فعالیت در حوزه کارآفرینی بدون ایجاد استراتژی مناسب امکان ناپذیر است. کارآفرینان موفق همیشه در تلاش برای بازاریابی هستند. این امر فقط معطوف به کسب و کارشان نیست، بلکه آنها برای خودشان نیز بازاریابی می کنند. بدون شک بازاریابی فرآیند پیچیده و گاهی اوقات خطرناکی است بنابراین ما باید نهایت دقت را در این زمینه داشته باشیم. در غیر این صورت با شکست های متمادی مواجه خواهیم شد.
هدف اصلی ما در این مقاله بررسی برخی از مهارت ها و تکنیک های بازاریابی برای کارآفرینان به منظور موفقیت در عرصه کسب و کار است. ما در ادامه به بررسی 4 مورد از مهم ترین تکنیک های موجود در این زمینه خواهیم پرداخت.
1. شناخت دقیق مخاطب هدف
فعالیت در حوزه کسب و کار نیازمند شناخت درست مخاطب هدف است. اشتباه برخی از کارآفرینان شناخت نادرست از مخاطب هدف و سپس تلاش برای بازاریابی براساس آن است. وقتی ما نکات اساسی در زمینه مدیریت کسب و کار را به شیوه نادرست هماهنگ کنیم، مراحل بعدی نیز با شکست مواجه خواهد شد بنابراین در گام نخست باید شناخت درستی از مخاطب هدف داشت. فقط در این صورت امکان بهبود وضعیت بازاریابی برای کارآفرینان فراهم می شود.
مطلب مرتبط: موفقیت با استفاده از تکنیک های بازاریابی قدیمی
امروزه مخاطب هدف برندها اغلب در شبکه های اجتماعی حضور دارند بنابراین ما نیز باید حضور موثری در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. در غیر این صورت فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکل مواجه خواهد شد. استفاده از ابزارهای حرفه ای برای شناسایی رفتارهای مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. مشکل برخی از کارآفرینان ناتوانی برای استفاده از ابزارهای تازه است بنابراین شما باید مهارت تان در این زمینه را نیز تقویت کنید.
2. شخصیسازی پیام ها
امروزه هر کمپین بازاریابی دارای پیامی مشخص برای مخاطب هدف است. نکته مهم در این میان تلاش برای شخصیسازی پیام برندمان است. در غیر این صورت کمپین ما تاثیرگذاری موردنظر بر روی مخاطب هدف را پدید نمی آورد. بسیاری از کارآفرینان پس از شناخت مخاطب هدف اقدام بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی آنها می کنند. این امر به دلیل فقدان عمل از سوی کارآفرینان نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای جلب نظر گروه های مختلف مخاطب هدف است.
امروزه ما با دامنه یکسانی از مشتریان به عنوان مخاطب هدف مواجه نیستیم بنابراین باید توانایی مان برای تاثیرگذاری بر روی آنها را تقویت کنیم. شخصیسازی پیام بازاریابی فرصت مناسبی در اختیار ما برای تعامل بهینه با مخاطب هدف می دهد.
3. توجه به شبکه های اجتماعی
امروزه شبکه های اجتماعی پرطرفدارترین ابزار آنلاین محسوب می شوند. بسیاری از برندها در فضای شبکه های اجتماعی فعالیت دارند بنابراین ما نیز باید در شبکه های اجتماعی حضور مناسبی داشته باشیم. نکته مهم در این میان تلاش برای انتخاب شبکه های اجتماعی براساس میزان حضور مخاطب هدف مان در آنهاست. همچنین باید سطح استفاده از امکانات یک شبکه اجتماعی را نیز مدنظر قرار دهیم. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب نسل جوان هستید، باید بیشتر به دنبال پلتفرم هایی مانند اینستاگرام یا اسنپچت باشید.
بازاریابی براساس الگوهای مختلف، نیازمند بهره گیری از شبکه های اجتماعی گوناگون است. اگر کمپین های برند شما بیشتر متنمحور است، انتخاب توییتر به عنوان محور اصلی فعالیت بازاریابی بهترین گزینه خواهد بود. نکته مهم در این میان شناخت دقیق فضای شبکه های اجتماعی و سپس انتخاب از میان آنهاست.
4. بازاریابی از طریق همکاری با اینفلوئنسرها
امروزه فعالیت اینفلوئنسرها در مقیاسی وسیع مورد توجه برندها قرار دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف از طریق همکاری با اینفلوئنسرهاست. انتخاب افراد تاثیرگذاری برای ساماندهی کمپین های بازاریابی همیشه کار دشواری است. بسیاری از اینفلوئنسرها فقط دارای فالوور بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی هستند. اگر ما براساس میزان فالوورهای آنها دست به انتخاب بزنیم، در نهایت با پشیمانی عرصه را ترک خواهیم کرد.
پژوهش و مطالعه در مورد گزینه های مدنظرمان به عنوان اینفلوئنسر مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. ما باید تمام جزییات فعالیت اینفلوئنسرها را مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهیم داد.
مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی سنتی که هنوز کارایی دارند
بسیاری از برندها شیوه های جستوجو برای اینفلوئنسرهای مناسب را نمی دانند. توصیه من در این میان تلاش برای یافتن اینفلوئنسر مناسب از طریق جستوجوی شبکه های اجتماعی است. امروزه اغلب اینفلوئنسرها در یوتیوب و اینستاگرام فعالیت دارند بنابراین شما نیازی به جستوجوی تمام شبکه های اجتماعی نخواهید داشت.