ترندهای اینستاگرام نقش مهمی در موفقیت استراتژی کلی بازاریابی یک برند ایفا می کند. امروزه بسیاری از برندها با استفاده درست از ترندهای بازاریابی در اینستاگرام به طور قابل ملاحظه ای وضعیت بازاریابی شان را بهبود می بخشند. اگر شما هم قصد دارید در سال جاری تحولی در نحوه بازاریابی و تعامل با مشتریان تان ایجاد کنید، باید از همین الان به فکر استفاده درست از ترندهای اینستاگرام باشید.
بدون تردید بازاریابی در شبکه های اجتماعی نقش مهمی در موفقیت برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بازی می کند. درست به همین خاطر در طول یک دهه اخیر میزان سرمایه گذاری برندها بر روی حوزه بازاریابی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. این امر در مورد اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین پلتفرم های اجتماعی اهمیت ویژه ای دارد. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید اول از همه کارتان را با اینستاگرام شروع کنید.
مشاهده شمار بالایی از برندهای فعال در اینستاگرام برای هر کارآفرین و تیم بازاریابی نگران کننده محسوب می شود. درست به همین خاطر ما در این مقاله به دنبال برخی از ترندهای برتر اینستاگرام برای سال 2022 هستیم. این امر به شما برای بازاریابی بهینه در سال جاری و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین ترندها در این راستا را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
مطلب مرتبط: ترندهای احتمالی اینستاگرام در سال 2022
انقلاب ویدئوهای موزیکال
ویدئوهای موزیکال در طول دو سال اخیر طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرده اند. دلیل این امر نیز بیش از هر نکته دیگری مربوط به ظهور تیک تاک به عنوان یکی از پلتفرم های محبوب در میان کاربران است. اگر حتی یک بار هم در تیک تاک حضور پیدا کرده باشید، به خوبی ویدئوهای موزیکال آن در خاطرتان باقی مانده است. این ترند به خوبی در اینستاگرام نیز دنبال می شود. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید پیش از هر نکته ای استفاده از ترند ویدئوهای موزیکال در اینستاگرام را جدی بگیرید.
شما به عنوان یک برند لازم نیست مانند کاربران عادی ویدئوی موزیکال طراحی کنید. در عوض تلاش برای همراه ساختن ویدئوهای بازاریابی تان با اندکی شوخی و کمدی به همراه موزیک متن جذاب کافی خواهد بود. این امر شما را از دامنه گسترده برندهای کلیشه ای متمایز خواهد کرد. در این صورت کاربران تمایل بسیار بالاتری برای تعامل با برند شما خواهند داشت.
خوشبختانه امروزه ویدئوهای مربوط به تیک تاک در اینستاگرام به طور گسترده ای بازنشر پیدا می کند. به همین خاطر شما مسیر دشواری برای الگوبرداری از سایر برندها یا اینفلوئنسرهای مطرح تیک تاک ندارید. چنین امری می تواند برای شما جذابیت های زیادی به همراه داشته باشد.
استفاده از تیک تاک در طول دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. همین امر بسیاری از برندها را نسبت به عضویت در این پلتفرم ترغیب کرده و حتی تاثیر شگفت آوری بر روی دیگر پلتفرم ها داشته است. اینستاگرام نیز در همین راستا سرویس ریلز را منتشر کرده است. شما در این سرویس می توانید ویدئوهایی مانند تیک تاک را بارگذاری نمایید. توصیه ما برای استفاده از ترند این بخش تمرکز بر روی بخش ریلز است. این طوری شما فرصت بسیار خوبی برای جلب نظر کاربران به شیوه ای حرفه ای خواهید داشت.
تولیدکنندگان محتوا برنده اصلی هستند
تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام محبوبیت بسیار زیادی دارند.چنین افرادی به طور معمول در زمینه تولید ویدئوهای جذاب در حوزه های مختلف فعالیت دارند. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای و متمایز از رقبای تان هستید، می توانید از این تکنیک برای اثرگذاری بر روی آنها سود ببرید. تولید محتوا شاید در نگاه نخست کار معمولی هر تیم بازاریابی باشد، اما اکنون باید به صورت متفاوتی انجام شود. شما در این بخش نیاز به یک چهره اصلی برای برندتان دارید تا به نوعی وجهه انسانی کسب و کارتان را بازنمایی کند.
یادتان باشد فردی که به عنوان مجری یا شخصیت اصلی در تمام ویدئوهای تولید شده برندتان حضور دارد، باید همکاری بلندمدتی با برند شما داشته باشد، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: ترندهای برتر شبکه های اجتماعی برای بازاریابی در سال 2022
امروزه کاربران از برندهایی که به طور اصلی چهره اصلی یا سفیرشان را تغییر می دهند، به هیچ وجه خوش شان نمی آید. بنابراین توصیه ما اطمینان از همکاری بلندمدت با فرد موردنظرتان است، در غیر این صورت در میانه راه با مشکلات زیادی رو به رو می شوید. این امر می تواند تمام برنامه های شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد.
خداحافظی به IGTV
بخش IGTV در طول سال های اخیر با سر و صداهای زیادی به عنوان رقیب برای یوتیوب مورد توجه قرار گرفت. اگرچه در ابتدا بسیاری از بازاریاب ها ظهور این بخش در اینستاگرام را نوعی انقلاب بزرگ ارزیابی می کردند، با این حال خیلی زود مشخص شد که بخش موردنظر جذابیت لازم برای کاربران و همچنین توانایی رقابت با یوتیوب را ندارد. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای کسب و کارهایی که همچنان مایل به سرمایه گذاری بر روی این بخش هستند، به همراه داشته باشد.
شاید در ابتدا مواجهه با شکست در بخش IGTV برای بسیاری از برندها دشوار باشد. دلیل این امر نیز طراحی حرفه ای بخش موردنظر است. درست به همین خاطر هنوز هم بسیاری از برندها به سرمایه گذاری در این بخش ادامه می دهند. اگر شما هم در این میان مایل به ادامه سرمایه گذاری تان هستید، باید تجدیدنظر اساسی در روند فعالیت تان صورت دهید، در غیر این صورت تمام بودجه تان در یک چشم به هم زدن از بین خواهد رفت.
اینستاگرام امروزه دیگر توانایی میزبانی از ویدئوهای طولانی را ندارد. این امر ارتباطی با زیرساخت های این پلتفرم نداشته و بیشتر از هر نکته دیگری مربوط به سلیقه کاربران است. بنابراین برندها برای تولید محتوا در این پلتفرم باید به جای ویدئوهای طولانی و بلند به فکر استفاده از نمونه های کوتاه باشند. این امر می تواند مزیت رقابتی برندها در اینستاگرام باشد، در غیر این صورت شما خیلی زود با مشکل از دست دادن سرمایه تان در حوزه بازاریابی رو به رو خواهید شد.
ظهور بخش ریلز برای همه کاربران
بخش ریلز یکی از جذاب ترین ترندهای مربوط به تولید محتوا در اینستاگرام را ایجاد کرده است. این بخش برای رقابت مستقیم با تیک تاک از سوی مدیران اینستاگرام مورد توجه قرار گرفته است. برخلاف بخش IGTV که خیلی زود در رقابت با یوتیوب شکست خورد، بخش ریلز توانایی های بالاتری برای رقابت با نسخه چینی بازار دارد. همین امر نظر بسیاری از برندها و کاربران را به این سرویس تازه جلب کرده است.
شما به عنوان یک برند پیشرو باید همیشه به دنبال استفاده از ترندهای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید. این امر می تواند وضعیت شما برای جلب نظر مشتریان و بهبود جایگاه تان در بازار را تحت تاثیر گسترده قرار دهد.
ضرورت اصلی در زمینه تولید محتوا برای بخش ریلز مربوط به بارگذاری ویدئوهای کوتاه است. اینستاگرام به تقلید از تیک تاک در این بخش حداکثر تا 15 ثانیه ای برای هر ویدئو زمان اختصاص داده است. بنابراین اگر شما ویدئوهای طولانی تر را در دستور کارتان قرار دهید، دیگر توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و حتی بارگذاری محتوا را نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: 8 ابزار ضروری برای رشد صفحه در اینستاگرام
اگر شما هنوز فعالیت در بخش ریلز را به طور جدی شروع نکرده اید، اکنون بهترین زمان برای برندتان خواهد بود. شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر شروع به بارگذاری ویدئوهای کوتاه درباره برندتان کرده و نظر کاربران را به خوبی جلب نمایید. یادتان باشد تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر ساده ای نیست. بنابراین شما باید ایده های جذاب و نوآورانه ای برای کاربران داشته باشید. این امر در پیوند با ارزش ها و تعهدات برندتان می تواند نظر هر کاربری را به خودش جلب کند.
اهمیت بخش استوری
بخش استوری یکی از قدیمی ترین امکانات اینستاگرام را شکل می دهد. اگرچه برای اولین بار اسنپ چت از این سرویس رونمایی کرد، اما امروزه بیشتر کاربران استوری را با اینستاگرام می شناسند. شما در طول سال جاری هنوز هم امکان سرمایه گذاری بر روی تولید محتوا در بخش استوری را دارید. این امر می تواند بار مهمی از دوش شما برای تعامل سریع و ساده با مخاطب هدف بردارد. یادتان باشد در بخش استوری لازم نیست محتوای بسیار لوکس با ویرایش های سنگین بارگذاری نمایید. همین که استوری های شما فضای خودمانی داشته باشد، به اندازه کافی جذاب و تعامل برانگیز خواهد بود.
خوشبختانه امروزه اینستاگرام با توجه به نیازهای روز کاربران اقدام به آپدیت استیکرها و امکانات جانبی استوری کرده است. با این حساب شما می توانید بدون اختصاص زمان طولانی به ویرایش محتوای تان به خوبی جذابیت استوری های برند برای مشتریان را دوچندان سازید. این امر باید همیشه مدنظر شما قرار داشته باشد، در غیر این صورت شاید در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی رو به رو شوید.
بحث عدالت اجتماعی در اینستاگرام
سال 2021 برای بسیاری از گروهها و مردم سراسر دنیا از نظر عدالت اجتماعی تأملبرانگیز بود. همین امر یکی از ترندهای سال جاری برای بازاریابی را تحت عنوان عدالت اجتماعی تعریف کرده است. شما در سال کنونی باید نسبت به اجرای تعهدات تان در برابر مشتریان واکنش نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نداشته باشید.
امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. بنابراین اگر شما به فکر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با صرف تولید محتوا هستید، باید تجدید نظر اساسی در این رابطه صورت دهید، در غیر این صورت خیلی زود مشتریان شما را به طور کامل ناامید خواهند کرد. این امر می تواند وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار کرده و رقبا را بدل به گزینه ای جذاب برای مشتریان فعلی تان نماید.
مطلب مرتبط: جلب مخاطب در اینستاگرام با 10 تکنیک کاربردی
شما لازم نیست اقدامات شگفت انگیزی در راستای حمایت از مردم در سراسر دنیا انجام دهید. همین که در کنار موسسه های اجتماعی و حقوق مردم در نقاط مختلف باشید، به اندازه کافی جذاب و تاثیرگذار خواهد بود. این امر می تواند برند شما را بدل به گزینه ای مورد علاقه برای تمام مشتریان بازار نماید. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید.
بازاریابی ارگانیک به تنهایی کافی نیست
بدون تردید بازاریابی ارگانیک برای هر برندی جذابیت های خاص خودش را دارد. در دنیایی که صرف بودجه های کلان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به نوعی عادت شده است، شما می توانید با هزینه ای اندک به سراغ تعامل با مشتریان تان بروید. چنین امری به برندتان فرصت بسیار خوبی برای توسعه کسب و کار و اختصاص بودجه اصلی به بخش هایی نظیر استخدام نیروی بیشتر یا افزایش کیفیت محصولات می دهد.
متاسفانه علی رغم جذابیت های بالای بازاریابی ارگانیک این شیوه به تنهایی برای برندها چاره ساز نخواهد بود. به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به دنبال راهکارهای دیگری نیز باشید. این امر در کنار تبلیغات رایج شامل همکاری با اینستاگرام برای پروموت کردن محتوا نیز می شود.
یکی از مزایای اصلی اینستاگرام برای برندها در زمینه پروموت کردن محتوا مربوط به امکان شخصی سازی دقیق مخاطب هدف است. بر این اساس محتوای شما فقط برای کاربران علاقه مند به نمایش درخواهد آمد. این امر می تواند وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده و به بهبود روابط تان با مشتریان کمک نماید.
براساس گزارش همکاران ما در موسسه Hootsuite، نزدیک به 80 درصد از برندها در ایالات متحده از گزینه پروموت کردن محتوا در اینستاگرام استفاده می کنند. با این حساب شما هم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید این گزینه را به طور قابل ملاحظه ای مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید تاثیرگذاری لازم بر روی مخاطب تان را به همراه نداشته باشد. معنای این امر هدر رفتن محتوا و هزینه تان در حوزه بازاریابی خواهد بود.
مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها درباره اینستاگرام
استفاده مداوم از ویدئوهای لایو
استفاده از گزینه لایو در طول سال های اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از گزینه لایو می کنند. دلیل این امر نیز تمایل بالاتر کاربران برای تعامل با برندها در قالب ویدئوهای لایو است. بنابراین اگر شما هم در کسب و کارتان با مشکل توجه اندک کاربران به محتوای بازاریابی تان رو به رو هستید، باید هرچه زودتر استفاده از ویدئوهای لایو را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کاهش شدیدی پیدا کند.
بارگذاری ویدئوهای لایو کار چندان دشواری نیست. کافی است در بخش بارگذاری پست به جای انتخاب یک محتوا در قالب پست بخش لایو را انتخاب کنید و سپس دوربینتان شروع به پخش ویدئو به طور زنده خواهد کرد. توصیه ما در این بخش استفاده از یک گفت و گوی ساده میان مدیرعامل برندتان با یک کارشناس یا اینفلوئنسر جذاب برای مشتریان است. موضوع بحث می تواند هر نکته ای در عرصه کسب و کارتان را شامل شود. فقط باید به این مسئله توجه داشته باشید که موضوع لایو شما باید ارتباط تنگاتنگی با دغدغه های مشتریان داشته باشد، در غیر این صورت توانایی جلب نظر کاربران به طور حرفه ای را نخواهید داشت.
پاسخگویی به مشتریان با ریلز
شما برای پاسخگویی به مشتریان همیشه لازم نیست یک کامنت طولانی ثبت کنید. گاهی اوقات پاسخ به سوالات یا درخواست های مشتریان در قالب ریلز نیز جذاب خواهد بود. شما می توانید در این مسیر از تگ کردن کاربر موردنظر نیز استفاده کنید. این امر جذابیت فعالیت بازاریابی تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
مشتریان در بازار همیشه به دنبال جلب توجه برندها هستند. با این حساب اگر شما عملکرد خوبی در این رابطه داشته باشید، وضعیت برندتان در بازار در مدت زمانی کوتاه به طور قابل توجهی بهبود پیدا خواهد کرد. این امر می تواند تمام مشتریان حاضر در بازار را نیز برای همکاری با برند شما وسوسه نماید.
یادتان باشد برای بارگذاری ریلز شما باید یک نکته اصلی یا محوری را در مدت زمانی کوتاه بیان نمایید. بنابراین پاسخگویی به سوالات تمام مشتریان نیاز به بارگذاری ریلزهای متعدد خواهد داشت. توصیه ما در این رابطه تلاش برای دسته بندی سوالات و درخواست های مشتریان و سپس شروع به تولید ریلز است، در غیر این صورت شما مسیر بسیار دشواری برای تولید محتوا و جلب نظر مخاطب هدف تان پیش رو خواهید داشت.
بازگشت دوباره بخش فید
بخش فید (Feed) همچنان دارای اهمیت برای تیم های بازاریابی خواهد بود. شما در صورتی که در اکانت تان محتوایی بارگذاری نمایید، کاربران هنوز هم از آن مطلع خواهند شد. شاید در طول سال های اخیر ایجاد تغییرات مداوم در بخش فید برای بسیاری از برندها دردسرساز شده باشد، با این حال چنین امری به معنای امکان چشم پوشی از وضعیت این بخش نیست. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید با الگوریتم تازه اینستاگرام برای مرتب سازی پست ها در بخش فید کنار بیایید، در غیر این صورت کاربران تان به طور مداوم ریزش خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه برند با سرویس ریلز اینستاگرام
اینستاگرام در راستای ایجاد تنوع و خلاقیت بیشتر در زمینه نمایش محتوا به کاربران اقدام به ارزیابی سلیقه هر کاربر و شخصی سازی نحوه نمایش محتوا در فید کرده است. بنابراین اگر کاربران تعامل چندانی با محتوای برند شما نداشته باشند، محتوای برندتان خیلی زود از بخش فید آنها کنار گذاشته خواهد شد. معنای این امر ضرورت گشت و گذار بیشتر کاربران برای پیدا کردن محتوای تان است. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید تلاش های بازاریابی تان در اینستاگرام خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو شود.