استفاده از اینفوگرافی برای انتقال بهینه مفاهیم ایده بسیار جذابی محسوب می شود. امروزه آیکون های بسیار زیادی برای افزایش زیبایی بصری اینفوگرافی در دسترس برندها قرار دارد. اگر یک برند در زمینه طراحی اینفوگرافی عملکرد مناسبی داشته باشد، زمینه لازم برای ارتباط مناسب با مشتریان را فراهم خواهد کرد. شاید این امر در عرصه کسب و کار بسیار عادی به نظر برسد، اما بسیاری از برندها برای ارتباط و تعامل اولیه با مشتریان نیز دچار مشکل هستند.
برخی بازاریاب ها نسبت به کاربرد اینفوگرافی در عرصه بازاریابی تردید دارند. همچنین برخی دیگر نیز دارای اطمینان نسبی در این حوزه هستند، اما شیوه های طراحی اینفوگرافی های جذاب را نمی دانند. این امر در عمل مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند. اگر شما نیز در تلاش برای طراحی اینفوگرافی هستید، باید نسبت به استفاده از آیکون های جذاب در طرح های تان اقدام نمایید. شاید این امر برای شما تازگی داشته باشد. بدون تردید استفاده از انواع آیکون های محبوب در فرآیند گفت وگوی متنی کاربرد بالایی دارد. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای استفاده از آیکون های جذاب و آشنا برای اغلب مردم به منظور انتقال بهتر مفاهیم در عرصه بازاریابی است.
بازاریاب ها با اینفوگرافی به بصری سازی داده های مهم می پردازند. این امر موجب تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف می شود. اگر یک برند در تلاش برای بیان داده های خام یا حتی اطلاعات پیچیده به مخاطب هدف باشد، باید در ابتدا آنها را ساده سازی نماید. بهترین راهکار در این میان استفاده از اینفوگرافی های جذاب است. استفاده از آیکون های مختلف در این میان جذابیت های بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. پیش از بررسی نحوه دسترسی به آیکون و استفاده از آنها در عرصه بازاریابی باید نسبت به اهمیت آنها اطلاع کسب کنیم. بنابراین در ادامه ابتدا به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: رازهای یک اینفوگرافی موفق
چرا آیکون ها در اینفوگرافی ها مهمند؟
اینفوگرافی ها منبع مهمی از اطلاعات برای مخاطب است. شاید در نگاه نخست استفاده از اینفوگرافی فقط در عرصه بازاریابی مهم باشد، اما در تمام سندها و حتی پژوهش های مختلف نیز از اینفوگرافی استفاده می شود. این امر به دلیل ساده سازی فرآیند انتقال محتوای ارزشمند صورت می گیرد. بسیاری از محتواها در نگاه نخست دارای اهمیت بالایی است، اما در عمل انتقال شان به مخاطب هدف چالش بزرگی خواهد بود. این امر باید با استفاده از اینفوگرافی ها حل و فصل شود. جایگاه آیکون های مختلف در این میان تقویت جلوه بصری طرح هاست. بسیاری از برندها نسبت به چشم نوازی اینفوگرافی شان توجه لازم را ندارند بنابراین در عمل با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند. اگر پیش از طراحی طرح نهایی نسبت به ساده سازی مفاهیم اصلی و همچنین استفاده از آیکون های مناسب اقدام نماییم، طرح نهایی مان جذابیت بسیار بیشتری برای مخاطب هدف خواهد داشت. این امر بدون شک سختی های بسیار زیادی برای بازاریاب ها به همراه دارد، اما با تمرین و الگوبرداری از نمونه های مناسب در این زمینه کار برای آنها به شدت ساده تر خواهد شد.
اهمیت آیکون ها در بازاریابی و طراحی اینفوگرافی به همین سادگی نیست. در بخش فوق نسبت به برخی از اهمیت های ساده ای طرح های کوچک و زیبا اشاره کردیم، اما در ادامه به طور دقیق تر این امر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس از آگاهی از اهمیت اینفوگرافی و همچنین آیکون ها در طراحی نمودارهای جذاب باید نسبت به دلایل کاربرد آنها نیز اطلاعاتی کسب کنیم.
کمک به توجه مخاطب هدف
یک اینفوگرافی مناسب باید مخاطب هدف را جذب کند. بسیاری از طرح های نموداری در نگاه نخست دارای جذابیت های کافی نیستند. همین امر فرآیند انتقال محتوا را با شکست مواجه می کند. امروزه مخاطب هدف حوصله کافی برای مشاهده طرح های ساده، کلیشه ای و غیرحرفه ای را ندارد بنابراین بازاریاب ها باید اینفوگرافی های جذابی در اختیار مخاطب هدف قرار دهند. سالانه شمار بالایی از برندها به دلیل ناتوانی برای جلب نظر مخاطب هدف از نظر گرافیکی با شکست مواجه می شوند.
یکی از نمونه های استفاده از آیکون در اینفوگرافی ها مربوط به نمودارهای تاریخی است. به عنوان مثال، اگر شما به عنوان بازاریاب یا ویراستار یک محله تاریخی در تلاش برای نمایش تحول ابزارسازی انسان در طول تاریخ باشید، از چه راهکاری استفاده خواهید کرد؟ بیان متنی موضوع یکی از انتخاب های دم دستی است، اما ساده ترین راهکار نخواهد بود. بیان دقیق شیوه تحول ابزارسازی انسان نیاز به زمان و هزینه بسیار زیادی دارد. درست به همین خاطر مدنظر بسیاری از ویراستارها قرار نمی گیرد. یک راهکار ساده تر در این میان طراحی یک اینفوگرافی برای بیان بهتر مسئله خواهد بود. وقتی ما به عنوان ویراستار یا نویسنده مطلب در تلاش برای طراحی اینفوگرافی هستیم، باید نسبت به اهمیت جلوه های بصری توجه داشته باشیم. استفاده از آیکون های ابزار یا طراحی آنها برای بیان بهتر مفاهیم یکی از ایده های ضروری خواهد بود.
امروزه توجه مخاطب هدف از محتوای بازاریابی برندها به سادگی پرت می شود. بنابراین کسب و کارها باید به دنبال راهکارهایی برای جلب توجه مخاطب هدف و حفظ این توجه باشند. شاید در نگاه نخست چنین ایده ای بسیار ساده به نظر برسد، اما در صورت استفاده درست از اینفوگرافی ها امکان جلب نظر مخاطب هدف به صورتی حرفه ای و پایدار وجود خواهد داشت.
تاثیرگذاری بیشتر کلمات
وقتی از کلمات بسیار زیادی برای بیان پیام مان استفاده می کنیم، هر کلمه تاثیرگذاری اصلی اش را از دست خواهد داد. این امر نوعی ویژگی ادراکی انسان محسوب می شود. هرچه کلمات کمتری مورد استفاده قرار گیرد، توجه مخاطب هدف به طور سازمان یافته تری جلب خواهد شد. تلاش برای استفاده کمتر از کلمات برای بسیاری از بازاریاب ها کار دشواری است. دلیل این امر سختی های مربوط به فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این نکته در طول دهه های متمادی بازاریاب ها را به سوی استفاده هرچه بیشتر از کلمات و جمله های مختلف هدایت کرده است بنابراین اکنون تلاش برای عدم استفاده از چنین طرح هایی غیرممکن به نظر می رسد.
اگر شما در گروه بازاریاب هایی با تمرکز بر روی محتوای متنی هستید، باید به سرعت نسبت به تغییر الگوی فعالیت تان اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها در عمل بدون علاقه به استفاده از محتوای متنی و کلمات متعدد در زمینه بازاریابی با کمپین های این چنینی وارد عرصه بازاریابی می شوند.
مطلب مرتبط: دلایل اهمیت اینفوگرافی ها
امروزه اغلب اطلاعات مهم از سوی برندها و همچنین موسسه های مختلف در قالب اینفوگرافی هایی با آیکون های متنوع عرضه می شود. به عنوان مثال، عرصه سلامت و بهداشت را مدنظر قرار دهید. تمام موسسه های بهداشتی برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف از اینفوگرافی های دارای طرح های جذاب استفاده می کنند. وقتی ما به عنوان مخاطب چنین اینفوگرافی هایی اقدام به مشاهده آنها می کنیم، هر کلمه تاثیرگذاری به شدت بالایی بر روی مان خواهد داشت. این امر در صورت توجه مناسب برندها در زمینه بازاریابی موجب بهبود تعامل با مخاطب هدف می شود.
ساده سازی فهم و درک داده ها
نمایش بصری داده ها موجب ساده شدن فهم آنها از سوی مخاطب هدف می شود. بسیاری از داده های مهم در عمل از سوی مخاطب هدف به طور درست فهم نمی شود. دلیل این امر اغلب تخصصی بودن داده های موردنظر است. همچنین برندها علاقه ای برای تعریف دقیق عبارت های مورد استفاده شان در عرصه بازاریابی نشان نمی دهند. با این حساب ناتوانی مخاطب هدف برای فهم موضوع موردنظر امری طبیعی خواهد بود.
استفاده از آیکون در زمینه طراحی جلوه های بصری امری رایج و کاربردی است. شاید در نگاه نخست آیکون فقط در زمینه طراحی اینفوگرافی کاربرد داشته باشد، اما دامنه استفاده از این ابزار بسیار بیشتر است. امروزه بسیاری از برندها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی از تصاویر استفاده می کنند. این امر موجب تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف می شود. نکته جالب اینکه اغلب تصاویر دارای دست کم یک آیکون اصلی است. دلیل استفاده از آیکون برجسته سازی بخشی از تصویر است. چنین امری در زمینه طراحی اینفوگرافی در قالب بیان بهتر مسئله بروز پیدا می کند.
هرچه کلیدواژه های مورد استفاده بازاریاب ها در زمینه طراحی اینفوگرافی ساده تر باشد، با کمک آیکون ها فهم شان از سوی مخاطب هدف تسهیل خواهد شد. استفاده از اینفوگرافی پیش از ظهور فناوری اینترنت کمتر در قالب رنگی صورت می گرفت، اما امروزه امکان طراحی نمونه های جذاب و متنوع فراهم شده است. این نکته در زمینه بهبود کارایی اینفوگرافی ها نکته مهمی محسوب می شود.
بیان مفاهیم بیشتر با کلمات کمتر
صحبت کردن در مورد برخی از موضوعات بسیار سخت است. دلیل این امر مربوط به ناتوانی برای بیان برخی از نکات در قالب گفتارهای ساده و قابل فهم برای دیگران است. گاهی اوقات بازاریاب ها نسبت به متن اولیه بازاریابی شان خوش بینی بسیار زیادی دارند، اما در نهایت با اعتراض گسترده مخاطب هدف نسبت به دشواری فهم ش مواجه خواهند شد. دلیل این امر ماهیت تخصصی اغلب کسب و کارها و ناتوانی برای بیان دقیق عبارت های مورد نظر و انتقال درست شان است.
وقتی در عرصه بازاریابی از تصاویر استفاده می شود، امکان بیان چندین جمله و واژگان مختلف بدون نیاز به کاربرد حتی یک کلمه فراهم می شود. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده و عجیب باشد، اما دلیل محبوبیت عکس ها و حتی فیلم های سینمایی همین نکته است. داستان های متنی نیز جذابیت خاص خود را دارد، اما مشاهده محتوای بصری سیستم عصبی و ادراکی ما را بیشتر تحریک خواهد کرد.
داستان سرایی در زمینه بازاریابی یکی از نکات مهم برای جلب نظر مخاطب هدف است. وقتی از اینفوگرافی ها و آیکون های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنیم، شاید در نگاه نخست شانس مان برای بیان داستان کاهش یابد. نکته مهم در این میان افزایش شانس کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس استفاده از اینفوگرافی و آیکون های مختلف است. این امر در عرصه واقعیت بارها و بارها تکرار می شود. دلیل آن نیز امکان داستان سرایی بدون نیاز به بیان متن های طولانی با آیکون های جذاب است.
مطلب مرتبط: چرا باید از اینفوگرافی در فرآیند بازاریابی استفاده کنیم
طراحی آیکون برای بسیاری از بازاریاب ها امری دشوار است. اگر شما نیز در این زمینه مشکلاتی برای طراحی آیکون دارید، باید به دنبال نمونه های رایگان برای استفاده باشید. خوشبختانه امروزه آیکون های بسیار زیادی برای دسترسی مخاطب هدف وجود دارد بنابراین با اندکی جست وجو امکان یافتن گزینه های مختلف و همچنین دامنه های متنوعی از آیکون ها فراهم خواهد شد.
امکان بیان محتوای به هم مرتبط
محتواهای مدنظر در عرصه بازاریابی همیشه واحد نیست. گاهی اوقات بازاریاب ها نیاز به محتوای جذاب و متوالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. اگر در این شرایط از محتوای متنی یا حتی ویدئویی استفاده کنیم، مقدار قابل ملاحظه ای از زمان مان را از دست می دهیم. این امر به معنای طولانی شدن محتوای نهایی و از دست دادن مخاطب هدف است بنابراین یک راهکار بهتر در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از آیکون های دارای ارتباط مفهومی با هم است.
استفاده از آیکون های مختلف برای بازاریابی کار ساده ای نیست. این امر وقتی پای بیان محتوا و پیام های دارای ارتباط به هم میان باشد، سخت تر نیز می شود. تنها راهکار مناسب در این میان تمرین و تکرار مداوم است. بسیاری از برندها در عمل نیاز به تمرین فراوان برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف دارند. اگر شما بازاریاب تازه کاری در این زمینه محسوب می شوید، باید ابتدا طرح تان را برای برخی از همکاران نمایش دهید. مزیت این امر امکان رفع برخی از مشکلات مربوط به طرح های اولیه است. هیچ بازاریابی فاقد ایراد و امکان اشتباه نیست بنابراین نباید با خودخواهی و اعتماد به نفس کاغذ نسبت بر روی اعتبار بازاریابی مان ریسک کنیم.
نمایش بهینه شخصیت و سبک برند
امروزه هر برند برای بازاریابی دارای سبک و الگوی خاصی است. این امر موجب شناسایی برندها حتی بدون نیاز به درج لوگو یا نام شان در کنار تبلیغات شان می شود. یکی از مثال های مناسب در این میان نحوه تبلیغات اپل است. این برند همیشه سبکی متمایز و مشخص برای خود دارد. همین امر نیز موجب شناسایی سریع تبلیغاتش از سوی مخاطب هدف می شود.
بسیاری از بازاریاب ها در زمینه استفاده از سبک های بازاریابی دچار مشکل تداوم می شوند. اگر شما از اینفوگرافی برای نمایش جلوه کسب و کارتان در زمینه بازاریابی استفاده می کنید، باید به طور مداوم سبک واحدی را پیش ببرید. این امر شاید در نگاه نخست غیرممکن باشد، اما در صورت اجرای درست از سوی برندها موجب تداوم تعامل با مخاطب هدف خواهد شد. ایجاد تغییرات ناگهانی در نحوه فعالیت برند، نه فقط عرصه بازاریابی، مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. ساده ترین نتیجه چنین روند اشتباهی ریزش شدید مخاطب هدف است. با این حساب استفاده درست از سبک های بازاریابی بصری مهمترین جزء تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. این امر با اندکی تمرین و همچنین مشاهده نمونه های موفق در دنیای بازاریابی ساده تر خواهد شد.
مطلب مرتبط: جادوی تصویر در بازاریابی / چگونه در کمتر از یک ساعت اینفوگرافی بسازیم؟
استفاده از آیکون های مختلف در زمینه بازاریابی و طراحی اینفوگرافی ضروری است. شاید بازاریاب ها گاهی اوقات بدون آگاهی قبلی از اهمیت آیکون ها نسبت به کاربست آنها اقدام نمایند. این امر یک رویداد رایج در میان بازاریاب هاست. مسئله اساسی در این میان بهبود توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در صورت اجرای درست شیوه های بازاریابی و طراحی اینفوگرافی است. نکات مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای تقویت انگیزه بازاریاب ها در مسیر استفاده هرچه بهتر از اینفوگرافی و آیکون های جذاب خواهد بود.