فناوری واقعیت افزوده در طول سال های اخیر بدل به گزینه ای جذاب برای بازاریاب ها شده است. برخی از کمپین های بازاریابی در طول سال های اخیر با کاربست فناوری موردنظر موفق به جلب نظر مخاطب هدف در بازارهای مختلف شده اند. امروزه مخاطب هدف در تعامل با برندها انتظار مشاهده محتوای بازاریابی جذاب را دارد. الگوهای سنتی بازاریابی نظیر آگهی های چاپی یا تلویزیونی دیگر تاثیرگذاری چندانی بر روی مخاطب هدف ندارد. براساس گزارش خبرگزاری The Drum، فناوری واقعیت افزوده توانایی جلب نظر مخاطب هدف به مدت 85 ثانیه را دارد. این امر برای بازاریاب ها به معنای امکان جلب نظر و تعامل طولانی تر با مخاطب هدف در مقایسه با هر الگوی مشابه بازاریابی است.
امروزه تعامل طولانی با مخاطب هدف در کمپین های بازاریابی بدل به چالشی دشوار شده است. بدون تردید برندهای بزرگ به طول مداوم در حال تولید کمپین های باکیفیت هستند. نکته مهم در این میان اهمیت بیشتر نوآوری در بازاریابی در مقایسه با ایده های خلاقانه است. بسیاری از برندها برای ادامه رقابت و جلب نظر مخاطب هدف ناگزیر به استفاده از فناوری واقعیت افزوده هستند. شاید در نگاه نخست این حوزه با حضور برندهای بزرگ دیگر فایدهای برای کسب و کار، به ویژه نمونههای کوچک، نداشته باشد با این حال هنوز هم فضای زیادی برای خلاقیت برندهای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود دارد.
تیم کوک، مدیرعامل برند اپل، در تازه ترین اظهارنظر رسمی شرکتش جهت گیری به سوی کاربست فناوری واقعیت افزوده برای بازاریابی را تایید کرده است. وقتی فناوری واقعیت افزوده در صنعت بازاریابی رواج پیدا کند، چشم پوشی از آن غیرممکن خواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت سازگاری و آشنایی هرچه سریعتر با فناوری موردنظر است. بر همین اساس در مقاله کنونی برخی از نمونه های موفق در زمینه بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی مدرن
1. هوم دپونت
طراحی دکور داخلی خانه کار ساده ای نیست. بسیاری از مردم برای طراحی خانه شان دچار تردیدهای بسیار زیادی هستند. اگر شما علاقه مند به استفاده از طیف رنگ زرد برای دیوار خانه تان باشید، آیا به طور کامل از کیفیت آن اطمینان خواهید داشت؟ شاید رنگ زرد با سایر لوازم خانه تان سازگار نباشد. اطمینان از نحوه طراحی داخلی خانه بدون مشاهده پیش نمایشی از طراحی داخلی خانه با استفاده از فناوری های نوین امکان ناپذیر است.
برند دوپونت در سال 2015 یک اپ رسمی با نام Project Color را رونمایی کرد. این اپ با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به کاربران اجازه افزودن لوازم یا طرح های مختلف به خانه را می داد بنابراین کاربران پیش از خرید یک محصول یا طراحی خانه شان به صورت خاص یک پیش نمایش کامل از آن را مشاهده می کردند. این امر نقش مهمی در کاهش نارضایتی مشتریان نسبت به نحوه طراحی داخلی خانه شان داشت.
اگرچه نسخه اولیه اپ هوم دپونت بسیار ساده بود، اما موجب تغییرات گسترده ای در وضعیت فعالیت برندها شد. آنها در سال 2017 نسخه دوم اپشان را با بهبود کلی در کیفیتش ایجاد کردند. این امر موجب استقبال هرچه بهتر کاربران از خدمات و محصولات برند هوم دپونت شد.
شاید در نگاه نخست برند هوم دپونت تنها برند فعال در زمینه ارائه خدمات مربوط به طراحی منزل با فناوری واقعیت افزوده باشد، اما در عمل رقبای آنها نیز در این حوزه فعالیت قابل ملاحظه ای دارند. برندهایی نظیر IKEA و Lowe’s در طول سال های اخیر مانند هوم دپونت در تلاش برای کاربست فناوری واقعیت افزوده در حوزه بازاریابی بوده اند.
امروزه استفاده از فناوری واقعیت افزوده گزینه بسیار جذابی برای برندهای فعال در زمینه تولید لوازم خانگی محسوب می شود. شما باید تمام خدمات و محصولات برندتان را در قالب پیش نمایشی جذاب در برابر دیدگاه مشتریان قرار دهید. این امر آمار فروش و تعامل شما با مشتریان را به شدت افزایش خواهد داد.
2. تیمبرلند
خرید لباس یکی از زمان برترین کارهای دنیاست. بسیاری از افراد در زمینه خرید لباس دارای وسواس های متعددی هستند. اگر شما لباسی را به اشتباه خریداری کنید، شاید دیگر شانس تعویض اش را نداشته باشید. همچنین باید به مسئله خرید آنلاین و دشواری های آن نیز اشاره کرد. درست به همین خاطر بسیاری از برندها قید حضور در عرصه خرده فروشی مد و پوشاک را می زنند. برند تیمبرلند با توجه به وسواس بسیاری از مشتریان در زمینه خرید اقدام به رونمایی از اپ منحصر به فردش برای ایجاد اتاق لباس مجازی مشتریانش کرد. اپ موردنظر به کاربران اجازه مشاهده نسخه واقعیت افزوده لباس های شرکت و امتحان شان بر روی عکس ها و ویدئوهای متعددشان را میداد. همچنین شما با تنظیم دوربین گوشی همراه امکان مشاهده نسخه افزوده لباس موردنظر بر روی خود میشدید.
مطلب مرتبط: تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده
بدون تردید ایده های جذاب در زمینه بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده شمار بالایی دارد، اما در صنعت پوشاک تیمبرلند با اختلاف از دیگر رقبا جلوست. این امر به دلیل شناخت درست نیاز مشتریان و پاسخگویی به آن با استفاده از فناوری های نوین است.
برخی از برندهای مشهور در زمینه مد و پوشاک به طور مداوم با مشکل ناتوانی برای تعامل مناسب با مشتریان شان مواجه هستند. این امر در کنار شلوغی مداوم شعبه های آنها و تکرار فرآیند امتحان لباس های متعدد از سوی مشتریان موجب بروز چالش های گسترده برای آنها می شود. استفاده از فناوری واقعیت افزوده امکان بهبود وضعیت مدیریت برندهای حاضر در صنعت پوشاک را دارد. تیمبرلند یکی از بهترین مثال ها در این زمینه است. این برند در برخی از شعبه های خود نیز از تلویزیون های هوشمند برای امتحان لباس های مختلف از سوی مشتریان استفاده می کند. این فرآیند شامل ایستادن مشتریان جلوی تلویزیون موردنظر و ثبت تصویری از آنهاست. سپس لباس های مختلف به انتخاب مشتریان بر روی عکس آنها مونتاژ خواهد شد. کیفیت بالای این فرآیند بسیاری از مشتریان را علاقه مند به استفاده از این اپ در تلویزیون های شخصی شان کرده است.
3. سفورا
خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت آنلاین همیشه رتبه های پایینی در خرده فروشی های آنلاین داشته است. شاید در نگاه نخست این امر چندان عجیب به نظر نرسد، اما بدون تردید دلیل قابل توجهی برای این امر وجود دارد. انتخاب لوازم آرایشی مناسب بدون امتحان شان غیرممکن است. همین امر موجب علاقه مشتریان برای خرید حضوری چنین لوازمی می شود.
برند سفورا در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی ارگانیک شهرت بسیار زیادی دارد. آنها با فهم درست از مشکل مشتریان برای خرید آنلاین محصولات شان اقدام به رونمایی از دو اپ Virtual Artist و ModiFace کردند. این اپ ها به کاربران اجازه استفاده از لوازم آرایشی شرکت به صورت مجازی را می داد. فرآیند استفاده از اپ های موردنظر شامل ثبت تصویر یا زوم کردن دوربین گوشی همراه بر روی صورت کاربران بود. سپس امکان استفاده از انواع لوازم آرایشی شرکت برای آگاهی از کیفیت و ظاهرشان فراهم می شد.
شاید در نگاه نخست امتحان لوازم آرایشی به صورت آنلاین جذابیت چندان زیادی نداشته باشد. نکته مهم در این بخش تلاش، هرچند اندک، سفورا برای موفقیت در این حوزه است. بریدجیت دولان، مسئول بخش نوآوری برند سفورا، وظیفه طراحی اپ های واقعیت افزوده این برند را برعهده داشت. تمرکز اصلی وی رونمایی از ویژگی های تازه برای مشتریان بود. به این ترتیب سفورا امکان جلو زدن از رقبایش در زمینه فروش آنلاین را پیدا می کرد.
گاهی اوقات رقابت بر سر بازارهای مختلف شدت بسیار زیادی پیدا می کند. این امر در مورد بازار خرده فروشی لوازم آرایشی به خوبی قابل مشاهده است. شکست های متعدد برخی از برندها در این زمینه کار را برای سفورا دشوار ساخته بود. آنها پس از رونمایی از اپ های واقعیت افزوده شان موفق به فروش گسترده در این بازار شدند. طراحی ساده این اپ ها نقش مهمی در موفقیت این برند داشت. برخی از اپ های مربوط به فناوری واقعیت افزوده به صورت پیچیده طراحی می شود بنابراین کاربران در عمل امکان استفاده ساده از آن را ندارند. اگر شما در تلاش برای استفاده از فناوری موردنظر در حوزه بازاریابی را دارید، باید به ساده ترین شکل ممکن از آن استفاده نمایید. در غیر این صورت کاربران تمایل چندانی نسبت به استفاده از آن نشان نخواهند داد.
4. سالنهای تئاتر AMC
انتقال پیام های بازاریابی همیشه کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این مسیر با چالش های متعدد مواجه هستند. یکی از مهم ترین چالش ها زمان اندک توجه مخاطب به محتوای بازاریابی و تبلیغاتی است بنابراین برندها فرصت چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارند. اگر شما در این زمینه موفق عمل نکنید، تمام هزینه ها و زحمات بازاریابی تان بی نتیجه خواهد ماند.
سالن های تئاتر AMC در طول سال های اخیر نسبت به استفاده از فناوری های نوین برای بازاریابی عملکرد مطلوبی داشته است. آنها در یکی از کمپین های جذاب شان اقدام به استفاده از فناوری واقعیت افزوده در حوزه بازاریابی کردند. بر این اساس علاقه مندان به تئاتر و سینما با اسکن پوستر فیلم ها و تئاترها امکان مشاهده صحنه هایی از آن را پیدا می کردند. نکته جالب در این میان طراحی صحنه های موردنظر در قالب واقعیت افزوده بود. این امر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف داشت.
امروزه عرصه بازاریابی برای نمایش های تئاتر و فیلم های سینمایی بسیار دشوار است. برخی از مردم هیچ علاقه ای برای حضور در سالن های تئاتر یا سینما ندارند. دلیل این امر عدم تجربه مناسب از مشاهده های قبلی شان است. وقتی مردم امکان مشاهده نسخه واقعیت مجازی فیلم ها در قالبی کوتاه را داشته باشند، این امر انگیزه شان برای حضور در سالن ها را افزایش خواهد داد.
شاید بازاریابی در عرصه تئاتر بیش از اندازه دشوار به نظر برسد. این امر به دلیل استقبال بسیار بیشتر مخاطب از فیلم های سینمایی است. نکته مهم در این میان موفقیت سال های AMC برای جلب نظر مخاطب براساس فناوری های نوین است. برخی از کارآفرینان حوزه فعالیت برندشان را ناسازگار با تکنیک های بازاریابی مانند واقعیت افزوده تلقی می کنند. این امر در صورت توجه مناسب به حوزه بازاریابی و شناسایی سلیقه مخاطب هدف به طور کامل دگرگون خواهد شد بنابراین نیاز اصلی کارآفرینان، مانند سالن AMC، شناسایی نحوه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
مطلب مرتبط: واقعیت افزوده در تبلیغات: آینده تبلیغات چیست؟
5. تاکو بل
تاکو بل یکی از مشهورترین برندهای فست فود در ایالات متحده است. سال 2012 برای این برند یکی از جذاب ترین بازه های زمانی از نظر بازاریابی بود. مشتریان در آن زمان دو دلیل اصلی برای مراجعه به شعبه های این برند داشتند. نخست، تجربه فرمول جدید منوی این برند با نسخه تازه دیوریتوز شل بود. همچنین امکان سرگرمی با بسته بندی مبتنی بر واقعیت افزوده این برند نیز جذابیت های خاص خود را داشت.
تاکو بل برای افزایش جذابیت بازاریابی اش اقدام به استفاده از فناوری واقعیت افزوده کرد. بر این اساس مشتریان امکان اسکن بسته بندی سفارشات شان در گوشی های هوشمند را داشتند. نتیجه این امر مشاهده محتوای داخل بسته بندی سفارشات بود. این امر اشتهای مشتریان را به شدت افزایش می داد. همچنین امکان سرگرمی با این نوع بسته بندی براساس پرتاب سفارشات به سمت و سوی مختلف در بازی درون برنامهای تاکو بل وجود داشت.
امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای ترکیب بازاریابی و سرگرمی هستند. تاکو بل در سال 2012، درست در نخستین سال های ورود فناوری واقعیت افزوده، اقدام به استفاده از آن برای بازاریابی کرد. نتیجه کمپین موردنظر بسیار مساعد بود. میزان فروش این فست فود مشهور در سال 2012 به شدت افزایش یافت. همین امر موجب تداوم استفاده از فناوری واقعیت افزوده از سوی تاکو بل در طول سال های اخیر شده است.
6. StubHub
فناوری واقعیت افزوده قدرت تخیل بازاریاب ها و مخاطب هدف را به طور یکسان تحریک می کند. یکی از مشکلات همیشگی طرفداران مسابقات ورزشی خرید صندلی مناسب در جایگاه هایی با زاویه دید مطلوب است. همین امر موجب طراحی اپ منحصر به فرد از سوی موسسه StubHub برای جلب نظر طرفداران مسابقات ورزشی شد. اگر شما تا به حال تجربه حضور در استادیوم ها را داشته باشید، یافتن جای پارک برای خودرو، حضور به موقع در استادیوم و عدم مواجهه با ترافیک اهمیت بالایی دارد. نکته مهم دیگر وضعیت خرید آنلاین بلیت است. استارت آپ StubHub در تلاش برای تغییر این وضعیت نمایی مجازی براساس فناوری واقعیت افزوده در اختیار طرفداران مسابقات ورزشی قرار می دهد. بر این اساس طرفداران امکان مشاهده وضعیت استادیوم به صورت زنده و سکوهای مناسب را داشتند. نکته جالب اینکه پس از ارزیابی وضعیت استادیوم امکان خرید بلیت به صورت درون برنامه ای نیز وجود داشت.
استفاده از فناوری واقعیت افزوده در عرصه ورزش سابقه طولانی دارد. دلیل این امر امکان سازگاری مناسب با وضعیت ورزشگاه ها و مسابقات ورزشی است. همه ما تجربه مسابقه فوتبال به صورت واقعیت افزوده در قالب یک بازی سرگرم کننده را دوست داریم بنابراین دلیلی برای عدم استقبال از چنین ایده های بازاریابی از سوی مشتریان وجود ندارد.
7. نتفلیکس
نتفلیکس یکی از مشهورترین برندها در عرصه استفاده از فناوری های نوین در بازاریابی است. ایده اصلی استارت آپ نتفلیکس نیز براساس توسعه فناوری های نوین بود بنابراین مشاهده استفاده از فناوری واقعیت افزوده از سوی این برند امر عجیبی نخواهد بود. کمپین نتفلیکس برای استفاده از واقعیت افزوده در پلتفرم اسنپ چت اجرا شد. اگر شما از علاقه مندان به فضای شبکه های اجتماعی باشید، به خوبی نقش اسنپ چت در توسعه فناوری واقعیت افزوده را درک می کنید. فیلترهای متنوع اسنپ چت توجه بسیاری از برندها برای بازاریابی را جلب کرده است.
نتفلیکس در کمپین تازه اش اقدام به بازاریابی با استفاده از ترکیب فیلترهای واقعیت افزوده و برخی از صحنه های مشهور فیلم هایش کرد. بر این اساس کاربران امکان بازسازی برخی از صحنه های مشهور و مورد علاقه شان در اسنپ چت را پیدا کردند.
امروزه بازاریابی در اسنپ چت ایده بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذاری محسوب می شود. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به حضور در این پلتفرم می کنند. اگر شما محصولات جذابی، مانند فیلم های نتفلیکس، برای جلب نظر مخاطب هدف دارید، حضور در این فضا برای برند شما ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 دلیلی که چرا آینده بازاریابی در حوزه یادگیری ماشین است
8. پپسی
پپسی در سال 2014 از فناوری واقعیت افزوده در ناوگان حمل و نقل عمومی لندن استفاده کرد. بر این اساس مسافران اتوبوس های شهری لندن با اسکن برچسب های موجود بر روی اتوبوس ها امکان مشاهده انواع موجودات عجیب و غریب، یوفو و حتی صحنه های مشهور از فیلم های وسترن را داشتند. بدون تردید چنین کمپینی از سوی یک برند تولید نوشابه های گازدار عجیب به نظر می رسد. نکته مهم در این میان اهمیت استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای تعامل با مشتریان بود. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای جلب نظر مشتریان هستند، اما تعداد اندکی از آنها موفق به دستیابی به چنین هدفی می شوند.
استفاده از الگوی پپسی برای بازاریابی مزیت های بسیار زیادی دارد. برند پپسی همیشه به استفاده از فناوری های نوین برای تعامل با مشتریان شهرت داشته است. این امر مشاهده هر کدام از کمپین های این برند را بدل به گزینه ای جذاب برای مخاطب هدف می کند. بدون تردید چنین عکس العملی از سوی مخاطب هدف مزیت های بسیار زیادی برای برندها خواهد داشت.
بدون تردید هنوز هم امکان بازاریابی موفقیت آمیز با استفاده از فناوری واقعیت افزوده وجود دارد. نکته مهم در این میان حضور برخی از رقبای سرسخت است. شما اکنون در سال 2020 جزو نخستین برندهای فعال در زمینه بازاریابی با استفاده از این فناوری نیستید بنابراین نیاز بسیار زیادی برای طراحی ایده های بازاریابی خلاقانه خواهید داشت. هرچه کمپین شما جذابیت و تازگی بیشتری برای مخاطب هدف داشته باشد، شانس بالاتری برای موفقیت در زمینه تاثیرگذاری بر روی آنها خواهید داشت. استفاده از الگوهای مورد بحث در این مقاله برای حضور هرچه بهتر در عرصه بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود.