شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

همه آدم ها در طول زندگی شان اشتباه می کنند. اگر پای صحبت دوستان یا همکاران تان نشسته باشید، بارها و بارها از هدر دادن فرصت ها یا اشتباهات گوناگون در فرآیند زندگی شان حرف زده اند. این امر باید به خودی خود نوعی تجربه حیرت انگیز باشد، اما متاسفانه آدم ها علاقه زیادی برای تکرار اشتباه شان دارند. انگار که تکرار این اشتباهات یک نوع سرگرمی محسوب می‏ شود. چنین نکته ای در دنیای کسب و کار نیز به چشم می خورد. شاید شما هم دیده باشید یک نحوه اشتباه تقریبا ساده از سوی برندهای مختلف تکرار می‏ شود. 

ما در روزنامه فرصت امروز درس گرفتن از اشتباه را یک ایده جذاب می دانیم. با این حال اجرای آن به این سادگی ها نیست؛ چراکه کنار گذاشتن راه و رسم های آشنا و باسابقه در بازار به این سادگی امکان پذیر نخواهد بود. خب آدم حتی اگر با یک دست فرمان آشنا شکست بخورد، بازهم پذیرش آن راحت تر خواهد بود. به همین خاطر خیلی وقت ها کارآفرینان اصلا دنبال ایده های عجیب یا غیراصولی نیستند. شاید همین نکته درس گرفتن از اشتباهات را بدل به امری غیرممکن می کند.

درس گرفتن از اشتباهات کارآفرینی

اگر شما هم فکر می کنید در دنیای کسب و کار بارها و بارها از یک سوراخ گزیده شده اید، این مقاله حلقه گمشده کسب و کارتان است. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا به ساده ترین شکل ممکن از تکرار اشتباهات جلوگیری کرده و از آنها درس بگیرید. 

یادتان باشد، هیچ کارآفرینی در دنیا نیست که بی اشتباه باشد. همه افراد در زندگی شان اشتباه کرده و خواهند کرد. بنابراین اگر فکر می کنید باید طوری در بازار رفتار کنید که هیچ ایراد و نقصی نداشته باشد، کارتان حسابی سخت خواهد شد. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای کاهش نرخ اشتباهات است. این طوری خیلی بهتر در بازار فرصت فعالیت و خودنمایی خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: اشتباهات روزمره کارآفرینان در عرصه کسب و کار

شما در این مقاله خیلی راحت و سرراست با برخی از توصیه های کاربردی برای درست گرفتن از اشتباهات آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه تکلیف این معمای به ظاهر پیچیده را روشن کنیم. 

چرا کارآفرینان اشتباه می کنند؟

چرا کارآفرینان اشتباه می کنند؟

اولین سوالی که بد نیست کمی برای آن وقت بگذاریم، صحبت درباره ریشه های اشتباهات است. اصلا چرا کارآفرینان در بازار دچار اشتباه می شوند. خب یک جواب ساده برای این سوال محاسبات غلط است. خیلی وقت ها شرایط بازار با آنچه ما در ذهن داشته ایم، جور درنمی آید. به همین خاطر افراد درگیر اشتباهات اساسی شده و کارشان با مشکلات فراوان رو به رو می‏ شود. 

بی شک همه ما قبل از دست زدن به یک کار سراغ برنامه ریزی ذهنی می رویم. با این حال اگر برنامه مان ارتباط معناداری با دنیای واقعی نداشته باشد، احتمالا خیلی زود با شکست های بزرگ همراه خواهد شد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز درس گرفتن از اشتباهات را به معنای درک بهتر واقعیت های بازار می دانیم. بنابراین قرار نیست شما همیشه از چشم انداز خودتان اوضاع را تحلیل کرده و هیچ مشکلی هم نداشته باشید. 

درک تغییرات بازار و واقعیت هایی که همیشه جلوی روی ما نیست، یکی از گام های مهم برای درست گرفتن از اشتباهات است. خب هیچ کارآفرینی در دنیا از قصد مرتکب اشتباه نمی‏ شود؛ چراکه با این کار هم موقعیت حرفه ای خودش را به خطر می اندازد، هم شرایط را برای شرکت بی نهایت سخت خواهد کرد. بنابراین درس گرفتن از اشتباهات به کارآفرینان برای عملکرد بهتر کمک خواهد کرد. 

ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات و تکنیک ها برای درس گرفتن از اشتباه را به اتفاق شما مرور کنیم. پس با ما همراه باشید تا در این حوزه جذاب کمی ماجراجویی کنیم. 

مطلب مرتبط: 5 درس مهم که که شما از اشتباهات در کسب و کار خود می آموزید

فرمول درس گرفتن از اشتباهات

قضاوت دیگران را فراموش کنید!

قضاوت دیگران را فراموش کنید!

یکی از مهمترین دلایل بی توجهی کارآفرینان به درس گرفتن از اشتباهات ترس از داوری و قضاوت دیگران است. انگار هر کسی که سراغ درس گرفتن از اشتباهاتش برود، به طور ناخودآگاه آنها را تایید کرده است. اگر هنوز هم فکر می کنید کارآفرین خوب کسی است که هیچ وقت اشتباه نمی کند، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. خب همه آدم ها در طول زندگی شان مرتکب اشتباه می شوند. هنر شما در این میان تلاش برای رفع مشکلات مورد نظر و پرهیز از تکرار آن اشتباهات است. این امر عیار شما به عنوان کارآفرین را نشان خواهد داد. 

قضاوت دیگران درباره یک برند یا کارآفرین همیشه وجود دارد. شما حتی اگر نفس هم نکشید، بازهم حرف و حدیث پشت سرتان خواهد بود. به همین خاطر بهتر است کمی بی خیال قضاوت های دیگران شوید. اینطوری خیال تان از بابت تعامل با مشتریان در بازار راحت تر خواهد بود.

اگر شما همیشه به این فکر کنید که قضاوت دیگران درباره تان چگونه خواهد بود، عملا دامنه آزادی تان برای اقدامات مختلف را سلب خواهید کرد. آن وقت دیگر شانسی برای ایجاد تمایز میان خود و سایر نیروی کار در بازار نخواهید داشت. 

راه های قدیمی را کنار نگذارید

راه های قدیمی را کنار نگذارید

برخی از کارآفرینان دائما از راهکارهای قدیمی یا به قول معروف کلاسیک فراری هستند. انگار که این راهکارها امنیت کسب و کارشان را به خطر خواهد انداخت. این در حالی است که بسیاری از اوقات روش های قدیمی مثل ساعت کار می کند. اجازه دهید یک مثال ساده در این رابطه را بررسی کنیم. کارآفرینان بسیاری از در سراسر دنیا قید بازاریابی ایمیلی را زده اند. دلیل آنها فقط و فقط قدیمی شدن این الگوی بازاریابی است. این در حالی است که این روزها بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ از همه الگوهای این حوزه بیشتر است. پس اصلا نباید کارتان در این حوزه را الکی کنار بگذارید. در عوض بهتر است کمی هم که شده با دلیل و منطق تصمیم گیری کنید. 

مطلب مرتبط: از شکست خود درس بگیرید

بسیاری از روش های تولید محصولات یا حتی کالاهایی که در طول روز مصرف می کنیم، عمر درازی دارند. شرکت کوکاکولا یکی از نمونه های کلاسیک این امر است. خب این برند بعد از گذشت نزدیک به یک قرن بازهم دست بردار فرمول ویژه تولید نوشابه هایش نیست. چنین مثالی درباره سایر برندها مثل مک دونالد نیز مصداق دارد. بنابراین شما هم باید کمی سختگیرانه تر روش های کاری تان را بررسی کنید؛ چراکه گذشت زمان هیچ دلیل خوبی برای کنار گذاشتن یک شیوه یا راهکار نیست. 

توصیه ما در این میان جایگزین کردن عملکرد استراتژی ها با عمرشان است. خب وقتی معیار اصلی شما عملکرد یک استراتژی باشد، قدرت تصمیم گیری دقیق تری خواهید داشت. این امر به شما کمک می کند تا الکی درگیر اشتباهات جبران ناپدیر نشوید. راستش را بخواهید، مشتریان در دنیای امروز به برندی که دائما درگیر اشتباهات نابخشودنی است، اعتماد چندانی نخواهند کرد. پس باید طوری عمل کنید که خدشه ای به اعتبارتان در بازار وارد نشود. 

تقویت مداوم روحیه 

تقویت مداوم روحیه 

کارآفرینانی که روحیه کافی برای حضور در بازار نداشته باشند، دیگر سراغ درس گرفتن از اشتباهات شان نخواهند رفت. این دسته از افراد خیلی هنر کنند بعد از اولین شکست در بازار دو دستی کسب و کارشان را تقدیم دیگران نخواهند کرد. با این حساب نباید انتظار واکاوی اشتباهات و درس گرفتن از آن را داشت. 

اگر شما از آن دست کسانی هستید که دائما برای خودتان انگیزه های تازه ایجاد می کنید، بی شک یک کارآفرین درجه یک خواهید شد. این دقیقا همان راهی است که شما برای موفقیت در بازار باید طی کنید. خب آدم بی انگیزه حوصله هیچ کاری را نخواهد داشت. از آنجایی که مرور اشتباهات و درس گرفتن از آن نیازمند زمان و تمرکز بالایی است، شما نمی توانید بدون توجه به این نکته کارتان را پیش ببرید. 

یک ایده هوشمندانه در این میان تلاش برای یافتن اهداف بلندمدت است. این طوری شما دائما انگیزه ای برای بررسی شکست ها به منظور تقویت شانس تان در رسیدن به اهداف خواهید داشت. یادتان باشد، در کنار اهداف کوتاه مدت، باید نمونه های بلند‎مدت را نیز در کانون توجه قرار دهید، وگرنه کارتان هیچ وقت به طور اصولی پیش نخواهد رفت. 

توجه به بردهای کوچک

توجه به بردهای کوچک

اگر قرار باشد همیشه نگاه تان به سوی موفقیت ها و بردهای بزرگ باشد، به احتمال زیاد دیگر فرصتی برای درس گرفتن از اشتباهات نخواهید داشت؛ چراکه در چنین چشم اندازهایی دیگر هیچ کدام از اعمال یک کارآفرین اشتباه نخواهد بود. این درست همان دامی است که خیلی از کارآفرینان خودشان را درگیرش می کنند. به طوری که پس از مدت زمانی طولانی باز هم دیگر فرصتی برای رها شدن از دام مورد نظر نخواهند داشت. خب شما باید همیشه برنامه موفقیت تان را با جزئیات و بی نهایت خُرد طراحی کنید. اینطوری فرصت لازم برای تعامل درست و حسابی با مخاطب تان را خواهید داشت. 

وقتی کارآفرینان نگاه شان به سوی موفقیت های کوچک باشد، راه برای انتقاد از خود و همچنین درس گرفتن از اشتباهات هموار خواهد شد. این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان حیاتی محسوب می‏ شود. با این حساب شما باید خودتان را در این رابطه مسئول بدانید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم موفقیت های بزرگ در بازار در واقع مجموع موفقیت های کوچک محسوب می‏ شود. بنابراین حتی یک برد ساده در بازار نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در این میان شما باید همیشه خودتان را مسئول مستقیم مدیریت شرایط بدانید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر دنبال خواهد شد. 

مطلب مرتبط: اشتباهات تاثیرگذار در کارآفرینی آنلاین

درس گرفتن از اشتباهات یک شبه نمی‏ شود!

درس گرفتن از اشتباهات یک شبه نمی‏ شود!

برخی از کارآفرینان فکر می کنند باید از تمام اشتباهات شان یک شبه درس بگیرند. به طوری که برنامه ‏ای بی نهایت فشرده برای درس گرفتن از تمام اشتباهات شان طراحی می کنند. اگر شما هم فکر می کنید چنین برنامه ‏ای جواب مناسبی برای جبران اشتباهات محسوب می‏ شود، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه معادلات بازار اصلا اینطوری جریان ندارد. در عوض شما باید کمی حوصله به خرج دهید. فقط در این صورت فرصت کافی برای تعامل درست و حسابی با مشتریان و همچنین درس گرفتن اصولی از اشتباهات تان خواهید داشت. 

اغلب اوقات وقتی یک کارآفرین یا برند دنبال درس گرفتن سریع از اشتباهاتش است، فقط روی کاغذ این کار را به اتمام می رساند. این در حالی است که در واقع هیچ حرکت مثبتی به سوی تحقق اهداف و همچنین درس گرفتن جدی از اشتباهات نکرده است. این مسئله باید همیشه مورد توجه شما به عنوان یک کارآفرین حرفه ای قرار داشته باشد وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

متاسفانه خیلی از کارآفرینان خیال می کنند دنیای کسب و کار مثل یک بازی کامپیوتری است. یعنی هرجا اشتباه فاحشی کردند، دوباره فرصت بازی خواهند داشت. راستش را بخواهید، دنیای کسب و کار هیچ شباهتی به این موضوع ندارد. درست به همین خاطر اگر شما دچار اشتباه های بزرگ شوید، به احتمال زیاد نسخه کسب و کارتان پیچیده خواهد شد. این دقیقا همان مسئله ای است که بسیاری از برندها باید به فکرش باشند. خب بررسی مشکلات برند که شوخی نیست. شما برای درس گرفتن از اشتباهات نمی توانید بی گدار به آب بزنید؛ چراکه مشتریان دائما شما را قضاوت کرده و در صورت عملکرد نامناسب کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

سخن پایانی

درس گرفتن از اشتباهات

توسعه کسب و کار در بازارهای مدرن کنونی کار ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند اگر کمی از ترندهای داغ دنیا استفاده کنند، دیگر مو لای درز کارشان نخواهد رفت. این در حالی است که شما به عنوان یک کارآفرین نیاز به امری فراتر از صرف ترندها دارید. 

ما در این مقاله سعی کردیم نشان دهیم هر کسب و کاری در بازار باید از اشتباهات خودش درس بگیرد. این امر در رابطه با کارآفرینان نیز مصداق دارد. نکته جالب اینکه کمتر کارآفرینی در عمل به سوی درس گرفتن از اشتباهاتش حرکت می کند. این مشکلی است که هنوز هم گریبان برندهای بزرگ و کوچک دنیا را می گیرد. 

مطلب مرتبط: اگر کارآفرین هستید از انجام این کارهای اشتباه پرهیز کنید

حالا شما آمادگی لازم برای درس گرفتن از اشتباهات تان را دارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا با قدرت بیشتر به عرصه رقابت بازگشته و دیگران را به چالش بکشید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. 

منابع:

https://www.entrepreneur.com

https://hbr.org

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Rcy5nPKl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه