به قلم: شان بکر
به عنوان یک بازاریاب به احتمال زیاد از مدت ها قبل ناکارآمدی شیوه های سنتی تبلیغات را متوجه شده اید. سندی پویا در مورد افول تأثیرگذاری تبلیغات کلاسیک آمارهای مربوط به استفاده از اپ های مسدودکننده آگهی ها (Ad Blocker) در میان کاربران گوشی های هوشمند است. براین اساس نزدیک به 70درصد کاربران دستگاه های هوشمند از چنین اپ هایی برای عبور از تبلیغات سایت ها استفاده می کنند. پرسش اصلی در این مقاله روشن است: چگونه با مخاطب ارتباطی مؤثر به منظور معرفی محصولات مان برقرار کنیم؟
در پاسخ به پرسش فوق اینستاگرام گزینه مناسبی به حساب می آید. مخاطب های این شبکه اجتماعی رشد بسیار سریعی داشته اند و اکنون مرز 800 میلیون را رد کرده اند (این پلتفرم فقط در میان ماه جولای و سپتامبر 2017 در حدود 200میلیون کاربر جدید به دست آورده است). در کنار چنین آماری براساس گزارش Social Media Today کاربران اینستاگرام در زمینه وقت گذرانی در سایت های تبلیغاتی و کسب و کار نیز رکورددار هستند. در اینجا شیوه محاسبه میزان مراجعه از داخل یک شبکه اجتماعی به سایت های مدنظر است. برهمین اساس کاربران اینستاگرام با گذراندن 192 ثانیه، معادل دو برابر کاربران فیس بوک و پینترست، رکورددار هستند.
بی تردید صرف آگاهی از وجود محیطی مطلوب به نام اینستاگرام ضامن موفقیت در این محیط نیست. پرسش هایی نظیر «کدام نوع محتوا برای به اشتراک گذاری در اینستاگرام مناسب است» دغدغه فکری خیل عظیمی از بازاریاب ها و برندها را تشکیل می دهد. برهمین اساس در ادامه نکاتی مهم به همراه مثال های عینی در خصوص شیوه تهیه و ارائه محتوا در این پلتفرم را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.
قدرت نفوذ محتوای تولید کاربران را دست کم نگیرید
یکی از بهترین راه های جذب حداکثری مخاطب ها در اینستاگرام تشویق کاربران به ایجاد محتوای شخصی شان با چاشنی محصولات برندمان است. بررسی های گوناگون بیانگر قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بسیار بالای محتوای تولیدی کاربران در مقایسه با محتوای ارائه شده از سوی بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی است.
مطلب مرتبط: شیوه های جدید جذب مخاطب در دنیای مجازی
برهمین اساس یک مثال موفق از کاربرد چنین شیوه ای کمپین برند آرایشی استرالیایی به نام Frank Body است. این کمپین مربوط به جدیدترین محصول شرکت یعنی کرم های ماساژ قهوه بود. استراتژی Frank Body در زمینه بازاریابی این محصول استفاده از بازاریاب های مجرب به منظور تشویق مشتریانش به تولید محتوا بود. به این ترتیب هشتگ هایی نظیر #Let’sBeFrank و #TheFrankEffect به زودی در اینستاگرام همه گیر شدند. ارائه این هشتگ ها از سوی تیم بازاریابی شرکت در راستای تقویت انگیزه مشتریان برای اظهارنظر پیرامون تجربه شان در استفاده از محصول جدید Frank Body بود.
شاید برای شما این پرسش مطرح شود که نتیجه این استراتژی چه بود. پاسخ ساده و روشن است: بیش از 25هزار عکس بارگذاری شده در اینستاگرام از سوی کاربران و 350هزار فالوور برای اکانت رسمی شرکت در کمتر از یک سال.
تأثیر ایجاد مسابقه
تجربه نشان داده برگزاری مسابقه به منظور معرفی محصولات جدید شرکت ها همیشه توجه کاربران را به خود جلب می کند. چنین شیوه ای هنگامی که با توصیه قبلی همراه شود، قدرتی دوچندان خواهد یافت. منظور من ترکیب مسابقه با محتوای تولید کاربران است. تنها کاری که برای برگزاری مسابقه به صورت آنلاین باید انجام داد، طراحی یک هشتگ مناسب است. این هشتگ باید به خوبی بیانگر پیام شما به همراه عنصر جذابیت باشد. در هر صورت مخاطب با مشاهده هشتگ مان باید انگیزه کافی برای شرکت در مسابقه را پیدا کند.
یک مثال فوق العاده در زمینه استفاده از این روش استراتژی برند The Body Shop است. این غول حوزه لوازم بهداشتی و آرایشی به هنگام رونمایی از سری جدید چای سبز فوجی مسابقه ای با استفاده از هشتگ #HealthyMoment برگزار کرد. در این مسابقه از کاربران درخواست تهیه تصاویری از لحظات سالم زندگی شان مطرح شده بود. محدودیت یک روزه مسابقه حجم وسیعی از تکاپو را در میان مشتریان شرکت به راه انداخت. به عنوان جایزه مسابقه نیز The Body Shop بسته های رایگان چای جدیدش را میان کاربران برگزیده توزیع می کرد.
نتیجه مسابقه The Body Shop دریافت 50هزار لایک، افزایش 200درصدی جذب مخاطب و افزایش 225هزار نفری فالوورهای صفحه رسمی شرکت در عرض یک روز بود.
نمایش کاربرد محصول
یکی از بهترین راهکارهای جذب مخاطب در اینستاگرام نمایش شیوه استفاده و کارکرد محصولات مان است. کاربران اینستاگرام و به طور کلی شبکه های مجازی علاقه بسیار زیادی به آگاهی از شیوه استفاده از محصولات مختلف بدون نیاز به مراجعه به فروشگاه یا صحبت با مسئول پشتیبانی شرکت ها دارند. برهمین اساس محتوای آموزشی مان باید کاملا کاربردی و قابل فهم برای همگان باشد.
در دنیای مد و پوشاک خرده فروشی ها و شرکت های طراحی لباس علاقه زیادی به نمایش محصولات جدید در کنار یک دست کامل از لباس های دیگر دارند. بدین ترتیب علاوه بر معرفی محصول جدید ترکیب های خلاقانه ای نیز به عنوان ایده در اختیار کاربران قرار می گیرد. یک نمونه موفق از کاربرد این شیوه ترکیبی مربوط به فروشگاه آنلاین ASOS است. این فروشگاه به طور اختصاصی در زمینه عرضه پوشاک فعالیت دارد. برهمین اساس در اینستاگرام تمرکز خود را روی معرفی محصولات جدید از برندهای مختلف قرار داده است. ترکیب محصولات مختلف از برندهای گوناگون یکی از عادت های مدیران صفحه ASOS است. نکته جالب علاقه وافر کاربران به این شیوه خلاقانه است.
نتیجه فعالیت خلاقانه ASOS در اینستاگرام دریافت 32هزار لایک و 248 کامنت فقط در یکی از پست های اخیرش است. بی تردید این آمار برای یک فروشگاه بین المللی که در رقابت با غول های بسیار بزرگی به سر می برد، موفقیت عظیمی محسوب می شود.
شیوه دیگر برای نمایش محصولات به کاربران استفاده از افراد تأثیرگذار است. در این زمینه نیازی به خرج هزینه های کلان و همکاری با ستاره های دنیای هنر و ورزش نیست. در حقیقت تأثیرگذاری افرادی که در سطح محلی و محدود به فعالیت می پردازند، بسیار بیشتر از ستاره های بین المللی است. یکی از تأثیرگذارهای محلی موفق «گری آکونا» نام دارد. وی به عنوان فردی تأثیرگذار در اینستاگرام پست های خود را بر محور معرفی پوشاک برندها مختلف اداره می کند. به منظور جذب مخاطب بیشتر، گری به عنوان مدل در صفحه اش فعالیت دارد. بدین ترتیب کاربران محصولات برندهای مختلف را در به صورت آنلاین و در تن یکی از شخصیت های نسبتا مشهور مشاهده خواهند کرد.
علاوه بر پوشاک، مواد غذایی و رستوران ها نیز در اینستاگرام حکمرانی وسیعی دارند. برهمین اساس اگر کسب وکارتان در حوزه تهیه غذاست، بارگذاری تصاویری از پشت صحنه رستوران و غذاهای تان در اینستاگرام اقدامی منطقی خواهد بود.
داستان تان را روایت کنید
خلق یک داستان جذاب با چاشنی محصولات تان تأثیر فزاینده ای روی فرآیند جذب مخاطب دارد. به علاوه مطالعه یک متن جذاب انگیزه کاربران برای خرید از شما را افزایش می دهد. خوشبختانه این استراتژی روی اغلب کسب وکارها قابل اجراست. به عنوان مثال مؤسسه خیریه Charity: Water، فعال در زمینه ارائه آب آشامیدنی سالم برای مناطق محروم و فقیر، به منظور دریافت کمک های مردمی تصاویری جذاب به همراه داستان مرتبط با آن تصاویر را روی اکانتش قرار می دهد.
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم
ایجاد تغییر در نحوه مدیریت اکانت های مان و داستان سرایی پیرامون برند شرکت یکی از بهترین راهکارها برای خلق جامعه کوچک مشتریان و طرفداران است. یکی از اهداف جالب در داستان سرایی نمایش پشت صحنه کسب وکار است. این کار علاوه بر ارائه ارزش های شرکت، به طور واضح به فهم ماهیت برندتان از سوی مشتریان نیز کمک شایانی خواهد کرد.
Apolis یکی از موفق ترین برندها در حوزه داستان سرایی است. این شرکت که در زمینه سبک زندگی فعالیت دارد، محصولاتش را با استفاده از مواد اولیه طبیعی تهیه می کند و در اختیار گروه های محلی در سراسر جهان قرار می دهد. اکانت رسمی این شرکت در اینستاگرام علاوه بر معرفی محصولات شرکت اخباری، پیرامون آخرین جلسات مدیران ارشد به همراه تصاویر و ویدئوهای این نشست ها نیز منتشر می کند. کاربران با مشاهده این تصاویر به خوبی از عزم راسخ برند در راستای ایجاد تحول در سبک زندگی مردم سراسر جهان مطلع می شوند.
Grace&Lace یکی دیگر از برندهای موفق در زمینه داستان سرایی است. این فروشگاه پوشاک با استفاده از افراد مشهور و حتی مردم عادی به عنوان مدل (به جای مانکن) موفق به جذب 61هزار فالوور در زمانی اندک شده است.