امروزه شبکه های اجتماعی توجه تمام افراد را به خود جلب کرده است. اغلب مردم در سراسر دنیا دستکم یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارند. با این حساب حضور برندها در چنین فضایی برای جلب نظر مخاطب هدف ارتقای کسب و کار کاملا طبیعی به نظر می رسد. بدون تردید وقتی صحبت از شبکه های اجتماعی می شود، بسیاری از افراد به یاد فیسبوک خواهند افتاد. اکنون فیسبوک همچنان برترین پلتفرم اجتماعی از نظر تعداد کاربران فعال محسوب می شود، با این حال تغییرات بسیار زیادی در ساختار شبکه های اجتماعی به وجود آمده است. شبکه هایی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و اخیرا تیک تاک به شدت مورد توجه کاربران سراسر جهان قرار دارد بنابراین نگاه ما به دنیای شبکه های اجتماعی باید دقیق و چندبعدی باشد.
بیتردید استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و ارتقای کسب و کار یکی از استراتژی های ضروری برای هر برند محسوب می شود. نکته مهم در این میان آگاهی از شیوه استفاده درست شبکه های اجتماعی به منظور دستیابی به اهداف مدنظرمان است و در غیر این صورت ما نهتنها به اهداف مان نخواهیم رسید، بلکه در عمل موجب رنجش خاطر مخاطب نیز می شویم. امروزه بسیاری از برندها در حال بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند، با این حال تعداد کمی از آنها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دارند بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تمایز میان فعالیت برندمان با دیگران باشیم.
فضای شبکه های اجتماعی برای برندها به شدت رقابتی است. تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف به هیچ وجه کار ساده ای محسوب نمی شود بنابراین ما باید تمام تلاش مان برای ارائه محتوای مناسب با سلیقه کاربران را به کار گیریم. برخی از برندها به فرآیند تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به چشم نوعی بازی ساده نگاه می کنند. نتیجه این نوع نگاه ناکامی مداوم برندها در توسعه کسب و کار از طریق پلتفرم های اجتماعی خواهد بود. نکته منفی ماجرا صرف هزینه های گزاف از سوی برخی از برندهاست. بدون تردید اختصاص بودجه به طور مداوم و عدم دریافت نتیجه دلخواه برای هر برندی دشوار خواهد بود.
مطلب مرتبط: 20 ایده خلاقانه برای برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی
خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای بهبود وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی وجود دارد. به این ترتیب شما در رقابت بر سر تولید محتوای جذاب و جلب نظر مخاطب هدف استراتژی های مختلفی در دسترس خواهید داشت. یکی از راهکارهای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف شامل راهاندازی مسابقات جذاب در شبکه های اجتماعی است. همه افراد شرکت در مسابقات را دوست دارند. این امر شانس مطلوبی به ما در راستای پر کردن اوقات فراغت و همراهی با دوستان را می دهد. اگر خوششانس باشیم، شاید مبلغ قابل توجهی نیز به عنوان جایزه برنده شویم. ما در ادامه نگاهی به برخی از مهم ترین نکات در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی با استفاده از استراتژی برگزاری مسابقه خواهیم انداخت.
1. شناخت مخاطب هدف
نخستین گام در راستای بازاریابی در شبکه های اجتماعی شناخت دقیق مخاطب هدف است. ما باید اطلاع دقیقی از سلیقه مخاطب هدف برندمان داشته باشیم. در غیر این صورت فرآیند طراحی مسابقه برای آنها دشوار خواهد شد. اصول بازاریابی دیجیتال شامل تلاش برای مطالعه ویژگی های مختلف هدف است. برخی از برندها دارای تیم های توسعه و تحقیقات بسیار حرفه ای هستند بنابراین چنین تیم هایی در عمل مشکلی برای بررسی امور و بازاریابی مناسب نخواهند داشت. اگر شما دارای تیم مناسبی برای مطالعه پیرامون مشتریان نیستید، باید استفاده از اطلاعات طبقهبندی شده آژانس های بازاریابی را در دستور کار قرار دهید. بیتردید این شیوه نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است، اما مزیت استفاده از اطلاعات دقیق از سوی کارشناس های حرفه ای را دارد.
نکته مهم بعدی طراحی مسابقه به صورت همه فهم است. اگر مسابقه ما دارای پیچیدگی های زیادی باشد، امکان فهم ساده شرایط آن از سوی کاربران وجود نخواهد داشت بنابراین خبری از مشارکت بالا در مسابقه نیز نخواهد بود. وظیفه اصلی ما در این میان تلاش برای سادهسازی شرایط حضور در مسابقه و بیان نکات کلیدی است. فقط در این صورت امکان جلب نظر شمار بالایی از کاربران فراهم خواهد شد.
2. انتخاب الگوی مسابقه مناسب
امروزه شیوه های مختلفی برای برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی وجود دارد. شاید در نگاه نخست این امر برای شما عجیب به نظر برسد. بسیاری از برندهای موفق در زمینه برگزاری مسابقات آنلاین نیز نسبت به شیوه های مختلف ساماندهی آن آگاهی ندارند. این امر موجب بروز خطرات زیادی در دستیابی به نتایج بازاریابی دلخواه مان می شود. درست به همین خاطر برخی از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت پایدار را ندارند.
هر برند براساس شرایط موجود و نیازهای خود باید نسبت به استفاده از یک الگوی مسابقه واحد در شبکه های اجتماعی اقدام کند. برخی از الگوهای رایج در این زمینه عبارتند از:
• مسابقات عکاسی
• مسابقات ویدئویی
• مسابقات قرعهکشی براساس لایک یا درج کامنت در ذیل یک مطلب
• مسابقات نگارش کپشن
• مسابقات شامل پرسش های کوتاه و محدود
انتخاب هر کدام از گزینه های فوق برای ساماندهی شرایط بازاریابی برند بستگی به شرایط برند شما دارد. برخی از برندها بدون توجه به شرایط کسب و کارشان و فقط براساس نگاه به وضعیت کمپین دیگر برندها اقدام به انتخاب یک الگو می کنند. نتیجه این امر ناتوانی برندها در زمینه تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف خواهد بود. ما باید شرایط متفاوت هر کسب و کار را مدنظر داشته باشیم. این امر شامل نوعی شخصیسازی شرایط بازاریابی برای برندمان است. در غیر این صورت همیشه با مشکل بازاریابی مواجه خواهیم بود.
3. جوایز شما کدامند؟
براساس نوع مسابقه برندمان باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهیم. یکی از نکات مهم تعیین جوایز جذاب برای مشتریان است. بسیاری از برندها تعیین جایزه برای مسابقات را مدنظر قرار نمی دهند. بدون تردید فرآیند مسابقه جذابیت های بسیار زیادی دارد، اما این امر بدون ترکیب با جایزه های ارزشمند تاثیر چندانی بر روی کاربران نخواهد داشت.
امروزه تعداد مسابقات بسیار زیادی در حوزه بازاریابی در جریان است. نکته مهم در این میان عدم توجه کاربران به شمار بالایی از آنهاست، بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش جذابیت فرآیند مسابقات برندمان باشیم. انتخاب جایزه های جذاب برای کاربران محرک مهمی در زمینه جلب نظرشان خواهد بود. برندهای بزرگ همیشه جایزه های جذابی برای مسابقات شان در نظر می گیرند. بهترین استراتژی برای تعیین جایزه های مناسب برای برند قرار دادن خودمان در جایگاه مشتریان است. چشمانداز مشتریان کمک بسیار زیادی به برندها خواهد کرد. این امر در زمینه برندسازی با تاکید بر رابطه نزدیک با مشتریان مدنظر قرار می گیرد. البته در بسیاری از شرایط عادی نیز رابطه نزدیک با مشتریان کاری مطلوب تلقی می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 3 ترند تازه
تعیین مقدار مشخصی پول به عنوان جایزه رایج ترین الگو در میان برندهای مختلف است. نکته مهم در این میان امکان انتخاب موارد دیگر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. ما همیشه نیازمند پرداخت پول به مخاطب هدف نیستیم. گاهی اوقات امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه های دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال، اگر ما در زمینه تولید لوازم ورزشی فعالیت داریم، انتخاب یک یا چند محصول ارزشمند برندمان به عنوان جایزه جذابیت بیشتری خواهد داشت. مزیت این شیوه امکان جلب نظر کاربران علاقهمند به حوزه فعالیت برندمان است. بسیاری از برندها پس از برگزاری مسابقه هیچ دستاورد مشخصی ندارند. این امر نشانی از عدم توجه به جلب نظر کاربران علاقهمند به حوزه فعالیت شان است بنابراین استفاده از جوایزی به جز پول نیز باید مدنظر قرار گیرد.
4. ضرورت برگزاری مسابقات تعاملی
تمام برندها در زمینه برگزاری مسابقات در تلاش برای افزایش تعامل شرکتکنندگان هستند. هدف نهایی ما از برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی توسعه جایگاه برند و جلب توجه بیشتر است. اگر ما در این زمینه توانایی مطلوبی نداشته باشیم، هرگز موفق به دستیابی به اهداف مان نخواهیم شد.
فعالیت برندها در زمینه ترغیب مخاطب هدف به تعامل بیشتر در مسابقات اهمیت زیادی دارد. همه ما تجربه شرکت در مسابقات آنلاین پرهیجان را داریم. چنین مهارتی نزد تمام برندها وجود ندارد، بنابراین ما با تقویت توانایی مان در این حوزه امکان ایجاد تفاوت معنادار میان برندمان با دیگر رقبا را خواهیم داشت.
راهکار اصلی برای تقویت انگیزه شرکتکنندگان برای تعامل با برندمان استفاده از ارزش های مرکزی کسب و کارمان است. این امر اهمیت فوقالعاده زیادی دارد. تمام کسب و کارها دارای ارزش های مرکزی نیستند. به عبارت بهتر، برخی از صاحبان کسب و کار هرگز به اهمیت ارزش های مرکزی در کسب و کار فکر نمی کنند بنابراین اگر برند شما فاقد ارزش های مرکزی است، باید در گام نخست نسبت به ایجاد آنها اقدام کنید. ارزش های مرکزی هویت هر برند را مشخص می سازد. به عنوان مثال، تعهدات برند شما در زمینه کسب و کار چگونه است؟ اهداف اصلی برندتان در زمینه خدمترسانی به مشتریان از چه الگویی پیروی می کند؟ پاسخگویی دقیق به پرسش های فوق امکان بازاریابی بهتر برای جلب نظر مخاطب هدف و برگزاری مسابقات جذاب را فراهم خواهد ساخت.
5. پایه ریزی مسابقات پیرامون برندمان
بدون تردید هیچ برندی مایل به آزار مخاطب هدف نیست، با این حال بسیاری از برندها در عمل چنین کاری را انجام می دهند. اگر فرآیند بازاریابی و برگزاری مسابقات ما از نظم و الگویی جذاب پیروی نکند، امکان اذیت کردن مخاطب افزایش خواهد یافت.
امروزه ما تجربه مشاهده پیام های دعوت برای شرکت در مسابقات گوناگون را داریم. بسیاری از چنین پیا م هایی هرگز مورد توجه ما قرار نمی گیرد. دلیل این امر کامل واضح است: مسابقات موردنظر جذابیت کافی ندارد. نکته مهم در این میان معنای جذابیت است. ما چه نوع مسابقات آنلاین و مبتنی بر شبکه های اجتماعی را جذاب تلقی می کنیم؟
پاسخگویی به پرسش فوق بدون پرداختن به برخی از موضوعات کلیدی کسب و کار امکانناپذیر است. مسابقات جذاب در دنیای شبکه های اجتماعی همیشه بر روی المان های مشخص و مهمی برای مشتریان تاکید دارد. به عبارت بهتر، هنر طراحی مسابقات در شبکه های اجتماعی شامل یافتن نقاط اشتراک میان کسب و کارمان و نیازهای مشتریان است. در غیر این صورت مسابقات ما جذابیت چندانی برای مخاطب هدف نخواهد داشت. بسیاری از برندها در زمینه طراحی مسابقه در شبکه های اجتماعی هزینه های سنگینی به منظور جلب همکاری آژانس های بازاریابی انجام می دهند. اگر ما از اصول ساده و پایه ای طراحی مسابقه در شبکه های اجتماعی آگاهی داشته باشیم، دیگر نیازی به مراجعه به چنین شیوه هایی نخواهد بود.
6. مسابقات پرسشمحور
مسابقات پرسش محور در میان انواع مختلف مسابقات آنلاین و مبتنی بر شبکه های اجتماعی طرفدارهای خاص خود را دارد. بدون شک این نوع مسابقات نیازمند اختصاص زمان بیشتری از سوی برندهاست. در شیوه های دیگر ما با طراحی مسابقات در عمل دیگری کاری برای ساماندهی نداشتیم، با این حال در اینجا باید برخی پرسش های جذاب نیز طراحی کنیم.
مطلب مرتبط: شیوه های جدید جذب مخاطب در دنیای مجازی / تبلیغ از طریق برگزاری مسابقه استعداد یابی
کاربران با مشاهده پرسش های یک برند در مسابقه اش به میزان تخصص آن در حوزه کسب و کارش پی می برند. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. ما در صورت آگاهی از چنین نکته ای هرگز اقدام به طراحی پرسش های سطحی نخواهیم کرد. همچنین باید نسبت به پرهیز از طراحی پرسش های بیش از اندازه دشوار نیز توجه داشته باشیم. اگر پرسش های ما برای مخاطب هدف بیش از اندازه دشوار باشد، در عمل فرآیند جلب نظر آنها متوقف خواهد شد. مسابقه ای که هیچکس توانایی پیروزی در آن را نداشته باشد، در عمل فقط برای برند طراح جذابیت خواهد داشت.
ایجاد پیوند میان پرسش های برند با سلیقه یا نیازهای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید انگیزه کاربران برای شرکت در مسابقات برند ما اندکی سرگرمی باشد، اما ما به دنبال جلب نظر مشتری و فروش محصولات مان هستیم بنابراین باید به خوبی پیرامون کیفیت پرسش های مسابقه تأمل کنیم. برخی از برندها بدون تردید و اندکی تأمل بیشتر بر روی پرسش های شان اقدام به راهاندازی مسابقات مبتنی بر شبکه های اجتماعی می کنند. چنین رویکردی هیچگاه توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهد داشت.
بازخورد کاربران نسبت به فعالیت ما در زمینه طراحی مسابقه مهم ترین معیار برای سنجش وضعیت برندمان خواهد بود. برخی از مسابقات همیشه بازخوردهای مثبتی از سوی مشتریان دریافت می کنند. چنین مسابقاتی باید به طور مداوم براساس نظرات مشتریان ارتقا پیدا کنند. اگر مسابقه ما بازخوردهای اندکی دریافت کرد، این امر نشانه عدم توجه مخاطب هدف به کمپین مان خواهد بود بنابراین ما باید نسبت به تغییر الگوی طراحی مسابقات برندمان اقدام کنیم.
7. استفاده از ابزارهای مناسب
امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای طراحی یا مدیریت مسابقات مبتنی بر شبکه های اجتماعی وجود دارد. بدون تردید هنوز هم امکان استفاده از اپ های رسمی پلتفرم های اجتماعی برای طراحی و مدیریت مسابقات وجود دارد. نکته مهم در این میان نیاز ما برای دسترسی به اطلاعات بهتر است بنابراین ادامه استفاده از اپ های رسمی شبکه های اجتماعی چندان منطقی به نظر نمی رسد. البته منظور من در اینجا توقف استفاده از اپ های رسمی نیست. نکته مهم تلاش برای استفاده از ابزارهای مناسب در راستای کمک به بهبود کیفیت مسابقات برندمان است.
انتخاب ابزارهای مناسب پیرو یک قاعده کلی نیست. برندها باید براساس نیاز و نوع مسابقه ای که انتخاب می کنند، اقدام به گزینش یک یا چند ابزار جانبی کنند. تقلید صرف از سایر برندها در چنین حوزه ای هرگز ایده مناسبی نخواهد بود. همانطور که پیشتر نیز بیان شد، هر کسب و کار دارای شرایط خاصی است. با این حساب تلاش برای استفاده از الگوی فعالیت دیگر برندها بدون تمرکز بر روی ویژگی های برندمان نتیجه مناسبی نخواهد داشت.
8. انتخاب زمان مناسب
بازاریابی بدون توجه به زمان بندی امکانناپذیر است. هر برند باید توانایی شناخت زمان مناسب برای تعامل با مخاطب هدفش را داشته باشد. در غیر این صورت امکان دستیابی به اهداف موردنظر برندمان در فرآیند برگزاری مسابقه از بین خواهد رفت.
بسیاری از برندها در هر زمانی اقدام به انتشار محتوای مربوط به مسابقه می کنند. این امر یک نقطه ضعف اساسی دارد: شاید محتوای موردنظر هرگز به دست مخاطب هدف نرسد. امروزه فضای شبکه های اجتماعی شامل حضور صفحات تجاری پرتعدادی است. همچنین کاربران هم در زمینه تولید محتوا و به اشتراکگذاری آنها با یکدیگر توانایی بسیار زیادی دارند. نتیجه نهایی این بحث ضرورت توجه به زمان بندی مناسب برای تولید محتواست. در غیر این صورت ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت.
گاهی اوقات کمپین ما کیفیت بالایی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف دارد، اما به دلیل زمان بندی نامناسب امکان جلب نظر مخاطب از بین می رود. ما در چنین شرایطی باید نسبت به شناسایی زمان های مناسب به منظور بارگذاری درست محتوا اقدام کنیم. بهترین راهکار در این میان ارزیابی وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی است. به راستی مخاطب هدف برند ما در کدام ساعت ها بیشترین استفاده از شبکه های اجتماعی را دارد؟ پاسخگویی به چنین پرسشی نقش مهمی در پیشبرد اهداف ما خواهد داشت.
اگر شما در زمینه عرضه گوشت فعالیت دارید، انتخاب مناسبت های پرطرفدار برای برگزاری مسابقه ای با ماهیت کسب و کارتان مناسب خواهد بود. انتخاب جایزه برای مسابقات در چنین شرایطی بسیار ساده است. بر این اساس ما باید اقدام به استفاده از محصولات برندمان به عنوان جایزه برای مشتریان کنیم. بدون تردید تمام افراد علاقهمند به بختآزمایی در زمینه استفاده از مقداری گوشت رایگان در مناسبت های مهم خواهند بود.
بخش قابل توجهی از موفقیت مسابقات در شبکه های اجتماعی بستگی به زمان بندی درست دارد. این امر در دو سطح باید مورد توجه قرار گیرد. سطح نخست شامل توجه به تاریخ مناسب برگزاری مسابقه مانند مناسبت های مهم است. سطح دوم نیز شامل انتخاب بهترین ساعت ها از نظر فعالیت مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی است. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد.
9. بازاریابی برای مسابقه برندمان
امروزه بازاریابی کاربردهای بسیار زیادی دارد. تمام برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به استفاده از تکنیک های مختلف بازاریابی می کنند. در این میان ما باید توجه ویژه ای به نحوه فعالیت برندمان در حوزه برگزاری مسابقه داشته باشیم. شاید مسابقه ما جذابیت بسیار بالایی داشته باشد، اما اگر مخاطب هدف از برگزاری آن اطلاع نداشته باشد، امکان کسب موفقیت فراهم نخواهد شد. این مشکل به طور ویژه ای از سوی برندهای تازهکار در زمینه بازاریابی و برگزاری مسابقات آنلاین مشاهده می شود.
ما باید در تمام فعالیت های برندمان توجه به بازاریابی را مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت امکان فعالیت مناسب از کسب و کار ما سلب خواهد شد.
خوشبختانه امروزه شبکه های اجتماعی گزینه های بازاریابی بسیار زیادی برای برندها دارد. این امر به طور متوسط در تمام شبکه های اجتماعی مدنظر قرار گرفته است بنابراین در فرآیند برگزاری مسابقه به طور همزمان نسبت به استفاده از گزینه های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی به منظور جلب توجه دامنه هرچه وسیع تری از کاربران اقدام کنید. این امر شانس قابل توجهی برای کسب و کار شما به منظور افزایش هیجان مسابقه نیز می دهد. به هر حال هرچه تعداد شرکتکنندگان یک مسابقه بیشتر باشد، انگیزه دیگران برای پیوستن به آن افزایش خواهد یافت.
10. اهمیت میانه روی
میانه روی در تمام بخش های کسب و کار اهمیت دارد. برخی از برندها در زمینه برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی زیاده روی می کنند. نتیجه این امر ناتوانی آنها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. برند ما باید همیشه به دنبال راهکارهای ساده و کاربردی برای جلب نظر مخاطب هدف باشد. برگزاری مسابقه بدون تردید راهکار مناسبی برای جلب نظر مخاطب هدف است. با این حال اگر تعداد مسابقات برندمان در طول ماه به طور فزاینده ای زیاد باشد، توجه مخاطب از بین می رود.
مطلب مرتبط: آیا بازاریابی در شبکه های اجتماعی ارزش سرمایه گذاری دارد؟
بازاریابی برای برگزاری مسابقات بدون توجه به طراحی ساده و جذاب شان هیچگاه به موفقیت ختم نخواهد شد. بسیاری از برندها به طور مداوم در حال سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی و برگزاری مسابقات آنلاین هستند، با این حال کمترین موفقیتی در این زمینه کسب نمی کنند. دلیل این امر عدم توجه به میانه روی در ساختار بازاریابی است.
انتخاب جایزه برای مسابقه آنلاین برند نیز امر مهمی محسوب می شود. برخی از برندها پیش از برگزاری مسابقه تعهدات مختلفی در زمینه پرداخت جایزه های سنگین اعلام می کنند، با این حال پس از تعیین برندگان در عمل بودجه کافی برای پرداخت ندارند. این امر تاثیر منفی قابل توجهی بر روی مخاطب هدف برند دارد بنابراین در صورت ناتوانی برای تحقق جوایز از همان ابتدا نسبت به اصلاح شان اقدام کنید. در غیر این صورت در آینده با بحران بیاعتمادی مشتریان مواجه خواهید شد.