تیک تاک یکی از پلتفرم های محبوب در میان کاربران محسوب می شود. امروزه بسیاری از کاربران در کنار عضویت در دیگر شبکه های اجتماعی همیشه نیم نگاهی هم به تیک تاک دارند. اگرچه این پلتفرم در مقایسه با دیگر رقبای بزرگش بسیار جوان محسوب می شود، اما به خوبی جای خودش در بازار را پیدا کرده است. این امر به آنها امکان جلب نظر انواع برندها و اینفلوئنسرها از سراسر دنیا را می دهد. به این ترتیب شما نیز مانند بسیاری از کاربران امکان عضویت در این پلتفرم و حتی تبدیل شدن به اینفلوئنسری بزرگ را دارید.
براساس گزارش تیک تاک، این پلتفرم تا ژانویه 2021 دقیقا 689 میلیون کاربر فعال داشته است. این رقم برای پلتفرم تازه تاسیس رکورد بسیار خوبی محسوب می شود. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید تیک تاک را به عنوان یکی از پلتفرم های دارای دامنه وسیعی از کاربران بشناسید، در غیر این صورت شاید هرگز اصلا سراغ این پلتفرم هم نیایید.
اگر شما هم در طول ماه های اخیر به طور مداوم برای شروع به کار به عنوان اینفلوئنسر و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف وسوسه شده اید، این مقاله مخصوص شماست. هدف اصلی در این مقاله بررسی نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در قالب اینفلوئنسر است، اما توصیه های مورد بحث ما به درد برندها نیز می خورد. بنابراین تقریبا تمام کارآفرینان امکان استفاده از توصیه های ما را خواهند داشت. در ادامه به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم.
مطلب مرتبط: 8 راز کسب فالوور میلیونی در شبکه های اجتماعی
تعریف مخاطب هدف
اولین کار برای حضور موفق در هر شبکه اجتماعی تعریف دقیق مخاطب هدف است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. شما تا زمانی که دقیقا مخاطب تان را مشخص نکرده باشید، امکان تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر را نخواهید داشت. بنابراین اولین کار شما در این میان باید تلاش برای تعیین دقیق مخاطب هدف تان باشد.
تعیین مخاطب هدف ارتباط نزدیکی با حوزه فعالیت هر کارآفرین یا شرکت دارد. اگر برند شما در زمینه محصولات ورزشی فعالیت دارد، باید به دنبال مخاطب هدفی از دل همین حوزه باشید، در غیر این صورت به احتمال زیاد هیچ شانسی برای جلب نظر کاربران نخواهید داشت.
امروزه برخی از برندها به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از تمام حوزه ها و سلیقه های متفاوت هستند. اگرچه این امر برای کارآفرینان جذابیت بسیار زیادی دارد، اما در عمل امکان پذیر نیست. درست به همین خاطر شما باید فقط به بخش ویژه ای از بازار توجه نشان دهید.
شما به محض اینکه درک درست و روشنی از مخاطب هدف تان پیدا کردید، آماده حضور در بازار هستید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف دارد. به هر حال اینفلوئنسری که دقیقا بداند مخاطب هدفش کیست، بسیار راحت تر از هر زمان دیگری امکان تولید محتوا و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهد داشت.
شناخت سلیقه مخاطب هدف
تولید محتوا براساس سلیقه مخاطب هدف رمز موفقیت اینفلوئنسرها و برندها در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به تولید محتوا براساس ایده های ترکیبی می کنند. این امر به معنای استفاده از تقریبا هر ایده ای برای تولید محتواست. با این حساب شما هرگز امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. نکته اساسی در این میان تلاش برای شناسایی سلیقه مخاطب هدف و سپس تلاش برای تولید محتواست.
شما برای شناسایی سلیقه مخاطب هدف تان باید سریع ترین راه ممکن را طی کنید. این امر شامل استفاده از سایر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا توییتر برای همفکری با مشتریان تان است. شما در صورت پیگیری این ایده به طور حرفه ای شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر به تدریج شما را بدل به اینفلوئنسری حرفه ای در فضای تیک تاک خواهد کرد.
توجه به میزان رقابت
شما برای اینکه همیشه محتوای جذابی برای مخاطب هدف تان داشته باشید، باید توجه ویژه ای به رقبای تان نشان دهید. این امر شامل تحلیل نحوه عملکرد آنها و تلاش برای الگوبرداری از ایده های مناسبشان است. برخی از اینفلوئنسرها در این شرایط همیشه به دنبال استفاده از ایده های تازه و کاملا نو هستند. شاید این امر جذاب به نظر برسد، اما زمان زیادی از شما خواهد گرفت. با این حساب یک ایده بهتر در این میان تلاش برای الگوبرداری از رقبا به طور رایگان است. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در صدر فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان قرار می دهد.
مطلب مرتبط: خرید فالوور چه تاثیری بر روی برندمان دارد؟
ترندهایی که مدنظر رقبای شما برای تولید محتوا قرار می گیرد، باید خیلی سریع از سوی شما نیز استفاده شود. این امر به شما امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهد داد. نکته جالب اینکه شما با چنین کاری به نوعی یک مطالعه سریع و ارزان قیمت درباره بازار انجام داده اید.
مطالعه درباره نسل Z
نسل Z در طول سال های اخیر تمام بازارهای دنیا را فتح کرده است. دلیل این امر ورود افراد این نسل به سن فعالیت کاری و افزایش قدرت اقتصادی شان برای خرید است. با این حساب هر برندی برای بازاریابی باید نیم نگاهی به این دسته از افراد داشته باشد، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکند.
شما به عنوان یک اینفلوئنسر یا بازاریاب برندتان در تیک تاک باید همیشه نکات مورد علاقه نسل جوان یا همان Z را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد.
امروزه اینفلوئنسرها به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوای موردپسند نسل Z هستند. از آنجایی که مخاطب هدف شما به طور عمده شامل این نسل از افراد است، تولید محتوا براساس سلیقه شان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. این امر به شما فرصتی عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد.
نکته مهم اینکه دامنه سنی کاربران تیک تاک روز به روز در حال افزایش است. با این حال شما فعلا باید تمرکز ویژه ای بر روی نسل Z داشته باشید، در غیر این صورت خیلی سریع مورد انتقاد و بی توجهی کاربران قرار خواهید گرفت.
شرکت در چالش های مختلف
اغلب برندها و اینفلوئنسرها در دنیای تیک تاک به طور مداوم در چالش های مختلف شرکت می کنند. این امر به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را خواهد داد. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوای گوناگون هستند. اگر شما چالش ها را مدنظر قرار دهید، شاید دیگر حتی تولید محتوا به طور سنتی نیز کاربرد چندانی برای تان نداشته باشد.
شاید در نگاه نخست پیدا کردن یک چالش برای تولید محتوا براساس آن سخت باشد، اما کاربران در شبکه های اجتماعی همیشه ایده ها و چالش های تازه ای را راه اندازی می کنند. بنابراین شما هیچ وقت ایده و چالش کم نخواهید آورد. نکته مهم توجه به چالش های مختلف و تلاش برای امتحان شان به عنوان اولین نفر است. چنین امری اعتبار شما در میان کاربران را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
یادتان باشد که شما برای انتخاب چالش باید به ماهیت کسب و کار یا حوزه تخصصی تان به عنوان یک اینفلوئنسر توجه نشان دهید. به عنوان مثال، اگر شما یک اینفلوئنسر در حوزه سرگرمی هستید، استفاده از چالش های حرفه ای برای ورزشکاران ایده جذابی نخواهد بود. چنین امری نه تنها مورد پسند کاربران تان نیست، بلکه احتمالا برای اجرای آن نیز دردسرهای زیادی را متحمل خواهید شد.
استفاده از هشتگ ویژه برند
برندها در اینستاگرام شرایط ویژه ای دارند. مزیت استفاده از اکانت رسمی و استقبال کاربران از آن برای هر برندی موقعیت خوبی در اینستاگرام می سازد. با این حال در تیک تاک شرایط به طور کامل متفاوت است. تیک تاک بیشتر پلتفرمی برای کاربران واقعی است و تولید محتوای برندها در آن بسیار دشوار خواهد بود. با این حساب شما باید فکری به حال وضعیت بازاریابی تان در این حوزه نمایید. ایده ما در این بخش استفاده از هشتگ مخصوص برند و تلاش برای گردآوری محتوای مرتبط با برندتان است. این امر به شما امکان تولید محتوا به ساده ترین شکل ممکن از طریق بازنشر محتوای دیگر کاربران را می دهد.
مطلب مرتبط: چگونه در تیک تاک کسب درآمد کنیم؟
اگر کسب و کار شما در مسیر توسعه و افزایش محبوبیتش است، استفاده از یک هشتگ مخصوص ایده بسیار جذابی خواهد بود. هشتگ شما باید شامل نام برندتان و در صورت تمایل اسم کمپین موردنظر باشد. به این ترتیب کاربران تیک تاک در صورت تمایل برای تولید محتوا پیرامون برندتان به سادگی امکان استفاده از هشتگ موردنظر را خواهند داشت.
یکی از خواسته های مداوم کاربران در شبکه های اجتماعی و به ویژه تیک تاک تعامل نزدیک برندها و اینفلوئنسرها با خودشان است. با این حساب اگر شما ایده ای حرفه ای و جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته باشید، به احتمال زیاد با مشکل در زمینه توسعه فعالیت تان رو به رو خواهید شد. هشتگ ها در این میان به شما برای تعامل بهینه با مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
استفاده از ایده های وایرال
بازاریابی در تیک تاک به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر ایده های وایرال شده قرار دارد. اگر شما به موقع از ایده های تازه و محبوب استفاده کنید، امکان بهره گیری از سود مناسب را خواهید داشت. به این ترتیب شهرت تان به طور قابل ملاحظه ای در تیک تاک و میان کاربران افزایش پیدا خواهد کرد.
نکته مهم در تولید محتوای وایرال تلاش برای شناسایی دقیق سلیقه کاربران است. این امر به شما امکان جذب بازدید بالا از محتوای تان را می دهد. وقتی یک محتوا بازدید بالایی داشته باشد، تیک تاک به طور خودکار آن را به دیگر کاربران توصیه خواهد کرد. به این ترتیب ویدئوی شما در عرض مدت زمانی کوتاه به طور قابل ملاحظه ای وایرال خواهد شد.
تولید محتوای تعاملی
کاربران در شبکه های اجتماعی همیشه مایل به تعامل با یکدیگر هستند. این امر درباره تعامل با برندها و اینفلوئنسرها نیز مصداق دارد. یکی از مثال های کاربردی در این باره مربوط به برندهای حوزه مد و پوشاک است. چنین برندهایی امکان همکاری با چهره های مشهور برای تهیه پست درباره انواع لباس های شان را دارند. چنی امری جذابیت بالایی برای کاربران داشته و برند موردنظر در طول مدت زمانی اندک امکان جلب نظر مشتریان به طور حرفه ای را خواهد داشت.
نکته مهم در زمینه تولید محتوای تعاملی تلاش برای استفاده از نظرات کاربران و سپس فراهم سازی کانال هایی برای دریافت بازخوردشان است. اگر شما این مسئله را مدنظر قرار ندهید، محتوای تان کاملا معمولی خواهد بود. به این ترتیب دیگر خبری از جلب نظر مخاطب هدف نیست.
توجه به کیفیت به جای کمیت
شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوا باشید، اما اگر در این میان به کیفیت محتوا توجه نکنید، تمام کارهای تان بی نتیجه باقی خواهد ماند. کیفیت محتوا مهمترین نکته در جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود.
وقتی از محتوای باکیفیت صحبت می کنیم، باید به مراحل مختلفی توجه نشان دهیم. به طور خلاصه، اگر شما به تمام توصیه هایی که تا اینجا بیان شد، توجه نشان دهید امکان تولید محتوای باکیفیت را خواهید داشت، در غیر این صورت موفقیت محتوای تان به هیچ وجه تضمین شده نخواهد بود.
مطلب مرتبط: اصول فروش در تیک تاک
وقتی شما در تیک تاک مشغول تهیه انواع ویدئو هستید، باید نسبت به کیفیت محتوا از قبیل ایده خوب و پردازش آن به طور درست توجه نشان دهید. با این حال یک نکته دیگر مربوط به کیفیت خود ویدئو است. شما در این رابطه باید دست کم از یک دوربین یا گوشی هوشمند مناسب استفاده کنید، در غیر این صورت ویدئوهای تان تار و با کیفیت پایین ضبط خواهد شد. این امر جذابیت محتوای تان برای مخاطب هدف را به طور کامل از بین می برد.
استفاده از هشتگ
شما به غیر از هشتگ ویژه برندتان باید از دیگر هشتگ ها نیز سود ببرید. این امر شامل استفاده از هشتگ های عمومی برای دسترسی هرچه ساده تر کاربران به محتوای تان است. بدون تردید حالت ایده آب برای دسترسی به مخاطب هدف داشتن تعداد فالوورهای فراوان است، اما در این میان شما با استفاده از هشتگ ها می توانید از این کلیشه قدیمی عبور کنید. اگر به تجربه کاربری بسیاری از افراد در تیک تاک و دیگر شبکه های اجتماعی دقت کنید، کمتر کسی دیگر به طور مداوم اکانت ها را برای پست های تازه شان جست و جو می کند. راهکار جایگزین در این میان استفاده از انواع و اقسام هشتگ است. چنین امری به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را خواهد داد.
استفاده از کپشن های جذاب
محتوای متنی و به طور مشخص کپشن هنوز هم در میان کاربران شهرت بسیار زیادی دارد. برخی از کاربران برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از کپشن های طولانی و با جزییات بسیار زیاد استفاده می کنند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید به طور کامل چنین ایده هایی را فراموش کنید. دلیل این امر ناتوانی برای استفاده از چنین ایده هایی در عمل است. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای خلاصه سازی جملات تان به منظور طراحی یک کپشن کوتاه باشید.
امروزه اغلب مردم حوصله مطالعه کپشن های طولانی را ندارند. درست به همین خاطر شما باید کارتان را در کوتاه ترین شکل ممکن دنبال نمایید، در غیر این صورت تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر مشهور فقط در حد ایده باقی خواهد ماند.
بارگذاری محتوا در زمان درست
زمان بندی برای بارگذاری محتوا در زمان هایی که کاربران بیشتری آنلاین هستند، اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شرایط گوناگونی توجه نشان می دهند. این امر شامل شناسایی سلیقه مخاطب هدف، استفاده از هشتگ های درست و همچنین تعامل با آنهاست. با این حال اگر محتوای شما در زمان نادرستی بارگذاری شود، تمام تلاش های شما بی نتیجه باقی خواهد ماند. نکته مهم در این میان شناسایی زمان هایی است که کاربران بیشتری در تیک تاک آنلاین هستند. اگر شما در چنین زمان هایی محتوای تان را بارگذاری نمایید، شانس بسیار بیشتری برای افزایش تعداد لایک و بازدید محتوای تان خواهید داشت.
بازنشر بخشی از محتوای تان در دیگر پلتفرم ها
بدون تردید تیک تاک مشهورترین پلتفرم دنیا نیست. شما هر چقدر هم که به این پلتفرم علاقه داشته باشید، باز هم دست آخر باید در تلاش برای استفاده از دیگر شبکه های اجتماعی در کنار آن باشید، در غیر این صورت شانس چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهید یافت. به عنوان مثال، اگر برند شما یک اکانت رسمی در توییتر هم دارد، باید بخشی از محتوای تان در تیک تاک را در این پلتفرم بازنشر دهید. این امر نظر کاربران را به اکانت تان در تیک تاک جلب خواهد کرد. به این ترتیب شما در مدت زمانی کوتاه امکان افزایش شمار فالوورهای تان در تیک تاک را پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: کسب شهرت در شبکه اجتماعی تیک تاک با 4 راهکار طلایی
امروزه بسیاری از برندها و کارآفرینان مستقل به دنبال حضور در تیک تاک و جذب فالوور در آن هستند. اگر شما هم به دنبال چنین کاری هستید، استفاده از ایده های مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای شما خواهد بود.