دنیای بازاریابی به طور مدام در حال دیجیتالی شدن است. اگر زمانی نه چندان دور بسیاری از بازاریاب ها به طور سنتی کارشان را پیش می بردند، حالا همه چیز به عرصه دیجیتال و به طور مشخص اینترنت گره خورده است. این رقابت پس از ورود شبکه های اجتماعی کاملا به سود عرصه دیجیتال تغییر کرد. به طوری که خیلی از کارشناس ها نسبت به مرگ بازاریابی سنتی اظهارنظر کرده اند. در این میان ما قصد نداریم کم و کیف این ادعاها را بررسی کنیم، در عوض سراغ بررسی راهکارهایی برای کسب سود بیشتر در شرایط کنونی رفته ایم. بی شک کلیدواژه ها بخش مهمی از فرآیند تولید محتوا را شکل می دهند. شما بدون کلیدواژه های درست هیچ وقت فرصت اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب را نخواهید داشت. به عبارت دقیق تر، کلیدواژه های خوب نقش چراغ راهنما را ایفا می کنند.
روزانه میلیون ها محتوا در سطح اینترنت منتشر می شود. بسیاری از برندها در این میان هیچ وقت نمی توانند سهم مناسبی از ترافیگ گوگل یا حتی شبکه های اجتماعی به دست بیاورند. به همین خاطر دائما درگیر فرآیند تلاش برای بقا هستند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای بهینهسازی کلیدواژه ها به منظور رقابت بهتر با سایر بازاریاب هاست. خب وقتی شما با دست خالی روانه میدان نبرد شوید، شانسی برای پیروزی نخواهید داشت.
ما در این مقاله قصد داریم به شما زره، سپر و شمشیر خوبی دهیم تا از پس رقابت با دیگران برآیید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب را به شیوه ای بهتر مدیریت کنید. به علاوه، محتوای تان نیز با هزینه ای کمتر روانه بازار شود.
شاید فکر کنید برای آشنایی با نکات مورد بحث در این مقاله نیاز به دانش خاصی در حوزه بازاریابی یا تولید محتوا باشد. خب در این صورت احتمالا هنوز سبک کاری ما در روزنامه فرصت امروز را به خوبی نشناخته اید. ما در مقالات مان نه تنها سراغ فرآیندهای پیچیده نمی رویم، بلکه سخت ترین استراتژی های موجود را نیز به زبانی ساده و خودمانی توضیح می دهیم. به همین خاطر در این مقاله نیز از همین روش استفاده کرده ایم. پس بهانه و نگرانی ها را کنار گذاشته و با ما همراه شوید.
اولین سوالی که در این بخش باید بدان پاسخ دهیم، ماهیت بهینه سازی کلیدواژه است. اصلا این فرآیند چه فایده ای برای کسب و کارها داشته و چطور می توان از آن برای بهبود اوضاع استفاده کرد. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان در بازار را بهتر کنند، دائما به فکر آپدیت محتوا هستند. این امر نه تنها زمان زیادی از آدم می گیرد، بلکه در نهایت نیز ممکن است نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای آپدیت و ارزیابی اوضا کلید واژه ها پیش از انتشار هر محتواست. این امر به شما کمک خواهد کرد میانبر سریعی به سوی تولید محتوای باکیفیت بزنید.
مطلب مرتبط: محبوب ترین کلیدواژه های کاربران در گوگل
بهینه سازی یکی از کارویژه هایی است که در طول زمان به کارآفرینان کمک کرده هزینه ها را کاهش داده و از سوی دیگر نارضایتی کاربران را نیز مدیریت کنند. وظیفه اصلی شما در این میان ارزیابی محتوای قدیمی و کلیدواژه های فعلی برند برای یافتن نقاط ضعف است. بی شک هیچ فرآیند بازاریابی و تولید محتوایی در دنیا بی ایراد نیست. هرچه شما ایرادات کارتان را سریع تر رفع کنید، در نهایت چشم انداز بهتری پیش روی برندتان خواهد بود. اینطوری می توانید خیلی ساده تر بر روی مخاطب اثرگذاری داشته باشید.
اگر بخواهیم فرآیند بهینه سازی کلیدواژه ها را خیلی ساده بیان کنیم، باید گفت این فرآیند به انطباق کلیدواژه ها با سلیقه مخاطب اشاره دارد. خب خیلی وقت ها بازاریاب ها سراغ تولید محتواهایی می روند که الزاما با سلیقه مخاطب یکی نیست. به همین خاطر ضروری است کارتان در این رابطه را به طور مداوم با سلیقه مخاطب هماهنگ سازید. اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها در این مرحله مرتکب می شوند، اشتباه گرفتن سلیقه خودشان با سلیقه مخاطب است. خب شما که قرار نیست برای خودتان تولید محتوا کنید!
یکی از مهمترین کارهایی که در دنیای کسب و کار به شما برای درک بهتر یک استراتژی کمک می کند، بررسی مزایای آن است. خب اگر یک استراتژی هیچ مزیت مهمی به همراه نداشته باشد، اصلا چرا باید آن را انتخاب کنیم؟ این سوالی است که بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند ارزش بررسی ندارد.
اگر دقت کرده باشید، اغلب ما در طول زندگی نکاتی را تایید میکنیم که قبلا هیچ داوری یا حتی ارزیابی از آنها نداشته ایم. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید جهت گیری کاملا متفاوتی در این رابطه داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنید. به علاوه، تحقیق درباره مزایای یک استراتژی نگرانی های شما را نیز کاهش می دهد.
وضعیت شما در این بخش مثل تهیه کننده یک برنامه تلویزیونی است که باید درباره طرح کلی برنامه و از همه مهمتر انتخاب عوامل به دقت بحث و بررسی انجام دهد. وگرنه ممکن است در نهایت اوضاعش حسابی به هم ریخته و هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب پیدا نکند.
اجازه دهید با همین مقدمه برویم سراغ مزایای بهینه سازی کلیدواژه ها. این شما و این هم مزایای استراتژی که قصد بررسی اش را داریم.
دیده شدن بهتر در موتورهای جست وجو
چه کسی در دنیا دوست ندارد کسب و کارش در گوگل بیشتر در چشم باشد؟ این سوال هر بازاریابی را وسوسه می کند تا از تمام توانش برای تولید محتوا به شیوه ای بهتر استفاده کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید تمام استراتژی های مناسب برای بهبود وضعیت سئو برند را مورد توجه قرار دهید.
آنچه در این میان بهینه سازی کلیدواژه ها را بدل به امری بی دردسر می کند، فرآیند مربوط به مدیریت هزینه هاست. خب کمتر بازاریابی در این دنیا بودجه نامحدودی در اختیار دارد تا به سادگی دست به تولید یا آپدیت محتوا بزند. درست به همین خاطر ما در دنیای بازاریابی همیشه با مشکل مدیریت مالی رو به رو هستیم. استراتژی بهینه سازی کلیدواژه ها تقریبا هیچ هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. در این میان فقط باید کمی از وقت تان را خالی کرده و به این فرآیند اختصاص دهید. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای جست و جوی کلیدواژه
افزایش ارزش محتوا
کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای کلی اینترنت نه دنبال سرگرمی صرف، بلکه محتوای ارزشمند هستند. سوال کلیدی در این میان آن چیزی است که یک محتوا را ارزشمند می سازد. خب این امر بی نهایت ساده است. وقتی یک محتوا به درد کاربران بخورد و گره ای از زندگی شان حل کند، ارزشمند تلقی می شود. با این چشم انداز بسیاری از کمپین های بازاریابی در دنیای کنونی فاقد ارزش کافی هستند. درست به همین خاطر شکست های پی در پی امان بازاریاب ها را بریده است.
یادتان باشد، کاربران در دنیای امروز هیچ رحمی ندارند. این یعنی شما جایی برای اشتباه نداشته و باید بی عیب تر از هر زمان دیگری در بازار فعالیت داشته باشید. چنین نکته ای به طور ناخودآگاه می تواند اوضاع تان را بهم بریزد. خب وقتی شما نمی توانید کارتان را به خوبی پیش ببرید، اصلا بعید نیست کاربران یکباره دور شما را خط کشیده و از همه بدتر سراغ رقبای تان بروند.
بهینه سازی کلیدواژه ها به شما کمک می کند همیشه محتوایی ارزشمند برای مخاطب تان دم دست داشته باشید. این امر فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب را ساده تر از هر زمان دیگری کرده و رضایت آنها را به همراه دارد. فرض اصلی بر این اساس که کاربران نسبت به محتوایی که به دردشان می خورد، واکنش مثبتی نشان می دهند. بنابراین اگر با وجود بهینه سازی کلیدواژه ها باز هم کارتان ایراد داشت، باید کمی سابقه تعاملات تان با مشتریان را بررسی کنید. خب اگر نارضایتی عمومی نسبت به برندتان وجود دارد، اوضاع کاملا فرق خواهد کرد.
بهینه سازی کلیدواژه ها در عمل
خب حالا دیگر باید کم کم برویم سراغ اصل ماجرا. اصلا بهینه سازی کلیدواژه ها چیست و چطور انجام می شود؟ ما در بخش های قبلی سعی کردیم برای بخش اول سوال بالا جواب های قانع کننده ای پیدا کنیم. حالا نوبتی هم باشد، باید سراغ بخش دوم کار برویم.
واقعا بهینه سازی کلیدواژه ها چطور انجام می شود؟ این نکته ای است که باید به طور مداوم مورد توجه شما قرار گرفته و کارتان را نیز براساس آن ساماندهی کنید. بی شک راهکارهای زیادی در دنیا برای انجام یک کار مشخص وجود دارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به دنبال راهکارهای ساده و سریع هستیم؛ چراکه به خوبی از اهمیت مقوله زمان در دنیای کنونی آگاهی داریم. پس بهتر است تا انتهای این بخش با ما همراه باشید تا فرآیند ساده و بی دردسر بیهنه سازی کلیدواژه ها را یاد بگیرید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با ابزار کلیدواژه گوگل همراه با تکنیک های طلایی
دسته بندی کلیدواژه های مشابه
اولین کاری که شما باید انجام دهید، دسته بندی کلیدواژه های شبیه به هم است. خب وقتی کلیدواژه ها درهم باشند، مدیریت کارها بی نهایت سخت می شود. چه بسا یک بازاریاب بخت برگشته برای تولید محتوا اشتباهی یک کلیدواژه نامرتبط را نیز چاشنی کار کند. اینطوری سئو محتوا به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می گیرد.
اگر شما هیچ درک یا تجربه قبلی از دسته بندی کلیدواژه ها ندارید، بد نیست کمی هم که شده به فکر استفاده از تجربه دیگران باشید. در این رابطه می توانید خیلی راحت از دوستان یا همکاران تان کمک بگیرید. قبول دارم این امر در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد، اما با کمی تأمل به سادگی فرصت مدیریت اوضاع را پیدا می کنید. فراموش نکنید، در دنیای امروز کمک گرفتن از دیگران هیچ ایرادی ندارد. نکته کلیدی موفقیت شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهد بود.
دسته بندی کلیدواژه ها باید براساس ماهیت شان صورت گیرد. مثلا اگر شما در حوزه هایی مثل فوتبال، والیبال و به طور کلی رشته های ورزشی تیمی دست به تولید محتوا می زنید، باید براساس نوع هر ورزش اقدام به دسته بندی کلیدواژه ها کنید. این امر در نهایت استفاده از هر کلیدواژه و یافتن گزینه های مناسب را ساده تر خواهد کرد.
متاسفانه برخی از بازاریاب ها شلختگی را بی نهایت دوست دارند. شاید شما در این وضعیت احساس بدی نداشته باشید، اما به طور ناخودآگاه کیفیت کارتان کاهش چشمگیری پیدا می کند. آن وقت دیگر نمی توانید اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب را داشته یا کارتان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود ببخشید.
بعد از اینکه دسته بندی کلیدواژه ها با موفقیت به پایان رسید، کارتان تمام نشده است. از اینجا به بعد باید به طور مداوم گروه ها را ارزیابی کنید. خب کلیدواژه ها در طول زمان افت و خیز زیادی دارند. چه بسا در یک حوزه خاص کلیدواژه تازه ای به وجود بیاید. پس باید حواس تان به این بخش از کار نیز باشد وگرنه سرتان بی کلاه خواهد ماند.
جای گذاری پراکنده کلیدواژه ها
وقتی شما گروه های متفاوتی از کلیدواژه دارید، باید آنها را به طور پراکنده در سایت تان استفاده کنید. این امر به شما فرصت خوبی برای جلب توجه کاربران داده و از همه مهمتر اوضاع سئوی تان را نیز متحول خواهد کرد. خب این روزها برخی از کلیدواژه ها به طور عمومی در میان کاربران محبوبیت دارند. پس شما باید کمی عملکرد استراتژیک را چاشنی کارتان کرده و بدون توجه به سختی مسیر کارتان را پیش ببرید.
نکته کلیدی در این میان توانایی شما برای پخش کردن یک کلیدواژه در سراسر سایت تان است. این امر موجب برخورد بهتر الگوریتم گوگل با سایت تان خواهد شد. البته نباید از یک کلیدواژه در صفحات یا محتوای غیرمرتبط استفاده کنید، اما از سوی دیگر کاربرد درست نیز ضروری خواهد بود. این امر به شما کمک خواهد کرد تا با چالش های کمتری در مسیر تولید محتوا رو به رو شوید.
امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای ترسیم یک نقشه دقیق از پراکندگی کلیدواژه ها در دسترس شما قرار دارد. این امر می تواند به کسب و کارتان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیز حسابی کمک کند. پس اگر در این رابطه مشکلات زیادی دارید، می توانید سراغ ابزارهایی مثل سمراش (Semrush) یا هاب اسپات (Hubspot) بروید. نکته جالب اینکه چنین ابزارهایی با دارا بودن هوش مصنوعی به شما توانایی خوبی در راستای بهبود فرآیند تولید محتوا و مدیریت سایت می دهند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از آنها به سود خودتان بهره ببرید.
مطلب مرتبط: کمپین های تبلیغاتی موفق در گوگل ادز
تمرکز بر روی تولید محتوای باکیفیت
تولید محتوای باکیفیت امری ضروری برای اثرگذاری بر روی مخاطب محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه جایگاه خودشان در بازار را بهبود بخشند، اول از همه روی تولید محتوای مناسب تمرکز می کنند. خب این امر اگر همراه با کلیدواژه های مناسب نباشد، نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. درست به همین خاطر ما در مقاله مان تولید محتوا را در مرحله سوم قرار داده ایم؛ جایی که شما آمادگی نسبی پیدا کرده و دیگر لازم نیست نگران فاجعه بار بدون سرانجام تولید محتوا باشید.
وقتی شما یک یا چند کلیدواژه مناسب پیدا کرده و سپس آنها را دسته بندی می کنید، بدین معناست که مخاطب علاقه زیادی برای مشاهده محتوا در رابطه با آن دارد. پس به طور منطقی باید در مرحله بعد دست به تولید محتوا براساس آن کلیدواژه ها بزنید. البته در این میان یک نکته دیگر نیز باقی می ماند: چقدر مهارت تان در زمینه ساده سازی کلیدواژه ها و مفاهیم بالاست؟
بی شک گاهی اوقات کاربران به حوزه های تخصصی علاقه دارند که به این سادگی قابل بیان نیست. اصلا شاید یک فرآیند تخصصی چشم مخاطب را بگیرد. در این صورت شما باید آن فرآیند را به زبان بی نهایت ساده توضیح داده و تازه آن را جذاب هم بسازید. اینجاست که هنر شما به عنوان بازاریاب خودش را نشان خواهد داد.
اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست قبل از انتشار نهایی محتوا چند بار آن را مورد ارزیابی قرار دهید. این امر کمک می کند تا ایرادات کار را پیدا کرده و دیگر جایی برای ناامید کردن مخاطب باقی نمی ماند. خب وقتی شما همینطور سرسری یک محتوایی را منتشر می کنید، کاربران فرصت و بهانه زیادی برای نقد بدان خواهند داشت. این امر سبب می شود توانایی شما برای تعامل با مخاطب به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و نقدهای جدی به کارتان وارد شود.
انتخاب تیترهای مناسب
محتوایی که تیتر مناسب نداشته باشد، مثل فیلم سینمایی خواهد بود که اسم مشخص یا جذابی ندارد. بی شک اگر فیلمی مثل ماموریت غیرممکن اسم کلیشه ای داشت، هیچ وقت در بازار کلی فروش نمی کرد. به همین خاطر شما باید اسم های مناسب و خیره کننده ای برای محتوای تان انتخاب کنید.
شاید برای بازاریاب هایی که خلاقیت زیادی دارند، انتخاب اسم فرآیند سختی نباشد، اما دردسر شما یکی دو تا نیست؛ چراکه تیتر محتوای تان باید با کلیدواژه ها هماهنگ باشد. اصلا گاهی اوقات باید از کلیدواژه ها در تیتر اصلی محتوا نیز استفاده کرد. درست به همین خاطر شاید کار شما کمی سخت تر از صرف خلاقیت در زمینه انتخاب تیتر باشد.
بی شک هیچ راه فوق العاده ای برای یادگیری انتخاب تیتر به طور اصولی نیست. به همین خاطر شما باید کارتان را با تمرین و تکرار شروع کنید. اگر هم به اندازه کافی حوصله دارید، بد نیست سراغ مرور تیتر محتوای بازاریابی دیگر برندها بروید. یک تمرین ساده در این میان چک کردن مداوم سایت برندهای بزرگ است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت تر کارتان را دنبال کرده و دیگر نیازی به نگرانی نخواهد بود.
طراحی آدرس های URL با ظاهری جذاب و سرعت بالا
سایتی که یک ساعت طول بکشد تا لود شود، به درد هیچ کس نمی خورد. خب کاربران در دنیای امروز اصلا حوصله صبر و انتظار را ندارند. بنابراین اگر قرار باشد ساعت ها منتظر شما بمانند، خیلی زود حوصله شان سر خواهد رفت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید استراتژی کاملا متفاوتی در پیش بگیرید. این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا سرعت سایت تان را افزایش دهید. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار متنوعی برای افزایش سرعت سایت دم دست قرار دارد. محور اصلی در این میان انتخاب قالبی کم حجم و همچنین کاهش حجم محتوای بصری پیش از به روز رسانی صفحه سایت است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند تعامل با مخاطب تان را خیلی ساده تر دنبال کنید.
مطلب مرتبط: استراتژی کلیدواژه در سئو
سرعت سایت همیشه نقش مهمی در تعامل با مخاطب هدف دارد. به همین خاطر اگر سرعت سایت تان بالا باشد، مشکل زیادی از نظر جذب ترافیک نخواهید داشت. نکته مهم دیگر در این میان ظاهر آدرس URL یا هر کدام از صفحات سایت تان است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا از نظر بصری مخاطب را بهتر جذب کنید. خب خیلی از مشتریان برای پیگیری یک برند نیاز به جذابیت های بصری دارد. پیش خودتان که فکر نکرده اید که با بدشکل ترین محتوای دنیا می توانید نظر مخاطب را جلب کنید؟
بد نیست در آدرس URL هر صفحه از سایت تان کلیدواژه مناسب با آن محتوا را هم قرار دهید. اینطوری مخاطب برای به اشتراک گذاری محتوا نیز دردسر کمتری می کشد. به علاوه، کسی که لینک مرتبط با سایت تان را دریافت می کند، احتمالا انگیزه اش برای مشاهده محتوا بالاتر خواهد رفت.
بازاریاب ها به طور کلی باید در زمینه بهینه سازی کلیدواژه ها به کلی از نکات جانبی نیز توجه نشان دهند. این امر در قالب مجموعه ای مشترک جلو می رود. پس نباید خودتان را به حوزه ای خاص محدود کرده و بقیه بخش ها را به طور کامل فراموش کنید، این امر می تواند شرایط تان را حسابی دشوار سازد.
سخن پایانی
بهینه سازی کلیدواژه ها یکی از گام های مهم برای بازاریابی مناسب است. بسیاری از برندها برای اینکه تجربه ای مناسب در این رابطه داشته باشند، همیشه به بی راهه می روند. درست به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره بهینه سازی کلیدواژه ها را مورد بررسی قرار دهیم.
شما الان آمادگی لازم برای تولید محتوا و بازاریابی به بهترین شکل ممکن را دارید. از اینجا به بعد همه چیز در پیوند با پشتکار و صدالبته مهارت خودتان خواهد بود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین حالا کارتان را شروع کنید. هرجا هم نیاز به راهنمایی یا کمک داشتید، ما را بی خبر نگذارید.
منابع: