ما اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند انتقال درست پیام های برندمان به مخاطب هدف هستیم. ویروس کرونا در سراسر دنیا شیوع بسیاری پیدا کرده است. در این شرایط اغلب کسب و کارها چشم انداز روشنی برای پیگیری امور ندارند. به این ترتیب شرایط دنیای کسب و کار به هیچ وجه مشخص نیست. وقتی ما در شرایط بحرانی قرار داریم، تقویت توانایی برقراری ارتباط با مخاطب هدف اهمیت بیشتری پیدا می کند. برخی از برندها از همین حالا به دنبال لغو کمپین های بازاریابی شان هستند. این امر رویکرد اشتباهی به مسئله بحران کروناست. شرکت های مختلف به این ترتیب یکی از کانال های ارتباطی اصلی شان با مخاطب هدف را از دست می دهند.
تعامل با مخاطب هدف در شرایط بحرانی نیازمند آگاهی از نکات بیش از اندازه عجیبی نیست. یکی از راهکارهای مناسب در این میان همکاری با اینفلوئنسرها برای انتقال پیام های اساسی برندمان به مخاطب هدف است. مهم ترین مزیت چنین الگویی امکان افزودن احساسات انسانی به پیام برندمان است. مشکل اصلی بسیاری از کمپین های بازاریابی ناتوانی در زمینه ایجاد ارتباط عاطفی مناسب با مخاطب هدف است. مشکل موردنظر در حوزه بازاریابی تاثیرگذار تا حد زیادی رفع می شود.
ما در این مقاله قصد بررسی سه راهکار مناسب برای مقابله با بحران کرونا براساس الگوی همکاری با اینفلوئنسرها در کمپین های بازاریابی را داریم. در ادامه هر کدام از راهکارها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. اتکا به اینفلوئنسرهای مطمئن
عدم اطمینان یکی از احساسات منفی و زجرآور در میان تمام انسان هاست. اغلب ما آگاهی از وضعیت پیش روی به صورت دقیق و روشن داریم. بسیاری از برندها مزیت های بازاریابی تاثیرگذار را به خوبی مورد شناسایی قرار می دهند. این امر شامل تولید محتوای جذاب و ارائه آن از طریق افراد مورد اعتماد مخاطب هدف است. به این ترتیب ما دغدغه ای در زمینه دریافت بازدید اندک ویدئوهایمان نخواهیم داشت. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما در صورت انتخاب نادرست اینفلوئنسر تمام هزینه های ما بیفایده خواهد بود.
مطلب مرتبط: مدیریت بحران کاری براساس تجربه ویروس کرونا
برخی از برندها صرف همکاری با یک اینفلوئنسر را برای موفقیت در حوزه بازاریابی کافی می دانند. این امر به ویژه در شرایط بحرانی محل بحث است بنابراین ما باید به دنبال شیوه هایی برای افزایش تاثیرگذاری کمپین بازاریابی مان با همکاری اینفلوئنسرها باشیم. نخستین نکته در این میان انتخاب اینفلوئنسرهای مطمئن است. امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد در قالب اینفلوئنسر در حال فعالیت هستند. نکته مهم در این میان ماهیت جعلی فعالیت اغلب آنهاست. امروزه خرید لایک و فالوور تقلبی کار چندان سختی محسوب نمی شود بنابراین بسیاری از افراد با استفاده از چنین ابزارهایی اقدام به فعالیت در قالب اینفلوئنسرها می کنند. بدون تردید شرکت ها در صورت سرمایه گذاری برای همکاری با چنین افرادی بودجه شان را هدر خواهند داد.
اینفلوئنسرهای حرفه ای و مورد اعتماد کاربران با اندکی جستوجو و توجه به وضعیت اکانت شان قابل ارزیابی هستند. اگر ما در گام نخست اقدام به همکاری با اینفلوئنسرهای حرفه ای کنیم، مسیر فعالیت برندمان هموار خواهد شد. این نکته در زمان های بحرانی به طور ویژه ای صحت دارد بنابراین فرآیند بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها را به طور اصولی شروع کنید.
2. اولویت پیام های کوتاه و شخصی
تمام مدیران در کسب و کارهای گوناگون در تلاش برای حفظ شرایط به گونه ای پایدار هستند. این امر شامل صرف هزینه های گزاف در حوزه بازاریابی و همچنین اختصاص بودجه های کلان برای ارتقای نام برند در بازار است. نکته مهم در این میان ناتوانی در زمینه اطمینان به پیشبرد امور براساس برنامهریزی قبلی است. ما باید همیشه آمادگی بازبینی الگوهای بازاریابی مان را داشته باشیم. این امر در مورد نحوه تهیه محتوای بازاریابی اهمیت ویژه ای دارد. شاید تا دو دهه پیش تولید محتوای بازاریابی و تبلیغات طولانی مورد توجه مخاطب هدف قرار می گرفت، اما اکنون شرایط به طور کامل تغییر کرده است. امروزه مخاطب هدف حوصله مشاهده محتوای طولانی را ندارد بنابراین ما باید پیام بازاریابی مان را در کوتاه ترین شکل ممکن ارائه کنیم.
یکی از ترندهای شاخص در زمینه بازاریابی استفاده از اینفلوئنسرها برای انتقال پیام های کوتاه برندمان است. برخی از برندها به درستی اقدام به همکاری با چند اینفلوئنسر می کنند. مزیت اصلی این امر امکان شخصیسازی پیام برای گونه های مختلف مخاطب هدف است. امروزه ما در بازار هدف با طیف یکدستی از مشتریان مواجه نیستیم. تنوع سلیقه مشتریان در بازار باید مورد توجه تمام برندها قرار گیرد. در غیر این صورت به سرعت از بازار کسب و کار حذف خواهند شد.
اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی تلاش برای بیان نکات به صورت پیچیده است. اگر محتوای بازاریابی ما پیچیدگی زیادی داشته باشد، مخاطب هدف به سرعت از مشاهده آن منصرف خواهد شد بنابراین ما باید پیام برندمان را در نهایت سادگی به مخاطب هدف منتقل کنیم. البته این امر در تضاد با استفاده از ایده های خلاقانه در بازاریابی قرار ندارد. نکته مهم تلاش برای رعایت سادگی و فهم آسان پیام اصلی کمپین مان است. اغلب اینفلوئنسرها دقیقا به همین خاطر شهرت دارند. آنها مهارت بالایی در تبدیل اصطلاحات پیچیده کسب و کارها به عبارت های ساده و عامیانه دارند. بنابراین همکاری با آنها نقش مهمی در تبدیل اصطلاحات تخصصی کسب و کارمان به عبارت های روزمره مشتریان خواهد داشت.
3. آگاهی از نیازهای اصلی مشتریان
همکاری با اینفلوئنسرها بدون ارائه محتوایی جذاب و موردنیاز مشتریان با شکست همراه خواهد شد. برندها باید همیشه آگاهی دقیقی از نیاز مشتریان داشته باشند. در غیر این صورت امکان کسب نتایج دلخواه از فرآیند بازاریابی و همکاری با اینفلوئنسرها از میان خواهد رفت. وضعیت های بحرانی نیازمند توجه هرچه بیشتر برندها به نیاز مشتریان است. نیاز اغلب مشتریان در شرایط بحرانی شبیه به هم می شود بنابراین ما نیاز کمتری به ارزیابی وضعیت بازار خواهیم داشت. نکته مهم در این میان حضور مداوم در کنار مشتریان است.
بدون تردید همه ما مقالات مختلفی درباره افزایش انتظارات مشتریان از برندها در طول دهه اخیر خوانده ایم. این انتظار در شرایط بحرانی به طور فزاینده ای افزایش پیدا می کند بنابراین ما با همکاری اینفلوئنسرها باید حضور مداوم مان در کنار مشتریان را نشان دهیم. این امر تاثیر انکارناپذیری در افزایش انگیزه مشتریان برای تعامل بیشتر و خرید از ما خواهد داشت.
مطلب مرتبط: آزمون مدیریت بحران با شیوع کرونا
برخی از برندها در زمینه تولید محصولات کمتر به نیازهای اساسی مشتریان توجه دارند. نتیجه این امر ناتوانی آنها در زمینه جلب توجه مخاطب هدف، به ویژه در شرایط بحرانی، است. هرچه سطح تعامل ما با مشتریان بیشتر باشد، امکان ارائه خدمات مناسب در طول بحران هایی نظیر کرونا افزایش خواهد یافت. بنابراین توسعه سطح رابطه برندمان با مشتریان باید در دستور کار قرار گیرد.
استفاده درست از الگوی بازاریابی تاثیرگذار مزیت های بسیار زیادی برای برندها دارد. همانطور که در این مقاله نشان داده شد، همکاری با اینفلوئنسرها امکان ایجاد شرایط مناسب برای مدیریت بحران را فراهم می کند. توجه به نکات مورد بحث در این مقاله گام نخست برای شروع همکاری پایدار و تاثیرگذار با اینفلوئنسرها برای مدیریت بحران خواهد بود.