اینستاگرام در طول یک دهه اخیر به طور قابل ملاحظه ای مد نظر کاربران در سراسر دنیا قرار گرفته است. به همین خاطر هیچ برندی دیگر توانایی نادیده گرفتن این پلتفرم بزرگ را ندارد. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید بازاریابی در اینستاگرام را در کانون توجه تان قرار دهید.
بدون تردید بازاریابی در هر پلتفرمی نیازمند برخی تکنیک ها و راهکارهای مناسب است. درست به همین خاطر شما هم برای بازاریابی در اینستاگرام به مجموعه ای از تکنیک های کاربردی نیاز دارید، در غیر این صورت نتیجه فرآیند بازاریابی تان به هیچ وجه راضی کننده نخواهد بود. اولین کاری که شما در این مسیر باید انجام دهید، پیدا کردن راهکاری برای جلب نظر مخاطب در اینستاگرام است. برند شما تا زمانی که توجه مخاطب هدف را جلب نکند، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهد داشت. اینطوری کسب و کارتان پس از مدت زمانی طولانی هم در بازار ناشناخته باقی خواهد ماند.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین راهکارها برای جلب نظر مخاطب هدف به فرآیند بازاریابی برندهاست. محور اصلی بحث ما نیز اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا خواهد بود. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای جلب نظر مخاطب هدف در این پلتفرم هستید، به هیچ وجه نکات مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید.
بارگذاری محتوای بصری باکیفیت به طور مداوم
کاربران وقتی اینستاگرام را باز می کنند، اول از همه با محتوای بصری رو به رو خواهند شد. این امر یکی از ویژگی های اصلی اینستاگرام را شامل می شود. با این حساب شما باید برنامه ای ویژه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس این شیوه داشته باشید. متاسفانه برخی از برندها نسبت به تفاوت اینستاگرام با دیگر شبکه های اجتماعی بی توجه هستند. به همین خاطر توانایی لازم برای جلب نظر کاربران را از دست می دهند.
مطلب مرتبط: راهکارهای رایگان برای افزایش مخاطبان اینستاگرام
امروزه کاربران بیش از هر فرمت محتوایی دیگری به ویدئو و سپس عکس تمایل دارند. اینستاگرام هم به دلیل پشتیبانی وسیع از این دو فرمت میان بسیاری از بازاریاب ها محبوبیت دارد. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط باید طراحی محتوای باکیفیت در این رابطه را مد نظر قرار دهید. به این ترتیب شانس تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
شاید در نگاه نخست طراحی محتوای بصری کار ساده ای به نظر برسد، اما سختی های این مسیر بسیار بیشتر است. اگر شما به دنبال طراحی محتوای جذاب برای مخاطب تان هستید، همیشه باید پرسونای برندتان را در اولویت قرار دهید. این امر شامل طراحی محتوا براساس ویژگی های مرکزی برندتان است. به این ترتیب بدون دردسر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. این امر در بلندمدت شما را بدل به برندی محبوب در میان مشتریان خواهد کرد.
پرسونای برند شامل ویژگی ها و ارزش های محوری هر برند در رابطه با تولید محصول، بازاریابی و همچنین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. برندهایی که از این شیوه برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، همیشه تاثیرگذاری بالاتری بر روی مخاطب هدف شان دارند. بنابراین شما هم در این بش باید از همین شیوه برای جلب نظر مشتریان تان استفاده نمایید. در غیر این صورت فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به یک چالش اساسی برای تان خواهد شد.
هماهنگی با آپدیت های اینستاگرام
اینستاگرام در طول نزدیک به یک دهه حضور در عرصه رقابت میان شبکه های اجتماعی تغییرات بسیار زیادی را داشته است. بدون شک کاربران ابتدایی این پلتفرم دیگر هیچ شباهتی میان اینستاگرام در روزهای ابتدایی اش با آخرین نسخه های فعلی نخواهند دید. معنای این امر تغییر مداوم اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
اگر برند شما در زمینه بازاریابی نسبت به آپدیت های اینستاگرام بی توجه باشد، خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. دلیل این امر نیز تمایل کاربران در اینستاگرام برای مشاهده محتوای به روز و مطابق با آخرین تغییرات این پلتفرم است. کار شما در این بخش شاید تا اندازه ای سخت باشد، اما اگر بتوانید همیشه به عنوان اولین برند از آپدیت های اینستاگرام در زمینه تولید محتوا سود ببرید، دیگر هیچ مشکلی برای جلب نظر کاربران نخواهید داشت.
یکی از تجربه های موفق درباره استفاده از آپدیت اینستاگرام مربوط به سرویس IGTV است. این سرویس زمانی که عرضه شد، هدف اصلی اش رقابت با یوتیوب بود. نکته جالب اینکه بسیاری از برندها در عمل برای جلب نظر مخاطب هدف شان به سوی استفاده از IGTV رفتند. چنین امری به دلیل نوآوری قابل ملاحظه ای امکان توسعه سریع کسب و کار را به برندها داد.
چنین ماجرایی درباره فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام نیز مصداق داد. چنین فیلترهایی در رقابت مستقیم با اسنپ چت برای کاربران راه اندازی شد. نکته جالب اینکه بسیاری از برندها برای سرگرم ساختن مخاطب هدف شان از چنین ویژگی ای سود بردند. شما به عنوان بازاریاب باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید. این امر برندتان را همیشه در فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان نگه خواهد داشت. به این ترتیب هیچ مشکلی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
مطلب مرتبط: افزایش مخاطبان اینستاگرام با 10 اقدام ساده
توجه به خواسته های مشتریان
بازاریابی در اینستاگرام و جلب نظر کاربران باید یک امر مهم و دقیق حساب شود. متاسفانه بسیاری از برندها به گمان اینکه هر محتوایی در این پلتفرم مورد توجه کاربران قرار می گیرد، اقدام به تولید محتوا می کنند. نتیجه این امر مواجهه با مشکلات گسترده در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
امروز یکی از ویژگی های اصلی بازاریاب های موفق توانایی شناخت سلیقه و خواسته های مشتریان است. چنین امری به برندها امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. بنابراین اگر شما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف به طور حرفه ای هستید، باید همیشه رابطه نزدیکی با مشتریان داشته باشید، در غیر این صورت کمتر شانسی برای تعامل مناسب با مخاطب هدف تان خواهید یافت.
گاهی اوقات بازاریاب ها ترندهای رایج در زمینه بازاریابی را با خواسته های مشتریان اشتباه می گیرند. این امر شاید در نگاه نخست بدون هیچ ایرادی باشد، اما گاهی اوقات مشتریان را نسبت به برندتان دلسرد خواهد کرد. یکی از راهکارهای مناسب در این میان تقویت کانال های ارتباطی میان برندتان با مشتریان خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از انواع نظرسنجی ها نیز ایده جذابی خواهد بود.
اگر شما دامنه مشخصی از مشتریان وفادار دارید، استفاده از نظرات آنها برای بازاریابی مناسب بهترین ایده ممکن خواهد بود. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای بدل به برند مورد علاقه مشتریان خواهد کرد. بنابراین تقریبا هیچ مشکلی در این میان پیش روی تان نخواهد بود.
زمان بندی مناسب برای انتشار محتوا
وقتی شما یک ایده مناسب برای تولید محتوا دارید، باید به نکات جانبی نیز توجه نشان دهید. یکی از نکات مهم در این میان زمان بندی برای انتشار محتواست. بسیاری از برندها به چنین نکته مهمی توجه لازم را نشان نمی دهند. به همین خاطر حتی بهترین ایده های بازاریابی شان را نیز با زمان بندی نامناسب از بین می برند.
امروز الگوریتم اینستاگرام به طور مداوم در حال تغییر است. همین امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری سخت و دشوار کرده است. یکی از تکنیک های مناسب در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده از زمان بندی مناسب است. به طور معمول بهترین زمان بندی برای انتظار محتوای بازاریابی بین 11 صبح تا 2 بعدازظهر است. در این زمان اغلب کاربران آنلاین بوده و شما امکان جلب بازدید کننده بیشتر برای محتوای تان را خواهید یافت.
بدون تردید بارگذاری محتوا در ساعت های پایانی شب نیز به خاطر تعامل مشتریان با مخاطب هدف امری مناسب خواهد بود. بنابراین شما مشکلی در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این ساعت ها نخواهید داشت. یکی از نکات مهم در این میان شخصی سازی زمان بندی مورد نظر براساس نیاز کسب و کارتان است. چنین امری به شما برای پرهیز از هرگونه ریسکی در زمینه تعامل با مشتریان کمک خواهد کرد.
وقتی شما سرمایه گذاری بالایی بر روی بازاریابی در اینستاگرام کرده اید، هرگونه مشکلی در این میان به شدت برای تان پرهزینه خواهد بود. به همین خاطر استفاده از ابزارهای زمان بندی انتشار محتوا یکی از ایده های مناسب برای بازاریابی عالی در اینستاگرام خواهد بود. از میان ابزارهای مختلف در این مورد، پیشنهاد ما ابزار انتشار محتوای Sprout Social است. این ابزار به شما امکان زمان بندی دقیق انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی را می دهد. به این ترتیب دیگر هیچ وقت برای انتشار پست های تان زمان طلایی را از دست نخواهید داد.
مطلب مرتبط: 5 روش اثبات شده برای افزایش مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام
بیان داستان های بصری
امروزه بسیاری از مردم هنوز هم به داستان های سنتی در قالب متن عادت دارند. با این حال دنیای فناوری روز به روز در حال تغییر است. همین امر موجب تغییر در روند طراحی و بیان داستان ها، به ویژه در عرصه بازاریابی، شده است. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان براساس چنین تکنیک هایی هستید، باید پیش از هر نکته دیگری ایده ذهنی تان برای یک داستان جذاب را با تصاویر یا حتی یک ویدئوی جذاب ترکیب کنید. این امر موجب جلب توجه هرچه بهتر کاربران در فضای اینستاگرام می شود. بنابراین شما هیچ مشکلی برای تعامل با مشتریان و توسعه داستان تان در سراسر این پلتفرم نخواهید داشت.
بدون تردید اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم بصری پتانسیل های بسیار زیادی دارد. بنابراین شما باید در زمینه داستان سرایی برای برندتان نیز از پتانسیل های مورد نظر به خوبی استفاده نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت.
تبدیل داستان های سنتی به نمونه هایی سازگار با محتوای بصری همیشه کار دشواری است. با این حال اندکی تمرین و الگوبرداری از تجربه برندهای موفق در این زمینه وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید.
استفاده از هشتگ های مناسب
هشتگ ها یکی از ابزارهای کاربردی برای پیدا کردن محتوای دلخواه در اینستاگرام محسوب می شود. امروزه بسیاری از کاربران به جای جست و جو در میان اکانت های مختلف برای پیدا کردن محتوای دلخواه شان از هشتگ ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال مشاهده محتوایی جذاب در رابطه با سیر و سفر هستید، کافی است کلیدواژه های مرتبط با این حوزه را در قالب هشتگ جست و جو نمایید. آن وقت کلی محتوای جذاب برای تان به نمایش درخواهد آمد.
نکته مهم در این بخش استفاده از هشتگ ها از سوی کسب و کار شماست. این امر به شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می دهد. اگر شما نسبت به این نکته توجه لازم را نشان ندهید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید یافت.
صرف نظر از هشتگ های عمومی برای تولید محتوا، شما باید همیشه یک هشتگ ویژه برای برندتان هم داشته باشید. به این ترتیب کاربران به سادگی هرچه تمام تر امکان پیدا کردن محتوای مرتبط با برندتان را خواهند داشت. به علاوه، شما برای پیدا کردن محتوای تولیدی کاربران درباره برندتان نیز نیاز به هشتگ خاص برای برندتان خواهید داشت، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
بهره برداری درست از انواع مسابقه و چالش
کاربران در شبکه های اجتماعی همیشه عاشق انواع بازی های گوناگون هستند. این امر نه تنها فرصتی برای سرگرمی و خوشگذرانی دوستان در کنار هم است، بلکه به برندها فرصتی برای تعامل بهتر با مشتریان را نیز می دهد. بنابراین شما باید در این میان به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای باشید. نخستین اقدام در این میان نیز تلاش برای طراحی مسابقه های جذاب برای کاربران است.
اگر شما در بخش های قبلی این مقاله نسبت به شناخت درست مشتریان تان اقدام کرده باشید، محتوای بازاریابی تان در این بین جذابیت بسیار زیادی برای کاربران خواهد داشت. بنابراین شما در عمل مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان در این وضعیت نخواهید داشت. نکته مهم در این میان انتخاب یک جایزه مناسب برای مسابقه آنلاین تان است. به این ترتیب کاربران بیش از هر زمان دیگری نسبت به حضور در مسابقه برندتان ترغیب خواهند شد.
مطلب مرتبط: نبرد برای جذب طبیعی مخاطب در اینستاگرام
چالش های رایج در شبکه های اجتماعی نیز بیشتر شامل انواع ترندها و همچنین ترغیب کاربران برای استفاده از محصولات برند است. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان تان خواهید داشت. اگر شما محصول تازه ای برای عرضه در بازار دارید، باید پیش از هر نکته دیگری به دنبال ترغیب کاربران برای استقبال از آن باشید. به این ترتیب رونمایی از محصولات برندتان همراه با موجی از تولید محتوای کاربران درباره آن خواهد بود.
استفاده از تبلیغات پولی اینستاگرام
شما برای رقابت با برندهای بزرگ همیشه امکان تمرکز بر روی تولید محتوا به طور ارگانیک را ندارید. به همین خاطر گاهی اوقات استفاده از تبلیغات پولی اینستاگرام ایده بدی نخواهد بود. شما در این میان باید مدیریت مناسبی بر روی بودجه در دسترس تان داشته باشید. این امر شامل نمایش بهترین محتوای بازاریابی تان در قالب تبلیغات برای کاربران است، در غیر این صورت تبلیغات بیش از اندازه هر کاربری را نسبت به تعامل با برند شما دلسرد خواهد ساخت.
بدون تردید شما برای بازاریابی موفق در اینستاگرام به ترکیبی از تولید محتوا و استفاده از گزینه تبلیغات پولی نیاز دارید. بنابراین همیشه تعادل را در میان این دو رویکرد رعایت نمایید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
همکاری با اینفلوئنسرها
تبدیل کردن یک برند به گزینه ای جذاب برای کاربران در اینستاگرام همیشه با همکاری اینفلوئنسرها بسیار ساده خواهد بود. دلیل این امر نیز محبوبیت و اعتبار بالای اینفلوئنسرهاست. اگر شما با یک اینفلوئنسر مناسب برای تبلیغ و توسعه کسب و کارتان به تفاهم برسید، مسیر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بسیار ساده تر از هر زمان دیگری طی خواهید کرد.
نکته مهم در این میان همکاری با اینفلوئنسرها دارای دامنه مشترکی از فالوورهاست. به بیان ساده، شما باید فقط با اینفلوئنسرهای مشهور در حوزه کاری خودتان همکاری داشته باشید، در غیر این صورت فرآیند بازاریابی شما جذابیت خاصی برای کاربران نخواهد داشت.
امروزه اینفلوئنسرهای بسیار زیادی در سراسر دنیا فعالیت دارند. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید از میان انبوهی از اینفلوئنسرها دست به انتخاب بزنید. توصیه ما در این بخش انتخاب اینفلوئنسرهایی با دامنه متعادلی از فالوورهاست. بنابراین باید دور افراد دارای فالوورهای میلیونی را خط بکشید. چراکه چنین همکاری هایی نه تنها برای برندتان بسیار پرهزینه خواهد بود، بلکه تاثیرگذاری اندکی نیز به همراه دارد.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدرن برندها برای جذب مخاطب در اینستاگرام
بدون تردید بازاریابی در اینستاگرام در طول سال های اخیر بدل به امری تخصصی شده است. اگر شما مایل به حضور موفق در این فضا هستید، توصیه های مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای تان خواهد بود.