هنگامی که صحبت از موضوع بازی های ویدئویی می شود، بسیاری از مردم و البته بازاریاب ها براساس نمودارهای مشخصی به بحث وارد می شوند. نمودارهای فرضی در مورد میانگین سنی پایین طرفداران بازی های ویدئویی برای دهه ها در ذهن بازاریاب ها و اغلب مردم جای گرفته است. بازی های ویدئویی در طول دهه های متمادی به شدت دستخوش تغییر و تحول شده اند. کنسول های ساده بازی در دهه 80 و 90 جای خود را به کنسول های قدرتمندی همچون پلی استیشن و ایکس باکس نسل جدید داده اند. در این میان گروه های سنی مختلفی به بازی با چنین کنسولی مشغول هستند. نکته اساسی در این میان ارزیابی گوشی های هوشمند به عنوان یک پلتفرم مستقل برای گیمرهاست.
گوشی های هوشمند در طول سال های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند. دیگر خبری از گوشی های ساده با قابلیت تماس تلفنی و ارسال پیامک نیست. بسیاری از مردم در سراسر دنیا کارهای رسمی و اداری شان را نیز با گوشی های هوشمند مدیریت می کنند. این امر در کنار طراحی بازی های حرفه ای برای کاربران گوشی های هوشمند موجب توجه گسترده برندها به عرصه بازاریابی در چنین پلتفرم هایی شده است. خرده فروشی 137 ساله کروگر نیز در این میان یکی از طرفدارهای پر و پا قرص تبلیغات در بازی های موبایلی است.
برند کروگر نخستین بار با هدف ارزیابی شیوه های تازه بازاریابی وارد دنیای بازی های رایانه ای شد. این امر به سرعت با توجه به طراحی اپ رسمی برای گوشی های هوشمند از سوی تیم بازاریابی این برند تغییر جهت داد. امروزه مشاهده تبلیغات خرده فروشی کروگر در بازی های موبایلی مختلف امری طبیعی محسوب می شود. این امر با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز برندها برای بازاریابی بهتر تشدید هم شده است. نکته جالب در این میان حضور تبلیغات کروگر در اپ های بازی مختلف است. کندرا کلان، مسئول بخش تعاملات رسانه ای خرده فروشی کروگر، در این رابطه در مراسم انجمن بازاریاب های موبایلی اینگونه اظهارنظر کرده است: «دسترسی به مخاطب جوان و بانوان برای نمایش محتوای بازاریابی در طول سال های اخیر امر مهمی برای ما بوده است. همین امر بازاریابی و نمایش تبلیغات در بازی های موبایلی را بدل به امری جذاب کرده است. ما داده های بسیار زیادی پیرامون حضور فعال مشتریان مان در بازی های موبایلی مختلف داریم. همین امر عامل اصلی انتخاب پلتفرم موبایل به جای سایر حوزه ها شده است.»
مطلب مرتبط: استفاده برند کروگر از هوش مصنوعی در بازاریابی
نخستین حضور کروگر در عرصه تبلیغات موبایلی همراه با موفقیت جالب توجهی برای این برند بود. این امر دامنه فعالیت آنها در عرصه بازاریابی و تبلیغات موبایلی را به شدت افزایش داد. هر برندی در مواجهه با بحران ویروس کرونا نوعی استراتژی خاص را اخذ کرده است. کروگر در این میان میزان سرمایه گذاری بر روی تبلیغات موبایلی را به شدت افزایش داده است. این امر به معنای کاهش هزینه بازاریابی و تبلیغات برند در سایر حوزه ها و تمرکز صرف بر روی حوزه بازی های موبایلی است.
استراتژی تبلیغات موبایلی کروگر در اپ های بازی در طول ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به شدت افزایش یافت. این امر امکان تعامل نزدیک با دامنه وسیعی از مشتریان و القای احساس همراهی با آنها را فراهم کرد. مهمترین دغدغه بازاریاب های کروگر در طول ماه های اخیر دسترسی به مخاطب مناسب در کانال های ارتباطی مناسب بود. بدون تردید این هدف به سختی و با بررسی داده های مختلف امکان پذیر شده است.
در جست وجوی کانال های ارتباطی
برند زیگنا، توسعه دهنده بازی های موبایلی، در اعلام نظری رسمی هرگونه همکاری با خرده فروشی کروگر را رد کرده است. شاید این امر در ابتدا چندان مهم نباشد، اما امروزه فعالیت در عرصه بازاریابی و تبلیغات بدون یافتن همکارهای مناسب امکان پذیر نیست. کروگر نیز به ناچار باید همکاری برای توسعه تبلیغاتش پیدا می کرد. نکته مهم در این میان بازشناسی جست وجوی بازاریاب های کروگر برای یافتن توسعه دهنده ای مناسب در صنعت گیم برای همکاری تبلیغاتی است.
برند کروگر در ابتدای ورود به عرصه تبلیغات در بازی های موبایلی تمایل بسیار زیادی برای همکاری با گوگل برای نمایش محتوای تبلیغاتی اش داشت. نکته مهم در این میان نمایش محتوای تبلیغات برندها از طریق همکاری گوگل فقط برای کاربران عادی بازی هاست. با این حساب اگر یک کاربر اقدام به خرید بازی موردنظر یا پرداخت حق اشتراک نماید، دیگر خبری از نمایش محتوای تبلیغاتی گوگل نخواهد بود. همین امر انگیزه بازاریاب های کروگر به منظور یافتن کانال ارتباطی بهتر با مخاطب هدف را افزایش داد.
پس از چند جست وجوی ناموفق از سوی کروگر در صنعت بازی های موبایلی در نهایت همکاری بلندمدت با استودیو پیک و رولیک به تایید تیم مدیریت خرده فروشی رسید. این امر به معنای تبلیغات انحصاری کروگر در برخی از عنوان های بازی بسیار مشهور مانند Toon Blast است. مهمترین مسئله در زمینه انتخاب همکاری تبلیغاتی از سوی کروگر توجه به محیط بازی های مورد نظر بود. محیط بازی های بیش از اندازه اکشن یا ترسناک برای بازاریاب های این برند جذابیتی به همراه نداشت. همین امر همکاری با استودیوهای توسعه دهنده بازی های فانتزی تر را منطقی ساخت.
یکی از نکات مهم در زمینه سرمایه گذاری برندها در حوزه تبلیغات بازی های موبایلی مربوط به شفافیت عملکردشان است. کلان در این رابطه بر روی نکته بسیار مهمی تاکید دارد: «همکاری با استودیوهای توسعه بازی همیشه همراه با شک و تردیدهای گسترده گیمرها پیرامون درز اطلاعات شخصی شان است. ما در این زمینه از هرگونه فعالیت بیش از اندازه بزرگ و غیرعادی دوری کرده ایم. همین امر حساسیت بسیار اندکی نسبت به برنامه تبلیغاتی مان به همراه داشته است. ارائه گزارش های واضح نیز در این میان راهکار دیگر ما بود.»
ایجاد ارتباطات معنادار
خرده فروشی کروگر برنامه بلندمدتی برای همکاری با استودیوهای بازی سازی دارد. شاید این امر در ابتدا برای دوران پساکرونا عجیب به نظر برسد، اما کروگر سرمایه گذاری در این حوزه را بسیار سودآورتر تلقی می کند.
یکی از نکات امیدوارکننده برای کروگر امکان شخصی سازی پیشرفه تر محتوای تبلیغاتی برای دستگاه های نسل جدید اپل است. بر این اساس هر کدام از دستگاه های اپل دارای شناسه مشخصی برای شخصی سازی هرچه بهتر محتوای تبلیغاتی خواهد شد. این امر به معنای امکان بازاریابی اختصاصی و شخصی سازی گسترده با توجه به سلیقه هر کدام از کاربران است.
همزمان با توسعه وضعیت بازاریابی و تبلیغات از سوی اپل، گوگل نیز دست به توسعه امکاناتش برای بازاریاب ها زده است. گوگل همیشه مزیت بالاتری در مقایسه با اپل در زمینه ارائه خدمات به بازاریاب ها و برندها داشته است. همین امر بازاریابی برای دستگاه های اندرویدی را بسیار ساده تر از سیستم عامل IOS کرده است. گوگل با هدف ارائه اطلاعات دقیق تر به بازاریاب ها و افزایش شفافیت عملکرد تبلیغاتی اش به زودی اپ های واسطه ای در زمینه گردآوری داده های مختلف پیرامون کاربران را مسدود خواهد کرد. این امر به معنای انتشار اطلاعات به صورت انحصاری از سوی گوگل خواهد بود. نکته مهم در این خصوص حفظ گسترده حریم خصوصی کاربران و کاهش احتمال درز داده های شخصی آنهاست.
مطلب مرتبط: افسانه های تبلیغات حوزه بازی های موبایلی
خرده فروشی کروگر با توجه به تغییرات گسترده در نحوه تعامل گوگل و اپل با بازاریاب ها سرمایه گذاری گسترده ای بر روی حوزه تبلیغات در بازی های موبایلی کرده است. این امر همراه با شخصیسازی گسترده محتوا امکان ایجاد ارتباطات گسترده با مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. با این حساب به زودی شاهد تبلیغات شخصی سازی شده کروگر در بازی های موبایلی مختلف خواهیم بود.