حضور برندها در شبکه های اجتماعی امری ضروری برای تعامل با مخاطب هدف و بازاریابی مناسب است. امروزه اغلب برندها دست کم در یک پلتفرم بازاریابی حضور فعالی دارند. نکته مهم در این میان نحوه حضور و بازاریابی برند در شبکه های اجتماعی، به جای تعداد اکانت ها یا شبکه های اجتماعی مدنظر، است. بسیاری از برندها علی رغم اختصاص بودجه فراوان توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. این امر تا حدود زیادی بستگی به استراتژی های موردنظر هر برند مربوط است.
تمام کسب و کارها انتظار دریافت واکنش مساعد از سوی مخاطب هدف در پی حضور در شبکه های اجتماعی دارند. این امر ایده عجیبی نیست، اما نیازمند تلاش و تولید محتوای جذاب از سوی هر برند است. بدون این نکته امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
امروزه صحبت های بسیار زیادی در مورد جلوه و حضور برندها در شبکه های اجتماعی مطرح می شود. جلوه یک برند در شبکه های اجتماعی به طور کلی به حضور یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی و مشاهده آن از سوی کاربران است. شاید این امر نکته عجیبی به نظر برسد، اما بسیاری از برندها علیرغم سال های حضور در فضای شبکه های اجتماعی توانایی جلب نظر کاربران و دریافت بازدیدهای گسترده را ندارند. هرچه جلوه و حضور برندها در شبکه های اجتماعی قوی تر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت.
کریستال وو، کارشناس ارشد مدیریت شبکه های اجتماعی در موسسه هاب اسپات، در مورد حضور برندها در شبکه های اجتماعی بر روی ارزش هایی که هر برند بازنمایی می کند، تاکید دارد: «حضور صرف در شبکه های اجتماعی بستگی به میزان استقبال کاربران از حضور برندها دارد. اگر این امر به طور قابل ملاحظه ای مدنظر برندها قرار نداشته باشد، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین می رود. بسیاری از برندها بدون توجه به ارزش های کسب و کارشان در تلاش برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند. این امر اغلب اوقات موجب تولید محتوای کلیشه ای و ناتوانی برای جلب تعامل مخاطب هدف می شود.»
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان
هدف اصلی در مقاله کنونی تلاش برای بررسی برخی از ایده های مناسب به منظور حضور موفق برندها در شبکه های اجتماعی و بازاریابی تاثیرگذار است. این امر با توجه به توصیه های اعضای تیم بازاریابی هاب اسپات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه به بررسی شماری از ایده های مطلوب در این میان خواهیم پرداخت.
اهمیت جلوه برند در شبکه های اجتماعی
حضور در شبکه های اجتماعی فقط به معنای تولید محتوا برای مخاطب هدف نیست. نکته مهم در این میان تولید محتوای جذاب و تعاملی برای مخاطب هدف به منظور آشنایی بیشتر آن ها با کسب و کارمان است. بسیاری از برندها در طول زمان هیچ بهره اصلی از تولید محتوای بازاریابی نمی برند. دلیل این امر عدم توجه به ایجاد ارتباط نزدیک و بلندمدت با مخاطب هدف است.
حضور موفق در شبکه های اجتماعی بستگی به میزان توانایی هر برند برای حک کردن نامش در ذهن کاربران دارد. این امر از سوی برندهای بزرگ به خوبی روی می دهد. درست به همین خاطر مشتریان در بازار و شبکه های اجتماعی همیشه به دنبال چنین برندهایی هستند. آریل باسول، تحلیلگر شبکه های اجتماعی در موسسه هاب اسپات، بر روی اهمیت توانایی شناخت مخاطب هدف برای بازاریابی مناسب تاکید دارد. بر این اساس شناخت مخاطب هدف امکان تولید محتوا و تعامل متفاوت با وی برای برندها ایجاد خواهد کرد. اگر شناخت موردنظر در حوزه بازاریابی وجود نداشته باشد، توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
جلوه هر برند در شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیم بر روی موفقیت بازاریابی اش دارد. بسیاری از برندها به دلیل جلوه نامناسب شان در میان کاربران حتی با رونمایی از برترین کمپین های بازاریابی نیز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارند.
راهکارهای بهبود جلوه و حضور برند در شبکه های اجتماعی
تعامل با مخاطب هدف
شبکه های اجتماعی با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف توسعه پیدا کرده است. بسیاری از کاربران برای تعامل با دوستان و آشنایان شان در نقاط مختلف اقدام به استفاده از این ابزارها می کنند بنابراین برندها نیز باید در همین راستا شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار دهند. همچنین اگر برخی از نکات مربوط به کسب و کارمان را در قالب پست های بازاریابی به مخاطب هدف یاد دهیم، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بلندمدت بر روی آن ها خواهیم داشت.
گاهی اوقات مشتریان دارای شناخت درستی از برند نیستند. این امر مسئولیت مستقیم تیم بازاریابی را به همراه خواهد داشت. بخشی از تلاش های بازاریابی هر برند شامل معرفی کسب و کار به صورتی جذاب برای مخاطب هدف است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، در عمل امکان رقابت با دیگر برندها فراهم نخواهد شد.
دسترسی به اطلاعات ارزشمند درباره کاربران نکته مهمی است. بسیاری از برندها برای شناخت درست مخاطب هدف شان اقدام به همکاری با موسسه های بازاریابی مختلف می کنند. نکته مهم در این میان استفاده از حضور برند در شبکه های اجتماعی برای دستیابی به اطلاعات مناسب در زمینه شناخت مخاطب هدف است. فرآیند موردنظر باید در قالب تعامل نزدیک با کاربران صورت گیرد. نتیجه این امر شناخت بهتر از مخاطب هدف و همچنین معرفی جذاب کسب و کارمان به مشتریان خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک
مدیریت انجمن برند
راه اندازی اکانت رسمی برای برند در شبکه های اجتماعی بدون مدیریت انجمن آن امکان ناپذیر است. وقتی یک برند در شبکه های اجتماعی حضور پیدا می کند، به تدریج دامنه ای از کاربران را به کسب و کارش جلب می کند. این دامنه از افراد انتظارات مشخصی از برند خواهند داشت. مهمترین نکته در این میان مدیریت انجمن برند برای تداوم فعالیت در بازار است. گاهی اوقات این نکته مهم مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد. نتیجه این امر از دست دادن مداوم مشتریان و مخاطب هدف برند است. این امر هزینه بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت.
مدیریت انجمن برند اغلب اوقات یک فرآیند دشوار در نظر گرفته می شود. نکته مهم در این میان تصور این امر به مثابه مدیریت یک مهمانی دوستانه است. وقتی قصد برگزاری یک مهمانی را داریم، نسبت به تهیه المان های لازم توجه نشان می دهیم. این امر در مورد مدیریت شبکه های اجتماعی نیز مصداق دارد. اگر تمام نکات را براساس پیشامدهای احتمالی تنظیم کنیم، نتیجه نهایی با انتظاراتمان تفاوت بسیار چشمگیری خواهد داشت.
فعالیت مداوم
حضور در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف از سوی شمار بالایی از برندها روی می دهد. نکته مهم در این میان حضور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. برخی از برندها در این مسیر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نگاه کوتاه مدتی به قضیه دارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. برندهای محبوب در میان کاربران همیشه توانایی بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در طول زمان دارند.
برنامه ریزی برای تولید مداوم محتوا و حضور همیشگی در کنار مشتریان نکته بسیار مهمی است. متاسفانه برخی از برندها پس از مدت زمانی اندک دیگر تمایلی برای حضور در شبکه های اجتماعی نشان نمی دهند. این نکته مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. یکی از ساده ترین مشکلات موردنظر ناتوانی برای حفظ مشتریان خواهد بود بنابراین برندها باید نسبت به ایجاد تغییر در وضعیت بازاریابی شان و حضور همراه با تداوم در بازار توجه نشان دهند.
اغلب برندها در ماه نخست ورود به شبکه های اجتماعی فعالیت بسیار مطلوبی دارند. این امر شامل تولید محتوای مختلف و تعامل با کاربران در تمام طول روز است، با این حال از ماه دوم تمام برنامه ها تغییر می کند. این امر گاهی پس از یک موفقیت مقطعی در حوزه بازاریابی نیز روی می دهد. موفقیت در حوزه بازاریابی و شبکه های اجتماعی در طول یک روز روی نمی دهد بنابراین برندها باید آمادگی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بلندمدت را داشته باشند. اگر از همان ابتدا تیم های بازاریابی به این نکته توجه نشان دهند، بسیاری از مشکلات مربوط به تداوم در حوزه بازاریابی رفع خواهد شد.
تداوم استفاده از المان های مرکزی برند
حضور در شبکه های اجتماعی باید براساس ارزش ها و وجهه کلی برند صورت گیرد. یکی از مشکلات اصلی برندها در زمینه تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی مربوط به ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف درست مانند وضعیت حضوری شان است. این امر در بلندمدت موجب ایجاد شکاف میان وضعیت آنلاین و آفلاین کسب و کارها می شود.
هر برندی دارای برخی از المان های آشنا برای مشتریانش است. استفاده از چنین المان هایی برای بازاریابی و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی امری ضروری خواهد بود. در غیر این صورت نباید انتظاری از موفقیت در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. اگر کاربران احساس آشنایی با محتوای بازاریابی یک برند نداشته باشند، چطور می توان انتظار تعامل از آن ها داشت؟
مطلب مرتبط: افسانه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی
طراحی استراتژی های کلی کسب و کار نیازمند توجه به وجه آنلاین برند نیز هست. بسیاری از برندها استراتژی های بازاریابی را به طور کامل جدای از استراتژی های کلان کسب و کار ارزیابی می کنند. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر آن ها به منظور بازاریابی بهینه می شود.
ارزیابی وضعیت رقبا
رقبای هر کسب و کار درست مانند همسایگانش هستند. اغلب مردم در مواجهه با فعالیت های همسایه شان اندکی کنجکاوی به خرج می دهند. این امر در مورد فعالیت رقبای یک برند اندکی فراتر از کنجکاوی را نیاز دارد بنابراین برندها باید برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف این نکات را مدنظر قرار دهند.
ارزیابی وضعیت رقبا در حوزه بازاریابی اغلب اوقات حاوی اطلاعات مهمی برای یک برند است. این اطلاعات نقش مهمی برای به روز رسانی استراتژی های بازاریابی از سوی همان برند ایفا خواهد کرد. اگر رقبای مستقیم ما در زمینه بازاریابی از ایده ها یا پلتفرم های تازه ای استفاده نمایند، ما نیز باید در کمترین زمان ممکن نسبت به چنین تحولاتی واکنش نشان دهیم. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهیم داشت.
بازارهای مختلف دارای میزان رقابت بسیار زیادی است بنابراین برندها باید نسبت به حضور مناسب در این فضا اقدام نمایند. توجه به وضعیت رقبا یکی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر اغلب اوقات برندها را به سوی تولید محتوای جذاب تر و همچنین تعامل باکیفیت با مخاطب هدف هدایت می کند بنابراین وجود رقبای مختلف در بازار برای یک کسب و کار به مثابه اهرم فشار به منظور پیشرفت نیز عمل خواهد کرد.
استفاده از ترندهای مختلف در حوزه بازاریابی
ترندها نقش محرک اساسی برای شبکه های اجتماعی را ایفا می کند. امروزه اغلب کاربران برای فعالیت در شبکه های اجتماعی به ترندهای برتر واکنش نشان می دهند. این امر باید از سوی کسب و کارها برای بازاریابی و حتی تعامل با مخاطب هدف مدنظر قرار گیرد.
یکی از ترندهای اساسی در زمینه تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی مربوط به استفاده از دستیارهای هوشمند است. این ترند موجب پاسخگویی دقیق و سریع به کاربران در مورد پرسش های شان از برندها می شود. همانطور که در حوزه های مختلف زندگی ترندهای متعددی مطرح می شود، در مورد بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف نیز باید به ترندهای برتر واکنش نشان دهیم. بدون شک ارزیابی مداوم وضعیت ترندها از سوی یک کسب و کار نیاز به اختصاص زمان زیادی دارد. راهکار مناسب در این میان توجه به نحوه فعالیت برندهای بزرگ است. این امر شاید در نگاه نخست ساده و همراه با ریسک های متعدد به نظر برسد، اما در عمل امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش می دهد. دلیل این امر امکان الگوبرداری سریع از برندهای بزرگ و تاثیرگذاری بر روی آن ها براساس همان شیوه است.
تولید محتوا براساس رویدادهای جاری
امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. همین امر موجب ارزیابی برندها از سوی مشتریان با معیارهای بسیار سختگیرانه ای می شود. گام نخست در مدیریت جلوه برند در فضای آنلاین مربوط به آگاهی از انتظارات مشتریان از برندها در فضای آنلاین است. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها نسبت به این موضوع آگاهی درستی ندارند. درست به همین خاطر مشکلات بسیار زیادی در مسیر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی چنین برندهایی ایجاد می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی و چالش ترغیب مخاطب هدف
رویدادهای مختلف در حوزه کسب و کار شاید برای کارآفرینان جذابیت چندانی نداشته باشد، اما یکی از منابع خبری مناسب برای بازاریابی محسوب می شود. مشتریان تمایل بالایی نسبت به آگاهی از آخرین اخبار و تحولات مربوط به حوزه کسب و کار دارند. اگر برندها در این میان توانایی تبدیل اخبار و رویدادهای جاری حوزه کسب و کار به محتوای جذاب را داشته باشند، تعامل شان به مخاطب هدف تحول قابل ملاحظه ای خواهد یافت. متاسفانه بسیاری از برندها توجهی به رویدادهای روز در زمینه تولید محتوای بازاریابی ندارند. درست به همین خاطر محتوای بازاریابی شان به طور مداوم کلیشه ای و فاقد جذابیت برای مخاطب هدف است.
سرمایه گذاری بر روی محصولات نوآورانه برند
نمایش محصولات تازه هر کسب و کار در فضای شبکه های اجتماعی ایده تازه ای نیست. بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان به محصولات شان از این شیوه استفاده می کنند. نکته مهم در این میان معرفی دقیق و تخصصی محصولات است. توضیحات عمومی برای اغلب کاربران به منظور تصمیم گیری برای خرید محصولات به صورت آنلاین کافی نیست با توجه به اینکه اغلب شبکه های اجتماعی امکان خرید آنلاین برای کاربران تدارک دیده اند، سرمایه گذاری بر روی نمایش محتوای بازاریابی حرفه ای پیرامون محصولات برند ضرورت بالایی خواهد داشت.
یکی از اشتباهات رایج برندها در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده از محتوای بی کیفیت است. این امر شامل تهیه تصاویر یا ویدئوهای فاقد کیفیت لازم برای جلب نظر مخاطب هدف و همچنین نگارش کپشن های نادرست می شود. بدون تردید شرکت تولیدکننده یک محصول دارای بهترین اطلاعات در مورد آن است بنابراین باید در زمینه معرفی آن عملکرد بسیار مطلوبی از سوی برندها صورت گیرد. این امر موجب توجه دامنه وسیعی از کاربران به وضعیت برندها در شبکه های اجتماعی می شود. بسیاری از برندهای بزرگ براساس همین استراتژی موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران شده اند.
اهمیت گوش دادن به مخاطب هدف
کاربران در شبکه های اجتماعی اغلب نیازهای مختلفی در ارتباط با برندها مطرح می کنند. متاسفانه برندها اغلب اوقات توجهی به درخواست ها و نیازهای کاربران نشان نمی دهند. یکی از عوامل اصلی بی توجهی و عدم علاقه کاربران برای تعامل با برندها در فضای پلتفرم های اجتماعی همین نکته است. با این حساب جزئی از برنامه بازاریابی هر برندی باید تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس گوش دادن به درخواست های شان باشد.
جلوه یک برند در فضای آنلاین در تعامل با مخاطب هدف ساخته می شود. مهمترین نکته در این میان انگیزه کافی برای تغییر وضعیت کسب و کار و استراتژی های بازاریابی براساس نیازهای مشتریان است. اگر این امر از سوی برندها به خوبی مدنظر قرار گیرد، تاثیرگذاری بسیار گسترده ای بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. کاربران در صورت مشاهده عدم تغییر وضعیت بازاریابی از سوی برندها تمایل شان برای تعامل با کسب و کار موردنظر به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت بنابراین برندها باید در بازه های زمانی مشخص اقدام به ایجاد تغییر و به روز رسانی استراتژی بازاریابی شان نمایند.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
توجه به سئو در شبکه های اجتماعی
برخی از بازاریاب ها اصل سئو را فقط مربوط به مدیریت سایت می دانند. امروزه در شبکه های اجتماعی نیز رعایت اصول سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از افراد وقتی صحبت از مدیریت سئو می شود، به فکر بهینه سازی سایت رسمی برندها می افتند. نکته مهم در این میان امکان استفاده از تکنیک های مدیریت سئو برای بهبود وضعیت کلی برندها در شبکه های اجتماعی است. برخی از نکات مهم در این راستا به شرح ذیل است:
• استفاده از چند کلیدواژه پرکاربرد و مورد توجه کاربران در زمینه بازاریابی نکته بسیار مهمی محسوب می شود. این امر به طور ویژه ای در کپشن پست ها باید مدنظر قرار گیرد.
• استفاده از لینک های پشتیبان برای هدایت کاربران به پست های مختلف یا انتقال شان به پلتفرم های اجتماعی مختلف نقش مهمی در افزایش اعتبار برند در فضای آنلاین محسوب می شود.
• استفاده از تصویر پروفایل و نام کاربری یکسان در تمام شبکه های اجتماعی نکته بسیار مهمی محسوب می شود. این امر دسترسی کاربران به اکانت های برند در شبکه های اجتماعی مختلف را ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد.
پذیرش اشتباهات برند
کسب و کارها در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان امکان خطا دارند. این امر در حوزه بازاریابی طبیعی است. شاید کارشناس ها و بازاریاب ها در این رابطه کمتر صحبت کنند، اما به معنای عدم رخ دادن چنین اتفاقاتی نیست. مهمترین نکته در رابطه با مدیریت اشتباهات در فضای آنلاین پذیرش مسئولیت از سوی برندهاست.
کاربران در ارتباط با برندها همیشه بر روی انگیزه هر کسب و کار برای پذیرش اشتباهاتش حساب ویژه ای باز می کنند بنابراین در صورت روی دادن هرگونه اشتباهی باید در وهله نخست مسئولیتش را برعهده بگیریم. در غیر این صورت اعتبار کسب و کارمان در نگاه مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. اشتباهات برندها در فضای آنلاین تفاوت قابل ملاحظه ای با حوزه آفلاین دارند. امروزه کاربران در مدت زمانی اندک نسبت به اشتباهات برندها واکنش نشان می دهند بنابراین مدیریت سریع و در لحظه این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است.
استفاده از داده های دقیق برای مدیریت وضعیت برند
ایجاد هرگونه تغییری در وجه آنلاین برند باید با استفاده از داده های دقیق صورت گیرد. در غیر این صورت تاثیرگذاری لازم بر روی مخاطب هدف ایجاد نخواهد شد. بسیاری از برندها با استفاده از داده های نادرست اقدام به بازاریابی در شبکه های اجتماعی و تعامل با مخاطب هدف می کنند. این امر تمام هزینه های یک کسب و کار را بی نتیجه خواهد گذاشت.
مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی برای نسل جوان
امروزه امکانات بسیار زیادی در دسترس برندها برای استفاده از داده های دقیق وجود دارد. ابزارهای گوگل، علاوه بر ابزارهای درون برنامه ای هر پلتفرم، به طور رایگان داده های متنوعی در اختیار برندها قرار می دهد. استفاده از چنین داده هایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جهت دهی به فعالیت آنلاین برند ضروری خواهد بود.