بازاریابی ایمیلی یکی از گزینه های جذاب برای بازاریاب ها محسوب می شود. امکان راهاندازی این شیوه با هزینه اندک نگاه بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس را به خود جلب می کند. علی رغم مزیت های فراوان الگوی بازاریابی ایمیلی، تنها چالش مهم در این میان یافتن مخاطب هدف است. بسیاری از برندها برای شروع فرآیند بازاریابی ایمیلی به طور مداوم به دنبال مخاطب هستند، اما هیچ پیشرفتی حاصل نمی کنند. برخی دیگر نیز توانایی لازم برای توسعه سطح مخاطب هدف شان را ندارند.
نکته مهم درخصوص بازاریابی ایمیلی دشواری دستیابی به هزار مخاطب نخست است. بسیاری از کارشناس های بازاریابی فرآیند ارسال ایمیل های تبلیغاتی پس از دستیابی به هزار مخاطب نخست را آسان تلقی می کنند بنابراین چالش اصلی ما دستیابی به هزار مخاطب نخست خواهد بود.
خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای بهبود سطح بازاریابی ایمیلی برندها وجود دارد. امکان استفاده از توصیه های مختلف و تخصصی در فضای اینترنت یکی از چندین راهکار در دسترس برای برندهاست. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی سه شیوه اصلی برای دستیابی هرچه ساده تر به هزار مخاطب نخست در کمپین های بازاریابی ایمیلی است.
شاید در نگاه نخست سه راهکار مورد بحث در این مقاله بیش از اندازه ساده به نظر برسد، اما همین راهکارهای ساده در صورت کاربست درست توانایی ایجاد تغییرات محسوس در فرآیند بازاریابی برندها را دارد.
چند نکته پیش از شروع بحث
پیش از پرداختن به تکنیک های اصلی در زمینه بازاریابی ایمیلی باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. اگر شما نسبت به ویژگی های مشتری ایدهآل تان آگاهی ندارید، تمام برنامه ها و تلاش های بازاریابی تان با شکست مواجه خواهد شد. بسیاری از برندها در حوزه بازاریابی بدون آگاهی از شرایط خود در بازار و تلاش برای شناخت مشتری ایدهآل شان دست به عمل می زنند. بدون تردید نتیجه نهایی چنین اقداماتی از پیش مشخص است: صرف بودجه و زمان بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت کمپین ها
شناخت مشتری هدف در فرآیند کسب و کار تاثیر مثبتی دارد. تولید محتوای بازاریابی به عنوان یکی از مراحل چالشبرانگیز در دنیای بازاریابی تاثیرپذیری اساسی از شناخت مشتری ایدهآل دارد. وقتی ما مشتریان مناسب برای برندمان را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم، امکان ارجاع به نیازهای اساسی شان در متن ایمیل تبلیغاتی فراهم می شود. بسیاری از برندها به دلیل بیتوجهی به سلیقه و نیازهای اساسی مشتریان فرصت تعامل با آنها را از دست می دهند.
نکته مهم در این بخش ضرورت شناسایی مشتریان هدف و تلاش برای ترسیم چهره ای واضح از مشتریان ایدهآل برندمان است. اگر به این نکته توجه داشته باشیم، مراحل بعدی در فرآیند بازاریابی بسیار ساده تر خواهد بود.
گام اول: پیروی از قانون 10 نفر
یکی از تله های اصلی در حوزه بازاریابی تلاش برای دستیابی به دامنه وسیعی از مخاطب ها در همان ابتدای کسب و کار است. اغلب برندها پس از اندکی فعالیت در حوزه بازاریابی به دنبال دامنه وسیعی از مشتریان هستند. این نکته با واقعیت های عرصه بازاریابی و کسب و کار سازگاری چندانی ندارد. ما باید ذهنیت مان در زمینه تعامل با مخاطب هدف را گام به گام توسعه دهیم. در غیر این صورت احتمال قبول ریسک های عجیب و غریب از سوی برندمان افزایش خواهد یافت.
شروع فرآیند بازاریابی ایمیلی با اهداف کوچک مزیت های بسیار زیادی دارد. اغلب برندهای موفق همیشه توانایی بازنگری در برنامه ها و یافتن ایرادهای موجود را دارند. این امر به دلیل برنامه ریزی با تمرکز بر اهداف کوچک است. وقتی ما اهداف بزرگی را مدنظر داریم، به طور طبیعی از توجه به جزییات غافل خواهیم شد. امروزه دنیای بازاریابی بدون توجه به جزییات برای برندها دردسرهای بسیار زیادی به بار می آورد.
توصیه ما در این بخش استفاده از قانون 10 نفر است. من این قانون را نخستینبار از زبان ناتان بری، موسس و مدیرعامل شرکت کانورت کیت، شنیدم. اگر به استفاده از این قانون علاقه دارید، باید به شرح ذیل عمل نمایید.
نخستین گام در این میان یافتن 10 نفر علاقه مند به حوزه کسب و کارمان است. ما باید از فایده عملی محتوای بازاریابی ایمیلی برندمان برای آنها مطمئن باشیم. انتخاب این افراد هیچ محدودیتی ندارد. بنابراین ما امکان مراجعه به دوستان یا همکاران را نیز داریم. گام بعدی ارائه محتوای مفید بازاریابی به آنهاست.
پس از اینکه محتوای موردنظر به آنها داده شد، باید زمان مناسب برای مطالعه در اختیار آنها قرار گیرد. پس از چند روز به سراغ آنها رفته و برای آنها پرسش های ذیل را طرح کنید:
• مهم ترین دغدغه شما به هنگام مطالعه محتوای موردنظر چه بود؟
• آیا نکات یا محتوای مشخصی در متن برای شما نامفهوم بود؟ اگر پاسخ تان مثبت است، از چه منابعی برای فهم بهتر عبارت های موردنظر استفاده کردید؟
• من در حال راهاندازی سایتی برای ارائه محتوای بازاریابی ام به افراد علاقه مند به منظور نظرخواهی از آنها هستم، آیا شما علاقه ای به عضویت در سایت موردنظر دارید؟
چنین پرسش هایی برای هر برندی دارای اهمیت است. تحلیل پاسخ های دریافتی از سوی کاربران امکان بازنگری در فرآیند بازاریابی و انتخاب راهکارهای بهتر برای تاثیرگذاری بر روی کاربران را فراهم می آورد. همچنین از نقطه نظر دستیابی به مخاطب های بیشتر امکان سرمایهگذاری بر روی 10 نفر نخست وجود دارد. اگر ما پس از مدت زمانی اندک از آنها برای معرفی کمپین بازاریابی ایمیلی مان به دوستان شان درخواست کنیم، به احتمال بسیار زیاد واکنش آنها مثبت خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت طلایی برای جلب نظر دامنه افرادی بیشتر به کمپین بازاریابی مان را خواهیم داشت.
برنامه ریزی برای دستیابی به مخاطب های بیشتر در کمپین بازاریابی ایمیلی در یک بازه زمانی کوتاه امکانپذیر نیست. ما باید زمان لازم برای توسعه کمپین و یافتن افراد مناسب را به خود بدهیم. در غیر این صورت پس از مدت زمانی اندک در برابر فشارهایی که بر خودمان ایجاد کرده ایم، کم خواهیم آورد.
توصیه اساسی ما در این بخش تکرار قانون 10 نفر به صورت مداوم است. ما باید پس از گذشت زمانی اندک از 10 نفر دیگر برای عضویت در گروه مطالعه محتوای بازاریابی مان دعوت کنیم. این امر در بلندمدت مخاطب های هدف ثابت برند ما را افزایش خواهد داد.
شاید در نگاه نخست این شیوه تاثیر چندانی بر روی روند بازاریابی برندها نداشته باشد. من به عنوان بازاریاب در بسیاری از مواقع دستیابی به هزار تا 3 هزار مخاطب تازه برای کمپین های بازاریابی ایمیلی را مشاهده کرد ه ام. نکته مهم در این میان اجرای درست کمپین موردنظر است. در غیر این صورت ما شانس چندانی برای موفقیت در این الگو از بازاریابی را نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی؛ خطرات و فرصت ها
گام دوم: تمرکز بر روی یک موضوع خاص
امروزه مشتریان اطلاعات بسیار زیادی در اختیار دارند. آنها دیگر به دنبال دسترسی به اطلاعات ساده و سطحی نیستند بنابراین برندها باید عمق بیشتری به محتوای بازاریابی شان بدهند. در غیر این صورت امکان رقابت، به ویژه در حوزه بازاریابی ایمیلی را نخواهند داشت.
هرچه توانایی برندها برای شخصیسازی محتوای ایمیل شان بیشتر باشد، تاثیرگذاری نهایی محتوای شان افزایش خواهد یافت. ایراد اصلی فرآیند بازاریابی برخی از برندها ناتوانی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه منحصر به فردش است.
بدون تردید ترکیب دو نکته فوق درباره مشتریان و ضرورت تغییر کمپین های بازاریابی ایمیلی دشوار به نظر می رسد. راهکار ما برای تحقق این امر تمرکز برندها بر روی یک موضوع خاص است. هرچه توانایی یک برند برای تمرکز بر روی یک موضوع خاص در حوزه بازاریابی بیشتر باشد، نتیجه نهایی کمپین بهتر خواهد بود. این امر با توجه به ماهیت کسب و کار هر برند مشخص می شود. هرچه دانش تخصصی ما در یک حوزه خاص از کسب و کار بیشتر باشد، شانس مان برای جلب نظر مشتریان افزایش خواهد یافت.
امروزه مشتریان به برندهایی که در هر زمینه ای اظهارنظر می کنند، اعتماد چندانی ندارند بنابراین ما باید شیوه فعالیت برندمان را تغییر دهیم. مشتریان در تعامل با برندها، علاوه بر رفع نیازشان در زمینه خرید محصولات، به دنبال یادگیری نکات تازه نیز هستند. این امر برای تیم های بازاریابی به مثابه فرصتی مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. هنگامی که ما به دنبال طراحی یک کمپین بازاریابی ایمیلی هستیم، باید پیش از هر نکته ای به انتقال محتوایی ارزشمند و نکاتی تازه به مخاطب هدف فکر کنیم. کمپین های موفق در سطح جهانی همیشه یک نکته تازه و هیجانانگیز برای مخاطب هدف دارند. این امر موجب جلب توجه گسترده در سطح جهانی می شود. ما نیز باید همین امر را مدنظر قرار دهیم.
مشتریان در ارتباط با برندها به دنبال رفع مشکلات شان هستند. برخی از مشکلات مشتریان با خرید محصولات یا خدماتی خاص رفع نمی شود بنابراین ما باید در بخش بازاریابی بر روی چنین نکاتی هدفگذاری کنیم. چنین امری فرآیند موفقیت در عرصه کسب و کار را بسیار ساده خواهد کرد. برخی از برندها به طور مداوم به دنبال ارائه محتوایی عجیب و غریب به مخاطب هدف هستند. در اینجا ما باز هم باید بر روی ارتقای کمپین بازاریابی به صورت گام به گام و با تعریف اهداف کوچک تمرکز کنیم.
اگر شما در زمینه اجرای استراتژی مورد بحث در این بخش تردید دارید، به نکات ذیل برای اجرای هرچه ساده تر این فرآیند توجه کنید:
• ابتدا به مخاطب هدف تان فکر کنید. آنها در زندگی روزمره با چه نوع مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟ تمرکز بر روی مشکلات موردنظر گام مهمی برای موفقیت در عرصه بازاریابی خواهد بود.
• آیا شما توانایی کمک به مخاطب هدف برای رفع مشکلاتش را دارید؟
• اکنون باید دست به نگارش محتوای ایمیل بزنید. توجه به مشکلات مخاطب هدف و ارائه راهکارهای منحصر به فرد برندتان ضروری است.
• با توجه به گام های قبلی، اکنون شما آماده راهاندازی یک کمپین بازاریابی ایمیلی در سطح مطلوب هستید.
گام سوم: ایجاد رابطه عمیق با مشتریان
هنگامی که شما در تلاش برای تولید محتوای بازاریابی در سرویس های ایمیل هستید، باید نسبت به فهرست مخاطب های در دسترس تان نگاه حرفه ای داشته باشید. آنها فقط یک فهرست صرف نیستند، بلکه مشتریان بالقوه برند شما محسوب می شوند. این نوع نگاه اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت برندها در زمینه ایجاد رابطه ای پایدار و عمیق با مشتریان خواهد داشت.
یکی از اشتباهات برندها در حوزه بازاریابی ایمیلی تمرکز بر روی فهرست کاربران نامرتبط با کسب و کارشان است. به این ترتیب تمام هزینه های بازاریابی آنها بینتیجه باقی خواهد ماند. تلاش برای فروش بیشتر به هر قیمتی در حوزه کسب و کار ارزش سرمایهگذاری را ندارد. شاید در نگاه نخست این امر جذابیت های بسیار زیادی داشته باشد، اما به مرور زمان عرصه فعالیت برای برند شما تنگ خواهد شد بنابراین گام اساسی در این مرحله یافتن مخاطب مناسب برای برندمان و تلاش برای ایجاد رابطه ای نزدیک با وی است.
برخی از برندها در ارتباط با ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان بر روی تعداد مشتریان تمرکز دارند. بحث ما در اینجا بیشتر بر روی کیفیت رابطه برندها و مشتریان است بنابراین تعداد مشتریان کنونی شما اهمیت چندانی ندارد. نکته مهم توانایی شما برای حفظ مشتریان تان در بازه های زمانی طولانی است. نتیجه این امر کاهش هزینه های بازاریابی و امکان افزایش چشمگیر سود جاری برند خواهد بود.
مطلب مرتبط: ۱۰ توصیه بی نهایت کاربردی برای افزایش اثربخشی بازاریابی ایمیلی
جمعبندی
بررسی تکنیک های مناسب برای بازاریابی بدون تمرکز بر روی اجرای آنها بی فایده است. بسیاری از برندها در عمل به توصیه ها و استراتژی های کاربردی بسیار زیادی دسترسی دارند، اما مایل به اجرای آنها نیستند. مهم ترین گام برای موفقیت در عرصه کسب و کار اجرای تکنیک ها و توصیه های کاربردی است. در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.