راه اندازی کسب و کار دیجیتال هیچ گاه به اندازه زمان حاضر ساده نبوده است. کاربرد فناوری های نوین در عرصه کسب و کارهای دیجیتال موجب سهولت راه اندازی و مدیریت کسب و کار شده است. بسیاری از کارآفرینان در حوزه های مختلف با امید موفقیت در حوزه دیجیتال اقدام به راه اندازی کسب و کار می کنند. اگرچه سالانه تعداد بسیار زیادی از کسب و کارهای تازه تاسیس در حوزه دیجیتال وارد رقابت می شوند، اما اغلب آنها تا پایان همان سال دوام نمی آورند. اشتباه برخی از کسب و کارها تلقی بیش از اندازه ساده انگارانه از تاسیس و مدیریت کسب و کار است بنابراین به محض تاسیس کسب و کار با چالش های پیش بینی نشده رو به رو می شوند.
شروع کسب و کار در حوزه دیجیتال به لطف فناوری های نوین بسیار ساده شده است، اما این امر به معنای امکان بقا و توسعه کسب و کار در این عرصه نیست. به همین دلیل در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین تکنیک ها و توصیه ها برای ایجاد و مدیریت بهینه کسب و کارها در حوزه دیجیتال خواهیم پرداخت.
1. یافتن مشتریان هدف
تمرکز بر روی بازار یا مشتریان هدف امکان تعامل و فروش بیشتر را فراهم می سازد. بسیاری از برندها در حوزه هایی خاص دارای مهارت بیشتری هستند. اگر شما به دنبال موفقیت در حوزه کسب و کار هستید، باید بر روی حوزه هایی که عملکرد بهتری دارید، تمرکز نمایید. وقتی شرایط برای مدیریت کسب و کار دشوار می شود، تعامل با مشتریان در بازارهای خاص مزیت های بیشتری در پی دارد. اشتباه بسیاری از کارآفرینان در حوزه های دیجیتال تلاش برای حضور موفق در تمام بازارهای ممکن است. این امر علاوه بر هزینه های بسیار بالا موجب ناتوانی برای کسب سود نیز خواهد شد.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
یافتن مشتریان هدف کار چندان دشواری نیست. شما باید از یکسو آگاهی کاملی از مزیت های رقابتی برندتان داشته باشید. سپس براساس همان مزیت ها به دنبال مشتریان مناسب باشید. وقتی شما تخصص بیشتری در یک حوزه فناورانه داشته باشید، رقابت سایر برندها با شما بسیار سخت خواهد شد. اغلب برندهای بزرگ مانند گوگل و آمازون براساس همین ارزیابی ساده موفق به ایجاد سلطه در بازارهای خاص شدهاند.
2. ارزیابی وضعیت رقبا
کسب و کارهای تازه همیشه ارزش و محصولات جدیدی وارد بازار می کنند. اگر کسب و کار شما هیچ کدام از موارد فوق را ندارد، به احتمال فراوان در پایان سال با شکست مواجه خواهد شد. یکی از نکات مهم برای رقابت موثر با دیگر برندها ارزیابی وضعیت شان است. رقابت در بازارهای مختلف بدون اطلاعات جامع امکان پذیر نیست. شاید در نگاه نخست خرید اطلاعات و همکاری با آژانس های بازاریابی و مشاوره کسب و کار بهترین گزینه باشد، اما بهره مندی از بودجه های محدود امکان چنین همکاری ای را فراهم نخواهد کرد. همچنین باید به همکاری آژانس های موردنظر با رقبا نیز اشاره کرد. این امر موجب استفاده از اطلاعات و تکنیک های مدیریت کسب و کار یکسان از سوی شما و رقبای تان خواهد شد.
ارزیابی وضعیت رقبا فرآیند پیچیده ای نیست. شما باید نحوه تعامل آنها با مشتریان، تولید محصول و همچنین سرمایه گذاری های شان برای توسعه کسب و کار را مدنظر قرار دهید. اگر رقبای تان عملکرد مناسبی در حوزه توسعه کسب کار از خود نشان دادند، ایده مناسب برای شما الگوبرداری از آنها خواهد بود.
3. طراحی سایت جذاب
توسعه کسب و کار در فضای دیجیتال به معنای ضرورت حضور موفق در حوزه آنلاین است. طراحی سایت جذاب نقش مهمی در تعامل سازنده با مشتریان دارد. امروزه مشتریان پیش از خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک برند اقدام به جست و جوی دقیق در شبکه های اجتماعی و فضای اینترنت می کنند. طراحی سایت جذاب امکان تعامل سازنده با مخاطب هدف را ایجاد می کند. برخی از برندها از سایت رسمی شان فقط برای اطلاع رسانی در مورد کسب و کارشان بهره می برند. نکته مهم در این میان اجرای کمپین های بازاریابی و پوشش تمام رویدادهای کسب و کار است. اگر شما عملکرد موفقی در این حوزه داشته باشید، امکان ارتقای جایگاه تان به کارشناس حوزه کسب و کارتان نیز وجود خواهد داشت. این امر به خوبی برای برند آمازون روی داده است. امروزه بسیاری از کاربران نه فقط برای خرید محصولات، بلکه آگاهی از ویژگی های محصولات مختلف نیز به سایت این برند مراجعه می کنند.
4. طراحی نقشه مالی انعطاف پذیر
بهره مندی از بودجه مناسب برای توسعه کسب و کار ضروری است. اگر شما بودجه کافی برای صرف هزینه بر روی حوزه برندسازی و تبلیغات را نداشته باشید، به سرعت در رقابت با دیگر برندها عقب خواهید ماند. بدون تردید کمتر کارآفرینی توان تامین مالی کسب و کارش برای بلندمدت را دارد بنابراین در عمل نیاز به همکاری با سهامداران و حتی دیگر برندها احساس می شود. برخی از کسب و کارهای تازه تاسیس تا مدتها به عنوان زیرمجموعه یک شرکت بزرگ مشغول به فعالیت می شوند. این امر در مورد برندهای حوزه مواد خوراکی و فست فود رایج است. به عنوان مثال، اگر شما در صنعت فست فود آنلاین فعالیت دارید، استفاده از حق امتیاز مک دونالد یا برگرکینگ برای سال های نخست شروع فعالیت تان ایده مناسبی خواهد بود.
وقتی شما برای مدتی محدود به عنوان زیرمجموعه یک شرکت بزرگ فعالیت نمایید، علاوه بر تامین مالی مناسب، امکان بهره مندی از تجربه گسترده آن برند را نیز خواهید داشت بنابراین در ادامه احتمال مواجهه با چالش های حل نشدنی از سوی کسب و کار شما کاهش خواهد یافت.
5. انتخاب الگوی کسب و کار
الگوی فعالیت برندها در حوزه دیجیتال تفاوت بسیار زیادی با هم دارد. شما براساس ماهیت کسب و کارتان باید الگویی مشخص برای فعالیتتان انتخاب نمایید. اگر شما در زمینه ارائه خدمات فعالیت دارید، الگوی فعالیت آن به طور کلی با دیگر برندها متمایز خواهد بود. امروزه اغلب کسب و کارهای دیجیتال خدمات محور هستند بنابراین شما باید بر روی بازاریابی و تبلیغات برای خدمات برندتان تمرکز نمایید. اگر ماهیت کسب و کار شما مبتنی بر فروش محصولات است، رقبای کمتری پیش روی شما قرار خواهد داشت. نکته مهم در این میان حضور تعداد اندک اما سرسخت رقباست بنابراین شما نیاز به بودجه مالی بیشتری برای رقابت با چنین برندهایی خواهید داشت.
6. حضور در شبکه های اجتماعی
امروزه اغلب مشتریان در بازارهای جهانی در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. این امر مسئولیت قابل توجهی را متوجه برندها می سازد. اگر شما قصد تعامل نزدیک با مشتریان را دارید، باید به بازاریابی و تبلیغات موثر در شبکه های اجتماعی مختلف توجه نمایید.
هر کسب و کاری برای رفع یک یا چند مشکل مشتریان اقدام به حضور در بازارهای مختلف می کند. اگر مشتریان در بازارهای مختلف نسبت به حضور برند شما آگاهی نداشته باشند، شانس چندانی برای جلب توجه آنها نخواهید داشت. حضور در شبکه های اجتماعی فرصت های بازاریابی بسیار ارزان قیمتی در اختیار برندها قرار می دهد. امروزه اغلب شبکه های اجتماعی برای انتشار محتوای بازاریابی از برندها هزینه ای دریافت نمی کنند. نکته مهم در این میان پرداخت هزینه در صورت تمایل برندها برای همکاری تبلیغاتی با پلتفرم اجتماعی موردنظر است.
یکی از ایرادات همیشگی تبلیغات در فضای آنلاین ارائه محتوای بازاریابی به برخی از کاربران بی علاقه به کسب و کار بود. چنین امری موجب افزایش نارضایتی از برندها در فضای آنلاین می شد. امروزه به لطف فناوری هوش مصنوعی تبلیغات برندها فقط به مخاطب علاقه مند ارائه می شود بنابراین دیگر خبری از نارضایتی برخی از کاربران نسبت به مشاهده محتوای بازاریابی بی ربط به سلیقه شان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار و نکات کمتر مورد توجه
7. طراحی برنامه بازاریابی
توسعه کسب و کار بدون بازاریابی امکان پذیر نیست. بسیاری از برندها در طول سال های مختلف در بازارهای کسب و کار در جایگاهی ثابت باقی مانده اند. این امر ناشی از ناتوانی برای بازاریابی و به تبع آن توسعه کسب و کار است. اشتباه برخی از برندها طراحی برنامه های پرهزینه برای توسعه کسب و کار است. شما باید همیشه براساس بودجه در دسترس تان برنامه ریزی نمایید. در غیر این صورت به سرعت با بحران های مالی گسترده مواجه خواهید شد. دلیل این امر ماهیت پیش بینی ناپذیر حوزه بازاریابی است.
راه اندازی و توسعه کسب و کار در حوزه دیجیتال همراه با سطح بالایی از رقابت است. امروزه برندهای زیادی در حوزه های مختلف حضور دارند بنابراین شما باید تا جای ممکن متفاوت از دیگران فعالیت نمایید. فقط در این صورت امکان موفقیت برای کسب و کار شما فراهم خواهد شد.