اینفلوئنسر مارکتینگ در طول سال های اخیر توجهات زیادی را به خودش جلب کرده است. به طوری که این روزها تمام برندها دنبال همکاری با دست کم یک اینفلوئنسر هستند. احتمالا شما هم تا حرف از اینفلوئنسرها به میان می آید، یاد آدم هایی با چند میلیون فالوور می افتید. خب در این صورت مفهوم «میکرو اینفلوئنسر» برای تان تازگی خواهد داشت.
برخلاف تصور عمومی، همیشه اینفلوئنسرهایی با فالوورهای چند میلیونی برای برندها موفقیت به همراه نمی آورند. در عوض کم نیستند اینفلوئنسرهایی که با چند هزار فالوور ناقابل طوری برندتان را در بازارهای محلی جا می اندازند که فکرش را هم نمی کنید. این دسته از افراد تحت عنوان میکرو اینفلوئنسر شناخته می شوند. این مدل از اینفلوئنسرها به جای فالوورهای چند میلیونی بیشتر بر روی تاثیر گذاری بالاتر بر روی همان تعداد اندک دنبال کنندگان شان تمرکز دارند. به طوری که حتی نرخ تعامل مخاطب شان با آنها از اینفلوئنسرهای بین المللی نیز بیشتر است!
ما در این مقاله قصد داریم راه و رسم ورود به حوزه میکرو اینفلوئنسری را به اتفاق شما مرور کنیم. اگر شما هم در زمینه تولید محتوا دستی بر آتش دارید، بد نیست کم کم به فکر درآمدزایی بیشتر از این طریق باشید. پس با ما همراه باشید تا میکرو اینفلوئنسرها را زیر ذره بین ببریم.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ چطور انجام می شود؟ راهنمایی جامع برای بازاریاب ها
میکرو اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
میکرو اینفلوئنسرها، همانطور که از اسم شان می شود حدس زد، دامنه کمتری از کاربران را تحت نفوذ خودشان قرار می دهند. ما در روزنامه فرصت امروز کسانی که بین یک تا 25 هزار فالوور داشته باشند را در این دسته قرار می دهیم. با این حساب طرف حساب شما در این زمینه افرادی بی نهایت مشهور نیستند. معمولا حضور در بازارهای محلی نیازمند استفاده از شهرت این دسته از اینفلوئنسرهاست؛ چراکه آنها به جای فعالیت در مقیاس جهانی در همین حوزه ها متمرکز می شوند.
چرا میکرو اینفلوئنسرها مهمند؟
سوالی که در اینجا باید جواب روشنی به آن دهیم، دلیل اهمیت میکرو اینفلوئنسرها در بازار است. به زبان خودمانی، آنها چه گلی به سر برندها می زنند که همکاری طولانی مدت را منطقی جلوه دهند؟ ما در این بخش قصد داریم جوابی درست و درمان برای سوالات مشابه نمونه بالا پیدا کنیم.
محتوای واقعی
میکرو اینفلوئنسرها، برخلاف دوستان محبوب ترشان، در زمینه تولید محتوا با وسواس بیشتری عمل می کنند. اگر دقت کرده باشید خیلی از اینفلوئنسرهای جهانی دائما یکسری از ترندها را تکرار می کنند. این امر در مورد کسانی که محتوای طنز می سازند، بسیار بیشتر است. درست در همین شرایط است که میکرو اینفلوئنسرها خودشان را از رقبا جدا می کنند؛ چراکه محتوای آنها حال و هوای متفاوتی دارد.
تعامل بهتر با مخاطب
نتیجه طبیعی تولید محتوا با سخت گیری بیشتر جلب تعامل بالاتر خواهد بود. این روزها اغلب مردم یکی دو تا میکرو اینفلوئنسر در دنیای آنلاین سراغ دارند که حسابی محتوای شان را دوست دارند. این امر برای خیلی از بازاریاب ها جذابیت دارد؛ چراکه امکان توسعه کمپین های بازاریابی با بازگشت سرمایه بیشتر را می دهد.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ موفق با 5 نکته طلایی
یکی از مزایای ویژه میکرو اینفلوئنسرها پرداختن به حوزه های کاملا تخصصی است. در حالی که اینفلوئنسرهای جهانی برای جلب نظر کاربران میلیونی باید بر روی موارد کلی متمرکز شوند، میکرو اینفلوئنسرها اصلا چنین مشکلی ندارند. پس طبیعی است کسب و کارها برای تبلیغ برندشان سراغ میکرو اینفلوئنسرها بروند.
همکاری کم هزینه
میکرو اینفلوئنسرها گزینه جذابی برای بازاریاب ها محسوب می شوند. صرف نظر از ویژگی های متعدد این دسته از اینفلوئنسرها، همکاری با آنها هزینه زیادی روی دوش برندها قرار نمی دهد. به همین خاطر خیلی وقت ها برندها به طور داوطلبانه سراغ همکاری با این دسته از افراد می روند. به طوری که بعد از گذشت چند ماه با هزینه ای اندک بازگشت سرمایه حیرت انگیز نصیب برندها خواهد شد.
ورود به دنیای میکرو اینفلوئنسرها: چطور و چگونه
حالا ما در موقعیتی هستیم که ورود به دنیای میکرو اینفلوئنسرها را زیر ذره بین ببریم. شما الان تعریف این مدل از تولید محتوا و مزایای آن برای بازاریاب ها را به خوبی می دانید. حالا نوبتی هم باشد، باید سری به دنیای آمار و ارقام بزنیم. پس با ما همراه باشید تا یک تجربه دلپذیر از اینفلوئنسر مارکتینگ به سبکی جدید را مرور کنیم.
انتخاب حوزه تخصصی: نخستین گام برای موفقیت
اگر یادتان باشد، در بخش های قبلی درباره تمرکز میکرو اینفلوئنسرها بر روی یک حوزه خاص حرف زدیم. بر این اساس میکرو اینفلوئنسرها به جای اینکه بر روی حوزه های متفاوت متمرکز شوند، فقط روی یک حوزه خاص کار می کنند. همین امر هم اعتبارشان در بین کاربران را حسابی بالا می برد. بنابراین شروع کار شما در این عرصه باید با انتخاب حوزه تخصصی باشد.
آیا شما تجربه زندگی به سبک گیاه خواران را داشته اید؟ گردش در سراسر دنیا چطور؟ اگر تجربه ای خاص در زندگی داشته اید، می توانید از آن برای تولید محتوا استفاده کنید. مثلا خیلی از ورزشکاران حرفه ای بعد از دوران قهرمانی سراغ تولید محتوا می روند. در چنین محتواهایی نحوه تمرین و تبدیل شدن به یک قهرمان درجه یک توضیح داده می شود. نکته جالب اینکه چنین محتواهایی طرفدارهای بی نهایت زیادی در سراسر دنیا دارد.
یادتان نرود، حوزه انتخابی شما باید دست کم مقداری طرفدار در دنیا داشته باشد. بی شک کارهایی مثل تولید فولاد آنقدر تخصصی هست که کمتر کسی در دنیا را جذب خودش کند. پس لطفا دور چنین ایده هایی عجیبی را از همین اول کار خط بکشید.
مطلب مرتبط: همه آن چیزی که باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانیم
تولید محتوا به طور مداوم: فعالیت جسته و گریخته ممنوع!
آیا اینفلوئنسری را سراغ دارید که یکهو چند ماه غیبش بزند و بعد دوباره مثل روز اول شروع به تولید محتوا کند؟ بی شک اگر چنین فردی پیدا هم شود، کاربران طوری او را سوال پیچ می کنند که دیگر فکر تولید محتوا را هم نکند. پس یک لطفی به خودتان کرده و قبل از شروع به کار مطمئن شوید برای مدتی طولانی قصد تولید محتوا دارید.
اینفلوئنسرهایی که هر چند هفته یکبار دست به تولید محتوا می زنند، معمولا خیلی زود از چشم کاربران می افتند. البته اگر شانس با آنها یار باشد از همان اول کسی را جذب خودشان کنند!
این روزها بحث های زیادی درباره بازه های زمانی مناسب برای انتشار محتوا وجود دارد. ما در روزنامه فرصت امروز فرمول یکسانی برای همه نداریم. با این حال شما دست کم هفته ای یکبار باید تولید محتوا داشته باشید. وگرنه کاربران خیلی زود شما و برندتان را فراموش خواهند کرد. آن وقت هر چقدر هم که سعی کنید، دیگر رابطه تان با کاربران درست نخواهد شد.
برقراری ارتباط با برندها: نخستین قدم ها برای درآمدزایی
پلتفرم هایی مثل یوتیوب مستقیما تولیدکنندگان محتوا را در سود حاصل از نمایش تبلیغات سهیم می کنند. با این حال چنین خبر خوشی درباره بقیه پلتفرم ها اصلا صحت ندارد. به همین خاطر شما باید خودتان را برای همکاری با برندها آماده کنید. هرچه باشد کسب و کارها گزینه ای دست به نقد برای درآمدزایی هستند. البته نباید این کار را خیلی زود انجام دهید؛ چراکه برندها تمایلی برای همکاری با اینفلوئنسری که حتی 20 یا 30 تا فالوور هم ندارد، نشان نمی دهند. در عوض این گزینه وقتی جذاب می شود که کارتان تقریبا پا گرفته باشد. یادتان که نرفته، میکرو اینفلوئنسرها بین یک تا 25 هزار فالوور دارند!
وقتی شما مقدار مشخصی فالوور و اعتبار در شبکه های اجتماعی کسب کنید، برندها خودشان سراغ تان می آیند. البته نباید این وضعیت را خیلی سخت یا پیچیده کنید؛ چراکه همکاری با یک برند امری بی نهایت رویایی است. در عوض تنوع همکاری با برندها گزینه بهتری خواهد بود.
یادتان باشد، اینکه شما خودتان برای همکاری با یک برند پیشقدم شوید، تصویر خوبی در ذهن مدیرانش ایجاد نمی کند. در عوض باید شرایط تان برای همکاری را به طور عمومی اعلام کنید. اینطوری هم سیگنالی واضح مبنی بر آمادگی تان برای همکاری به آنها می دهید، هم اینکه نیازی به تعامل با برندهای خارج از حوزه تخصصی تان نخواهید داشت.
استفاده از توصیه برندها: روشی برای کسب درآمد بیشتر
اگر برندها از همکاری با شما راضی باشند، احتمالا بارها و بارها قراردادشان با شما را تمدید خواهند کرد. بی شک این امر خبر خوبی برای شما خواهد بود. البته نباید به چنین وضعیتی اکتفا کنید. معمولا کارآفرینان دایره ارتباطی گسترده ای در بازار دارند. این امر حتی حوزه های کاری مختلف را نیز شامل می شود. پس بد نیست از برندهای طرف قراردادتان بخواهید یک همکاری مشترک با چند برند دیگر را سازماندهی کنند. قبول دارم این امر عجیب به نظر می رسد اما اصلا نشدنی نیست.
این روزها خیلی از برندها با زنجیره مشتریان مشترک سراغ طراحی کمپین با همکاری یکدیگر می روند. شما به عنوان یک میکرو اینفلوئنسر در چنین سناریویی نقش حلقه اتصال میان برندها و مشتریان را بازی خواهید کرد. پس اگر موقعیت همکاری با دو برند دارای کمپین مشترک برای تان پیش آمد، هیچ جوره آن را از دست ندهید؛ چراکه ظرف مدت زمانی کوتاه حسابی شما را در بازار مشهور خواهد کرد. به علاوه، درآمد مالی خوبی هم از این راه به جیب خواهید زد.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ و نکاتی که اسپانسرها باید بدانند
مهارت های ضروری برای میکرو اینفلوئنسرها
ما در بخش پایانی این مقاله قصد داریم نگاهی به مهارت های مورد نیاز برای یک میکرو اینفلوئنسر خوب داشته باشیم. اگر شما هم دوست دارید در این حوزه نه یک فرد عادی، بلکه ستاره ای بی رقیب باشید، در این بخش هم با ما همراه شوید.
ارتباط با دیگران: مهارتی اجتناب ناپذیر
ارتباط شما با دیگران چطور است؟ شاید این سوال خیلی کلی به نظر برسد. پس اجازه دهید یک سناریو هیجان انگیز برای تان طراحی کنیم. شرایطی را در نظر بگیرید که تازه وارد یک همایش تجاری شده اید و در حالی که همه مشغول بازدید از غرفه های مختلف هستند، یکهو با چند نفر رو به رو می شوید که درباره حوزه کاری مورد علاقه تان بحث می کنند. آیا در چنین شرایطی حاضر به شرکت در بحث هستید؟ اصلا توانایی مشارکت در چنین بحثی را دارید؟
خیلی وقت ها آدم ها نکات جذابی برای اضافه کردن به بحث ها دارند، اما به خاطر مهارت های ارتباطی پایین قید آن را می زنند. راستش را بخواهید، خیلی از فرصت های کاری مناسب همینطوری از دست میرود. پس اگر فکر کرده اید سکوت در جلسات یا همایش های مختلف ضرر زیادی برای تان ندارد، سخت در اشتباهید.
اینفلوئنسرها به خاطر ماهیت کارشان باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشند. این مدل مهارت ها به آنها کمک می کند تا خیلی خوب مخاطب را جذب محتوای شان کرده و همکاری بلندمدتی با برندها داشته باشند. ماجرا جالب شد، نه؟
ما قبلا در روزنامه فرصت امروز حسابی درباره مهارت های ارتباطی با شما گپ زده ایم. اگر فکر می کنید هنوز در این حوزه آنقدرها که باید حرفه ای نشده اید، بد نیست دوباره سری به مجموعه مقالات ما درباره مهارت های ارتباطی بزنید. به علاوه، همیشه دوره های آموزشی رایگان در اینترنت دم دست است.
اصالت: خداحافظی با کپی برداری!
وقتی درباره اصالت حرف می زنیم، منظورمان فقط تایید هویت در شبکه های اجتماعی نیست. خیلی وقت ها اینفلوئنسرها در ابتدای راه از روی دست دیگران کپی برداری می کنند. شاید چنین رویکردی در همان لحظه عجیب به نظر نرسد اما بالاخره یکجا کار دست تان خواهد داد. خب پیش خودتان که فکر نکرده اید همیشه توان قسر در رفتن از مشکلات کپی برداری را دارید؟
میکرو اینفلوئنسرها برای اینکه جایی در شبکه های اجتماعی برای خودشان باز کنند، چاره ای به غیر از تولید محتوای منحصر به فرد ندارند. خب اگر محتوای شما را دیگران هم تولید کنند، چرا کاربران باید سراغ اکانت تان بیایند؟ این سوالی است که تقریبا هیچ جواب درستی ندارد. درست به همین خاطر خیلی از اینفلوئنسرها با گذشت سال ها از حضورشان در شبکه های اجتماعی هنوز هم چندان محبوب نیستند.
تداوم: مهارتی کلیدی برای بقا
همانطور که قبلا اشاره کردیم، تولید محتوا به طور مداوم اصلی انکارناپذیر برای موفقیت اینفلوئنسرها محسوب می شود. خیلی از اینفلوئنسرها ابتدای راه با سرعت خارق العاده ای کارشان را شروع می کنند. با این حال چند وقت که گذشت دیگر خبری از پست های روزانه شان نیست. این روند آنقدر کند می شود که یکهو دیگر کسی آنها را به یاد هم نخواهد آورد.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ و درآمدزایی از شبکه های اجتماعی
نکته مهم اینکه الگوریتم شبکه های اجتماعی بر مدار تولید محتوای مداوم جریان دارد. این یعنی اگر شما یکهو غیب تان بزند، دیگر خیلی سخت به کورس رقابت باز خواهید گشت؛ چراکه الگوریتم شبکه های اجتماعی دیگر شما را جدی نمی گیرد. پس بهتر است از همان ابتدای راه با قدرت کامل وارد شده و این روند را حفظ کنید. توصیه ما برای این بخش بارگذاری دست کم یک پست در طول هفته است. البته یادتان باشد که افتادن از آن طرف بام هم خطرناک خواهد بود. پس در تولید محتوا زیاده روی نکنید.
منابع: