بهبود وجه آنلاین برند نیاز به انجام کارهای بسیار متنوعی دارد. بسیاری از برندها نسبت به این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر اغلب سایت های تجاری در نگاه نخست فاجعه ای تمام عیار هستند. امروزه میلیون ها سایت فعال در سراسر دنیا مشغول تولید محتوا و جلب نظر مخاطب هدف است. با این حساب چرا کاربران باید به سایت شما توجه نمایند؟ پاسخ به این سوال هرگز ساده نیست. اگر سایت یک برند دارای کیفیت لازم برای جلب نظر مخاطب هدف باشد، امکان توسعه کسب و کار و بازاریابی مناسب فراهم نخواهد شد.
کارشناس های بازاریابی توصیه های بسیار زیادی در مورد شیوه بازاریابی دیجیتال و جلب نظر مخاطب هدف مطرح می کنند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تکنیک های مطمئن و همهجانبه است. هدف اصلی در این مقاله پاسخگویی به این نیاز کسب و کارهاست. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه جلب نظر مخاطب هدف را مورد بررسی قرار می دهیم. این امر با هدف حفظ مشتریان در سایت برند برای مدت زمانی بیشتر صورت خواهد گرفت.
1. استفاده از تبلیغات
تبلیغات ابزار مهمی برای جلب نظر کاربران در فضای آنلاین محسوب می شود. بسیاری از برندها نسبت به استفاده درست از ابزارهای تبلیغاتی شان توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین مواجهه با مشکلات مداوم در زمینه بازاریابی امری طبیعی برای چنین کسب و کارهایی خواهد بود. اگر سایت شما دارای بازدیدکننده کافی نیست، باید نسبت به درج تبلیغات در سایت های پرطرفدار اقدام نمایید. امروزه آمازون یکی از سایت های مناسب برای درج تبلیغات محسوب می شود. این سایت خدمات جذابی در زمینه فروش آنلاین محصولات ارائه می کند بنابراین مشاهده بازدید فراوان از این سایت جای تعجب نخواهد داشت. برخی از سایت ها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف عملکرد بسیار مناسبی دارند. گوگل به عنوان یک موتور جست وجو علاوه بر ارائه خدمات گسترده در حوزه تبلیغات نیز فعالیت پردامنه ای دارد. همین امر همکاری با گوگل را بدل به گزینه ای جذاب برای بسیاری از برندها کرده است.
مطلب مرتبط: چگونه تجربه مشتریان از سایت برندمان را بهتر کنیم؟
2. تولید محتوای باکیفیت
تولید محتوا در سایت رسمی برند باید همیشه مدنظر بازاریاب ها قرار داشته باشد. متاسفانه امروزه به دلیل افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی اغلب بازاریاب ها و مدیران ارشد از اهمیت سایت رسمی غافل شده اند. نتیجه این امر مشاهده سایت هایی با محتوای بسیار قدیمی است. وقتی محتوای سایت برای ماه ها به روز رسانی نشود، انتظار افزایش بازدید از سوی کاربران بسیار نابجا خواهد بود.
وقتی از تولید محتوای باکیفیت صحبت می کنیم، باید به نکات متعددی توجه نماییم. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای آگاهی از سلیقه مخاطب هدف است. اگر این امر مدنظر بازاریاب ها قرار نداشته باشد، فرآیند جلب نظر مشتریان با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. بدون تردید هیچ کاربری تمایلی به مشاهده محتوای ناهماهنگ با سلیقه اش ندارد.
3. ارزیابی وضعیت ویدئوهای یوتیوب
اغلب برندها برای جلب نظر مخاطب هدف از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری مهم استفاده می کنند. این نکته برای بسیاری از برندها به معنای جلب نظر مخاطب هدف و تعامل با آنهاست. یوتیوب به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی جذاب برای برندها و کاربران دامنه وسیعی از ویدئوها را میزبانی می کند. همین امر بسیاری از برندها را به طور جدی به فکر بازاریابی در این پلتفرم انداخته است. اگر کسب و کارها به این نکته توجه لازم را نشان دهند، امکان جلب نظر مخاطب هدف شان در یوتیوب را خواهند داشت. نکته جالب اینکه هدایت کاربران از یوتیوب به سایت رسمی برند کار سختی نیست. مهمترین نکته ارزیابی مداوم وضعیت برندمان در یوتیوب است. این امر امکان بازسازی وجهه برند براساس سلیقه مشتریان را فراهم می کند.
4. استفاده از لینک های داخلی و خارجی
ارجاع به مطالب قبلی سایت یا دیگر گزارش های موجود در سطح اینترنت اغلب اوقات اعتبار محتوای برند را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. نکته جالب اینکه وقتی یک برند به مطالب سایت های دیگر ارجاع می دهد، انگیزه مضاعفی در سایت های مذکور برای اقدامی مشابه ایجاد خواهد کرد. این امر تاثیر بسیار شگرفی بر روی وضعیت برند در بلندمدت خواهد داشت. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال راهکارهایی برای تعامل بیشتر با دیگر سایت ها هستند. اگر در این میان بر روی یک خبرگزاری محلی و بانفوذ سرمایه گذاری نماییم، نتیجه بازاریابی برندمان بسیار بهتر از گذشته خواهد بود.
5. پاسخگویی به پرسش های کاربران در کورا
سایت کورا یک پلتفرم اجتماعی برای طرح پرسش از سوی کاربران و ارائه پاسخ از سوی دیگران است. این پلتفرم در طول سال های اخیر بسیاری از مشکلات مردم در سراسر دنیا را حل کرده اند. نکته جالب اینکه برخی از برندها دارای اکانت رسمی در این پتلفرم هستند بنابراین با طرح پرسش از سوی مشتریان امکان پاسخگویی دقیق به آنها را پیدا می کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب باشد، اما تاثیرگذاری بالایی بر روی مشتریان دارد.
امروزه مشتریان برای رفع مشکلات شان ابتدا به سایت های عمومی مانند کورا مراجعه می کنند بنابراین برندها باید آمادگی لازم برای مواجهه با مشکلات مشتریان و پاسخگویی به آن در این پلتفرم را داشته باشند. در غیر این صورت مشتریان به تدریج نسبت به برندمان دلسرد خواهند شد. همچنین امکان عدم آشنایی کامل مشتریان با برندمان نیز وجود خواهد داشت.
اغلب اوقات وقتی کاربران پاسخ یک پرسش را دریافت می کنند، نسبت به اکانت ارائه دهنده پاسخ کنجکاو می شوند. اگر در این میان اکانت رسمی برندمان پاسخ مشتریان را بدهد، تاثیر روانی بسیار مطلوبی بر روی آنها خواهیم گذاشت. نکته جالب اینکه برخی از کاربران پس از مشاهده پاسخگویی یک برند به سراغ اکانت رسمی آن نیز می روند بنابراین برندها شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و هدایت آنها به سوی سایت رسمی شان پیدا خواهند کرد.
6. استفاده از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی در تمام بخش های زندگی مردم نفوذ کرده است. این امر بسیاری از برندها را نسبت به اهمیت شبکه های اجتماعی هوشیار کرده است. همین امر موجب جلب نظر بازاریاب ها به پلتفرم های مختلف و ساماندهی همکاری های بلندمدت شده است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما بازاریاب ها حتی همکاری تبلیغاتی رسمی با شبکه های اجتماعی را نیز در دستور کار قرار می دهند. شبکه های اجتماعی نیز در هر حال باید درآمدی داشته باشند. امروزه درآمد اصلی شبکه های اجتماعی از طریق نمایش محتوای بازاریابی صورت می گیرد.
مطلب مرتبط: 7 ویژگی مشترک سایت های پربازدید
نمایش محتوای بازاریابی جذاب در شبکه های اجتماعی گام مهمی برای جلب نظر کاربران به کسب و کارمان محسوب می شود. بسیاری از برندها در کنار معرفی محصولات و ماهیت کسب و کارشان به دنبال هدایت کاربران به سایت رسمی خود نیز هستند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف دارد.
7. برگزاری نظرسنجی های کاربردی
نظرسنجی های کاربردی برای بسیاری از برندها منبع اطلاعاتی بسیار مهمی محسوب می شود. این اطلاعات امکان به روز رسانی بخش های مختلف کسب و کار را فراهم می سازد. اگر سایت یک برند دارای مشکلاتی است، باید پیش از اتلاف زمان بیشتر نسبت به شناسایی برخی از مشکلات اقدام کرد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان از میان خواهد رفت.
نظرخواهی از مشتریان امکان آگاهی از وضعیت کلی برند را فراهم می سازد. نکته مهم در این میان تلاش برای نظرسنجی دقیق و معتبر از کاربران است. این امر به معنای ضرورت رعایت برخی از نکات اساسی به منظور کسب نتیجه مناسب از نظرخواهی است. بسیاری از برندها فرآیند طراحی پرسش ها را به اشتباه طی می کنند بنابراین نتایج نهایی نظرخواهی هیچ تاثیری بر روی وضعیت برندشان نخواهد داشت.
اگر نظرخواهی از مشتریان به صورت درست انجام شود، امکان استفاده از داده های این نظرخواهی برای بهبود وضعیت سایت برند فراهم می شود. بدون تردید این امر به معنای توسعه سایت رسمی برند و جلب نظر مخاطب هدف به طور گسترده خواهد بود.
8. استفاده از کلیدواژه های مناسب
کلیدواژه ها نقش مهمی در تعیین رتبه و وضعیت سئو سایت ها دارد. بسیاری از برندها نسبت به استفاده درست از کلیدواژه ها توجه لازم را نشان نمی دهند. بنابراین مواجهه با مشکلاتی در زمینه دریافت بازدیدهای مناسب در سایت امری طبیعی خواهد بود.
امروزه مدیریت سئو بدل به مهارتی پیچیده شده است. یادگیری برخی از اصول ابتدایی در این حوزه امر ضروری خواهد بود. البته این امر به معنای امکان مدیریت بخش سئو از سوی کسب و کارها به طور مستقل نیست، بلکه همیشه احساس نیاز به کمک کارشناس های حرفه ای وجود خواهد داشت. مهمترین مسئله تلاش برای رفع برخی از مشکلات ساده از سوی مدیران و اعضای تیم بازاریابی است. این امر وضعیت سایت برند را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید.
9. سرمایه گذاری بر روی مخاطب هدف خاص
تلاش برای بازاریابی و جلب نظر تمام کاربران به سایت رسمی برند هیچ نتیجه مشخصی به همراه ندارد. این امر از سوی بسیاری از برندها به عنوان یک استراتژی شکست خورده شناخته می شود بنابراین کسب و کارها باید راهکارهای تازه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشند. این امر نیاز به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای دگرگون می سازد. دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی دامنه خاصی از کاربران ایده بسیار مناسبی است. این امر جلوی اتلاف هزینه بازاریابی برند را خواهد گرفت. همچنین در بلندمدت دامنه مشخصی از مشتریان وفادار برند را ساماندهی می کند.
امروزه هیچ دلیلی برای نمایش محتوای برند به کاربران بی علاقه به برند وجود ندارد بنابراین باید از صرف هزینه بیشتر و ایجاد نارضایتی در میان کاربران فضای آنلاین جلوگیری کرد. جلب نظر مخاطب هدف علاقه مند به کسب و کارمان موجب افزایش ترافیک سایت به طور محسوس خواهد شد.
10. طراحی محتوای مناسبتی
طراحی محتوای هماهنگ با مناسبت های مختلف دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به سایت شان اقدام به اجرای کمپین های مناسبتی می کنند. اگر کسب و کار شما توانایی اجرای چنین کمپین هایی را ندارد، باید نسبت به ایجاد تغییرات اساسی اقدام نمایید. نکته مهم در این میان طراحی تقویم محتوایی برای طراحی محتوای بازاریابی مناسبتی پیش از موعد مقرر است. برخی از برندها به طور مداوم یک روز مانده به مناسبتی مهم اقدام به طراحی و تولید محتوا می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت.
11. شناخت نسبی از رقبا
آگاهی از وضعیت رقابت در عرصه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی برای ادامه مناسب فعالیت بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف دارد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به نکات بسیار متنوعی دارند. یکی از نکات مهم در این میان ارزیابی میزان رقابت در بازار است. اگر سطح رقابت بسیار زیاد باشد، اغلب برندها مجبور به صرف بودجه بیشتر بازاریابی و تولید محتوای پرشمار خواهند بود. این امر جنبه رقابت و دشواری های پیش روی را افزایش می دهد.
نکته مهم درخصوص آگاهی از وضعیت رقبا تلاش برای ایجاد سطح متوازن میان وضعیت سایت برندمان با فعالیت بازاریابی رقباست. اگر این تعادل به نفع رقبا برهم بخورد، بخش قابل توجهی از مشتریان برندمان از دست خواهند رفت.
12. همکاری با نویسنده های مهمان
کسب و کارها و کارآفرینان مستقل تمایل بالایی برای نگارش محتوا به عنوان نویسنده مهمان در سایت های مختلف دارند. یکی از راهکارهای دسترسی به محتوای رایگان در عرصه کسب و کار استفاده از چنین فرصت هایی است. این امر وضعیت برند را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.
بدون تردید کسب و کار ما نیز تمایل به نگارش محتوا به عنوان نویسنده مهمان در برخی از خبرگزاری ها یا سایت های بزرگ دارد بنابراین با باز کردن درهای سایت مان به روی نویسنده های مهمان شانس مان برای نگارش محتوا در سایت های دیگر به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
13. طراحی سایت سازگار با گوشی های هوشمند
گوشی های هوشمند دامنه وسیعی از کاربران را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از نکات مهم در طراحی سایت برند مربوط به ایجاد سازگاری با تجربه کاربری گوشی های هوشمند است. اگر این امر مدنظر طراح های سایت قرار نداشته باشد، تجربه کاربری دامنه وسیعی از مخاطب هدف برند به خطر خواهد افتاد.
امروزه ایجاد سازگاری میان سایت رسمی برند و تجربه کاربری گوشی های هوشمند کار دشواری نیست بنابراین برندها امکان ساماندهی این امر در مدت زمان بسیار اندکی را خواهند داشت. اگر شما مهارت لازم برای ایجاد تغییر در کدهای سایت رسمیتان را ندارید، کمک گرفتن از طراح های سایت حرفه ای ایده مناسبی خواهد بود.
14. آگاهی از شیوه های افزایش ترافیک رقبا
اغلب کسب و کارها در زمینه توسعه سایت رسمی برند با رقبای مهمی مواجه می شوند. همیشه یک رقیب دارای مهارت و توانایی عجیبی برای جلب نظر مخاطب هدف است. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای آگاهی از شیوه های رقبا برای جلب نظر مخاطب هدف است. این امر امکان تازه ای به کسب و کارمان برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد داد.
مطلب مرتبط: طراحی سایت بهتر با نکات طلایی
بسیاری از برندها نسبت به الگوبرداری از رقبای شان در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تردید دارند. شاید این شیوه بهترین راهکار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نباشد، اما دست کم تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی مشتریان خواهد داشت بنابراین باید در صورت امکان از این راهکار برای افزایش کارایی وضعیت برندمان استفاده نماییم.
15. کاهش مشکلات عمومی سایت
برخی از سایت ها دارای مشکلات ساده اما تاثیرگذاری بر روی تجربه کاربری مخاطب هدف هستند. این امر تجربه کاربری بسیاری از مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر یک برند در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات موردنظر اقدام نکند، بخش قابل ملاحظه ای از وضعیت اعتبار سایتش به خطر خواهد افتاد. بی تردید هیچ کاربری تمایلی برای همکاری با برندهای دارای مشکلات گسترده در زمینه توسعه کسب و کارشان ندارد بنابراین باید نسبت به وضعیت برندمان و جلوه حرفه ای اش توجه لازم را نشان دهیم.