به قلم: لیندسی کولویچ
بسیاری از دست اندرکاران دنیای بازاریابی آرزوی امکان ساخت اینفوگرافی به راحتی سایر گونه های نگارشی را دارند. با این حال متأسفانه اکنون چنین امکانی در دسترس علاقه مندان نیست. بر همین اساس اصولاً ساخت محتوای تصویری زمانی بسیار بیشتر از نگارش متن نیاز دارد. نکته مهم در اینجا ناتوانی در چشم پوشی از قدرت تأثیرگذاری محتوای بصری است.
به همین دلیل ما در این مقاله با کوشش فراوان سعی در توضیح گام به گام و جامع روال خلق یک اینفوگرافی استاندارد را داریم. فرض اصلی من در این مقاله توانایی همه، حتی شما، در ایجاد اینفوگرافی های با کیفیت، زیبا، حرفه ای و کامل فقط در عرض یک ساعت است. در ادامه تلاش خواهم کرد این ادعا را اثبات کنم.
نخستین گام در راستای ایجاد اینفوگرافی فراهم سازی محتوا برای قالب بصری پروژه است. اگر مرحله نخست را با دقت سپری کنید، شانس تان برای موفقیت در ادامه فرآیند دوچندان خواهد شد. در زمینه ایجاد قالب بصری نیز پاورپوینت بهترین نمونه موجود در بازار است. شیوه ساخت اینفوگرافی در این نرم افزار به قدری ساده است که شاید حتی نیازی به تویح نداشته باشد.
چگونه در کمتر از یک ساعت اینفوگرافی رایگان بسازیم؟
گام اول: جمع آوری محتوا و انتخاب قالب
مرحله نخست جمع آوری اطلاعات موردنیاز است. این مرحله از آنجایی اهمیت دارد که بدون محتوای دقیق و حساب شده توجه مخاطب به پیام مان جلب نخواهد شد. در حقیقت قالب های زیبا تنها یک سوم راه هستند. تأثیر نهایی از سوی کیفیت محتوای موجود برجای گذاشته می شود. در زمینه انتخاب قالب هم با جست وجویی ساده در اینترنت با خیل عظیمی از قالب های آماده مواجه خواهیم شد.
خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تهیه داده اولیه امکان استفاده از نرم افزارهای مفید در کنار اقدام شخصی جمع آوری مهیاست. در صورت تمایل به استفاده از نرم افزارهای جانبی اطمینان از ذکر منبع معتبر برای نمایش در بخش پایانی اینفوگرافی ضروری است.
تعدد منابع برای ارجاع در بخش پایانی اینفوگرافی یکی از دردسرهای همیشگی طراحان تبلیغاتی محسوب می شود. پیشنهاد من در این بخش استفاده از یک آدرس URL به منظور هدایت کاربران به فهرست منابع اصلی است. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در فضای طراحی، تمام منابع نیز در دسترس مخاطب قرار خواهد گرفت. به منظور صرفه جویی هرچه بیشتر در صرف زمان (توجه داشته باشید هدف ما تهیه اینفوگرافی در کمتر از یک ساعت است) قالب «جدول زمانی» یا «Time Line» را به عنوان مدل پیشنهادی در نظر گرفته ام. این مدل به صورت یک جدول خطی با امکان افزودن متن در دو طرف جدول به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد.
گام دوم: شخصی سازی اینفوگرافی
کاملاً واضح است که این مرحله وقت گیرترین گام در فرآیند طراحی اینفوگرافی محسوب می شود. با این حال در این مرحله به اندازه سختی تحمیلی نشاط و شور هم وجود دارد. نخستین عمل در این بخش انتخاب تیتر جذاب و دلرباست. تیتر نخستین بخش مورد توجه اینفوگرافی برای مخاطب است. به همین دلیل نباید در برخورد اول ناامید کننده ظاهر شد. در خصوص انتخاب حالت های گرافیکی و رنگ ها به خود آزادی عمل دهید. این تنها راهکار خلق ترکیب های خلاقانه است. در حقیقت، اگر با تقلید از آثار برجسته موفقیت به دست می آمد، دیگر نوآوری معنایی نداشت. به منظور خلق اثری خاص تر امکان تغییر رنگ و نوع فونت نیز چندان دور از ذهن نیست. به عبارت ساده، در این بخش باید تمام ذوق مان را برای ثبت اثری جدید به خرج دهیم.
در نهایت نیز به عنوان خالق اثر نوعی امضا یا لوگو ویژه در گوشه ای از کار درج کنید. اگر در زمان های قدیم امضای فیزیکی نشانه مالکیت معنوی آثار هنری بود، اکنون لینک های اینترنتی جایگزین روش های قدیمی شده اند. بر همین اساس ذکر آدرس اکانت تان در یکی از شبکه های اجتماعی راهکاری منطقی برای دستیابی به مخاطب بیشتر است.
نکته مهم در این میان تمرکز اصلی روی طراحی نمایان و واضح لوگوی شرکت یا مؤسسه اصلی است. بر همین اساس شخصاً به هنگام طراحی اینفوگرافی برای Hubspot لوگوی آن را با بزرگ ترین فونت تایپ می کنم. در هر صورت این شرکت صاحب امتیاز است که باید در نگاه مخاطب برجسته شود. نام شما تنها به درد افراد علاقه مند و مشتاق به همکاری متقابل خواهد آمد.
شاید برای تان عجیب باشد، اما این تمام مراحل مورد نیاز برای تهیه یک اینفوگرافی باکیفیت است. اگرچه در اینجا آموزش دقیق در خصوص نحوه کار با پاورپوینت را ارائه نکردم، اما چنین اقدامی به هیچ وجه بی دلیل نبوده است. در نسخه های اخیر نرم افزار آفیس رابط کاربری به طور چشم گیری ساده سازی شده است.
این نکته در کنار سیستم راهنمای درونی نرم افزار کار را برای افراد مشتاق به یادگیری بسیار آسان می کند. برهمین اساس همه چیز به میزان سخت کوشی و پشتکار شما بستگی دارد. تا اینجای کار تلاش من معرفی گام های اصولی در راستای تولید اثری بی نظیر بوده است. با این حال هنوز هم یک گام تا پایان ماجرا فاصله داریم.
گام سوم: افزودن کد قرارداد، دکمه پینترست و انتشار اینفوگرافی
اکنون تنها کار باقی مانده انتشار و تبلیغ اثر هنری تازه مان است. همانطور که همیشه در مقاله های خود عنون می کنم، استفاده از وبلاگ شخصی بهترین راه برای جذب مخاطب به اثر جدیدمان است. همچنین باتوجه به رواج گسترده استفاده از پینترست برای به اشتراک گذاری اینفوگرافی ها و سایر فرمت های تصویری افزودن دکمه دسترسی به نسخه پینترست اثرمان نیز ضروری خواهد بود. به این ترتیب کاربران پینترست به راحت ترین شکل ممکن به اینفوگرافی ما دسترسی پیدا می کنند. اگر خوش شانس باشیم، در صورت علاقه مخاطبان به اثرمان شمار بالایی از آنها اینفوگرافی جدید را در سایت ها و اکانت های شان در شبکه های اجتماعی بازنشر خواهند داد. در هر صورت این مرحله پایانی فرایند خلق اینفوگرافی در کمتر از یک ساعت است. پس از طی این مسیر همه چیز برای انتشار اثرتان در فضای اینترنت یا نشریه ها (بسته به مخاطب هدف) مهیا خواهد بود.