با روند فعلیِ روبه رشد محبوبیت تبلیغات بومی، دوران بنرهای تبلیغاتی و تبلیغات تصادفی اینترنتی به سر رسیده است. تبلیغات بومی در سال جاری تقریباً بیش از 60درصد از مخارج نمایشی و تصویری را تشکیل داده اند.
جای تعجب نیست که کمپین تبلیغات بومی فعلی نسبت به روش های سنتی تبلیغات از انسجام بیشتری با محتوای اصلی برخوردار هستند. در حالی که خواندن بنرها و تبلیغات تصادفی به نظر خوانندگان اجباری می رسد، تبلیغات بومی به کمک نوع محتوایشان، به طور طبیعی تری هدف خود را به مخاطب القا می کنند.
اما به منظور دستیابی به این هدف، قوانین آگهی نویسی برای تبلیغات بومی چگونه اعمال می شوند؟
به منظور مؤثر و بهینه کردن اقدامات تبلیغاتیِ بومی خود، بایدها و نبایدهای آگهی نویسی را که در ادامه بیان می شوند، مدنظر قرار دهید.
بایدها
• متن آگهی را متناسب با نوع تبلیغ بنویسید
تبلیغات بومی با یک فرمت مشخص که مناسب تمامی موارد باشد، مؤثر نخواهند بود. تبلیغات بومی دارای شش نوع فرمت عمده هستند:
توصیه های مبتنی بر محتوا
تبلیغات در خبرنامه ها و سایت ها
تبلیغات از طریق موتورهای جست وجو (تبلیغ در مجموعه ای از موتورهای جست وجو و پرداخت در ازای هر دفعه کلیک برروی تبلیغ شما در آن سایت)
تبلیغ براساس جست وجو و لیست تبلیغاتی
تبلیغ در المان های بومی
تبلیغات عادی که به هیچ یک از گروه های فوق تعلق ندارند با این تنوع، متن آگهی باید متناسب با نوع فعالیت تبلیغاتی شما در نظر گرفته شود.
برای مثال، مطالب سرمقاله که به عنوان تبلیغات در خبرنامه ها عمل می کنند، می توانند تعداد زیادی از کلمات را در خود جای دهند؛ در حالی که تبلیغات از طریق موتورهای جست وجو و لیست تبلیغاتی، کلمات کم تری را دربر می گیرند.
باتوجه به این مهم، متن نویسی آگهی شما باید متناسب با نوع تبلیغات باشد. برای متن های کوتاه تر روی مستقیم و سرراست بودن آن تبلیغ در انتقال مفهوم تمرکز و برای تبلیغات طولانی تر، خلاقیت به خرج دهید و از ضرب المثل ها، توصیه ها و نقل قول از متخصصین به منظور درگیر ساختن مخاطب استفاده کنید.
• در نام گذاری و توصیف هایتان شفاف و صادقانه عمل کنید.
شفافیت به خوانندگان کمک می کند تا محتوایی که برای آن وقت و هزینه صرف شده است را از دیگر انواع محتوا تشخیص دهند. این امر در برقراری ارتباط مثبت با مشتریان بسیار مهم است. همانطور که کمیسیون تجارت فدرال مشخص کرده است، شفافیت برای جلوگیری از فریب مشتری الزامی است. برخی معتقدند هدف تبلیغات بومی، ترکیب یکپارچه با فرمت و ساختار رسانه های مختلف است، اما مطالعه ای در سال 2017 و در مجموعه Contently نشان می دهد که آشکار کردن هویت اسپانسر، آسیبی به عملکرد تبلیغات وارد نمی کند.
در حقیقت، نامگذاری مشخص تبلیغات بومی دقیقاً برعکس عمل می کند و به مشتریان این امکان را می دهد تا برند پشت آن تبلیغ را بهتر بشناسند. یک کمپین تبلیغاتی بومی باید موجب تقویت برداشت مخاطب از برند مورد نظر شود.
• از تکنیک فراخوان عمل (CTA) برای جلب نظر مخاطب استفاده کنید
بدون عبارات CTA، خوانندگان آگهی جذب آن نخواهند شد. متن صفحات و مقاله هایی که شما در آن ها اقدامات تبلیغات بومی را انجام می دهید باید حاوی عبارات CTA باشند تا ارزش محتوای تبلیغاتی را به خواننده القا کنند.
دربرداشتن این عبارات خوانندگان را به مراحل بعدی راهنمایی می کند. این مراحل می توانند شامل عضویت در خبرنامه، اشتراک پست در فیس بوک و یا کامل کردن فرآیند خرید باشند. با قرار دادن عبارات CTA در مرکز متن و قرار دادن مرتب سایر محتوا، از این که عبارات کاملاً قابل رؤیت هستند، اطمینان حاصل کنید.
• از تحقیقات و مثال های مشخص استفاده کنید
یک تیتر جذاب، مخاطب را درگیر خود می سازد، اما برای تبدیل این جلب نظر به خرید، متن تبلیغات بومی باید مجاب کننده باشد. جهت افزایش قدرت متقاعدسازی محتوا، می توانید از نتایج آماری، اشکال و نمودارها و مثال های جزئی و دقیق استفاده کنید و از این طریق نشان دهید که چرا محصول و یا خدمات شما ارزش خرید دارند. از آنجایی که بیان مبهم مخاطب را گیج می سازد، بیان مستدل و دقیق همراه با ارائۀ مثال های واضح، سبب افزایش اعتبار تبلیغ و در نتیجه منجر به فروش می شود.
نبایدها
•از به کارگیری عبارات فریبنده و اغراق آمیز بپرهیزید
شاید تا به حال برایتان پیش آمده که از یک مقاله اغراق آمیز مایوس شده باشید. عناوین فریبنده ممکن است چشم گیر به نظر بیایند، اما درنهایت به تصویر ایجاد شده از محتوا آسیب می رسانند.
این عناوین معمولاً شامل عبارات شورانگیز و احساساتی چون «مهم ترین راز برای جلوگیری از چین و چروک» هستند.
هدف شما فریب خوانندگان نیست و تیترها و عناوین اغراقی بیش از آن که آنان را ترغیب کنند، به آن ها آزار می رسانند. به علاوه، این عبارات به یکپارچگی محتوا آسیب می زنند، مطالب سایت شما را غیرقابل اطمینان می سازند و مشتری های بالقوه را از بازگشت مجدد به سایت باز می دارند.
•در نوشتن آگهی پرحرفی نکنید
زمانی که مشغول نوشتن متن تبلیغات بومی هستید، اختصار بهترین یاری دهنده شما خواهد بود. از آنجایی که خوانندگان معمولاً به جای خواندن دقیق و کامل سایت ها، محتوای آن ها را به طور کلی از نظر می گذرانند، اختصار هم در نوشتن عنوان آگهی و هم در متن آن بسیار تأثیرگذار خواهد بود. متون طولانی سبب گیج شدن خوانندگان می شوند. بی شمار مقاله های کوتاه تر وجود دارند که هم زمان در پی جلب نظر مخاطب هستند و با یکدیگر رقابت می کنند، اما عناوین طولانی به راحتی موجب دلزدگی مخاطب می شوند. بدین صورت، متن تبلیغاتی شما باید اختصاراً به هدف تان اشاره کند. با حذف مطالب و اطلاعات تکراری و غیرضروری، بیشترین ارزش را برای خوانندگان قائل شوید.
•از عبارات مفعولی و مجهول استفاده نکنید
در تبلیغات بومی استفاده از عبارات مفعولی و مجهول را به حداقل برسانید. گرچه این کار از لحاظ تکنیکی اشتباه نیست، اما عبارات معلوم جذاب تر هستند و مخاطب را بیشتر درگیر موضوع می سازند.
برای مثال این عبارات تبلیغاتی را درنظر بگیرید و دقت کنید که اگر به فرم مجهول نوشته می شدند، تا چه حد تأثیر آن ها کم تر می شد:
مک دونالد: «من عاشقشم!» (معلوم) «مورد علاقمونه!» (مجهول)
ردبول: «اون به شما بال میده!» (معلوم) «به شما بال داده می شه!» (مجهول)
برای یافتن عبارات مناسب می توانید از لیست کلمات وبلاگ Buffer که حاوی بسیاری از افعال معلوم است، استفاده کنید. به کارگیری عبارات معلوم نه تنها موجب روح بخشیدن به تبلیغات بومی شما می شود، بلکه نرخ خرید را نیز افزایش می دهد.
•بازخوانی، تصحیح و غلط گیری را فراموش نکنید
بازخوانی و تصحیح به معنای بررسی زیاده از حد نیست. تبلیغ بومی تان را مجدداً ازنظر املایی بررسی و یا از نفر دیگری بخواهید آن را بازبینی کند؛ زیرا غلط های نگارشی و املایی سبب تضعیف برند شما می شوند.
درحقیقت طبق مطالعه ای که توسط مجموعۀ ارتباطات Global Lingo صورت گرفته است، 59درصد از افرادی که با خطاهای این چنینی برخورد کردند، از خرید منصرف شده اند. برخی از اشتباهات ممکن است در نظر خوانندگان جزئی و قابل چشم پوشی بیاید، اما اشکالات چاپی سبب تخریب دید مشتری نسبت به کیفیت می شود.
سخن نهایی
متن آگهی ضعیف خوانندگان را کسل می کند و سبب می شود پیام نهفته در آگهی در آن ها طنین انداز نشود. برای پاسخ بهتر به نیازهای مخاطب و هدایت آن ها به مسیر خرید محصول، محتوای آگهی تان را بااستفاده از بایدها و نبایدهای ذکر شده، تقویت کنید. محتوای شفاف و جالب، اساس هر اقدامی ست که در راستای تبلیغات بومی صورت می گیرد و در نهایت به گرفتن نتایج ایده آل در طولانی مدت کمک می کند.
در صورت داشتن ایده های جدید در این زمینه، می توانید آن ها را بخش نظرات بنویسید.