بومی است. همکاری میان یک برند، تولیدکننده محتوای تبلیغاتی، با برندی دیگر، دارنده سایت مشهور، در الگوی تبلیغات بومی ضروری است. اگر این امر مدنظر بازاریاب ها قرار نداشته باشد، الگوی مورد بحث هرچه باشد، تبلیغات بومی نخواهد بود.
چگونه تبلیغات بومی را اجرا کنیم؟
تبلیغات بومی فرآیند ساده ای را طی می کند. درست مانند هر الگوی بازاریابی باید نسبت به تعیین اهداف در ابتدای امر توجه نماییم. اگر این نکته مدنظر بازاریاب ها قرار نداشته باشد، نتیجه نهایی کمپین نامشخص خواهد ماند. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف هیچ هدفی را تعیین نمی کنند. این امر در زمینه ارزیابی نتیجه نهایی کمپین مشکلات بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد.
گام بعد در زمینه تبلیغات بومی هدف گذاری بر روی دامنه مشخصی از مخاطب هدف است. امروزه تاثیرگذاری روی تمام مشتریان در یک بازار برای برندها کاربرد ندارد بنابراین باید به دنبال مشتریان علاقه مند به حوزه کسب و کار برندمان باشیم. انتخاب سایت های مناسب برای همکاری تبلیغاتی دارای اهمیت بالایی است. هر سایت به طور معمول دارای دامنه مشخصی از مخاطب هدف است. با این حساب سرمایه گذاری نادرست بر روی سایت ها موجب شکست کمپین، حتی با بهترین نوع محتوا، خواهد شد.
مطلب مرتبط: همه چیز درباره تبلیغات
پس از انتخاب سایت باید نسبت به شرایط همکاری نیز توجه نشان دهیم. بسیاری از برندها در این حوزه بر روی نکات ساده ای تاکید دارند. این امر مشکلات زیادی پیش روی برندها برای همکاری بلندمدت قرار می دهد. بهترین راهکار تلاش برای امضای قرارداد به صورت مشخص و دقیق است. این امر احتمال هرگونه سوء استفاده از سوی طرفین را به صفر خواهد رساند. همچنین تضمینی برای ادامه همکاری ها در بلندمدت خواهد بود.
امروزه برخی از برندها برای استفاده از الگوی تبلیغات بومی در عمل کمپین های جذابی را راه اندازی می کنند. نکته مهم در این میان هماهنگی میان ماهیت کمپین و محتوای تولیدی برای سایت های مختلف است. اگر تفاوت معناداری در این میان وجود داشته باشد، سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. امروزه بسیاری از برندها درست به همین خاطر با شکست های بازاریابی مواجه می شوند.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به الگوی نوینی از بازاریابی و تبلیغات دارند. تبلیغات بومی یکی از شیوه های جذاب برای تعامل با سایت های مشهور و دستیابی به اهداف کسب و کار است. بسیاری از برندها در زمینه استفاده از این الگو مشکل دارند. استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله کمک شایانی به کسب و کارها برای کاهش مشکلات شان در این حوزه خواهد کرد.