قدم زدن در طبیعت بکر برای خیلی ها حتی از هزاران جلسه یوگا و مدیتیشن هم کاربردی تر است. اینکه آدم برای نصف روز هم که شده از شهر و شلوغی های آن بیرون بزند، مثل رویایی است که اتفاقا برای خیلی از ما همیشه کنار دست مان است. البته به شرط اینکه طبیعت و محیط زیست بکری باقی مانده باشد. همان طور که در بازی های کامپیوتری می شود با یک اشاره همه چیز را نیست و نابود کرد، این روزها اغلب شرکت ها بدون توجه به مسائل زیست محیطی با خیال راحت مشغول تخریب باورنکردنی طبیعت پیرامون من و شما هستند. احتمالا شما هم تا به حال کلی اخبار مربوط به گازهای گلخانه ای، آلودگی های جو زمین و وضعیت وحشتناک دریاها گزارش های جسته و گریخته ای به گوش تان خورده است. در این صورت احتمالا آشنایی با مفهوم بازاریابی سبز یا بازاریابی دوستدار طبیعت برای تان مثل یک نقشه گنج با ارزش خواهد بود؛ به ویژه اگر کارآفرین هم باشید.
در دنیایی که خیلی از برندها مثل شخصیت اصلی سری فیلم های نابودگر به جان محیط زیست افتاده اند، نه فقط فعال های محیط زیست، بلکه خریداران هم به فکر تغییر قواعد بازی هستند. اگر دنیای کسب و کار را یک مسابقه فوتبال در نظر بگیریم که در نیمه اول برندها هر طور خواسته اند دروازه تیم مدافعان محیط زیست را باز کرده اند، الان ما در نیمه دوم این مسابقه هستیم و تیم مدافعان محیط زیست آماده اند تا یک کامبک تاریخی بزنند. در این بین هم کارآفرینان و بازاریاب های باهوش خیلی زود یاد گرفته اند که چاره ای به غیر از کنار آمدن با شرایط جدید و استفاده از استراتژی بازاریابی سبز ندارند، چراکه در بازار هیچ کس عاشق چشم و ابروی آنها نیست و اگر به نظر مشتریان احترام نگذارند، حتی یکی از محصولات شان هم فروش نخواهد رفت؛ به همین سادگی!
تا همین چند سال پیش بحث حفاظت از محیط زیست یا کارآفرینی بر مدار دوستی با طبیعت برای خیلی ها بیشتر یک بحث لوکس و دست نیافتنی بود. با این حال این روزها ماجرا کاملا تغییر کرده و بیشتر برندها برای نشان دادن دوستی با طبیعت در یک ماراتن نفسگیر با یکدیگر به سر می برند. اگر شما هم دوست دارید در این میان یک صندلی ویژه برای خودتان در بین برندهای دوستدار طبیعت رزرو کنید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم بعد از تعریف دقیق بازاریابی سبز سراغ بعضی از مزایای این شیوه برویم. دست آخر هم برای اینکه مو لای درز کارمان نرود، چند تا از تکنیک های بی عیب و نقص در حوزه مارکتینگ با چاشنی حفظ محیط زیست را با هم مرور خواهیم کرد. پس حاضر شوید تا به دل طبیعت بزنیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی سبز و راهکارهای آن برای کسب و کارهای مختلف
بازاریابی سبز یا دوستدار طبیعت: یک تعریف مختصر و مفید
همانطور که از اسم بازاریابی سبز می شود حدس زد، این الگوی مارکتینگ به روش های نمایش سازگاری فعالیت یک برند، از تولید محصول و بسته بندی اش گرفته تا حمل و نقل آن به بازارهای مصرفی، با قواعد و اصول حفاظت از محیط زیست اشاره دارد. باور کنید یا نه، وضعیت سیاره ما خیلی تعریفی ندارد. روزی نیست که تیتر اخبار مختلف به مسائل محیط زیست مثل آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل ها و مسئله بحران آب نپردازد. در این بین هم همه ما مسئول هستیم. البته نقش برندها در این بین هم پررنگ تر است هم اینکه بار مسئولیت شان حسابی سنگینی می کند، چراکه خیلی از آلودگی ها و تخریب های طبیعت دور و برمان مستقیما از سوی برندهای دوست داشتنی و پرطرفدار صورت می گیرد.
اجازه دهید قبل از اینکه با تعریف ها و عبارت های گیج کننده حسابی حوصله تان را سر ببریم، از یک مثال شفاف و دقیق استفاده کنیم. برند کوکاکولا و رقیب اصلی اش پپسی را در نظر بگیرید. این دو تا برند دنیای نوشابه های گازدار را در مشت خود دارند. شاید برای خیلی ها مسئله ضررهای نوشابه برای بدن در اولویت قرار داشته باشد، اما مسائل پزشکی تنها انتقاداتی نیست که متوجه این دو برند قدیمی است. کوکاکولا و پپسی برای بسته بندی محصولات شان سالانه حجم بالایی از آلومینیوم و پلاستیک مصرف می کنند. تا اینجای کار ماجرا خیلی پیچیده نیست، اما وقتی از سرنوشت این مواد بعد از مصرف نوشابه مطلع شویم، تازه تراژدی سیاره زمین شروع می شود. آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید قوطی های خالی نوشابه یا ظروف پلاستیکی مربوط به آن بعد از مصرف چه می شود؟ جواب این سوال بی نهایت ساده و صدالبته شوکه کننده است؛ دریاها یا مناطق بکر طبیعی!
حالا که چشم اندازی مختصر و مفید از وضعیت تولید زباله و آلودگی محیط زیست از طرف برندها پیدا کردیم، باید برویم سراغ بحث اصلی مان یعنی بازاریابی سبز. همانطور که شرکت های اتومبیل سازی اصرار دارند محصولات جدیدشان را بی نهایت راحت و با مصرف بنزین کمتری روانه بازار کنند، برندهای مختلف هم از آنجایی که خیلی خوب می دانند آلودگی های فرآیند تولید چه بلایی سر طبیعت می آورد، روز به روز تعهدات زیست محیطی شان را بیشتر می کنند. در این بین هم بازاریابی بهترین ابزار برای اطلاع رسانی به مشتریان درباره تغییر سیاست های یک برند و حفاظت از طبیعت است.
با توجه به آنچه تا اینجا گفتیم، بازاریابی سبز فقط یک روش برای تبلیغات حمایت یک برند از طبیعت و محیط زیست نیست، بلکه نوعی تغییر نگرش و شیوه فعالیت برند برای کاهش آلودگی ها و ضربه زدن به طبیعت محسوب می شود. اینطوری هم برندها با خیال راحت به فعالیت شان ادامه می دهند، هم اینکه مشتریان مطمئن می شوند با خرید محصولات مختلف دستی دستی طبیعت دوست داشتنی شان را تخریب نمی کنند؛ همین و بس.
چرا بازاریابی سبز مهم است؟
حالا که با یک تعریف مختصر و مفید درباره بازاریابی دوستدار طبیعت آشنا شدید، باید نگاهی به مزایای آن نیز بیندازیم. هرچه باشد در دنیای کسب و کار کمتر کارآفرینی حاضر است همین طور بی خود و بی جهت با اعتبارش بازی کند یا روی یک استراتژی ناشناخته دست بگذارد. از آنجایی که همه مخاطب های روزنامه فرصت امروز کارآفرینان درجه یکی هستند و هیچ جوره بی گدار به آب نمی زنند، ما در این بخش تصمیم گرفته ایم بعضی از مزایای اصلی بازاریابی سبز را به اتفاق شما مرور کنیم. اینطوری آخرین شک و تردیدهای شما نسبت به این شیوه بازاریابی حرفه ای از بین خواهد رفت.
سبقت از بقیه برندها در بازار رقابتی
دنیای کسب و کار از خیلی جهات مثل لیگ های معتبر فوتبال در سراسر دنیاست. همانطور که در یک لیگ فوتبال ده ها تیم با هم رقابت می کنند در عرصه کسب و کار هم یک عالمه برند درگیر مسابقه ماراتن هستند. البته در این بین فقط بعضی از برندها دست آخر جزو مدعیان قهرمانی باقی می مانند و اسم شان برای همیشه در ذهن مشتریان حک خواهد شد. بقیه برندها در این بین بیشتر شبیه سیاهی لشکر یک فیلم ابرقهرمانی هستند؛ نه چیزی بیشتر!
اگر شما دوست دارید در دنیای رقابتی کسب و کار یک قهرمان تمام عیار باشید، باید همیشه شش دانگ حواس تان به مسائل کلیدی و مهم اطراف تان جمع باشد. خب پیش خودتان فکر نکرده اید با عملکردی کاملا معمولی و ساده می توانید برنده لیگ قهرمانان کسب و کارها شوید؟
بازاریابی سبز به شما کمک می کند تا در میان هزاران برند کلیشه ای که از قضا حسابی شبیه هم هستند، مثل یک سوپراستار هالیوودی بدرخشید. اینطوری مشتریان وقتی دل شان هوای محصولات مرتبط با حوزه کاری شما را می کند، به جای اینکه ساعت ها با خودشان کلنجار بروند، یک راست می آیند سراغ برند شما. به زبان خودمانی، بازاریابی سبز باعث می شود مشتریان بدون دغدغه و خیلی سریع شما را از بین هزاران رقیب دیگر انتخاب کرده و محصولات تان را روی هوا بزنند.
کسب سود بیشتر
تولید محصولات با رعایت دقیق اصول حفاظت از محیط زیست همیشه به معنای افزایش هزینه ها نیست. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند تولید و آلودگی محیط زیست ارتباط ناگسستنی با هم دارند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه راه های بهتر برای فعالیت در بازار وجود دارد. همانطور که هر ساله لوازم خانگی جدید با امکانات بیشتر و هزینه تولید کمتر روانه بازار می شود، شما هم در هر حوزه کاری می توانید با رعایت اصول حفاظت از محیط زیست نه تنها دل مشتریان را به دست بیاورید، بلکه سود بیشتری نیز به جیب خواهید زد.
مطلب مرتبط: بازاریابی سبز، راهکاری نوین برای جلب نظر مخاطب هدف
این روزها کلی طرح های تشویقی برای برندها به منظور استفاده از مواد اولیه بازیافتی یا تجدیدپذیر از سوی نهادهای دولتی یا سازمان های مردمی در نظر گرفته می شود. به علاوه، تولید سازگار با محیط زیست هم روز به روز هزینه های کمتری روی دست برندها باقی می گذارد. با این حساب هیچ بهانه ای از سوی شما برای عدم استقبال از این شیوه وجود ندارد.
جلب نظر طیف جدیدی از مشتریان
زمانی که شرکت های هواپیمایی اولین قدم های شان را در بازار برمی داشتند، کمتر کسی مایل به مسافرت با پروازهای هوایی بود. شاید فکر کنید ترس از یک فناوری جدید یا حتی هزینه بیشتر آن نسبت به بقیه گزینه ها در این میان نقش اساسی را بازی می کند، اما یک فرض هوشمندانه می تواند تازگی یک فناوری و نیاز به زمان برای آشنایی مردم با آن باشد. ماجرا درباره حفاظت از محیط زیست و فعالیت دوستدار طبیعت نیز دقیقا به همین ترتیب است.
باور کنید یا نه، مردم این روزها اهمیت بی نهایت بیشتری به خرید از برندهای دوستدار طبیعت می دهند. این یعنی شما باید همیشه شش دانگ حواس تان به نکات زیست محیطی باشد. وگرنه در یک چشم به هم زدن تمام مشتریان تان را از دست می دهید و به عنوان یک نابودگر طبیعت در بازار شناخته خواهید شد. ماجرا خیلی تیره و تاریک شد، مگر نه؟
اگر دور و برتان کسانی را دارید که تجربه همکاری با برندهای دوستدار طبیعت را داشته اند، می توانید خیلی رُک و پوست کنده از آنها درباره تجربه شان سوال کنید. اجازه دهید قبل از اینکه خودتان را به دردسر بیندازید، جواب این سوال را به شما بدهیم. برندهایی که فعالیت سبز دارند، نه تنها هزینه های تولیدشان کمتر است، بلکه شاه کلید دسترسی به طیف تازه ای از مشتریان را هم در اختیار دارند. منظور ما آن دسته از مشتریانی است که حتی اگر شک کنند یک برند آلودگی طبیعی زیادی تولید می کند، خیلی راحت قید خرید از آن را می زنند.
قبول دارم تغییر جهت گیری برندها به سوی فعالیت کاملا سبز خیلی سخت است، اما یادتان باشد شما قرار نیست یک شبه تبدیل به یک برند تماما دوستدار طبیعت شوید. همین که اولین قدم ها را در این مسیر بردارید و قول پیشرفت بیشتر بدهید، یک عالمه از مشتریان را دور برندتان جمع می کنید. از این نظر شما مثل سرمربی تازه کاری هستید که به طرفداران تیمش قول قهرمانی در مسابقات مهم را می دهد. البته شما باید تا آخر پای قول تان بایستید، وگرنه چیزی به جز یک سقوط آزاد تمام عیار نصیب تان نخواهد شد.
بازاریابی سبز در عرصه کسب و کار: تکنیک هایی برای حرفه ای شدن!
امیدوارم تا اینجای کار جذابیت بحث همچنان برای تان حفظ شده باشد. چراکه ما کم کم داریم به بخش جذاب و اصلی کارمان می رسیم. شما الان مثل راننده فرمول یکی هستید که با اتومبیل مسابقه اش آشنا شده و بعضی از مزایای آن را نیز مرور کرده، اما هنوز شانس سواری گرفتن از خودروی تازه اش را نداشته است. ما در این بخش می خواهیم به شما یاد دهیم چطور خیلی ساده و بی دردسر بازاریابی سبز را برای برندتان اجرا کنید.
تا یادمان نرفته اجازه دهید دوباره تاکید کنیم که بازاریابی سبز فقط یک شیوه تبلیغاتی نیست، بلکه ارتباط عمیقی با فرهنگ هر برند دارد. اینکه شما واقعا به دنبال حفاظت از محیط زیست باشید با اینکه صرفا وعده های توخالی در این رابطه ردیف کنید از زمین تا آسمان با هم فرق دارد. ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم به شما کمک کنیم تا واقعا تغییری رو به جلو در برندتان ایجاد کنید. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا تخته گاز به سوی موفقیت روزافزون برندتان برویم.
استفاده از مواد بازیافتی: ایده ای کلاسیک و جذاب
دهه هاست در کشورهای مختلف کارشناس های محیط زیست درباره اهمیت بازیافت زباله ها یا موادی نظیر پلاستیک صحبت می کنند. این امر می تواند میزان آلودگی محیطی را به طور چشمگیری کم کند و یک منبع اولیه ارزان در دسترس برندها قرار دهد. بی شک وقتی درباره استفاده از مواد بازیافتی حرف می زنیم، تهیه خوراکی یا نوشیدنی از آنها نیست. راستش را بخواهید کاربرد اصلی این مواد در زمینه بسته بندی محصولات است. مثلا اگر شما در دنیای لوازم جانبی خودرو فعالیت دارید، می توانید به جای اینکه از مقواهای نو و جدید استفاده کنید، نمونه های بازیافتی را به خط تولید تزریق نمایید. این گام کوچک نه تنها اقتصاد برندتان را متحول می کند، بلکه کسب و کارتان را بدل به قهرمانی اسطوره ای برای مشتریان خواهد کرد. خب مگر چند تا برند در دنیا هست که تا این حد به فکر محیط زیست باشند؟
مطلب مرتبط: عصر اول و دوم بازاریابی سبز
فرض کنید شما یک کارگردان سینما هستید و تازه ترین اثرتان به زودی در سینماهای سراسر دنیا اکران می شود. در این صورت احتمالا چند تا کمپین تبلیغاتی می تواند حسابی شما را در کانون توجه فیلم بازها قرار دهد. اشتباه نکنید، ما از بحث مان خارج نشده ایم بلکه منظورمان استفاده از همین شیوه برای معرفی محصولاتی است که در آنها از مواد بازیافتی استفاده شده است. ماجرا جالب شد، نه؟
احتمالا وقتی درباره مواد بازیافتی حرف می زنیم، ذهن همه بدون حتی یک ثانیه درنگ به سراغ انواع مواد پلاستیکی یا در بهترین حالت فلزهای مختلف می رود. در این صورت احتمالا مرور تجربه برند آلگوری (Allegorie) حسابی میخکوب تان خواهد کرد. این برند در زمینه تولید انواع پوشاک و اکسسوری های لوکس فعالیت دارد. با این حال هیچ وقت بهانه های مختلف برای شانه خالی کردن از زیر بار فعالیت دوستدار طبیعت نیاورده است. در عوض از پوست سیب و انبه برای تولید نوعی چرم باکیفیت استفاده می کند. قبول دارم این ایده خیلی عجیب یا حتی غیرممکن به نظر می رسد، اما باور کنید نتیجه کار با چرم طبیعی مو نمی زند. دقیقا به همین خاطر آلگوری همیشه از این تضاد عجیب میان چرم و پوست میوه ها برای کمپین های بازاریابی اش استفاده می کند. شما را نمی دانم، ولی من که کنجکاوم برای یکبار هم که شده اکسسوری و لوازم چرمی این برند را از نزدیک ببینم. این یعنی ایده بازاریابی سبز برند مورد بحث مان عالی از آب درآمده است؛ همینقدر زیبا و شیک.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر برندی می تواند از مواد اولیه بازیافتی برای کسب و کارش استفاده کند. شاید شما تکنولوژی لازم برای تبدیل پوست میوه به چرم را نداشته باشید، اما دست کم در بسته بندی محصولات تان می توانید نیم نگاهی به حفاظت از محیط زیست داشته و با همین راه حل ساده دل مشتریان را به دست بیاورید.
ایمیل مارکتینگ: خداحافظی با کاغذهای اضافه
قبل از اینکه اینترنت مثل یک نوآوری جادویی تمام جنبه های زندگی مردم را تکان دهد، یکی از محبوب ترین ابزارهای تبلیغاتی انواع بروشورها و کاتالوگ ها بود. از آن دست بروشورهایی که همه جا پیدا می شد و مردم هم بدشان نمی آمد نیم نگاهی به محصولات یا پیشنهادهای داخل آنها داشته باشند. اگر بخواهیم از نقطه نظر زیست محیطی به ماجرا نگاه کنیم، استفاده از بروشورهای مختلف کلی کاغذ هدر می داد و آلودگی باورنکردنی نیز به همراه داشت. با این حساب اصلا عجیب نیست که استفاده از ایمیل به جای کاتالوگ های کلاسیک جای ویژهای در میان ایده های بازاریابی سبز داشته باشد.
قبل از اینکه سراغ چند و چون ایده مورد بحث مان در این بخش برویم، یک لحظه از شما می خواهم خودتان را به جای کسی قرار دهید که فعال دو آتیشه محیط زیست است و از قضا یک کاتالوگ بازاریابی در خانه اش سبز می شود. شما را نمی دانم، ولی به نظر من هیچ شکنجه ای بدتر از این برای یک دوستدار طبیعت نیست. خب تا وقتی که ابزارهای بی دردسری مثل ایمیل کنار دست شماست، اصلا چرا باید مشتریان تان را یکی یکی بپرانید؟
همانطور که یک خلبان کارکشته برای سالم رساندن مسافران به مقصد به هواپیمایی صحیح و سالم احتیاج دارد، بازاریاب ها هم برای اینکه به جای کاتالوگ از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند باید یک ابزار ایمیل بی عیب و نقص داشته باشند. پیشنهاد ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از ابزار سند پالس (Send Pulse) برای این کار است. این ابزار ساده و کاربردی بدون اینکه با یک رابط کاربری پیچ در پیچ شما را گیج کند، مثل آب خوردن امکان ارسال ایمیل برای مشتریان را فراهم کرده است. البته اگر دوست دارید اطلاعات و آمارهای دقیق هم به طور منظم در اختیارتان قرار گیرد، ابزار هاب اسپات (HubSpot) هم می تواند گزینه وسوسه برانگیزی باشد.
اگر از ما می شنوید، برای انتخاب ابزار بازاریابی تان اصلا عجله به خرج ندهید، چراکه یک اشتباه کوچک در این میان یا بی دقتی می تواند هزینه سنگینی برای تان داشته باشد و یک عالمه مشتری را هم از دور و بر برندتان فراری دهد. پس حواس تان را جمع کنید و حتی اگر می توانید با بعضی از افراد حرفه ای در این حوزه حرف بزنید. اینطوری دست کم خیال تان راحت است که در انتخاب تان عجله نکرده اید و یک ابزار کاملا حرفه ای پیش روی تان قرار دارد.
به روز رسانی تجهیزات و لوازم شرکت: پیش به سوی دنیای سبزتر!
آیا تا به حال برای تان پیش آمده در یک روز آفتابی و بی نهایت نشاط آور یکهو با خودرویی رو به رو شوید که حسابی دود کرده و هوا را مسموم می کند؟ بی شک این تجربه دست کم یکبار برای هر کدام از ما اتفاق افتاده است. اینطور وقت ها آدم تعجب می کند چطور چنین چیزی اصلا ممکن است. حالا اگر در این میان پای یک برند هم وسط باشد، بی برو برگشت موج حملات به برند مورد نظر شروع خواهد شد.
این روزها هر شرکتی برای تولید محصول یا جا به جایی آنها راه و رسم خاص خودش را دارد. در این بین بعضی از برندها به جای اینکه از خدمات پستی استفاده کنند، خودشان مستقیما سفارشات را تحویل مشتریان می دهند. اینطوری هم کار سریع تر پیش می رود، هم اینکه به راحتی آب خوردن برتری برندتان در مقایسه با بقیه رقبا را به رخ می کشید. البته این روش کاملا بدون عیب و ایراد نیست. اگر خودروهای شما برای تحویل سفارشات خیلی قدیمی بوده و آلایندگی زیادی هم داشته باشد، احتمالا استراتژی تان اصلا به مذاق مشتریان طرفدار حفاظت از محیط زیست خوش نخواهد آمد.
مطلب مرتبط: بازاریابی سبز
توصیه ما در این بخش کاملا واضح و روشن است؛ شما باید برای اینکه دل مشتریان دوستدار محیط زیست را به دست بیاورید، یک نگاه مختصر و مفید به خودروهای شرکت بیندازید. اگر هم در این بین از خودروهای الکتریکی استفاده کنید، دیگر مو لای درز کارتان نمی رود.
در مورد خط تولید شرکت ها هم مسئله بالا کاملا مصداق دارد. همانطور که شرکت های خودروسازی هر ساله با کلی قواعد سفت و سخت برای کاهش مصرف سوخت رو به رو هستند، برندها هم در صورتی که تولید آلودگی خط تولیدشان را کاهش ندهند، حسابی جریمه خواهند شد. اگر هم با هزار دوز و کلک بشود از دست جریمه های دولتی فرار کرد، مشتریان به این سادگی ها گول نمی خورند. این یعنی شما هر طور شده باید خط تولیدتان را به روز نگه دارید. وگرنه مشتریان بدون رودربایستی می روند سراغ یک برند بهتر از شما!
یادتان باشد تمام فعالیت های شما برای حفاظت از محیط زیست باید در بازاریابی سبز نمود پیدا کند. این یعنی وقتی خودروهای شرکت یا خط تولیدتان را به روز کردید، باید خیلی خوب از آن یک کمپین بازاریابی بسازید. وگرنه شاید مشتریان اصلا روح شان هم از نوآوری شما خبردار نشود. اینطوری هم هزینه زیادی روی دست تان مانده، هم مشتریان هیچ واکنشی به کارتان نخواهند داشت.
حمایت از انجمن ها و رویدادهای زیست محیطی: راهکاری ساده و کم هزینه
خیلی از برندها همیشه شعارها و حرفه ای قشنگی تحویل مشتریان می دهند، اما وقتی نوبت به عمل می رسد خیلی راحت عرصه را خالی می کنند. انگار نه انگار که همین چند وقت پیش با کلی سر و صدا تعهدات مختلفی را قبول کرده بودند. اینطور وقت ها برندها شبیه کارگردانی می شوند که با کلی سر و صدای تبلیغاتی مشغول ساخت یک فیلم سینمایی است و دست آخر یک محصول بنجل دسته چندم تحویل مخاطب می دهد. شما را نمی دانم، ولی من که در چنین شرایطی دیگر حتی سراغ تیزرهای تبلیغاتی چنین کارگردانی هم نخواهم رفت؛ چه برسد به اینکه دوباره بلیت فیلم هایش را بخرم!
اگر شما دوست ندارید اعتبارتان در بازار یک شبه به باد برود، باید همیشه خودتان را جای مشتریان قرار دهید. در دنیایی که برندها مثل آب خوردن قول های رنگارنگ به مشتریان می دهند و از آن ساده تر زیرش می زنند، رفتار متفاوت می تواند شما را تبدیل به همان قهرمان افسانه ای کند که همه منتظرش هستند. سوال اصلی در این بین چگونگی تبدیل شدن به قهرمان مشتریان است. البته لازم نیست خیلی نگران شوید، چراکه ما در روزنامه فرصت امروز برای این سوال یک جواب دست اول داریم.
شما برای عمل به وعده های برندتان در رابطه با حفاظت از محیط زیست به طور کلی دو تا راه حل عمده پیش روی خودتان دارید. اولین راهکار ایجاد یک انجمن نقلی برای حفاظت از محیط زیست است. اینطوری خیلی شیک و ساده به مشتریان می گویید دقیقا به موازات تعهدات تان به دنبال اجرای آنها هم هستید. البته اصلا نباید فکر کنید ایجاد یک انجمن کافی است، چراکه بدون فعالیت واقعی در راستای حفاظت از محیط زیست حتی یک نفر هم برندتان را باور نخواهد کرد. پس همیشه سعی کنید علاوه بر ایجاد انجمن دنبال عمل بر مدار حفاظت از محیط زیست هم باشید. یک مثال دم دستی در این میان، برگزاری جلساتی با حضور داوطلبان برای جمع آوری زباله از طبیعت است. این کار شاید خیلی ساده یا حتی خنده دار به نظر برسد، اما حداقل نشان می دهد شما به جای دست روی دست گذاشتن مشغول یک کار مفید برای طبیعت هستید.
راه حل بعدی ما در روزنامه فرصت امروز حمایت از گروه ها یا سازمان های زیست محیطی است. اجازه دهید به جای حرفه ای کلیشه ای از یک مثال درست و حسابی استفاده کنیم. برند پیپل تیری (People Tree) در دنیای مد و فشن حسابی اسم و رسمی برای خودش به هم زده است. این برند ژاپنی- انگلیسی برای اینکه دل دوستداران محیط زیست را به دست بیاورد، سالانه بخش قابل توجهی از درآمدش را به موسسه ها و سازمان های دفاع از طبیعت اختصاص می دهد. این طوری بدون اینکه دردسرهای ایجاد یک انجمن برای برندش را داشته باشد، کنار گود نشسته و از پهلوان های حوزه حفاظت از محیط زیست حمایت مالی می کند. البته در این بین لباس های تولیدی این برند هم بیشتر با الیاف طبیعی و قابل بازیافت تولید می شود. با این حساب اصلا جای تعجب ندارد که پیپل تیری همیشه جزو برندهای محبوب در ژاپن و انگلستان باشد؛ مگر نه؟
سرمایه گذاری بر روش شبکه های اجتماعی: ارتباط بدون توقف با مشتریان
این روزها حتی بچه ها هم برای خودشان در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارند. این یعنی شما هم تا دیر نشده باید دست بجنبانید و یک اکانت رسمی برای برندتان ایجاد کنید. وگرنه صدای برندتان حتی تا سر کوچه هم نخواهد رفت، چه برسد به اینکه یک عالمه از مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد!
مطلب مرتبط: چرا بسته بندی سازگار با محیط زیست مهم است؟
اگر شما کارآفرین خیلی باهوشی باشید، احتمالا کلی راه حل رنگارنگ برای به دست آوردن دل مشتریان با فعالیت دوستدار محیط زیست پیدا خواهید کرد. این امر می تواند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در دفتر مرکزی یا حتی بسته بندی سفارشات با مواد بازیافتی باشد. همه این کارها سرجایش عالی و جذاب است، اما اگر مشتریان کاملا در جریان فعالیت شما قرار نگیرند، هیچ کدام از این کارها برای تان فایده ای نخواهد داشت. به زبان دقیق تر، شما بدون نمایش صاف و ساده قدم های تان در مسیر فعالیت سبز هیچ بازگشت سرمایه ای در میان مشتریان نخواهید داشت و این یک فاجعه تمام عیار است.
توصیه ما برای برند شما در این شرایط اندکی بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. وقتی همه مردم دنیا علاوه بر هویت واقعی شان در شبکه های اجتماعی نیز حضور دارند، بد نیست شما هم نیم نگاهی به این دنیای جذاب و وسوسه برانگیز داشته باشید. کافی است کارتان را نمایش اقدامات تان در زمینه حفاظت از محیط زیست شروع کنید. مثلا اگر به تازگی به جای سیستم گرمایشی قدیمی برند از یک الگوی سازگار با محیط زیست استفاده می کنید، به راحتی آن را در قالب یک پست پیش روی مخاطب هدف تان قرار دهید. اینطوری مشتریان در بازار خیلی رُک و پوست کنده متوجه اقدامات شما می شوند و بی برو برگشت نظرشان درباره تان از این رو به آن رو خواهد شد.
بی شک توصیه های خشک و خالی ما برای استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی سبز بدون یک مثال درست و حسابی هیچ جوره نظر شما را جلب نمی کند. دقیقا به همین خاطر ما یک راست رفته ایم سراغ یکی از برندهای موفق در این زمینه، یعنی بادی شاپ (Body Shop). این برند مشهور در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد. از آنجایی که خیلی از برندهای این حوزه محصولات شان را اول از همه روی حیوانات آزمایش می کنند، خیلی از طرفدارهای محیط زیست به این کار اعتراض دارند. بادی شاپ هم برای اینکه خیال مشتریانش را راحت کند، کلا قید چنین آزمایش هایی را زده و حتی کمپین هایی برای اعتراض به این شیوه آزمایش و تولید مواد آرایشی راه انداخته است. نتیجه این کار محبوبیت ویژه بادی شاپ در میان مشتریان و کسب اعتبار بالا بود. البته این هدف به لطف بارگذاری مداوم محتوا و جزییات کمپین در اینستاگرام ممکن شد. اگر شما هم دوست دارید همیشه جزو برندهای محبوب مشتریان باشید، می توانید از این تجربه درس بگیرید؛ به همین سادگی.
طراحی کمپین های سبز: وقتی بازاریابی همیشه برای سود بیشتر نیست!
این روزها همه مردم کمپین های بازاریابی را با تلاش خستگی ناپذیر برندها برای فروش هرچه بیشتر می شناسند. از آن دست تلاش هایی که هرچه برندها در آن حرفه ای تر می شوند، شانس شان برای قهرمانی در لیگ کسب و کار بالاتر می رود. با این حساب اصلا عجیب نیست شاهد بی اعتمادی گسترده مردم به برندها و اقداماتشان باشیم؛ به ویژه اگر پای حمایت از رویدادهای زیست محیطی هم در میان باشد.
آخرین ایده ما در این مقاله برای بازاریابی سبز مربوط به تغییر نگرش به صنعت بازاریابی و تبلیغات است. همانطور که شرکت های بزرگ گاهی بخشی از سودشان را به کارهای خیریه اختصاص می دهند، شما هم می توانید هر از چند گاهی به جای بازاریابی برای فروش بیشتر و بیشتر به فکر طبیعت و محیط زیست اطراف تان باشید. اینطوری از تجربهتان در دنیای بازاریابی برای توسعه یک هدف عالی و بی عیب و نقص سود بردهاید. دست آخر هم یک عالمه مشتری و طرفدار تازه دور و بر برندتان پیدا می شود.
فرقی ندارد شما در چه موقعیت یا جایگاهی فعالیت دارید، در هر صورت اقدامات تان باید رنگ و بویی از دوستداری طبیعت داشته باشد. اگر شما نمی توانید مثل خیلی از برندها بودجه های چند میلیون دلاری برای این کار کنار بگذارید یا یک شبه فعالیت تان را با آلودگی محیطی کمتر دنبال کنید، دنیا برای تان به آخر نرسیده است. یادتان باشد در دنیای بیرون هزاران برند هستند که حتی یک لحظه هم به مسائل زیست محیطی فکر نمی کنند. با این حساب شما می توانید به جای زانوی غم بغل گرفتن دست به کار شوید و یک کمپین جذاب برای حمایت از فعالان محیط زیست راه بیندازید.
وقتی صحبت از طراحی یک کمپین استاندارد برای حمایت از محیط زیست می شود، خیلی ها فکر می کنند قرار است کار عجیبی انجام دهند. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کار سختی را هم می شود خیلی ساده و بدون دردسر انجام داد. دقیقا به همین خاطر فهرستی از ایده های مناسب برای طراحی کمپین بازاریابی سبز برای تان کنار گذاشته ایم. لطفا شش دانگ حواس تان را به این ایده ها بدهید:
• پوشش گسترده مصاحبه ها یا کنفرانس های مطبوعاتی فعال های حوزه محیط زیست در قالب یک کمپین
• پرداخت پول در شبکه های اجتماعی برای پروموت کردن محتوای برند درباره روش های حفاظت از محیط زیست
• تولید محتوای آموزشی درباره روش های حفاظت از محیط زیست
• همکاری با بقیه برندها برای طراحی کمپین های مشترک در حوزه حفاظت از محیط زیست
سخن پایانی
ماجراجویی ما در عرصه بازاریابی سبز دیگر به پایان راه رسیده است. ما فعلا توصیه دیگری برای شما نداریم. این یعنی حالا شما آماده اید تا کمپین خودتان را در این حوزه راه اندازی کرده و تبدیل به برند محبوب مشتریان شوید. البته یادتان باشد این حوزه هنوز خیلی نوپا محسوب می شود. پس لطفا دور ریسک های عجیب و غریب را با خودکار قرمز خط بکشید.
مطلب مرتبط: 10 برند برتر در زمینه فعالیت سازگار با محیط زیست
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما کمکی هرچند کوچک برای آشنایی با بازاریابی سبز کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره بازاریابی سبز داشتید، ما همیشه منتظرتان هستیم. پس لطفا تعارف را کنار گذاشته و سوالات تان را همین جا با ما در میان بگذارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به کمک تان بیاییم.
منابع: