استفاده از سمینارهای آنلاین تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. این امر در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. طراحی سمینار آنلاین برای کسب موفقیت در تعامل با مخاطب هدف امر ساده ای نیست. امروزه بسیاری از برندها نسبت به بازاریابی یا حتی برگزاری رویدادهای مهم کاری از طریق سمینار آنلاین اقدام می کنند، با این حال تعداد اندکی از آنها توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب را پیدا خواهند کرد. بیتردید هیچ تجربه ای در دنیای کسب و کار به اندازه سرمایه گذاری بر روی حوزه تبلیغات و عدم کسب نتیجه دلخواه دشوار نیست.
مهم ترین هدف در راستای افزایش کارایی کنفرانس های آنلاین جلب توجه و تعامل مخاطب هدف است. اگر سمینار آنلاین ما توانایی ایجاد انگیزه برای تعامل از سوی مخاطب را نداشته باشد، تاثیر قابل توجهی نیز بر روی مخاطب نخواهد گذاشت. بسیاری از برندها در شرایط کنونی تعامل با مشتریان را دشوار ارزیابی می کنند. دلیل این امر پیچیدگی ارتباط و تعامل با دیگران از طریق سیستم های آنلاین به عنوان جایگزین ملاقات های رو در رو است. ما در دنیای کسب و کار و فروش باید به دنبال جلب نظر مخاطب هدف باشیم. این امر بدون توجه به تجربه مشتریان در تعامل با برندمان امکانناپذیر است. بدون شک ما در عرصه کسب و کار رقبای بسیار زیادی داریم بنابراین استفاده از سمینارهای آنلاین باید با دقت فراوانی صورت گیرد. ما در غیر این صورت شاید مشتریان فعلی مان را نیز تقدیم رقبا کنیم.
خوشبختانه راهکارهای زیادی بری برگزاری سمینارهای آنلاین در حوزه کسب و کار وجود دارد. هدف ما در مقاله کنونی بررسی شیوه های کسب موفقیت در زمینه کسب و کار و بازاریابی از طریق استفاده از فناوری موردنظر خواهد بود. در ادامه به بررسی این موضوع در قالب بخش های مجزا خواهیم پرداخت.
1. ارائه محتوای ارزشمند و تاثیرگذار
یک سمینار آنلاین مناسب با موضوعی جذاب و تاثیرگذار شروع می شود. انتخاب موضوع امکان آگاهی مخاطب از سیر بحث را فراهم خواهد کرد. مشکل بسیاری از برندها در زمینه برگزاری سمینار برای دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش ناتوانی در حفظ مخاطب تا پایان بحث است. این امر در صورت بیان موضوع به صورت مشخص به طور کامل رفع خواهد شد.
مطلب مرتبط: مزیت های آموزش های آنلاین در دوران کرونا
اشتباه اساسی در مورد طراحی و اجرای سمینارهای آنلاین تلقی شان به عنوان تبلیغات است. شاید سمینار موردنظر در راستای کمپین تبلیغاتی ما باشد، اما تبدیل آن به نمایش یا کلیپ تبلیغاتی ایده مناسبی نیست. هیچکس در سمینارها انتظار مواجهه با محتوای تبلیغاتی را ندارد بنابراین ما باید نسبت به ارائه محتوایی ارزشمند برای مخاطب هدف اقدام کنیم.
انتخاب موضوعی ارزشمند برای مخاطب هدف امر چندان ساده ای به نظر نمی رسد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از سلیقه مخاطب هدف در انتخاب موضوع است. برندها باید شناخت درستی از سلیقه مخاطب هدف داشته باشند. این امر کمک موثری در راستای ایجاد کمپین های تاثیرگذار خواهد بود. در غیر این صورت توانایی ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به چالش کشیده می شود. همه ما تجربه مشاهده عملکرد ناپایدار برندها در زمینه جلب نظر مشتریان را داشته ایم. دلیل اصلی این امر عدم شناخت درست مشتریان و ساماندهی امور براساس معیارهای غیرمعتبر است.
2. رعایت اختصار
مدت زمان سمینار آنلاین ما در حالت ایده آل باید 30 دقیقه باشد. اگر بحث های شما بسیار پردامنه است، در نهایت باید 45 دقیقه برای بحث اختصاص دهید. اگر مدت زمان ارائه شما بیشتر شود، انگیزه مخاطب برای حضور کامل در سمینار آنلاین کاهش خواهد یافت. اشتباه اصلی اغلب برندها در زمینه مدیریت سمینار بیتوجهی به محدودیت زمان است. جالب اینکه اغلب در آگهی های تبلیغاتی سمینار مدت زمان برگزاری بسیار کوتاه درج می شود، اما در عمل شاید سمینار مورد نظر بیش از یک ساعت به طول انجامد.
سخنرانی در یک سمینار آنلاین چارچوب مشابهی با سمینارهای حضوری دارد. بدون تردید برای شمار بالایی از حاضران در پی صحبت های ما پرسش هایی پیش خواهد آمد. وظیفه اصلی ما در این میان پاسخویی به پرسش های مخاطب خواهد بود. اگر ما زمان مناسبی را برای پرسش و پاسخ اختصاص ندهیم، سطح تاثیرگذاری سمینارمان به شدت کاهش خواهد یافت.
3. یادآوری، یادآوری و بازهم یادآوری
دعوت از مخاطب برای حضور در سمینار اهمیت بسیار زیادی دارد. هیچ چیز به اندازه مواجهه با سالن سمینار خالی بد نیست. یکی از نگرانی های همیشگی برندها در زمینه برگزاری رویدادهای مختلف عدم استقبال مخاطب ها از آن است. ایجاد کمپین بازاریابی و تبلیغات برای سمینار نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف دارد. به این ترتیب سمینار ما تعداد هرچه بیشتری از مخاطب ها را جذب خواهد کرد.
توصیه اصلی من برای یادآوری زمان برگزاری سمینار توجه به سه بازه زمانی مختلف است. ابتدا باید پس از تایید نهایی زمان برگزاری اطلاعرسانی رسمی انجام دهیم. سپس دو هفته مانده به زمان برگزاری باید یادآوری مجدد به صورت عمومی انجام شود. در نهایت نیز سه روز مانده به زمان برگزاری از طریق ایمیل نسبت به یادآوری پایانی اقدام کنیم.
امروزه مخاطب هدف برندها شاهد بمباران تبلیغاتی و ارائه کمپین های بازاریابی مختلف هستند بنابراین فراموشی زمان برگزاری سمینار برند ما امری طبیعی خواهد بود. ما در این میان باید نسبت به یادآوری مداوم زمان برگزاری اقدام کنیم.
4. تشکر از مخاطب برای حضور در سمینار
قدردانی از حضور مخاطب هدف در سمینار آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم ترین سرمایه هر برند در عرصه کسب و کار مخاطب هدف است. نحوه تعامل ما با مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد. ما باید با مخاطب هدف تعامل محترمانه ای داشته باشیم. امروزه تعداد گزینه های در دسترس مردم برای خرید محصولات مختلف به شدت متنوع است بنابراین هرگونه رفتار اشتباه از سوی ما با شدیدترین برخورد مشتریان رو به رو خواهد شد.
نمایش عبارت «از حضور شما در سمینار سپاسگزاریم» در ایمیل اختصاصی برای شرکتکنندگان و همچنین نمایش طرح گرافیکی برای تقدیر از حاضرین در حین برگزاری جلسه ضروری خواهد بود. این امر بیانگر ارزش مخاطب هدف در دیدگاه برند ما خواهد بود.
5. ترغیب مخاطب برای ارائه بازخورد
شاید مخاطب هدف بدون نیاز به ارائه دعوتنامه نیز در سمینار ما حضور پیدا کند. ما در این صورت اقبال بسیار کندی داشته ایم. وقتی صحبت های ما در سمینار آنلاین به پایان رسید، باید پرسشی از حاضرین پیرامون تجربه شان طرح شود. این امر برای ارتقای کیفیت سمینارهای آنلاین در آینده اهمیت دارد.
مطلب مرتبط: چالش یافتن مخاطب هدف در دنیای آنلاین
احتمال اینکه مخاطب هدف در شرایط عادی علاقه ای به ارائه بازخورد درباره سمینار ما نداشته باشد، بسیار زیاد است بنابراین ما باید اقدام به ترغیب هرچه بیشتر وی کنیم. یکی از راهکارهای مناسب در این میان طرح پرسش های کلیدی در خلال بحث است. مخاطب هدف اغلب در مواجهه با پرسش های جالب اقدام به پاسخگویی و ارائه بازخورد می کند. همین امر امکان تعامل بهتر میان برندها و مشتریان را فراهم خواهد کرد.
برگزاری سمینارهای آنلاین اهمیت بالایی برای موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش دارد. این نکته در شرایط کنونی باید بیشتر مدنظر برندها قرار گیرد. بدون شک دوران اوج ویروس کرونا نیز به پایان خواهد رسید. هدف اصلی ما در این میان استفاده از شرایط کنونی برای بهبود وضع کسب و کارمان است. شاید تمام افراد مدنظر یک برند سمینارش را مشاهده نکنند، با این حال شانس تبدیل همان تعداد اندک به مشتری ثابت برند بالا خواهد بود.