یکی از سخت ترین تصمیمات برای هر فردی، انتخاب یک شغل از بین گزینه های موجود است. درواقع انتخاب اشتباه باعث می شود تا شانس های دیگر را نیز از دست بدهید. در این راستا سوالی که مطرح است این است که چگونه میتوان به اطمینان لازم برای انتخاب خود دست پیدا کرد؟ در این راستا به بررسی راهکارهایی خواهیم پرداخت که در نهایت کمک می کند تا انتخاب بهتری را داشته باشید.
1-اولویت های خود را مشخص کنید
شما باید قبل از هر چیزی نسبت به این موضوع به آگاهی دست پیدا کنید که توقعات شما از یک شغل چیست؟ برای مثال ممکن است درآمد بالا و نزدیک بودن به محل زندگی مهم ترین معیارهای شما محسوب شود و تحت این شرایط با آگاهی از خواسته های خود، می توانید سریعا به گزینه موردنظر دست پیدا کنید. با این حال تنها به این بخش محدود نشده و راهکارهای بعدی را نیز مورد توجه قرار دهید. همچنین مراقب باشید تا در تله حقوق بالا گرفتار نشوید. درواقع ممکن است دلیل پیشنهاد مالی خوب، ساعت کار به مراتب بیشتر و عدم وجود امکانات لازم خواهد بود.
2-مزایا و معایب هر یک از فرصت های پیشنهادی را در یک فهرست قرار دهید
بدون شک هر شغلی یک سری مزایا و معایبی را خواهد داشت. اگر آنها را در فضایی نظیر اکسل قرار دهید، کمک می کند تا امکان مقایسه به وجود آید. برای مثال ممکن است یک شغل علی رغم نزدیکی به محل زندگی شما، کارمندان خود را بیمه نکند. تحت این شرایط با یک مقایسه دقیق، می توانید موارد را براساس بهترین بودن، ترتیببندی کنید.
مطلب مرتبط: فاکتور های انتخاب شغل مناسب
3-به آینده شرکت توجه داشته باشید
ممکن است یک شرکت پتانسیل رشد بالایی را داشته باشد، با این حال آمارها در رابطه با شرکت های دیگر بیانگر روند نزولی آنها است. تحت این شرایط باید توجه داشته باشید که ممکن است در آینده نیاز به تعدیل نیرو وجود داشته باشد. در این رابطه معمولا کارمندهای تازهکار، قربانی خواهند شد. به همین خاطر به آمارهای هر یک از شرکت ها نیز توجه داشته و در صورت امکان، با برخی از کارمندان آنها صحبت کنید. این امر باعث می شود تا به درک واقعی تری نسبت به شرایط هر شرکت دست پیدا کنید. همچنین اگر در یک شرکت سریع تر می توانید رشد کنید نیز بهتر است تا آن را گزینه نخست خود قرار دهید. برای مثال ممکن است مهارت شما در زمینه تولید محتوا باشد. در این رابطه بهتر است تا برندی را انتخاب کنید که محور فعالیت آنها مورد علاقه شما بوده و شرایط را برای پیشرفت خود مساعدتر می دانید. درواقع برخی از شغل ها اگرچه ایده آل محسوب نمی شوند، با این حال سکوی پرتاب بسیار خوبی هستند.
4-از قدرت خیال خود کمک بگیرید
یک روز فعالیت در هر یک از شرکت هایی که به شما پیشنهاد همکاری را داده اند، تصور کنید. در این رابطه بهتر است تا تصویر دفتر کار هر یک از شرکت ها را نیز تهیه کنید و با اطلاعاتی که از آنها دارید، تصویرسازی خود را بهبود بخشید. در این رابطه همه چیز از نحوه رسیدن به دفتر کار را نیز تصور کنید. این امر باعث خواهد شد تا شرایط را سنجیده و در نهایت موردی را انتخاب کنید که در شما حس بهتری را ایجاد کرده است. درواقع در کنار تصمیمات عقلانی، لازم است تا به حس خود نیز توجه داشته باشید.
5-به مدیران هر شرکت توجه کنید
دلیل 75درصد استعفا و تغییر شغل، مدیران بد هستند. درواقع شما می توانید یک همکار بد را نادیده بگیرید، با این حال این مسئله در رابطه با مدیران کاملا متفاوت بوده و آنها تاثیرگذارترین فرد محسوب می-شوند. به همین خاطر بسیار مهم است که در رابطه با آنها تحقیق کنید. برای این موضوع می توانید سوابق آنها را بررسی کرده و حتی می توانید از مدیران بخواهید که انتظارات و شیوه مدیریتی خود را شرح دهند. همچنین باید اطمینان داشته باشید که با فرهنگ سازمانی شرکت هماهنگی لازم را دارید.
6-مشورت بگیرید
در نهایت توصیه می شود که قبل از تصمیم نهایی خود، از سایرین مشورت بگیرید. در این رابطه همکاران سابق، دوستان، اطرافیان و حتی مشاوران حرفه ای میتوانند شما را در انتخابی بهتر یاری کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در صورت اخراج و یا بازنشستگی، کدام یک از فرصت های شغلی حمایت های بیشتری را انجام می دهند. در نهایت از مشاوره گرفتن از یک وکیل نیز غافل نشوید. این افراد می توانند کمک کنند تا از قانونی بودن تمامی پیشنهادها و عدم وجود مشکل، اطمینان داشته باشید.